voor de houtbouwers

Discussie in 'F5J' gestart door arno888, 1 jan 2017.

  1. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
  2. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    519
    Locatie:
    Drenthe
  3. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo
    Mooi die houten F5J toestellen Arno. Betaalbaar voor meer mensen, waardoor de instapdrempel hopelijk een stuk lager ligt.

    Ik ben eigenlijk best benieuwd of er nog meer van dit soort houten F5J kisten zijn:

    Hoofdfuncties: hoog/laag, richting, rolroer en klep
    Spanwijdte : ca 3.6 mtr
    Gewicht : ca 1250 gr (14 -15 gr/dm2)
    Ballastbaar voor ook wat meer wind

    In vergelijkbare prijsklasse.


    Iemand enig idee?
     
  4. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    519
    Locatie:
    Drenthe
    voldoen niet helemaal aan je omschrijving , maar toch.

    http://www.hoelleinshop.com/inside-...rticle&ProdNr=GRU2016&t=49301&c=12327&p=12327

    http://www.hoelleinshop.com/introdu...rticle&ProdNr=GRU2015&t=49301&c=12327&p=12327
     
  5. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Leuke kist om te zien. Wel valt op dat in de laatste 35 a 40 cm van de tip geen aileron meer ingebouwd is. Lijkt me verre van optimaal.
     
  6. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Deze twee kisten, inclusief de Inside zijn leuke modellen die het best leuk zullen doen maar verder op geen enkele maniet te vergelijken zijn met een vol GFK kist.
    Dat dat rolroertje, dan ook niet helemaal doorloopt, is niet zo heel erg belangrijk......................
    Het is leuk te lezen dat men er, met die Zephyr, wel eens is in geslaagd (in Zwitserland) een duizender te scoren. Wel eens......., dus vliegen doet het best wel :cool:
     
  7. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    556
    Locatie:
    Hengelo
    De prijs ontwikkeling in volledig GFK/CFK modellen loopt inmiddels aardig uit de hand en is slecht voor de aanwas in de modelvliegsport. Dus deze houtbouw alternatieven zijn zeer zeker een welkome aanvulling op de markt.
     
    bgo vindt dit leuk.
  8. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    De Inside vliegt i.i.g. heerlijk.....het is mij gelukt om een 91% score te halen bij de laatste wedstrijd en dat was meteen mijn beste resultaat ooit!

    Je kan er het f5j spelletje erg leuk mee meespelen en heel wat glasbakken achter je houden maar als je denkt dat je lekker goedkoop mee kan doen voor de winst zal je bedrogen uitkomen.

    5 a 600 euro ben je wel verder om hem in de lucht te hebben en de pure prestaties komen natuurlijk niet in de buurt van de laatste generatie f5j kisten.
    Nu denk ik dat je, tegen de tijd dat je het in je vingers hebt om in de top mee te draaien, je ook behoefte heb aan die extra performance.


    Ik ga mijn best doen komend jaar alle wedstrijden mee te vliegen en hoop ook dat er dan wat meer hout mee gaat vliegen!
    (Meer dan de 3 van afgelopen wedstrijd)
     
  9. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Wanneer we nou eens in Nl die grens voor het laten doorgaan van een wedstrijd bij 5-6 m/sec wind ( 3 Beaufort max) zouden leggen in plaats van de huidige 8 m/sec zou dat een heel verschil maken over de mogelijkheden die deze "houten modellen" bieden.
     
  10. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Afgelopen jaar heeft het hier in het Noorden gemiddeld 3.5 beaufort gewaaid. En zelfs met de tegenvallende opbrengst aan energie van het afgelopen jaar is het toch weer behoorlijk winderig geweest. We hebben afgelopen jaar aantal wedstrijden gehad die vanwege de wind (9m/s volgens mij) afgelast werden vaak wel in combinatie met verwachte regenval. Dus als we de limiet op 5-6 m/s gaan leggen kunnen we waarschijnlijk geen enkele wedstrijd meer vliegen. Dat lijkt mij helemaal een strak plan, arno888 wil je dit even op de email naar de sportcommissie doen? Dan kunnen we gelijk in tijdens de vliegers vergadering over stemmen en gelijk de nieuwe kampioen voor 2017 bekent maken :confused::eek::oops::rolleyes:

    FF gekheid op een stokje, maar helaas is de kans op vliegbare wedstrijd weekenden bij 5 a 6 m/s zo drastisch terug gelopen dat het eigenlijk geen zin meer heeft om het te organiseren. Ja ik hoop wel dat we veel van de houtjes (positief bedoelt) komend jaar bij de wedstrijden zullen zien. En met een beetje geluk zullen er zeker vliegers zijn die daarmee ook een 1000 zullen scoren.
     
  11. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Het zou ook helpen als potentiële meevliegers eens van het idee afstappen dat je een €1000+ 2hands glasbak nodig hebt om een lekker rondje f5j te vliegen;)

    De jongens die echt voor het podium gaan hebben toch meerdere kisten en 1 kist die álles het beste kan bestaat toch niet.

    (Wél 1 piloot die álles kan.......dat is dan meestal degene die eind van het jaar op het hoogste treetje staat:p)
     
  12. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Ik heb een paar jaartjes (een stuk of 20) vrije vlucht wedstrijden gevlogen. Door de prestaties van de toestellen en de afmetingen van de velden was dat wat ik noemde (6m/sec) de limiet in Nl. Desondanks slaagden we er in, in de goede tijden, toen er nog volop animo was, elk jaar 5 tot 7 wedstrijden te vliegen. Het kan dus wel. Gevlogen werd op het Roosendaalse Veld nabij Arnhem, in de buurt van Tilburg en in Weert overigens...

    Ik noemde het hier nog maar eens omdat deze houten kistjes een voorkeur hebben voor wat rustigere omstandigheden. Maar dat is in Nl inderdaad moeilijk.......... En nou heeft Justus misschien een punt dat die GFK bak op een voetstuk staat maar ik kan mij aan de andere kant moeilijk voorstellen dat iemand er plezier in heeft zo'n houten kistje bij 4 Beaufort, alleen maar met de neus in de wind poogt te houden.
     
  13. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Toegegeven......de Orca doet het veel beter als er meer wind staat (mag ook wel voor dat geld!) Maar ik heb meer wedstrijden gevlogen met een beetje wind (tussen de 3 en 6m/s) dan met die bovengrens van 8 dus je moet het probleem ook niet groter maken dan het is.

    Tot 6m/s is het met de Inside heel goed te doen, daarna wordt het idd lastig maar zoals gezegd: zo vaak komt dat nu ook weer niet voor.
     
  14. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Justus klopt helemaal volgens mij waren er in 2015 en 2014 nog best veel "houtjes" en die volgens mij hadden die zeker veel plezier in het vliegen.

    Belangrijkste is dat we f5j leuk moeten zien te houden voor mensen die met dit soort toestelen vliegen zonder die zal f5j net als andere classes ten dode zijn.

    Zelf wil ik ook nog wel een houtje gaan vliegen, alleen op dit moment ontbreekt mij de tijd en rust om zelf een te bedenken en bouwen. Namelijk de beschikbare houtjes (inside, introduction enz ) zijn leuk maar passen meer in het rustig weer karakter die we hier niet vaak hebben. Ik zit meer te denken aan een houtje die zeker tot 4 beaufort prima en succesvol in te zetten valt. Ja daar zitten nog veel overpeinzingen aan die eerst opgelost moeten worden.
     
    bgo vindt dit leuk.
  15. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo
    Ik beleef eigenlijk precies hetzelfde Robert. Is zou best graag zo'n houtkist vliegen met eerder gewenste / vermelde specificaties, welke ballastbaar is en dus ook bij wat meer wind te vliegen is.

    Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat het voor de F5J klasse goed is om het klassement op de wedstrijddag te splitsen in zeg maar houtbouw en niet houtbouw (glas/kool) kisten. Hierbij mag de houtbouw natuurlijk wel gebruik maken van wat kool liggers in de vleugel. Beide klasses vliegen dan gewoon in dezelfde rondes mee. Aan het einde van de dag zijn er gewoon 2 winnaars: houtbouw en glas/kool.
    Hierdoor is blijft instroom voor eenieder interessant en is doorstroom van de ene klasse in de andere klasse ook goed mogelijk. En het allerbelangrijkste volgens mij: iedereen beleefd een leuke uitdagende dag.

    (Trouwens , hout mag je ook lezen als schuim)

    Wellicht overbodig om te vermelden, maar ik ben zelf enthousiast glas / kool vlieger. Ik schrijf dit juist in het belang van de klasse en zou in het belang daarvan best eens een houtbouw willen vliegen( en bouwen)

    Gr. Brian
     
    reing vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina