Voor het eerst een RC speedboot

Discussie in 'Speedboten' gestart door zeldzame, 23 okt 2013.

  1. archer

    archer

    Lid geworden:
    21 aug 2013
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Leeuwarden
    Alles is te repareren ;).

    ik zou het allemaal mooi op gaan schuren en kijken of er scheuren doorlopen in de rest van de romp. dan zou ik het gaan verstevigen met glasvezel. en dan omdat het een reperatie is kan je beter glastape of glasrol. dat is ook geweven glasvezel alleen op een rol van 30mm of 50mm. en vaker wat zwaarder van kwaliteit. ik heb hier 180gr/m2 glasrol liggen voor eventuele reparaties of verstevigingen bij het bouwen.
    je zou ook als het echt ver heen is een plaatje alu kunnen maken en die erin lamineren met glas. ik weet nie hoe anderen hier over denken.

    en met je volgende roer ( weet niet of je hem hebt kunnen redden uit davy jones his locker) een breekbout. plastic bout en moer die knapt zodat je roer omhoog kan klappen ipv af kan scheuren. en dit resultaat zich herhaalt.

    Gr Thom
     
  2. zeldzame

    zeldzame

    Lid geworden:
    11 jul 2012
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Hoogeveen
    ik heb zon tube 2 componentenlijm van de bouwmarkt.. dus dan even schuren en dan glas er over plakken met die lijm? of zijn daar speciale verharders enz enz voor..

    maar dan weet ik nog niet hoe ik ooit die moertjes aan de binnenzijde van de romp er in maak? want daar kom ik zo 123 niet bij..

    en het roer heb ik kunnen redden van davy;)
    die zat nog vast aan de servo

    ik zit al te kijken voor glasvezel/weefsel voor dummies, heb jij nog links Thom
     
  3. archer

    archer

    Lid geworden:
    21 aug 2013
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Leeuwarden
    Glasvezel weefsel tape 225 g/m² 20 mm plain geweven, silaan - Carbonwinkel.nl

    Zoiets kan je wel gebruiken om het te verstevigen. en ik weet niet wat voor 2componenten je hebt. van bison 2 componenten epoxy? weet niet of dat gaat werken hoor dat die broos word of niet sterk genoeg is zoals lamineer epoxy. daar hebben anderen misschien een beter alternatief voor.

    ga eerst de achterkant schuren en post daar maar foto's van. dan word de schade duidelijker. en of je eventuele scheuren moet stoppen door er gaatjes in te boren dat hij niet verder scheurt. dat is stap 1 daarna komen de oplossingen wel hoe het te repareren. :)

    en nylon boutjes op de onderste moer van je roer en de bovenste een gewone stalen. dan breekt de onderste los ( de nylonbout) en klapt je roer omhoog.

    Gr Thom
     
  4. zeldzame

    zeldzame

    Lid geworden:
    11 jul 2012
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Hoogeveen
    iets te fanatiek geweest met schuren;)

    nee hij was zo kapot dat ik dat stukje er zo af kon halen..
    volgende stap?
    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. archer

    archer

    Lid geworden:
    21 aug 2013
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Leeuwarden
    ik zou dat hele puntje licht schuren zodat scheuren en haarlijn scheurtjes zichbaar worden.

    ik weet niet wat je ervaringen zijn met metaal bewerken. maar een mooi stukje alu bewerken schroefdraad in tappen en die vastzetten zou een mooie oplossing zijn. maar heb je wel een redelijk dik stuk alu nodig.

    iemand anders nog ideeën ? dat is wel een lastig punt. komen flink wat krachten op dat roer te staan namelijk. dus moet wel een goede oplossing zijn.

    Gr Thom.


    *edit*
    je kan altijd (jan) pompebled een pbtje sturen die heeft wel veel ervaring. dus die zou je beter kunnen helpen. wil niks zeggen of voorstellen dat je straks weer met hetzelfde probleem zit. hij leek op de foto (een van de eerste) minder stuk dan hij eigenlijk dus was. pb naar pompebled is een goeie zet denk ik.
     
  6. zeldzame

    zeldzame

    Lid geworden:
    11 jul 2012
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Hoogeveen
    je kan altijd (jan) pompebled een pbtje sturen die heeft wel veel ervaring.

    ik heb Pompebled een pb gestuurd.

    ik had nog voor genomen om dit weekend is even mooi te gaan varen, nu moet ik maar weer verplicht de rc buggy pakken;)
     
  7. Willem.vL

    Willem.vL

    Lid geworden:
    22 aug 2013
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Zevenaar
    Een matje van keper geweven epoxy er tegen aan, Goed uitlaten harden en dan aan de binnenzijde nog een mat. Wordt superstrek !!
     
  8. remco.G

    remco.G

    Lid geworden:
    17 apr 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Noord-Limburg
    je kunt een stukje epoxyplaat gfk vanuit de achterkant vast zetten met epoxy, en aan de buitenkant een stukje glasweefsel aanbrengen.
     
  9. zeldzame

    zeldzame

    Lid geworden:
    11 jul 2012
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Hoogeveen
    thanks voor de tips!

    maar ik weet alleen nog niet hoe ik er van de binnenkant bij moet komen met glasweefsel..
    want daar is echt heel weinig ruimte voor.
     
  10. zeldzame

    zeldzame

    Lid geworden:
    11 jul 2012
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Hoogeveen
    Hallo mensen, hier even weer een kleine update.
    ik wou alles zelf gaan maken maar toen ik hoorde hoeveel werk het was(waar ik geen verstand van heb)
    heeft Jan Alias Pompebled aangeboden om de boot te gaan maken.
    heb in middels de eerste foto's van de reparatie ontvangen, en ben zeer blij met Jan dat hij dit voor mij wil doen.
    Ook geeft Jan mij veel tips en trucs waar ik iets mee ga doen!

    Dus binnenkort geef ik wel weer een update als ik de boot weer heb mogen besturen. en ik hoop dat het de volgende x langer word dan 2 min.

    gr Jacco
     
  11. archer

    archer

    Lid geworden:
    21 aug 2013
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Leeuwarden
    je zult altijd de zwakste schakels vinden in een ontwerp/romp dus als dit gefikst is dan is het geen zorg meer. en je zult geheid iets anders vinden ;) dat maakt de hobby ook weer interessant haha

    ik hoop dat je volgende keer inderdaad langer dan 2 min kan varen ;)

    Gr Thom
     
  12. HendricX

    HendricX

    Lid geworden:
    11 aug 2002
    Berichten:
    739
    Locatie:
    R'dam-Prinsenland
    Diverse heren .. mag 't forum aub verschoond blijven van valse voorlichting ?

    Flexassen solderen met de vlam , en dan nog laten gloeien óók ?

    Die kan dus meteen de vuilnisbak in.

    L E Z E N .... svp
     
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Jammer genoeg was Jacco dit keer zelf de zwakste schakel; hij had het kunststof breekboutje in de roerbladbevestiging vervangen door een stalen exemplaar.

    Ik heb inmiddels alle loszittende delen uit de uithouder gedremeld en het laminaat zo dun geschuurd als maar ging, zonder door de gelcoat heen te gaan.
    Vanavond de zaak goed ontvetten en de eerste lagen glasweefsel erin plakken.

    Groeten, Jan.
     
  14. zeldzame

    zeldzame

    Lid geworden:
    11 jul 2012
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Hoogeveen
    Dank je Jan dat jij het verteld want ik durfde het niet haha..
     
  15. zeldzame

    zeldzame

    Lid geworden:
    11 jul 2012
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Hoogeveen
    Hallo forummers,

    Vandaag mijn Cat weer opgehaald bij Jan aka Pompebled.
    de boot is weer RTR en gaat morgen weer te water.
    dit x neem ik alle tips en suggesties mee en zou geen stalen boutjes meer gebruiken...

    De boot is zeer professioneel gemaakt door Jan en heeft me nog veel dingen uitgelegd en geleerd de afgelopen tijd.

    Dus ook hier bedank ik Pompebled voor alle moeite die hij heeft genomen om voor deze novice de boot te repareren..

    Ik ben nu opzoek naar een andere motor, ik heb nu een leopard 4074 erin maar die is net iets te lang.
    Heeft iemand van jullie nog suggesties???

    Thanks!
     
  16. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    Waarom net iets te lang? Kan je niet een kleine aanpassing aan de boot maken?
     
  17. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Als je even op youtube zoekt, kom je wel reviewfilmpjes van hobbyking tegen, daar varen ze hem met een 3659 1900kv EDF motor van hobbyking op 6s, je kan eventueel ook een 4060 nemen.

    Gr,

    Roy
     
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Een Ø40 mm motor is te dik om bij een lengte van 74 mm onder de kap te passen, een 3674 met koelmantel past nét.

    Wil je er een Ø40 mm motor in wurmen, dan moet je de motorsteun aanpassen zodat de motor pal op de tunnel rust, met een 36 mm motor zit daar nog wat speling onder.

    Die HK filmpjes heb ik ook gezien, naar mijn mening is 38000 toeren onder last (1900KV x 6S) op het randje van wat dit ontwerp nog kan wegsteken.

    Groeten, Jan.
     
  19. zeldzame

    zeldzame

    Lid geworden:
    11 jul 2012
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Hoogeveen

    Ik had het niet beter kunnen uitleggen..
    Ik heb het filmpje ook even bekeken, vind het wel hard gaan:p
    En ga zo even naar de waterkant, ik kan het toch niet laten om het even te proberen op 6S.

    zonnetje schijn en het water is zo strak als een spiegel hier, dus volgens mij kan het niet beter:D
     
  20. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Geef ik je gelijk in Jan, hier op het forum staat er een TP 3674 te koop, die is 1570kv, perfect voor op 6s en dat geeft je nog steeds makkelijk 90km/h, zorg misschien wel voor een ophaalbootje :p
     

Deel Deze Pagina