VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 6 apr 2009.

  1. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 175

    Hallo allemaal,

    Op de motorsteunen een extra messing strip van 3 mm dik gesoldeerd om stevige steunen te krijgen en om de motorsteunen mooi vlak te kunnen frezen, zodat ze mooi vlak op het chassis liggen om het motorhuis met motorsteunen goed te kunnen afstellen.
    Hierbij wordt gelijk de vraag beantwoord, waarom ik het motorhuis met motorsteunen bewerk op de freesbank.
    In het motorhuis aluminium hulpstukje gemonteerd, zodat het motorhuis niet vervormd in de machineklem.

    Als eerste de motorsteunen vlak afgefreesd ten opzicht van het motorhuis, daarna de3 mm messingstrip op de motorsteunen gesoldeerd, daarna vlak afgefreesd

    Deze foto's van het affrezen van motorsteunen volgen later in de volgende update.

    HPIM9869.jpg

    HPIM9870.jpg

    HPIM9871.jpg

    HPIM9872.jpg

    HPIM9873.jpg

    HPIM9874.jpg

    HPIM9875.jpg

    Wordt vervolgd.
     
    Cor, Vonk en peter 55 vinden dit leuk.
  2. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Ik denk dat als je 7mm van de koppeling afdraait, dat je niet veel meer van de klauwen overhoudt. In het midden zit n.l. niks, omdat daar het middendeel van het rubbersterretje zit.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  3. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo allemaal,

    De plannen zijn gewijzigd !

    Na anderhalf uur onbelast proefdraaien met de RB 35 motor en de tussenbak met de stalen vaste bus, was geen enkel probleem. De RB 35 motor en de tussenbak werden niet warm ook de lagers werden niet warm, dus goed uitgelijnd.

    Vandaag half uur onbelast proef gedraaid met de RB 35 motor en de tussenbak en met de dubbele kruiskoppeling tussen de tussenbak en de aangedreven vooras.
    Dit is mij niet meegevallen, ik was er al bang voor, de hellingshoek van de dubbele kruiskoppeling is te groot, het onderste lager van de tussenbak en het lager in de aangedreven vooras werden nogal warm, de hellingshoek is gewoon te groot, zeker als de vooras naar beneden uit veert.
    Dit is balen, uithuilen en opnieuw beginnen, zo zie je maar weer, dat de theorie soms heel anders is dan de praktijk.
    (Koningin Maxima zou zeggen : Wel een beetje dom)

    Nu ga ik de tussenbak in het chassis naar beneden laten zakken, nieuwe steunen maken, zodat de hellingshoek van de dubbele kruiskoppelingen sterk verbeterd, de beide assen komen hierdoor praktisch recht voor elkaar te staan.

    Tja, dit betekent dat de beide assen van de RB 35 motor en de tussenbak niet meer recht voor elkaar komen te zitten. de afstand tussen de RB 35 motor en de tussenbak komen nu verder uit elkaar te liggen, maar dit is geen probleem. De RB 35 motor en de tussenbak worden nu ook verbonden met een dubbele kruiskoppeling, de hellingshoek is gering, die is nu als het ware verdeeld tussen de aandrijfas, de tussenbak, de tussenbak en de RB 35 motor.
    Ik hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegd.
    Mogelijk wordt het straks nog duidelijker, als ik er foto's van plaats, hoe het is geworden. (gaat worden)

    P.S.
    Dit was mij niet overkomen, als ik direct bij de bouw van de 4 assige Zwaar Transporttrekker had gekozen voor een 8x6 uitvoering, in plaats van een 8x4 uitvoering, nu moet ik de aanpassingen uitvoeren in het bestaande chassis, dit is nu echt passen en meten, maar het komt goed, ik heb er alle vertrouwen in, wel eerder voor hetere vuren gestaan.

    Helaas liggen de updates nu even stil, want ik moet nu eerst een nieuwe dubbele kruiskoppeling bestellen, helaas niet meer op voorraad.

    Wordt vervolgd.

    @ Hallo Stefan,
    Hier was ik inmiddels ook achter, dat afdraaien van de flexibele klauwkoppeling geen optie is, maar dit is nu ook niet meer aan de orde, gezien de nieuwe ontwikkelingen !
     
    Cor, volvoscania89, Rakthi en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 176

    Hallo allemaal,

    Even een kleine update :
    De traverse die tussen de elektromotor en de tussenbak in het chassis aangepast en verstevigd.

    HPIM9972.jpg

    HPIM9973.jpg

    HPIM9974.jpg

    HPIM9975.jpg

    Wordt vervolgd.


     
    Cor, bcdeheus, Saxxon en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Kijk, modelbouw.....Mooi!!!!
     
  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo allemaal,

    Bedankt voor het aan klikken van leuk.
    Maar ook bedankt voor de geplaatste berichtjes.

    Update : 177

    De brug op de 2e stuuras aangepast, zodat deze 2e stuuras een grotere vering naar boven en beneden krijgt, ik vond de vering te beperkt, nu het chassis toch uit elkaar ligt en moet wachten de bestelde dubbele kruiskoppeling, dit maar gelijk aangepast.

    Helaas kan ik maar 10 foto's per sessie plaatsen, dus moet de foto's in meerdere sessies plaatsen.

    Sessie
    : 1
    Oude situatie voor de verbouwing van de brug.

    HPIM0603.jpg

    Nieuwe U balk gebogen op de zetbank.

    HPIM9802.jpg



    Oude en de nieuwe situatie.
    De balk uitgezaagd en gebogen.

    HPIM9805.jpg

    Even passen of de nieuwe gebogen brugbalk de op de bestaande onderbalk past.

    HPIM9806.jpg

    HPIM9807.jpg

    De gebogen brugbalk op lengte en vlak gefreesd.

    HPIM9808.jpg


    Daarna het geheel weer in elkaar gesoldeerd.

    Let niet op de soldeerbout, deze niet gebruikt om de brug te solderen, maar voor een ander project gebruikt.
    (vergeten op te ruimen)

    De brug is gesoldeerd met een gasbrandertje.

    HPIM9811.jpg

    HPIM9812.jpg


    HPIM9810.jpg

    De brug netjes afgewerkt.

    HPIM9813.jpg

    Wordt vervolgd in sessie : 2
     
    Cor, ahop en peter 55 vinden dit leuk.
  7. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo allemaal,

    Update : 177
    Sessie : 2

    Nog wat foto's geplaatst van de nieuwe brug.

    De netjes afgewerkte brug.

    HPIM9814.jpg

    HPIM9815.jpg

    HPIM9816.jpg

    HPIM9817.jpg

    HPIM9818.jpg


    De brug in de primer gespoten.

    HPIM9820.jpg

    De nieuwe brug weer op de 2e stuuras gemonteerd en 2e stuuras met de nieuwe brug weer gemonteerd onder het chassis


    HPIM9823.jpg

    HPIM9824.jpg

    Wordt vervolgd.


     
    Cor, Vonk, arm1948 en 8 anderen vinden dit leuk.
  8. marcelinets

    marcelinets Guest

    Wat ben je modelbouw kunstenaar Piet erg mooi wat je bouwt, blijf je volgen.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  9. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo allemaal,


    Allemaal bedankt voor jullie reacties met (Leuk) aanklikken.

    Update : 178


    De tussenbak in het chassis geplaatst/gemonteerd, de opvul passtukjes op de freesbank op de juiste dikte gefreesd.

    Ook de tussenbaksteunen vlak af gefreesd, die waren niet helemaal vlak.

    HPIM9931.jpg


    Gaten in het chassis en in de tussenbak steunen geboord en vast geschroefd.
    De 2 mm gate in de tussenbak geboord op de freesbank. (helaas geen foto's van gemaakt)

    De gewijzigde traverse weer geplaatst, moet nog vastgeschroefd worden.

    HPIM9978.jpg

    HPIM9979.jpg

    HPIM9980.jpg

    Traverse verschoven in het chassis om goede foto's te kunnen maken.

    HPIM9981.jpg

    HPIM9982.jpg

    Daarna de bestaande aandrijf kardanas (5 mm ingekort) met de kruiskoppelingen op maat gemaakt en gemonteerd op de tussenbak

    HPIM9983.jpg

    HPIM9984.jpg

    Nu de tussenbak in het chassis is gemonteerd, zie je pas goed dat dit een zware tussenbak is, met geharde tandwielen en geharde stalen assen en volledig kogel gelagerd, niet goedkoop, maar wel van goede kwaliteit.

    Door de uitgaande as van de tussenbak een gaatje van 2 mm geboord zodat er een stalen M 2 boutje dwars door de kruiskoppeling en de as van de tussenbak vastgezet kan worden. Dit doe ik tegenwoordig standaard, omdat bij mijn Mercedes Benz Actros 5 assige Zwaar Transporttrekker de aandrijfas met kruiskoppeling het inbusboutje nog wel eens losdraaide van de platte kant van de as, waardoor geen aandrijving meer aanwezig is/was. Vastlijmen van het inbusboutje was ook geen succes, toch nog weer loslopen Misschien geen goede lijm gebruikt, hahaha.
    Ik vind dit zelf een goede oplossing, geen problemen meer gehad van het loslopen/doordraaien van de aandrijfas bij MB Actros.

    P.S.
    Alleen het 2 mm gat boren in de geharde stalen as van de tussenbak is nog niet zo eenvoudig, een HSS boor is direct bot, dus niet geschikt. Nu kan je wel met een steenboor met een Widia punten een gat boren, maar deze boren zijn niet echt nauwkeurig en bijna niet te koop. In het verleden al eens een aantal DUCARBO HSS boren met geharde punten gekocht van 2 mm tot 6 mm. De boren zijn nogal duur, 13,= Euro voor een boortje van 2 mm. Compleet setje gekocht : 86,= Euro. Niet goedkoop, maar dan heb je ook wat.
    Met deze HSS Ducarbo boren kan je zeer nauwkeurig boren, 2 mm is ook daadwerkelijk 2mm.
    Gat geboord op de freesbank, as van tussenbak in de machineklem geklemd, zodat de as niet kan verdraaien tijdens het boren. (helaas geen foto's van gemaakt)

    Wordt vervolgd.


     
    Rakthi, Cor, Vonk en 4 anderen vinden dit leuk.
  10. Saxxon

    Saxxon

    Lid geworden:
    31 okt 2011
    Berichten:
    224
    Locatie:
    Zoetermeer, Nederland
    Wauw, netjes maken, je bent echte kunstmeester!
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  11. vwforum

    vwforum

    Lid geworden:
    8 jan 2009
    Berichten:
    1.334
    Locatie:
    nieuwegein
    Zeer mooi gedaan piet.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  12. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Even Off Topic :

    Ik ben er helemaal klaar mee met het schuren van messing.
    Iedere keer weer opnieuw schuren, als je het messing in de primer wil spuiten.
    Urenlang schuren, zere kapotte vingers van het schuren.

    Besloten om een kleine professionele straalcabine met een apart stoffilter te kopen.
    Hiermee kan ik het messing met glasparelkorrels mooi stralen en direct in de primer zetten/spuiten.
    Ik ga eerst we even een aantal proefstukjes stralen om te kijken hoe het gaat, voordat ik de onderdelen van de Volvo F16 ga stralen.

    upload_2017-3-3_22-15-48.png



    upload_2017-3-3_22-13-53.png
    upload_2017-3-3_22-6-50.png

    Apart stoffilter bij de straalcabine gekocht, want stralen stuift nogal en is niet echt goed voor de gezondheid.
    upload_2017-3-3_22-21-25.png


    Tevens een klein plaatwalsje gekocht, deze stond al heel lang op mijn verlanglijstje, waar ik 1mm dik staal kan walsen. Wals breedte 30 cm.

    upload_2017-3-3_22-23-11.png
    upload_2017-3-3_22-23-21.png
    De standaard moest ik er apart bij kopen (is niet standaard)
    upload_2017-3-3_22-23-43.png

    Ook gelijk maar eens een goede lashelm gekocht.

    upload_2017-3-3_22-26-22.png

    Ik wil Mittchel en Richard bedanken voor hun advies, betreffende straalcabine.


    Nu bleek dat de straalcabine bij mij om de hoek te koop was.
    (snelle levertijd en bezorging aan huis)
    Dus kon ik de straalcabine en het plaatwalsje voordat ik deze gekocht heb, even ter plaatse kon bekijken.

    In ben trouwens benieuwd hoe het stralen zal gaan, wat ik vind de grote handschoenen niet echt handig om kleine onderdeeltjes vast te houden, mogelijk zal ik een standaard moeten maken, waar ik de kleine onderdelen op kan monteren.
     
    Cor, Saxxon, trialrolf en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.621
    Locatie:
    Drenthe
    Dat laatste valt echt wel mee Piet, alleen als je onderdeeltjes heel klein zijn moet je ze niet laten vallen, dan gaan ze door het rooster, en dat wordt zoeken.
    De parelstraal kan geen kwaad op je handschoenen, en als ze ooit versleten raken zijn ze makkelijk te vervangen.
    Tenslotte, je zou kunnen overwegen om er een speciaal tangetje bij je straalkast t houden, omdat dat ding alleen voor het stralen te gebruiken, maar ik heb de noodzaak nog niet gezien.
    Wèl regelmatig het beschermfolie wat op je ruit zit vervangen, er worden vast wel een paar reserve stroken bij geleverd.

    Cor
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  14. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Cor,

    Bedankt voor de tip om een tangetje te gaan gebruiken. ik heb al een set reserve handschoenen gekocht, ik heb 10 stroken folie gekocht, er waren geen extra stroken folie bij. (is niet standaard)
     
  15. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Nog even Off Topic

    Hallo Allemaal,


    De plannen zijn gewijzigd betreffende de straalcabine, er is niets veranderlijker dan een mens, hahahaha.


    Waarom zijn de plannen zijn gewijzigd :

    Onder de straalcabine zit geen onderframe, (ook niet leverbaar)
    Ik wilde dit onderframe zelf gaan maken, maar achteraf vind ik de straalcabine toch een beetje klein. de straalcabine was nog niet geleverd en gisteren teruggegaan naar de leverancier en een iets grotere straalcabine uitgezocht en gekocht met onderframe, incl. 2 stroken beschermfolie voor de glasplaat.

    Het aparte stoffilter is en standaard stoffilter, wat op meerdere types straalcabines van het zelfde merk past, die kan dus gehandhaafd blijven
    Het kost nu toch geld en ik wil het nu in 1 keer goed voor elkaar hebben.

    upload_2017-3-7_23-26-52.png
    upload_2017-3-7_23-27-5.png
    upload_2017-3-7_23-27-17.png
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2017
    arm1948, Vonk, ahop en 3 anderen vinden dit leuk.
  16. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.427
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo Piet,
    Ziet er allemaal heel mooi uit wat je aan het maken bent,:thumbsup:
    Groetjes, Charlotte:bye:
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  17. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Charlotte,

    Dank je wel voor het compliment.
     
    kha vindt dit leuk.
  18. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Halo allemaal,

    Nog even Off Topic :

    Op advies van Richard S. om toch een straalcabine aan te schaffen met een zijdeur.
    (Richard S. heeft ervaring met straalcabines)
    Met en bovendeur is niet handig, bovendien kan je er geen langere stukken in stralen, met een zijdeur kan je de straalcabine verlengen met eigen gemaakt verlengstuk, bijvoorbeeld een lang chassis stralen, eerst aan 1 kant tot de helft stralen, daarna omdraaien en de andere helft stralen. Zelf een verlengstuk maken moet voor mij geen probleem zijn.
    Als dit toch niet voldoet, kan ik altijd nog zelf een bovendeur in de straalcabine maken, ook dit moe voor mij geen probleem zijn.

    Het omruilen van de straalcabine was geen probleem , de leverancier deed hier niet moeilijk over.
    (Was nog niet geleverd, levertijd ongeveer 3 tot 4 weken).


    upload_2017-3-10_21-56-13.png

    upload_2017-3-10_21-56-37.png

    upload_2017-3-10_21-54-16.png

    De verlichting met de enkele standaard TL lamp is te weinig.
    Er komt een grotere stofdichte dubbele TL balk in met een glasplaat er voor met afneembare folie.
    (dit is een extra optie)
    Zie de verlichting een andere grotere straalcabine.

    upload_2017-3-10_22-8-45.png

    upload_2017-3-10_21-54-40.png
     
    Cor vindt dit leuk.
  19. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo allemaal,


    Vandaag even een dagje in Haren(Emsland) D. geweest, van morgenvroeg om 6 uur vertrokken vanuit huis.
    Het chassis en het hulpchassis en een groot aantal onderdelen glasparel gestraald.
    De 4 assen met de 3 differentieels (cardans),de tussenbak, de motorsteun en de vering, de messing spatbordsteunen en de 6 aluminium spatborden en een aantal kleine onderdelen die aan het chassis gemonteerd zitten, glasparel gestraald.
    Omdat de nieuwe straalcabine nog niet is geleverd en ik toch verder wil met de Volvo F16, naar Duitsland geweest om te stralen.

    Bij thuiskomst alles in de primer gespoten, morgen in de grijze bedrijfskleur spuiten, zodat ik maandag het geheel weer in elkaar kan zetten/bouwen.
    (foto's volgen nog)
     
    Schots en Scheef en Cor vinden dit leuk.
  20. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Hoi Piet.
    Bij mijn vorige baas hadden we ook een straalkabine, en daar lag een bouwlamp van 500watt bovenop. hier zit al een ruit voor en geeft veel licht.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina