Voor het eerst een RC speedboot

Discussie in 'Speedboten' gestart door zeldzame, 23 okt 2013.

  1. zeldzame

    zeldzame

    Lid geworden:
    11 jul 2012
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Hoogeveen
    Hallo mensen van het het forum,

    Voor het eerst heb ik een rc boot gekocht de Apprition van HK.
    Nu ben ik redelijk los op brushless auto's en weet uit ervaring dat er wel eens iets sneuvelt.
    ik wou graag vragen aan jullie waar ik op moet letten bij een boot.
    ik heb hier en daar al iets gelezen dat als je een ARR koopt toch eerst zelf moet nagaan vastzetten en dichtsmeren.

    Eerste vraag is dus wat gebruiken jullie om de bevestingings(gaten) waterdicht te houden?
    Wat voor vet kan je gebruiken om de aandrijving te smeren?
    Ik heb high speed vet van mijn crossmotor kan ik dat gebruiken?
    En volgens mij mag het niet op het forum maar ik zoek een bedrijf/winkel die mij van de nodige onderdelen kan voorzien zoals props en/of aandrijving.

    alle tips zijn welkom!

    mvg Jacco
     
  2. archer

    archer

    Lid geworden:
    21 aug 2013
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Leeuwarden
    ten eerste gefeliciteerd met je bekering tot rc boten :p hahaha.

    2brothersrc.com hebben aardig wat props. dus daar kan je wel terecht. verder heb je hydro&marine.de nog en tfl-hobby.de onze oosterburen. zijn mijn favo shops in elk geval.

    en alles nalopen is altijd verstandig ;) met betrekking tot waterdichtheid. daar waag ik me niet aan daar zijn wijzere/ervarenere mensen hier ;) even je bad vol laten lopen ( als je die hebt) en zonder electra maar met gewicht erin leggen en kijken wat hij doet. dat zou mijn ingeving zijn om te testen :p

    versteviging word volgens mij wel aangeraden een matje carbon in de bodem bijv. zodat hij minder flext.

    en even terug komend op props. eerst kijken wat deze prop doet qua temperaturen voor je echt gaat veranderen van maat. dus een RF temperatuur meter is wel handig om aan te schaffen.

    Gr Thom Aka Archer
     
  3. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    Hallo Jacco,

    ik ben nog een beginner maar ik kan op een aantal vragen al wel wat antwoorden met behulp van adviezen die de "experts" hier op het forum mij hebben gegeven en wat ik heb gelezen op dit mooie forum.

    wat gebruiken jullie om de bevestingings(gaten) waterdicht te houden? ik zou kit gebruiken. schroefjes losdraaien, dotje kit erop en zo vastdraaien zodat de kit de boel goed afsluit.

    Wat voor vet kan je gebruiken om de aandrijving te smeren?
    voor een starre as kan je de gewone vaseline, uierzalf enz. gebruiken werkt perfect. bij een flexas wordt volgensmij speciale teflonvet gebruikt maar volgensmij kan gewone vaseline ook. LET OP! een flex as moet je na elke vaardag eruit halen, drogen, opnieuw invetten en weer terug doen. dit omdat de flexas is gemaakt van verenstaal wat als een gek roest. vergeet je dit, zit de as muurvast geroest en kan je de hele buiten as er uit slopen en vervangen door een nieuwe.

    En volgens mij mag het niet op het forum maar ik zoek een bedrijf/winkel die mij van de nodige onderdelen kan voorzien zoals props en/of aandrijving. bij hobbyking moet je zijn als je voor niet al te veel geld je boot wilt laten varen, maar het is wel wat mindere kwaliteit dan bij de echte merken. als je wat meer wilt uitgeven kan je bijv. deze winkels proberen:
    hydro en marine
    2 brothers

    Gr. Sam
    en suc6 met je boot!
     
  4. zeldzame

    zeldzame

    Lid geworden:
    11 jul 2012
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Hoogeveen
    Zo dat zijn nog eens snelle reacties haha.

    @Samz daarom heb ik ook eerst een bootje gekocht bij hobbyking.
    Eerst maar is kijken of ik het ook wel zo leuk vind.
    ik zit me helemaal suf te youtuben, ik ben wel iets gewend op RC gebied maar als ik dan zo'n rc boot zie op volle toeren met zo'n dikke waterstraal er achter dan krijg ik toch een beetje kippenvel.

    @ archer
    ik heb een bad dus dat is misschien een goed plan thx.

    status bij hobbyking was verzonden dus het weekend kiezen we het ruime sop of hoe jullie kapiteins dat ook maar noemen haha

    ik heb nog nooit iets gepost op MBF maar ik kreeg nu termen(strut, trimtabs, flexas) te horen dat ik toch maar even aan de studie moest op dit forum.

    bedankt!
     
  5. archer

    archer

    Lid geworden:
    21 aug 2013
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Leeuwarden
    haha het ruime sop op :p de maiden is dan dit weekend ;)

    heb je trouwens de single of twin gekocht?
    weet niet helemaal wat de apperation meteen uit de doos moet kunnen. dus ben ook wel benieuwd ;) een cat is leuk spul. en het vakjargon is inderdaad even wennen ken het gevoel ;)

    als je gaat varen ( en dit klinkt raar) maar niet teveel half gas gaan varen bij volgas trekt de motor(of motoren) minder amperes dan word de boel niet gloeiend heet. temperaturen zowiezo goed in de gaten houden.

    heb je ook hatchtape? om de boel goed dicht te plakken bij de deksel/klep/kap hoe je het wil noemen. mocht hij een klapper maken ( en dan kan gebeuren) stroomt alles niet meteen vol. :)

    Gr Thom Aka Archer
     
  6. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    van waar komt de boot? uit het World warehouse? dan kan je vanaf de 23e nog zo 2 weken erbij rekenen. hij staat dan op verzonden maar blijft nog ong 4 dagen liggen tot hij écht het vliegtuig in gaat. dan duurt het nog even bij de douane tot ze het verwerkt hebben en doorsturen naar postnl.

    Gr. Sam
     
  7. zeldzame

    zeldzame

    Lid geworden:
    11 jul 2012
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Hoogeveen
    Ik probeer te quoten maar snap er nog weinig van haha.

    maar goed ik heb de single gekocht dit was nog de enigste cat hier in het europa warehouse.
    ik vond de smash shark ook wel leuk maar vind dat een cat er mooier uitziet.
    ik wou eigenlijk de Miss geico van Proboat maar ik vond dat je veel geld betaald voor minder materiaal. en dat bootje komt ook gewoon uit china....
    daar zit ook maar een 60amp esc in.
    nu heb ik voor 250 een complete boot incl servo, en jawel een hobbyking zender/ontvanger voor 16 euro haha.
    ik ben dol op HK!

    ik zou de temp goed in de gaten houden, daar ben ik wel redelijk bekend mee door mijn auto's
    en heb toch stiekum ook maar even 2 3s lipo's mee besteld voor het geval 4s te langzaam gaat haha
    maar ik ga eerst maar even leren sturen.
    want als ik filmpjes kijk zie ik dat ze niet volgas door een bocht gaan, kan dat eingelijk wel of kom ik daar vanzelf wel achter?

    @ samz zoals hierboven gemeld heb ik hem hiero gekocht. ik probeer boven de 25 euro toch in europa te blijven. aangezien ons systeem het niet toelaat om goedkoop spulletjes te kopen in het buitenland te kopen.
     
  8. archer

    archer

    Lid geworden:
    21 aug 2013
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Leeuwarden
    volgas de bocht door hangt ervan af of de boot "grip" heeft. met een cat is dat lastig hij ligt hoog op het water op snelheid dus zeer grote kans dat je hem laat flippen.
    een hydroplane of rigger heeft een turnfin. stuk alu of soms carbon die als een soort haak in het water grijpt en hem ook Op het water houd. met een cat even gas los zakt hij naar beneden dan grijpt ie water en kan je weer door.

    de wedstrijd cats ( fullscale offshore) die varen over het algemeen rechte lijnen. dus het is zeer lastig met een cat maar een goed afgestelde cat. met scherpe drijvers die zou wel snel de bocht om kunnen. keywords Goed afgesteld. en Scherpe drijvers.

    anderen zullen me misschien wel verbeteren als ik het fout heb, maar ik geloof dat het zo zit :)

    je zou hem later misschien wel naar een twin kunnen ombouwen. die varen wel stabieler. zelfde als met een auto als je volgas geeft druk je de achterkant naar beneden en voorkant komt omhoog met een boot gaat dat van links naar rechts hij gaat rollen onder de torque van de motor.

    Gr Thom Aka Archer
     
  9. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    De Apparition is een leuke boot.... Maar vraagt wel om wat werk.

    Een laagje carbon/glas/hybride weefsel op de bodem is zeker geen overbodige luxe.

    De standaard motor ook niet op meer dan 4s gebruiken , dat gaat niet goedkomen.

    Verder is het aan te raden om voor een gesoldeerde 4mm flexas te gaan kijken , het standaard systeem is best wel bagger en vooral onhandig in onderhoud.

    De mijne vaart inmiddels met de nodige aanpassingen zoals andere motor en regelaar , maar is wat avontuurlijk door het te grote vermogen :rolling:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  10. zeldzame

    zeldzame

    Lid geworden:
    11 jul 2012
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Hoogeveen
    He bedankt voor de tips.
    zijn die flexassen universeel of zijn er verschillende maten en lengtes?
    zou jij mij anders een artikelnr of een link kunnen geven van de as die jij er in hebt?
    en als ik een matje carbon ofzo er in leg dan moet ik zeker ook de motorsteunen enz enz verwijderen, zo ja waar plak ik die dan weer mee vast ik heb al iets gelezen over epoxy ???

    zo zie je maar dat ik nog veel moet leren haha.
     
  11. archer

    archer

    Lid geworden:
    21 aug 2013
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Leeuwarden
    je zult hem inderdaad helemaal leeg moeten halen. wat betreft de motorsteun, dat hangt ervan af wat voor motor steun het is.

    ik weet neit wat voor as er in zit? maar 3/16 oftewel 4.75mm is gebruikelijk. denk dat 1 maat kleiner 1/8 3,2mm net te licht is. je zult de as wel moeten inkorten denk ik. dus met een dremel en slijpschijfje en daarna moet je hem hardsolderen. zodat je knelkoppeling er weer op kan. flex assen komen zoals hierboven staat in verschillende maten. 3,2mm 4,75mm en 1/4'" (6,35mm) en in lengtes van 30cm of 50cm (30cm is lang genoeg) daar zul je zelfs nog wat af moeten halen denk ik.
    TFL-Hobby - 4,75 mm Endstück mit 4,75 mm Flexwelle, re. hg (M5)
    die as heb ik in mijn hydro ( is veel te lang dus moet een stuk af) net als bij jouw cat denk ik dat dat ook het geval is.

    *edit* je kan ook altijd een andere strut erin zetten dat deze as erbij past. want 4.75mm zijn de meeste props op gebaseert als as maat. heb je dus veel meer keuze in props. mocht je ooit sneller willen kan je de motor en esc vervangen en dan hoef je de as niet te veranderen. heb je dus upgrade mogelijkheden.

    dus als je de boot hebt electronica eruit halen en een foto maken dan kan je verder geholpen worden. want 2 sleuven knippen in het carbon weefsel en ze over de motersteunen heen ( of de motorsteun door het carbon weefsel) is makkelijker dan de hele steun eruit slopen.

    hangt ook van je budget af, maar carbon is het lichtst en sterkst. koolstof aramide weefsel is moeilijk te knippen schijnt (heb er geen ervaring mee)
     
  12. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Er zijn ook nog 4mm assen en props..... De boot maakt daar standaard gebruik van bv. ;-)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  13. archer

    archer

    Lid geworden:
    21 aug 2013
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Leeuwarden
    okejj haha ;) wist ik nie en kon ik ook zo nie vinden. maar een prop adapter of hoe heet zo'n ding... van 4 mm naar 4.75mm is wel een goed idee dan kan je ook kijken naar andere props. ik denk (en dat is een aanname) dat de boot licht gepropt is?
    ik zei dat ook als voorbeeld gezien ik nie weet wat er voor as en strut in zit als standaard namelijk. ;) en in 4.75 heb je weer meer keus maar dat is voorbarig gesproken want ik weet niet of dat de bedoeling is meteen upgraden denk van niet namelijk haha ;)


    de rest van mijn verhaal wel accuraat :p ben niet de expert ofzo dus hoor graag of het juist is of niet :p

    Gr Thom Aka Archer
     
  14. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Standaard zit er een 38mm propje bij... Oke voor de standaard motor en eventueel een wat snellere.

    Hij is alleen nogal bot helaas
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  15. archer

    archer

    Lid geworden:
    21 aug 2013
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Leeuwarden
    okejj ;) nja dat botte is zo verholpen even een licht vijlen en wat licht schuurpapier en dan polijsten en klaar ben je ;)

    maar 38mm klinkt nie heel super veel voor een relatief sterke motor met weinig toeren op 4s. of zie ik dat verkeerd.

    Gr Thom Aka Archer
     
  16. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Dat valt nog tegen bij deze plastic prop.... Hij is echt heel dik en dus lastig mooi scherp te maken.

    Bij mijn Apparition zat een 2700kv motor , die niet bepaald sterk was....


    Edit:

    Een filmpje van de mijne , testen met andere motor en regelaar :



    Er staat ook nog een testfilmpje met de huidige motor/regelaar op met "oopsie" in de titel ;-)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  17. archer

    archer

    Lid geworden:
    21 aug 2013
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Leeuwarden
    had hem even opgezocht. Apparition Offshore Brushless RC Twin Hull (800mm)

    Daar staat een 3660 motor 1620kv.

    maar eerst een goeie metalen prop dus ;)

    weet de verdere specs niet. en ook nie of dat de motor is die erbij geleverd word aangezien jij dus een andere hebt ;)

    Gr Thom Aka Archer
     
  18. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Beschrijving komt niet overeen met wat ik en zoals te lezen bij HK anderen ook hebben gehad het is een 3660 maar meer kv.

    4s is wel de max voor de motor , hij is alleen niet zo krachtig helaas.
    De 2200kv 3974 die ik er nu in heb wel :D Iets TE voor het goeie :rolling:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  19. archer

    archer

    Lid geworden:
    21 aug 2013
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Leeuwarden
    hahaha dat is ook een beste stap groter ja! :p

    ik ga volgend jaar een cat bouwen het frame zit al in elkaar maar budget laat het niet toe om motoren esc etc te kopen dus staat even stil tot ikd aar geld voor heb

    zit wel te twijfelen of het een single of een twin word. en zo ja wat voor van beide.
    word een mystic c5000 houtbouw van 90cm :p leuk dingetje. mja setup is nog een vraagteken ;)

    Gr Thom Aka Archer
     
  20. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Als je de keus hebt .... Twin....

    Hoeft bij een dergelijk formaat niet heel veel meer te kosten maar vaart wel stukkkkkeeennn beter...

    Voor een 90cm boot kan je al toe met 2x 3665 met 120A regelaars b.v.

    Dat hoeft niet heel veel meer te kosten als een single combo met de 180A regelaar die je dan nodig hebt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015

Deel Deze Pagina