Voordeel van metal gear servo`s ?

Discussie in 'MBF Labs' gestart door Rhelie, 7 aug 2011.

  1. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik vraag mij af wat nu het voordeel van metal-gear servo`s is.
    Bij industriele aandrijvingen wordt voor metaal gekozen omdat dat sterker is dan bijv. nylon. Vertandingen worden zodanig verkozen dat niet steeds dezelfde tandjes elkaar ontmoeten zodat er een langere levensduur is.

    Servo`s bewegen zich doorgaans op een klein gebied, metaal is welliswaar sterk, maar zeker niet slijtvast. Speling op het nulpunt is het gevolg.
    Nylon is ook sterk, maar wel slijtvast. Waarom dan MG servo`s ?
     
  2. hanskez

    hanskez

    Lid geworden:
    13 sep 2004
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Tilburg
    nylon breekt bij plotseling kracht, mg niet.
     
  3. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Rhelie

    Metaal is nu éénmaal sterker, Servos met metalen tandwielen zorgen er altijd voor dat iets anders breekt dan een tandwieltsetje van 2 Euro en dat ander zal altijd ietsje meer kosten of meer tijd vergen bij het vervangen;)

    Stevo
     
  4. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    Omdat de consument dat wil ?
    Er zit toch altijd 1 nylon tandwieltje in een metalgear zet dacht ik.
    In de prof spullen worden metaal op metaal altijd in olie gesmeerd.
    Zonder smering vaak metaal op plastic.

    We gebruiken ook allemaal goudpluggen/verguld .
    En laat in de prof spullen nu zilver gebruikt worden dat heeft ook een lagere weerstand,ook de oxidatie ervan is beter geleidend .
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb nog nooit wat gebroken, maar vlieg toch liever zonder speling.
    Dus de crash bestendigheid is de reden ?
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik voor mij geef verreweg de voorkeur aan kunststof tandwielen in een servo, want het scheelt heel licht in steltijd (is verwaarloosbaar) maar is vooral merkbaarspelingvrijer.

    Het argument van sterkere tandwielen die crashes voorkomen is mijns inziens nonsense.... Ik heb nog nooit een crash meegemaakt waarbij de gestripte tandwielen de oorzaak van de crash waren, wel dat het een gevolg van een crash was. En dan is (als je daar voor kiest) het vervangen van een tandwielsetje goedkoper dan het vervangen van een servo, je hebt dan per slot van rekening al schade genoeg.

    In een vliegtuig kan ik mij voorstellen dat metalen tandwielen wel beter zijn, bijvoorbeeld in het geval van flutter op roeren of het gerammel van grote rolroeren etc onder invloed van motorvibraties, maar dan praat je al wel over grote benzine-kisten.

    Maar, da's mijn mening, en niet een hard feit of de enige waarheid natuurlijk....

    Groet, Bert
     
  7. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Niet noodzakelijk zoals Brutus al aanhaalde, Als je een servotandwiel stript door een crash heb je volgens mij wel andere zaken aan je hoofd die meer aandacht nodig hebben.

    Vroeger ook wel eens een kist gecrashed en toen die helemaal hersteld was bleek van 1 servo ook nog eens de tandwielen gestript. Of het metaal of kunstof was deed weinig terzake. De kapotte tandwielen waren echt het minste van mijn zorgen op dat moment (en ook niet de aanleiding tot de crash)

    Ik zie het als bling bling voor mijn toepassingen, bij klein prut maakt het niet zo heel veel uit bij grotere des te meer.

    Stevo
     
  8. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    *+1
    **Om eventuele schade aan de motor door doorbranding te voorkomen. mochten er excessieve krachten opkomen.
     
  9. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Als de swashservo's van mijn Trex 450 pro nylon tandwielen hadden gehad ipv MG ( stock align) dan hadden alle 3 de swashservo's de recente crash overleefd. Nu was de aileronservo finaal naar de kl*te en zat er zelfs met de hand geen beweging meer in de servo arm. En waarschijnlijk doorgebrand.

    Echt een voordeel van MG... :p Was het nylon geweest dan waren waarschijnlijk alleen de tanden gestript.
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Duitsers hebben er een mooi woord voor 'Sollbruchstelle'.
     
  11. Observer

    Observer Guest

    Sprak van de week een winkelier en hij zei dat MG vaak meer speling heeft dan kunststof. Vervangen tandwielen indien ze toch kapot zijn kost bijna net zoveel als een nieuwe servo.

    Ik heb in de 20 jaar dat ik met modellen bezig ben nog nooit een servo kapot gehad en ik heb in 98% van de gevallen gewoon met servo's met kunststof tandwieltjes gereden. Ik heb daarom nu ook een servo met kunststof tandwielen gekozen om in mijn F1 te zetten waarmee ik race. Setje ks tandwielen 3-4 euro op ebay?

    Ik denk dat testosteron ook een grote factor is bij de aanschaf van vele zaken door mannen, niet alleen in de modelbouw :D.
     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Dat zou zo maar eens kunnen...:D
    Metal gear tandwielen in een servo? Ooit 2 stuks gebruikt. 1 in een brandstofauto als stuurservo, 1 in een Tamiya 1:16 tank als koppelingsservo.
    In beide servo's zat inderdaad ook een kunststoftandwiel in de gear opgenomen.
    Verschil? Ik had ze voornamelijk gekocht omdat ze krachtiger waren dan een standaardservo. Dat er een metal gear op zat, was meegenomen. Waren ze beter? Ik heb geen verschil gemerkt. Beiden deden waar ze voor bedoeld waren en dat deden ze goed.
     
  13. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    ik denk dat het ook afhangt van de toepassing.
    In de truck modelbouw komen er vaak behoorlijke krachten op te staan.
    30kg servos zijn geen uitzondering maar eerder regel! (titanium gear is zelfs vaak gangbaarder al dan metal gear)

    bij dit soort krachten vertrouw ik toch echt niet meer op nylon.
    Standaard servos maakt het weinig uit echter is het feit dat de sterkere servos standaard voorzien zijn van metal gears.

    Dat nylon minder speling vertoond vind ik enigzins onzin. Dit hangt compleet van je toleranties af en dan denk ik dat nylon nog wel eens meer tolerantie kan hebben dan metalen tandwielen. Nylon wordt veel al gegoten waar tegen de metalen variant geslepen gefreest gezaagd of wat dan ook worden.

    Ik ben blij met mijn Hitec MG servos's meer mede omdat de hevel montage ook steviger is en minder snel zijn tandjes verliest dit is veel al een probleem bij de goedkopere servo's.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Euh.... Metaal heeft positieve tolerantie nodig, nylon kan zelfs een licht negatieve tolerantie verdragen. Nylon IS spelingvrijer....

    Daar heb je dan wel weer een beetje gelijk in, al heb ik zelfs met kunststof tandwielen wel eens een uitgaande as zien breken, met metalen tandwielen wel eens de binnenkant van een servohevel zien strippen, maar nog nooit de uitgaande as (van zowel kunststof als metaal) zijn splines zien verliezen...

    Groet, Bert
     
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Je moet ook niet alles in alleen het vliegen zien. Op een auto kunnen hobbels flink aan de servo duwen en trekken met als gevolg gestripte tandwielen, dat beetje speling is niet erg, juist erg wenselijk want de geometrie in de ophanging zal dan zelf zijn middenpunt zoeken om rechtuit te rijden.
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bij rijden zijn de krachten en schokken normaal bedrijf, bij vliegen niet. Je moet ook niet ontwerpen/bouwen met crashbestendigheid in het achterhoofd.
     
  17. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat is een goed punt !
    Bij helikopters, en met name de brandstoffers, wordt er contuinu gehamert op de servo`s, en dan vooral rond het middenpunt. Al snel merk je dat ze speling gaan vertonen wat niet wenselijk is. Bij auto`s en boten kan dat dus blijkbaar voordelen hebben.
     
  18. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    Is het ook niet zo dat in een brandstof tuigje de trillingen van de motor de slijtage kan versnellen van een metal gear servo??
     
  19. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Zoals al in dit topic aangegeven, hebben metalen tandwielen van nature meer speling dan nylon. Hiervoor zijn verscheidene redenen, waarbij het werken onder temperatuursverschillen ook meespeelt.

    Voordeel van metalen tandwielen is dat ze beter zijn in het opvangen van klappen.

    Daarom zie je vaak op de grote 3D brandstofkisten servo's staan met metalen tandwielen, dat is geen verpisserij, maar gewoon nodig, als bv. een 3m kist lekker rechtuit vliegt en iemand goot z'n rol vol in de hoek met roeruitslagen van > 45 graden, dan komen er enorme krachten op de tanden te staan. Nylon wordt dan gestript, metaal niet.

    De opmerking dat er in een MG servo ook nylon tandwielen zitten kan op zichzelf waar zijn, maar de suggestie er achter is dit niet. Het hangt er namelijk wél van af wáár in de 'gear-train' het tandwiel zich bevind, voor de krachten die er op komen te staan.

    Anders dan dat ze beter bestand zijn tegen klappen, zou ik geen voordeel weten van MG servo's.
     
  20. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    en carbonite gear dan? is dat een combinatie van kracht en slijtvastheid?
     

Deel Deze Pagina