Volvo FH 12 8x4

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door arm1948, 2 sep 2007.

  1. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Hallo allemaal

    Eerst mijzelf maar even voorstellen.Ik ben Wil Kats 59 jaar en van beroep gereedschapmaker.
    Mijn hobby is het bouwen van vrachtwagens in diverse schalen maar een jaar of twee geleden voor het eerst
    een vrachtwagen van Tam.gekocht en wel de Knight Hauler.Maar mijn echte liefde gaat uit naar de zwaartransport
    trekkers.Dus heb ik besloten een Volvo Fh 12 van Tam. om te gaan bouwen naar een 8x4 trekker en de Knight Hauler
    dient hierbij als donor.

    [​IMG]

    Dit is mijn uitgangspunt. Links het chassis van de Volvo en rechts het afgezaagde deel van de Knight Hauler.

    [​IMG]

    Eerst maar eens van alluminium een verbindingsstuk voor de twee helften gemaakt.

    [​IMG]

    Zo de koppeling is een feit. Alles zit mooi recht strak en stevig.

    [​IMG]

    De volgende stap zijn de voorassen. Om deze zo dicht mogelijk bijelkaar te krijgen heb ik links en rechts nieuwe
    veerhanden gemaakt.De tweede vooras heb ik omgedraaid met de spoorstang naar achteren zodat later de versnellings-
    bak tussen de assen past.

    [​IMG]

    Beide voorassen hebben hun plek aan het chassis gevonden.

    [​IMG]

    Ook maar even een foto van de onderkant om te laten zien dat de tweede as is omgedraaid.

    [​IMG]

    Nu zijn de motor en versnellingsbak aan de beurt hierin heb ik alle glijlagers vervangen door kogellagers.

    [​IMG]

    Bij het rijden met met de Knight Hauler kwam ik er al snel achter dat de rijsnelheid veel te hoog was zeker
    voor een zwaartransporttrekker dus heb ik besloten om een extra vertraging van 1:4 te bouwen.Deze wordt achter
    tegen de versnellingsbak gebout.


    [​IMG]

    Zelfs met de extra vertraging lag de snelheid nog te hoog. Je moet rekenen dat deze trekkers soms aanhangers
    trekken van 160 ton of meer en dan komt de snelheid vaak niet boven de 5km per uur. Dus een LRP truckpuller
    aangeschaft en nu gaat alles een stuk beter.


    [​IMG]

    De hele zaak in gebouwd in het chassis.(Hier nog met de oude motor)
    Voor de motor zit de servo voor het schakelen en voor de achteras de servo voor het ontkoppelen van de trailer.
    Deze trekker zal in de toekomst zowel een trailer als een aanhanger moeten gaan trekken.


    [​IMG]

    En een foto van de onderkant om te laten zien dat alles mooi tussen de voorassen past.
    Zoals julie wel zien is het chassis nu aardig volgebouwd maar dat is in het echt ook zo daarom wordt er achter de cabine
    een toren opgebouwd waar de dieselolietank opbergkasten luchtketels uitlaten koelers enz een plekje krijgen.

    [​IMG]

    Omdat ik zelf benieuwd was naar het resultaat en om jullie te laten zien wat mijn bedoeling is maar even gauw
    een paar foto's gemaakt. Het zijn niet de mooiste maar de volgende keer als mijn vrije tijd het toelaat meer

    [​IMG]
     
    Tehago, luchard, ruitje en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    ziet er goed uit ;). ga zo door ;) hoelang werk heb je hier tot nu toe aan gehad?
     
  3. philippe6

    philippe6

    Lid geworden:
    4 jul 2007
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Noor-Limburg
    Mooi hoe je de truck bouwt en de problemen allemaal oplost!!
    Hij ziet er al stoer uit en nog veel succes met het spuiten etc...

    Philippe
     
  4. V8man

    V8man

    Lid geworden:
    18 jun 2007
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Friesland
    Hallo,

    Gaaf project, :) Zeker de moeite waard om het bouwproces te volgen.
    Wat voor trailer komt er in de toekomst eigenlijk achter?

    MVG, Anton
     
  5. DreBo

    DreBo

    Lid geworden:
    4 dec 2002
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Brunssum
    Hoi,

    ziet er erg goed uit, hoop in de toekomst ook nog eens een truck project op te starten.

    Maar zag ik het goed dat er achter de cabine blokken van Fisher Techniek zitten ???

    André
     
  6. Stockcar racer H78

    Stockcar racer H78

    Lid geworden:
    4 apr 2006
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Maasbracht
    Ziet er erg mooi uit. TOP :!:
     
  7. truck-freak

    truck-freak

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    866
    Het bouwt een stuk fijner als je goed gereedschap hebt.
    Ziet er echt prachtig al uit.
    Super.
     
  8. m&ampm

    m&ampm

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    115
    Locatie:
    Oedelem
    ziet er echt heel goed uit.
    al enig idee hoe je de stuurservo gaat monteren ?
     
  9. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Hallo Allemaal

    Even een reactie op een paar vragen van jullie.Ik ben nu ongeveer 5 maanden bezig.
    Dat lijkt lang maar het moet tussen drukke werkzaamheden door gebeuren.
    Achter de Volvo komt eerst een tweeassige jeepdolly en dan een 5 assige semi-dieplader.
    De stuurservo komt in de toren achter de cabine.In de toren komt een grote hydrauliktank
    en daarin wordt de servo ondergebracht.Inde toren komt ook de accu.Maar dat zien jullie binnenkort
    want daar ben ik nu mee bezig.
     
    Tehago, luchard en peter 55 vinden dit leuk.
  10. bred last

    bred last

    Lid geworden:
    7 mrt 2006
    Berichten:
    256
    Locatie:
    brugge belgie
    hallo

    ziet er zeer mooi uit
    hopelijk lukt alles een beetje
    ik ben momenteel bezig met de nooteboom trailer
    dit is niet zo eenvoudig als ik dacht
    zit al een de nek , en deze moet kunnen werken
    hiervan volgen noch wel fotos
    mijn dolly is klaar
    kijk zelf maar

    [​IMG]


    de trekker is een volvo nh
    in vierassiche combinatie

    [​IMG]
     
  11. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    [​IMG]

    Tsja,mooi is anders maar als het een echte zware trekker moet worden zal er toch een andere
    voorbumper op moeten komen.Om bij het chassis te kunnen komen eerst uit het scharnier een
    stuk geslepen(lang leve mijn dremel).

    [​IMG]

    De onderste bumper verwijderd.

    [​IMG]

    De nieuwe bumper. Bovenin een hoekprofiel voor de aansluiting ophet chassis,in het midden de bumper en onder
    de registerkoppeling.

    [​IMG]

    Zo ziet hij er nu uit. Het begint al een stoere truck te worden.De bullbar en de michelinpoppetjes zijn al besteld
    dus volgende week is de voorkant af.(jammer van die ene schijnwerper maar ja alles zit nog los)

    [​IMG]

    Nog even een close-up omdat ik dit toch wel mooi vind.
     
    Tehago, luchard, ruitje en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. nicolas

    nicolas

    Lid geworden:
    17 aug 2005
    Berichten:
    484
    Locatie:
    Brugge Belgie
    dat heb je zeeeeeer mooi gedaan allemaal!!

    ik volg de rest zeker!

    veel plezier met de verdere ombouw.
     
  13. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    [​IMG]

    Vandaag binnen gekregen 4xSuper Single banden +velgen.Het verschil in breedte
    is duidelijk te zien.

    [​IMG]

    Dit vind ik echt een beter gezicht dan de Tam.banden.

    [​IMG]

    En een foto andersom.De banden zijn zachter dan die van Tam.dus slippen ze niet zo snel
    de kleur is echter en het zijn echte michelins plus dat ze de truck een betere uitstraling geven.
     
    Tehago, luchard en peter 55 vinden dit leuk.
  14. waar komen die supersingel banden met bijpassende velgen vandaan ???

    en hebben ze ook zoiets voor achter maar dan nog iets breder en met wielmeenemer dr in als plaats vervanger van de standaard dubbel lucht
     
  15. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    [​IMG]

    Nu de voorkant (bijna)klaar is eerst maar eens kijken wat er achter de cabine
    moet gaan gebeuren.
    Ik heb al eerder vermeld dat er achter de cabine een zgn "koeltoren"
    wordt gebouwd.Nu is zo'n toren geen standaard item wat even opgebouwd wordt.
    Zo'n toren wordt gebouwd aan de hand wat er in de truck wordt ingebouwd.
    Ik ben uitgegaan van een truck uitgerust met een WSK (wandler schallt kuplung) dat is een soort hydraulische
    koppeling tussen versnellingsbak en achteras.
    Omdat de olie van deze koppeling nogal heet wordt is er een koeler nodig.
    De snelheid waarmee deze trucks rijden is erg laag dus heb je geen rijwindkoeling terwijl de motor vol vermogen moet
    leveren.Dus is er ook een koeler voor de vloeistof die in de motor zit.
    Bovendien willen de vervoerders ook nog bergruimte in de toren hebben.

    [​IMG]

    Dit zijn de onderdelen die ik tot nu toe klaar heb. In het midden de vloer met uitsparing voor de stuurservo
    boven de voorkant van de bergkast met accu en onder de achterkant van de bergkast met ontvanger en snel-
    heidsregelaar.Verder zien jullie ook de extra spatborden voor de tweede vooras,de uitlaten,de koelers,de deuren van
    de bergkast en de roosters die voor de koelers komen te zitten.

    [​IMG]

    De vloer plus servo en spatborden zijn gemonteerd.

    [​IMG]

    Ook maar even de rest erop gezet. Tussen de koelers komen nog de dieselolietank en de luchtketels.

    [​IMG]

    En een shot van achter. Komende week maar gaan proberen of ik de rest kan maken.
     
    Tehago, luchard, ruitje en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. m&ampm

    m&ampm

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    115
    Locatie:
    Oedelem
    Heb je toevallig geen paar detailfoto's hoe je de stuurservo gekoppelt hebt aan de voorassen ?
    mvg m&m
     
  17. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    [​IMG]

    Afgelopen week mijn bull bar binnen gekregen.Nou dat viel vies tegen.Ondanks de goede verpakking was tie
    aardig beschadigd maar ook het chroomwerk was niet mooi.Deze bull bar zal ik niet op mijn truck monteren.
    Let niet op de kleur want de foto is met slecht licht gemaakt.

    [​IMG]

    Na wat uurtjes hobbyen zelf maar zo'n ding gemaakt van roestvrij staal.

    [​IMG]

    Zo dit wil ik wel op de voorkant van mijn truck hebben.Bij het afwerken van de truck nog een keer extra polijsten
    en alles ziet er prima uit.
    Ook nog even een antwoord aan m&m.De detailfoto's van de besturing komen binnenkort.
     
    Tehago, luchard, ruitje en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Omdat m&m mij om detailfoto's van de besturing had gevraagd ben ik deze week begonnen met het afronden hiervan.
    Nou hierbij ben ik een grote fout tegengekomen.Zoals jullie hebben kunnen lezen en zien maak ik een volvo met twee
    gestuurde voorassen.Zoals ik ook beschreven heb is de tweede vooras omgedraaid om de versnellingsbak goed tussen
    de beide voorassen te laten passen(zie onderstaande foto).
    [​IMG]

    Bekijk ook de volgende foto van bovenaf gezien.

    [​IMG]

    Zoals jullie zien staan alle vier de wielen recht om rechtuit te rijden dus zover is alles goed. Maar nu ga ik een bocht naar links maken
    en let dan op wat er gebeurt.

    [​IMG]



    Bij een bocht naar links moet het linkervoorwiel een kleinere radius maken dan het rechtervoorwiel maarbij mijn eerste as is dat juist
    omgekeerd dus is dit niet goed.Bij mijn tweede vooras waar de spoorstang ACHTER de as zit stuurt hij wel goed.Dus moet de spoorstang
    ACHTER de as zitten.

    [​IMG]

    Ik heb dit meteen op mijn model uitgeprobeerd en zoals jullie kunnen zien stuurt hij nu wel goed.
    Robin Verkerk had mij al op dit probleem gewezen maar dat is nu bij deze opgelost. Dus willen jullie dat ook jullie model goed
    stuurt zul je de spoorstang ACHTER de as moeten monteren.
     
    luchard, ruitje en peter 55 vinden dit leuk.
  19. truck-freak

    truck-freak

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    866
    Klopt, dat is het bekenste probleem van tamiya.
    Vreemd dat ze dat zo hebben gemaakt :?


    Ik heb de mijne ook zo opgelost.
     
  20. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Op verzoek van m&m even een paar detailfoto's van de besturing.

    [​IMG]

    Eerst maar de beide stuurhuizen met de verbindingsstang de beide stangen naar de wielen en bij het tweede
    stuurhuis een zelfgedraaide schijf .

    [​IMG]

    De beide stuurhuizen gemonteerd en de schijf heeft de vorm gekregen die ik nodig heb.Ook heb ik maar meteen
    een extra stang aan het linkervoorwiel vastgemaakt. Deze stang bedient de schakelaar voor de richting aanwijzers.
    Deze schakelaar heeft een plaatsje gekregen onder de motor.

    [​IMG]

    De onderkant van de "koeltoren"met daarin de stuurservo. Omdat ik ben overgegaan van enkelas naar dubbelas
    en omdat ik supersingles gemonteerd heb,is ook de stuurservo vervangen door een sterkere.Ook zien we
    de extra spatborden voor de tweede as.

    [​IMG]

    En zo ziet het er nu uit.De zelfgemaakte stuurhandle komt nu tegen de beugel aan maar dat is niet erg deze beugels gaan er later onderuit
    Ik heb ze er nu alleen maar erop zitten als hulp bij de montage.Ik hoop dat M&M (maar misschien ook iemand anders) hier wat aan heeft.
     
    Tehago, luchard, ruitje en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina