VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 6 apr 2009.

  1. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Ok, ik zal me er niet meer mee bemoeien, maar als dat motortje zo snel je accu leegtrekt, dan trekt hij zoveel stroom dat hij wel een keertje oprookt, ben ik bang. Iets horizontaal vervoeren is een, maar als je nu de brug op moet? Ik vind het zo zonde voor al het werk als dit achteraf ook niet zou werken, vandaar mijn bezorgdheid.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Stefan,

    Je mag je er best mee bemoeien hoor, alle tips zijn welkom, ook die van jou.

    Ik weet nog niet of deze motor veel stroom gaat gebruiken, dat heb ik nog niet uitgetest hoelang de accu meegaat,
    dit ga ik nog uittesten.
    Zoals je weet ben ik een nul op he gebied van elektronica. dit hoor je nog van mij hoelang een accu meegaat, als en accu van 4000 mAh meer dan 2 uur meegaat ben ik tevreden, want ik rij toch meestal op een rij-demo maar maximaal 1 tot 1.5 uur.

    Waarom heb ik gekozen voor de RB 35 motor, omdat de ruimte beperkt is binnen het chassis, het chassis is is helemaal volgebouwd en ik wil niet te veel aan het chassis verbouwen. Het Volvo F 16 chassis is een compacte uitvoering van een 4 assige Zwaar Transporttrekker, dit in verband om aan de maatvoering te voldoen naar de 1:1 VolvoF12 4 assige Zwaar Transporttrekker.
    De RB 35 motor heeft de uitgaande as uit het midden zitten waardoor ik een betere aansluiting krijg op de tussenbak en op de aangedreven vooras. De meeste motoren hebben de uitgaande as in het midden zitten, dit kan helaas niet met de beschikbare ruimte, ik moet al enige aanpassingen toepassen wil ik een goed aansluiting op de tussenbak en de aangedreven vooras te krijgen. Het was ook al een probleem om goede kruiskoppelingen te vinden die tussen de tussenbak en de aandrijfas van het differentieel passen, deze heb ik al zelf moeten aanpassen.
    Bovendien had ik deze motor nog liggen, ik heb een hele partij van deze motoren een keer voor niks gekregen va cliënt van mij.
    Bijkomend voordeel is dat er nog eer elektromotoren te koop zijn met een diameter van 35 mm, die dus in het motorhuis/steun passen, alleen zal ik dan een nieuwe flens moeten maken met nieuwe gaten voor de montage van de elektromotor, maar dat is niet zo erg en zeker niet moeilijk voor mij om die te maken en het houdt mij van de straat hé, zal ik maar zeggen, ik ben allang blij dat ik weer met de hobby bezig kan zijn.
    Ik heb inmiddels ervaren dat een goede gezondheid niet vanzelfsprekend is !

    Ik zou zeggen, blijf kijken, dat begrijp je misschien mijn motivatie, waarom ik voor deze motor heb gekozen.
    De tijd zal het leren of ik de juiste keuze heb gemaakt, zo niet, dan uithuilen en opnieuw beginnen.
     
    Tug.NL, Catweazle(c), Marker en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Maar de versnellingsbak is er nu dus tussenuit en je sluit hem rechtstreeks aan op de tussenbak, toch? Even voor mijn beeldvorming.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  4. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Dat lijkt me nogal een opgave, om een wagen met een aangedreven vooras zonder tussenbak aan te drijven, het is nu een 8x6 zoals eerder vermeld ;
    die RB heeft geen achteruitgang . :frustie:
    Cor
     
    VOLVO FH 16 750 en peter 55 vinden dit leuk.
  5. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Wel lezen wat ik schrijf he, zonder versnellingsbak, dus niet zonder tussenbak...
     
    VOLVO FH 16 750 en Helicor vinden dit leuk.
  6. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Je hebt helemaal gelijk Stefan, :friends:

    Cor
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  7. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Halo Stefan,

    Ja ik heb de RB 35 motor rechtstreeks aangesloten op de tussenbak.

    Ik heb verschillende motoren uitgeprobeerd 100:1 en 50 :1 en 30:1.

    De 100:1 rijdt te langzaam. (kruipgangetje)
    De 50:1 rijdt iets sneller, maar ik vind deze snelheid zelf te langzaam.
    De 30:1 heeft volgens mij de juiste snelheid, tenminste ik vind de snelheid goed.

    We gaan het t.z.t zien op de MBVP rij-baan, dan kan ik de snelheid vergelijken met de snelheid van de Volvo FH 12 van Wil.(arm1948)
    Deze Volvo Zwaar Tansportrekker heeft naar mijn in ziens de juiste snelheid voor een Zwaar Transporttrekker.
     
  8. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 173

    Hallo allemaal,

    De bestaande versnellingsbak en tussenbak van Osswald Modellbau verwijderd om 2 redenen :

    1.
    De versnellingsbak en tussenbak maken enorm veel lawaai.
    2.
    De versnellingsbak en de tussenbak zijn veel te groot
    De versnellingsbak steekt te diep onder het chassis uit, waarddoor de Rüst aangedreven stuuras niet geplaatst kan worden. De tussenbak is ook te groot, die steekt ook te diep onder het chassis uit, waardoor de kruiskoppelingen geen goede aansluiting krijgen met de aangedreven vooras. (ligt niet in lijn)
    Dus een nieuwe tussenbak gekocht van het merk : PAWO 1:1 De tussenbak is gelagerd met geharde tandwielen, maakt heel weinig lawaai.

    P.S. :
    Kruiskoppeling tussen de versnellingsbak en tussenbak wordt in de nieuwe opstelling vervangen door een vaste op maat gedraaide bus, zodat er zo min mogelijk zijdelingse krachten komen op de lagers in de tussenbak en de vertragingsbak van de RB 35 motor.
    Dit houdt wel in dat de tussenbak precies recht voor de vertragingsbak gemonteerd moet worden, anders krijgen we zijdelinkse wrijvingswarmte en in het ergste geval het uitlopen van de lagers.
    Mogelijk 2 flensen draaien met een pasrand (mannetje vrouwtje) en vastzetten met zes M2 boutjes.

    [​IMG]

    (zie hierboven de kruiskoppeling) Deze was al vervangen door een vaste bus op aanwijzing van StefanF. Dit i.v.m. warmlopen/uitlopen van de lagers.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    De tussenbak is veel compacter en heeft as uitgangen van 5mm, de tussenbak ziet er robuust uit.
    Ik heb gelijk 2 tussenbakken besteld, ook 1 voor de 5 assige MB Actros Zwaar Transporttrekker
    Voor deze tussenbak moet ik ook weer nieuwe ophang steunen maken.

    HPIM9900.jpg

    HPIM9901.jpg

    HPIM9902.jpg

    Voor de nieuwkomers die de MB Actros nog niet (nooit) hebben gezien.

    [​IMG]


    De Broshuis Semi Dieplader met 6 stuurasen.

    [​IMG]

    Hier rijdend de rijbaan bij de MBVP

    [​IMG]


    Nog even ter herinnering hoe ziet de Volvo F16 er ook al weer uit !


    HPIM5252.jpg
    HPIM5339.jpg

    [​IMG]

    [​IMG]



    Foto's en tekst toegevoegd.

    Wordt vervolgd.

     
    Laatst bewerkt: 12 feb 2017
    Rakthi, Tug.NL, Saxxon en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Tja, laat maar zien...
    En een dode zwaluw bij de MB??
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  10. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Cor,

    Nee, geen dode zwaluw, dat is een zwaluw die je aan de muur moet hangen en als je er dan langsloopt begint deze te fluiten, de zwaluw lijkt net echt.
    (de zwaluw moest nog opgehangen worden, hangt inmiddels) :yes:
     
  11. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Hallo Piet

    Geweldig dat je weer aanwezig bent op het forum,niet alleen qua gezondheid maar ook weer met verslagen.
    Ik heb alleen een vraagje. Waarom maak je voor de verbinding tussen motor en verdeelbak geen gebruik van een flexibele klauwkoppeling?
    Deze koppelingen zijn er speciaal voor kleine fouten in de uitlijning.
    Ook dempen ze eventueel trillingen en vangen ze schokken op door de flexibele kern.
    Ik weet niet welke maat je kwijt kunt maar het net staat vol met verschillende koppelingen. Hier alvast een voorbeeld:

    [​IMG]

    Mvg.Opa Wil
     
  12. Frans Wiggers

    Frans Wiggers

    Lid geworden:
    2 okt 2012
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Zoetermeer
    Het ziet er prachtig uit piet petje af.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  13. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Wil,

    Bedankt, voor je belangstelling.
    Gelukkig kan ik weer een aantal uren per dag met de hobby bezig zijn.
    Ik ben er inmiddels achter dat gezondheid niet vanzelfsprekend is, zeker niet als je wat ouder wordt.
    Jij kan hier inmiddels ook over meepraten.

    Bedankt voor de tip, ik ga eens even kijken op het internet.
    Stom dat ik hier niet aan heb gedacht, want ik wist dat deze flexibele klauwkoppelingen er zijn/waren, volgens mij heb jij het over dit soort koppelingen al eens eerder over gehad in een posting op het Truckersforum. (vergeten, zal de leeftijd zijn denk ik)

    Ik heb niet zo heel veel ruimte vrij tussen d bovenkant van de bestaande traverse, die heb ik al moeten aanpassen, een gedeelte weg moeten frezen, dit komt nog in het bouwverslag.


    Ik heb een bus van automatenstaal gedraaid, de uitgaande as van de RB 25 motor is 6mm, de uitgaande as van de tussenbak is 5mm. Ik heb alles goed mogelijk uitgelijnd, alles gevlakt op de freesbank, op de 0.01 mm nauwkeurig afgesteld met afstelvoelerplaatjes, jij weet precies wat ik bedoel met deze afstel voelerplaatjes, de gemeten ruimte opgevuld met dunne speciale vulpaatjes, Maar er zit altijd wat beweging in de chassisbalken (tordering tijdens het optrekken/rijden/stoppen)
    Als ik de motor nu onbelast laat draaien zijn er nauwelijks trillingen, maar als ik ga rijden, voel ik een lichte trilling in het chassis.
    Inderdaad zou dit de oplossing zijn om het geheel trillingvrij te krijgen.

    Nogmaals bedankt voor de tip.

    P.S.
    Deze afstel voelerlaatjes gebruikte ik vroeger tijdens stage op een scheepswerf om een schroefas goed af te stellen met de keerkoppeling. Hier werden/worden ook flenzen voor gebruikt met een rand (mannetje vrouwtje)
    Maar ook gebruikte ik de voelerplaatjes om de kleppen af te stellen van de scheepsdieselmotoren tijdens mijn stageperiode.
    Dit is technische praat voor de meeste modelbouwer, maar jij weet als gereedschapmaker/fijn metaalbewerker goed waar ik het over heb.

    En ja, ik plaats weer updates van mijn prutswerk, hahahaha. :) :)
    De reden is dat het bezoek laatste tijd op het MBF Truckersforum enorm is teruggelopen, dit betreur ik ten zeerste, want modelbouw is toch een O Zo'n mooie hobby.
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2017
    graafie68, Marker, arm1948 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Hallo Piet

    Ik heb toch nog even voor je verder gezocht en ben deze tegengekomen:

    http://www.tbhengelo.nl/images/pdf/Miniatuur/30_Stirn_andkoppeling_SKSS_2022.pdf

    Het is een tand koppeling. Het bedrijf zit in hengelo en ze leveren ook aan particulieren.
    Je kunt de koppeling nemen met aan weerskanten een gat van 8 m/m. Aan beide kanten een pen van 8 m/m inpersen of lijmen en dan aan de ene kant een gat van 5 m/m boren en ruimen en aan de andere kant 6 m/m boren en ruimen.

    Mvg.Opa Wil
     
  15. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    .




    Hallo Wil,

    Bedankt voor de tip en het meedenken.


    Ik had dit bedrijf ook al gevonden en de vraag via de website gesteld of zij ook een flexibele klauwkoppeling kunnen leveren 6mm-5mm met een buiten diameter van maximaal 15mm.
    Deze zijn er wel, gevonden via Google in de VS, maar dan moet je er minimaal 10 tegelijk bestellen/kopen
    Ik heb nog geen bericht terug ontvangen. Hengelo is bij mij om de hoek.

    Website :
    http://www.tbhengelo.nl/producten/koppelingen/miniatuur-koppelingen/beam-koppeling-wkxs-25-deta

    (citaat) Het is een tand koppeling. Het bedrijf zit in hengelo en ze leveren ook aan particulieren.
    Dit is voor mij geen probleem, want ik heb nog steeds een eigen bedrijf (B.V). en ben nog steeds ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en heb nog steeds een NL BTW nummer en verkoop nog steeds producten aan mijn vaste cliënten. Mij dochter gaat t.z.t. het bedrijf van mij overnemen. (medio december 2018)

    Je kunt de koppeling nemen met aan weerskanten een gat van 8 m/m. Aan beide kanten een pen van 8 m/m inpersen of lijmen en dan aan de ene kant een gat van 5 m/m boren en ruimen en aan de andere kant 6 m/m boren en ruimen.
    Ik kan ook een krimpbus op de beide assen krimpen van de uitgaande assen va de RB 35 motor en de uitgaande as van de tussenbak.
     
  16. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Tja, of zelf maken. Met de verdeeltafel kan je toch 2 koppelingsdelen frezen met ieder 3 klauwen. Daar stop je dan rubber blokjes tussen en klaar. Of een koppeling met een glijplaatje. Dat is een schijfje met aan weerskanten een een gleuf haaks op elkaar. in die gleuven vallen weer de koppelingsdelen van de motor en de afgaande kant. Jung gebruikt die ook om de pompen mee aan te drijven.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  17. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Stefan,

    Ik wacht nog even een bericht af van TB uit Hengelo of zij en flexibele klauwkoppeling kunnen leveren, zo niet, dan ga ik inderdaad een poging wagen om zelf en eenvoudige flexibele klauwkoppeling te maken.
    Maar je weet het, ik ga niet zelf het wiel uitvinden, als het wiel al is gemaakt/bestaat, hahahaha..
    De flexibele klauwkoppeling, met een asgat van 6 mm aan 1 kant en aan de andere kant met een asgat van 5 mm is wel leverbaar in de VS, maar dan moet ik er 10 tegelijk bestellen/kopen, daar heb ik niet zoveel zin in.

    Dus nog even het bericht afwachten vanuit Hengelo, maar uiteindelijk komt het goed !
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  18. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 174

    Hallo allemaal,

    Kleine update

    Verder gegaan met de motorsteunen maken voor het motorhuis.

    Door ruimtegebrek van veringsvrijheid tussen de RB 35 motor en de aangedreven vooras moet ik de RB 35 motor 8 graden achterover kantelen, omdat anders de RB 35 motor op de aangedreven vooras gaat rusten, dit heeft allemaal te maken met verbouwing van de 8 x 4 naar 8 x6 en het compacte volgebouwde chassis.
    Op zichzelf is dit geen probleem met de aandrijving van de tussenbak naar de aangedreven vooras, omdat een dubbele uitschuifbare kruiskoppeling wordt gemonteerd.
    Ook de motorsteunen op de zetbank met 8 graden omgezet en daarna rond geklopt naar de ronding van het motorhuis.
    Daarna de motorsteunen aan het motorhuis gesoldeerd.

    HPIM9866.jpg HPIM9867.jpg HPIM9868.jpg

    Wordt vervolgd.

     
    Laatst bewerkt: 16 feb 2017
    ahop, Saxxon, peter 55 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Zo'n koppeling bedoel ik met de 2e optie

    [​IMG]
    [​IMG]
    Het middendeel maak je dan van kunststof (bijv. POM) zodat hij soepel glijd.
     
    Rakthi en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  20. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Stefan,

    Bedankt voor de afbeelding/tekening, zo iets had ik zelf ook in de gedachten om een eenvoudige koppeling te maken.

    POM is stevig en maatvast, ik dacht eerst aan nylon staf, maar dit vervormt nogal en niet echt maatvast. (dit heb ik nog liggen in mijn verzameling)
    Ik heb ook aan rubber gedacht, maar dit is nogal lastig te verwerken.
    Een flexibele klauwkoppeling (standaardmaat) gaat het niet worden, de binnenmaten van 5mm en 6mm zijn wel te bestellen, de lengte is ook goed, 30 mm, maar de buitendiameter van 25 mm is te groot, deze maat kan ik niet kwijt.
    Ik zal er 1 gaan bestellen, kosten bijna niets, verzendkosten zijn nog duurder, en kijken of ik deze zelf kan afdraaien naar een buitendiameter 18 mm. (moet toch lukken)
     
    Tug.NL en Glenn83 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina