Volvo FH 12 8x4

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door arm1948, 2 sep 2007.

  1. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Hallo allemaal

    Eerst mijzelf maar even voorstellen.Ik ben Wil Kats 59 jaar en van beroep gereedschapmaker.
    Mijn hobby is het bouwen van vrachtwagens in diverse schalen maar een jaar of twee geleden voor het eerst
    een vrachtwagen van Tam.gekocht en wel de Knight Hauler.Maar mijn echte liefde gaat uit naar de zwaartransport
    trekkers.Dus heb ik besloten een Volvo Fh 12 van Tam. om te gaan bouwen naar een 8x4 trekker en de Knight Hauler
    dient hierbij als donor.

    [​IMG]

    Dit is mijn uitgangspunt. Links het chassis van de Volvo en rechts het afgezaagde deel van de Knight Hauler.

    [​IMG]

    Eerst maar eens van alluminium een verbindingsstuk voor de twee helften gemaakt.

    [​IMG]

    Zo de koppeling is een feit. Alles zit mooi recht strak en stevig.

    [​IMG]

    De volgende stap zijn de voorassen. Om deze zo dicht mogelijk bijelkaar te krijgen heb ik links en rechts nieuwe
    veerhanden gemaakt.De tweede vooras heb ik omgedraaid met de spoorstang naar achteren zodat later de versnellings-
    bak tussen de assen past.

    [​IMG]

    Beide voorassen hebben hun plek aan het chassis gevonden.

    [​IMG]

    Ook maar even een foto van de onderkant om te laten zien dat de tweede as is omgedraaid.

    [​IMG]

    Nu zijn de motor en versnellingsbak aan de beurt hierin heb ik alle glijlagers vervangen door kogellagers.

    [​IMG]

    Bij het rijden met met de Knight Hauler kwam ik er al snel achter dat de rijsnelheid veel te hoog was zeker
    voor een zwaartransporttrekker dus heb ik besloten om een extra vertraging van 1:4 te bouwen.Deze wordt achter
    tegen de versnellingsbak gebout.


    [​IMG]

    Zelfs met de extra vertraging lag de snelheid nog te hoog. Je moet rekenen dat deze trekkers soms aanhangers