Voorstellen als je nieuw bent?

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door Burp, 9 jan 2014.

?

Ik vind dat nieuwe leden zich eerst netjes voor moeten stellen

  1. Ja, raar dat we het nog niet hebben. Toevoegen die hap!

    49,3%
  2. Nee, geen behoefte aan. Ik stel me toch al nooit voor en blijf graag anoniem.

    9,0%
  3. Maakt me niks uit dat ik niet weet met wie we te maken hebben.

    31,3%
  4. Weet niet/geen mening

    10,4%
  1. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Ik vraag me wel eens af of mensen overal meteen met de deur in huis vallen, niet even begroeten of dat ze zich eerst even netjes voorstellen.

    Ik ben wel eens benieuwd wat jullie daarvan vinden. Mijn gedachte is om een voorstel topic te maken zodat mensen zich daar eerst even netjes voor kunnen stellen voor ze met hun probleem of verkoop los branden.

    Meteen maar even een enquête toegevoegd.

    Ja, raar dat we het nog niet hebben. Toevoegen die hap!
    Nee, geen behoefte aan. Ik stel me toch al nooit voor en blijf graag anoniem
    Maakt me niks uit dat ik niet weet met wie we te maken hebben.
    Weet niet/geen mening
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En daarbij kun je ook gebruik maken van je profiel door leeftijd, woonplaats/regio, beroep, interesses, modellen etc. in te vullen.


    Mijn standaardtekstje:

    • Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
    • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een zeeeeer ruwe indicatie geven van de kwaliteit/kunde/ervaring/kennis van jouw antwoorden.
    • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.
     
  3. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik heb ja gestemd, maar vraag me af of het wat uitmaakt.

    Dan moet er toch ergens een verwijzing komen zodat nieuwe leden dat direct ook doen. In de gedeeltes waar ik kom (bootjes) worden nieuwe leden meestal wel welkom geheten, of het moeten lui zijn die erg plompverloren binnenstappen. Voerbootjes lui hebben nogal eens die neiging, maar dat zijn in 90% van de gevallen geen (potentiële) modelbouwers, maar lui die een probleem opgelost willen zien, en daarna weer verdwijnen.

    Ron's probleem is er ook niet mee opgelost, want wanneer krijgen ze zijn tekst om te promoten dat woonomgeving/plaats en leeftijd in het profiel opgenomen wordt?

    Groet,

    Ad
     
  4. MarkyB

    MarkyB

    Lid geworden:
    30 aug 2009
    Berichten:
    399
    Locatie:
    Online
    Wat ik zie is dat de 'oudere mensen' het graag willen weten (naam, leeftijd, woonplaats) terwijl de 'jongere mensen' hier minder waarde aan hechten. Ik zag Ron wel eens vragen naar opleidingsniveau zodat het antwoord daarop afgestemd kan worden. Persoonlijk vind ik dat je op een forum best anoniem mag zijn en zo een 'naturel' mogelijk antwoord kan ontvangen zonder dat er jip-en-janneketaal of wetenschappelijke grafieken om je oren worden gesmeten, puur omdat er in je profiel mbo of WO staat ingevuld.

    Als iemand zich eenmaal thuis voelt op een site stelt die persoon zich vanzelf wel voor en leer je mensen ook via PM en meetings kennen.
     
    Roy724 vindt dit leuk.
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Het voorstellen zie ik ook op andere forums maar het heeft geen toegevoegde waarde. Misschien wel een idee om nieuwe gebruikers meer te pushen hun profiel volledig in te vullen. Zou het forum niet op basis van onbrekende velden in het profiel een automatische PB kunnen sturen? Facebook en Linkedin doet dit ook.
     
  6. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.840
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik ben van geen ander forum lid, maar als ik ergens lid zou willen worden wil ik eerst even de kat uit de boom kijken voor ik me voorstel.
    Zal dan ook niet snel gelijk met mijn eigen naam en woonplaats beginnen.
    Zelfs nu heb ik er nog geen behoefte aan mijn woonplaats te vermelden.
    Je weet nooit wat er met je gegevens gebeurd en wie er allemaal mee leest.
    Als iemand vind dat je mooi gereedschap heb wat hij wel kan gebruiken ben je als al je pech heb alles kwijt.

    Ik zou dus willen stemmen op: ik heb moeite met al mijn gegevens op straat te gooien.
    Aangezien er een dergelijke regel niet bij staat kan ik niet stemmen.

    @ Edit ik zie net een ander draadje voorbij komen met stoomspullen gestolen.
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2014
    Roy724 vindt dit leuk.
  7. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Maakt mij niet zoveel uit of je jezelf voorstelt. Uit eventuele eerdere (kansloze) reacties is snel op te maken met wat voor mensen je te maken hebt. En om nu een apart subforum door te worstelen om te lezen wie wie is, is wat overkill. Iemand die een vraag correct stelt, zal geholpen sneller worden en als serieuze hobbyist worden beschouwd. Ook zonder introductie van de persoon zelf.
     
    CobaltBlue vindt dit leuk.
  8. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Bij het voorstellen hoef je niet je hele hebben en houwen op het forum te zetten maar wat kom je doen, welke modellen heb je en eventueel wat je meer kwijt wilt. Op veel fora wordt er niet eens antwoord gegeven op vragen als je je niet even netjes hebt voorgesteld.
     
    Roy724 vindt dit leuk.
  9. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.840
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Oke dan begreep ik het even verkeerd.
    Maar die zaken zijn voor mij eigenlijk vanzelfsprekend.
    Je kan iemand ook slecht helpen als je niet iets meer van iemand zijn achtergrond van de hobby weet.
     
  10. MarkyB

    MarkyB

    Lid geworden:
    30 aug 2009
    Berichten:
    399
    Locatie:
    Online
    Zoals ik de enquête lees is het de bedoeling dat iedereen zich eerst voorstelt voordat hij of zij een topic maakt. Is het je intentie dat dit eventueel verplicht zou worden?
     
  11. Etinogard

    Etinogard

    Lid geworden:
    27 mei 2012
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Blerick-Limburg-Nederland
    Ik kan je mening best begrijpen, maar ik denk dat je voorzichtigheid ook kan overdrijven.
    Begrijp mij niet verkeerd, mocht je in een heel klein dorpje wonen en als enigste Bertus heten kan ik het zeker begrijpen, maar je kan bijvoorbeeld ook een dorp of stad er neer zetten dat bijvoorbeeld 10km verderop ligt, of enkel de provincie.
    Zo kunnen mensen je nog steeds adviezen geven zoals winkels/meetings/circuit/etc., er in de buurt liggen, zonder dat ze je exacte woonplaats weten.

    Persoonlijk zal ik niet snel mijn straat/telefoon nummer/volledige naam op internet afgeven, zowel in PB's als emails als publiekelijk(vooral niet publiekelijk), maar woonplaats durf ik opzicht wel te geven, Blerick telt sowieso bijna 28.000 mensen en er wonen velen met dezelfde naam, vandaar.
     
  12. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Wat is verplicht? Als ik ergens binnenkom geef ik mensen een hand en stel me even voor. Wel zo netjes. Daarbij vertel ik mijn BSN en pincode ook niet. Maar een beetje beleefdheid is wel zo netjes.

    Iemand komt plompverloren op het forum en het eerste wat hij vraagt is HELP! Iemand even netjes verwijzen om zich even voor te stellen vindt ik niet vreemd.

    Geldt ook voor verkoop. Iemand komt binnen, maakt een verkooptopic aan met een link naar een verkoop site en is weer pleite. Even netjes voorstellen voor je wat te koop aanbiedt is toch niet zo vreemd?

    Voordeel is dat iemand in dat topic zijn modellen kan zetten. Iemand die nog nooit te maken heeft gehad met de persoon kan dan even snel kijken waar de beste man of vrouw ervaring mee heeft en welke modellen hij tot zijn beschikking heeft. Het is maar een gedachte.
     
  13. MarkyB

    MarkyB

    Lid geworden:
    30 aug 2009
    Berichten:
    399
    Locatie:
    Online
    Als ik een kroeg of discotheek binnenloop stel ik me echt niet aan iedereen voor, alleen als ik 1 op 1 met iemand spreek mag die mijn naam hebben en waar ik me mee bezig houd :) Het is denk ik maar net hoe je ermee omgaat.
     
  14. MarkyB

    MarkyB

    Lid geworden:
    30 aug 2009
    Berichten:
    399
    Locatie:
    Online
    Daarnaast, ik google vaak zelf eerst voordat ik een probleem op een forum plaats. In bijna alle gevallen begint een topic 'ik heb deze hardware en dit werkt niet'. Ik zit er dan niet te wachten om eerst te lezen wie wie is. Je beperken tot de feiten kan al een hoop misverstanden uit de wereld halen.
     
  15. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    In het zuiden des lands hebben ze soms andere gewoontes. Als ik op een verjaardag bij mensen in huis kom geef ik iedereen even een hand. In het zuiden is dat anders heb ik gemerkt. Die zeggen niks en gaan meteen bier drinken.

    Komt voor mij wat vreemd over.

    En nee, in een kroeg doe ik dat ook niet maar als ik iemand aanspreek en er een praatje mee maak geef ik die persoon (man of vrouw) ook even netjes een hand en zeg hoe ik heet.
     
  16. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Dat moet iedereen voor zichzelf weten Bertus, maar je kan toch ook een middenweg kiezen? Ik had bijv. ook "omgeving Rotterdam" kunnen vermelden, ga jij maar eens kijken hoeveel Bakkers daaraan voldoen:D.
    Trouwens, zelfs binnen Barendrecht is dat nog een hele kluif want de Bakker's zijn niet dun gezaaid hier, en ik sta (juist om die reden) niet in het telefoonboek. Harm is het een keer gelukt me te localiseren vanwege een foto die ik vanaf ons terras had genomen:rolleyes:.
    Ik opereer net als Ron nogal eens in het "hulpcircuit", en je wil niet weten hoe vaak ik moet schrijven "jammer dat je niet vermeldt waar je ongeveer woont, want dan had ik je misschien wat verder kunnen helpen".

    De naam is pure gemakzucht, waar ik me ook inschrijf gebruik ik gewoon mijn eigen naam. Ik wil geen lijstje maken met welke nickname ik waar gebruik.

    Leeftijd, geen enkel probleem mee om te vermelden. Het is typisch dat jongeren dat veelal wel hebben, soms zijn dat dezelfden die je voor een ouwe zak die niet met zijn tijd meegaat uitmaken. We zo makkelijk, dat zijn degenen waar ik geen conversatie mee wens.
    Maar het blijft een feit dat ik het prettig vind om te weten of ik met iemand van 14 of van 84 te maken heb, heeft niets met leeftijdsdiscriminatie te maken.

    Opleiding hoeft ook van mij niet. Als je lang genoeg hier rond waart kom je wel zo'n beetje te weten wat iemands sterke en zwakke kanten zijn (wat niets met opleiding te maken hoeft te hebben), en daar probeer je dan rekening mee te houden. En als iemand het wil vermelden, geen probleem.

    Groet,

    Ad
     
  17. MarkyB

    MarkyB

    Lid geworden:
    30 aug 2009
    Berichten:
    399
    Locatie:
    Online
    Nee, in het noorden zijn ze lekker beschaafd :)

    Je moet een forum niet vergelijken met een op uitnodiging gebaseerd samenzijn in huishoudelijke sferen. We hebben het over een forum waar de hele wereld mee leest en waar privacy gerespecteerd hoort te zijn. Heb er begrip voor dat mensen zich dusdanig opstellen.
     
  18. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Leg bij aanmelding uit in de welkomstmail dat het gewaardeerd wordt dat ze zich voorstellen, maar het is nooit verplicht.
    Wellicht is het nog wel handig om bij de persoonlijke gegevens een mogelijkheid toe te voegen om "verenigingen" in te vullen, zodat iemand anders bijvoorbeeld kan zien dat je lid bent van dezelfde vliegclub. Nu staat er "Interests, "Occupation" en "Twitter". Ik dacht toen "wat moeten de andere forumleden met die informatie?"
     
  19. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Maar daar zijn zo verschrikkelijk veel gradaties in, en soms schiet dat behoorlijk door. Tijdje geleden iemand die het al een inbreuk op zijn privacy vond als hij zijn voornaam vermeldde. Als ik geen voornaam van iemand heb, ga ik het gebruiken van een naam vermijden. Ik spreek mensen niet aan met hun nickname, dat vind ik net een kinderspelletje. Dat sommige gebruikte voornamen misschien ook wel verzonnen zijn zal mij voor de rest een wordt wezen.

    Persoonlijk maal ik nergens om, als iemand m'n CV wil hebben, OK, desnoods nog mijn belastingaangifte. Wat hebben anderen toch aan die kennis? Zolang ik aan mijn voordeur maar kan beslissen wie er wel en wie er niet inkomt vind ik het best.

    Groet,

    Ad
     
  20. wilbert.v/d.berg

    wilbert.v/d.berg

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Barneveld
    Niet doen, werkt goed op kleine fora maar dit forum is er te groot voor.

    Persoonlijk denk ik dat het snel onoverzichtelijk zal worden.
     

Deel Deze Pagina