voorstellen en vraag over mijn serpent 960

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door tom1972, 9 jun 2017.

  1. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    overijssel
    hallo ik weet niet of ik dit goed doe zo maar dat zal ik wel horen en zien of het is gelukt. ik ben tom en ben altijd lekker aan het rommelen met de modelbouw. doe al lang mijn dingetje met speedbootjes maar heb nu ook twee auto,s van serpent. een 960 en een 977 viper wc. ik wil eens vragen of iemand zeggen kan of al de lagertjes in de 960 vervangen kunnen worden zonder dat alle instellingen verloren gaan??

    dan nog een vraagje over mijn motortje. het is een nieuwe 3,5ccm novarossi het is een al wat ouder type . namelijk de evo 5 . echter heb ik een ms uitvoering. dat ms staat ook op de cil. kop.is dit type van heer ms getunde uitvoering nu heel anders als een standaart uitvoering evo 5?? ik kan geen info vinden over de motor namelijk.
    verder maak ik zelf sedert 30 jaar mijn brandstof en ik kan dat iedereen aanraden . voorheen .... heel erg voorheen had ik tornado. na dat mijn motor in de poeier was gelopen kreeg ik een tip om zelf brandstof te gaan maken. toen was ikzelf ook nog een heel stuk jonger en tot aan de dag van vandaag heb ik geen enkele schade meer gehad.
    ik hoop op een reactie van u grt tom
     
  2. QuiXoTic

    QuiXoTic

    Lid geworden:
    20 sep 2005
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Den Hoorn
    Het zou me verbazen als dat niet kon. Doorgaans kan je met alle redelijk moderne competitie auto's vrijwel de complete aandrijflijn vervangen zonder de setup te wijzigen, en dat geldt zeker voor de lagers. Het is meestal een kwestie van goed begrijpen hoe de auto in elkaar steekt. Nou heb ik zelf geen Serpent 960, maar ik heb wel ervaring met de Serpent 1:10 auto's uit diezelfde tijd (de 720 en 733) en daar kon je ook ieder lager vervangen zonder een instelling te wijzigen, en met mijn huidige auto (Shepherd V10 Pro) kan dat ook. Het zou me verbazen als dat met de grotere 1:8 auto's niet zou kunnen. Dus tenzij er met de 960 iets heel specifieks is waardoor het op 1 of 2 plaatsen niet kan, zou ik zeggen: ja, dat kan.
     
  3. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    overijssel
    oke dank je . ik heb de lagerset al ervoor. ik zal alles eens goed bekijken eerst. moet nog een beetje inkomen . nieuwe materie . althans het technische gedeelte van de auto zelf. motortje enzo kom ik wel uit. qua afstelling dan
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Lagers zitten gecentreerd en zullen niets aan de setup veanderen zolang je de ophanging alleen bij de scharnierpennen los haalt. Maar als je zo bang voor de setup bent moet je er ook niet mee gaan rijden want ook dan kan de setup verlopen.... Je zult toch iets van tools moeten hebben om de setup te meten, je zult ooit schade rijden...

    De MS uitvoering was een gewone EVO5 met een gebalanceerde krukas voor wat het waard was want met de toleranties toendertijd kwam het wel vaak genoeg voor dat een gewone EVO5 sneller liep.
    De huidige ISON21 is een verre opvolger van de EVO5 modellen.
     
  5. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    overijssel
    oke ... dat is duidelijk . dank je. ik ga gauw even zien naar de ison. ben benieuwd. grt tom. zal je lagerverhaal even goed in mij opnemen. wel een leuk klusje om te doen. vanavond eerst nog even knallen en dan de volgende keer gaan de nieuwe lagertjes erin. grt tom.
     
  6. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    overijssel
    goedenmorgen allen. ik had even gekeken naar de ison21. vond het er redelijk uit zien .denk nog even na over de motor die er nog bij gaat komen. twijfel nog voor een os max. die zijn ook erg goed maar dat komt nog. nog even een vraag . op mijn 960 staat een novarossi 359 race plus twee. ik vind dat zelf een vreselijk snelle motor maar zouden er nog onderdelen van te krijgen zijn . die is ook al wat gedateerd. kan ik die ook vergelijken met de evo 5 of zit ik er dan erg ver naast ??had nog een koppeling /schakel vraag maar die post ik wel even apart.
     
    NQDtransformer vindt dit leuk.
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    De 359 is een topmotor, de EVO5 is daar niet mee te vergelijken maar kan er dichtbij komen. De ISON is ook een middelmatige motor. Wil je iets rustigs kan je uitkijken naar de Novarossi Brave, geen topper maar wel een leuke en betaalbare motor.
     
  8. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    overijssel
    ben niet rijk oid maar wel wat gespaard. de 977 wc is nieuw en wil daar wel een top motor opzetten. mag ook 6 a 700 kosten dan . waar zou jij aan denken dan roelof??zat ook te kijken naar die 35 wc van novarossi. die viper moet een monster worden. denk erover om wedstrijden te gaan rijden dus alles moet perfect zijn. ik heb voor de rc alleen futaba. die gebruik ik al minstens 30 jaar dat merk en zou ook nooit iets anders kiezen. heb er nog nooit een storing mee gehad . alles voor de electronica heb ik al. servoo,s ,ontvanger etc. wel nog met de quarts maar dat gaat prima dus lekker laten zo. hoef niet alles kats nieuw en met de laatste mode mee maar ja de motor liefst wel.
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Je kunt wel een beest van een motor willen maar als je niet goed ervaren bent om snel te rijden zal de hoge investering weggegooit geld zijn, tegen de tijd dat je wat sneller wordt is die motor al op. Een Ielasi Tuned 9CL is bv een beest van een motor. Betaalbaar de Mito 9C (let op de C!) of anders haal je over de grens een 35plus21 voor rond de 200 euro. De OS 2101/2102 of de VS sport (=OS) zijn redelijk betaalbaar en goed snel. Laat Picco links liggen, die zijn over het algemeen toch wel wat sneller versleten.
     
  10. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    Als je niet ervaren bent dan heeft een super snelle motor ook geen zin. Je kunt beter een wat langzamere motor gebruiken en eerst de lijnen goed gaan rijden. Daarna kun je een snellere motor kopen.
    Bij de 1:10 rijden we met de NK allemaal de Novarossi stürm. Motortje kost nog geen 100 euro en is zeker geen top motor, maar toch halen we snelheden over de 100 met die motor.

    M.v.g. Mark
     
  11. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    overijssel
    hoi mark . daar heb je wel gelijk in maar ik oefen met de 960 . van de 977 maak ik een monster hoor. die is ook hagelnieuw. daar komt de dikste motor in die er is. trouwens niet duur 100 euro voor een novarossi. die van mij gaat denk 6 x zoveel kosten en dat mag ook . zal wel eff een plaatje posten ervan spoedig. das misschien wel leuk. grt tom
     
  12. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    overijssel
    ik vroeg mij af ;zou het zin hebben om de novarossi fabriek een e-mail te sturen om onderdelen daar te kunnen bestellen??ik moet eigenlijk lagers en een drijfstang hebben voor mijn 359 race . weet iemand of de lager maten hetzelfde zijn van novarossi of wit er veel verschil in vaak. en dan ; heb je speciaal gereedschap echt nodig of kan ik ook de lagers net als mijn cmbtjes gewoon warm vervangen. daar maak ik het cartertje warm en klop ze er zo uit in een oogwenk. nieuwe erin afkoelen en perfect voor de bakker. ben geen voorstander van vriezer verhaal . je lagers daarin om te krimpen.liever verwarmen maar ja zag dat ze er bij novarossi zo koud uit en weer in gezet worden met een gereedschap werktuigje. mag dat ook warm??bij cmb kan ik zo de onderdelen rechtstreeks van de fabriek gestuurd krijgen maar ja ... ken ze ook al een paar jaar.
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    http://www.novarossi.it/2012/index.php/en/out-of-production-engines-nova/359-race-21-08.html

    Hier kan je een exploded view met partnumbers vinden. Novarossi doet helemaal geen zaken met eindgebruikers dus dat hoef je niet te proberen.

    Lagermaten zijn standaard, op basis van de art. nummers kan je ook de maten online vinden. Standaard Novarossi lagers zijn altijd prima maar ook prijzig, op ebay en bij TKO, Bocabearings etc kan je de lagers ook goedkoper vinden.
    Als ik het goed heb:
    14.5 x 26 x 6
    7 x 19 x 5

    Ook de drijfstang staat erbij, als je daarop googled kom je het nodige tegen. Ik zag aleen zowel P en C versies, naar mijn weten moet er een P in, de C heeft een andere krukpen maat.
     
  14. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    overijssel
    kerel jij bent echt super man.:koud: hier kan ik wat mee met deze info.heb net al gauw gespiekt en al heel wat gezien. ik denk maar dat ik ze er even uit haal.zal eens aan de slag gaan met de juiste nummertjes.dank voor je info roelof. heb er steeds meer lol in zo. ga ,m dan ook helemaal tip top in orde maken. grt tom
     
  15. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    overijssel
    hoi roelof . nou dat klopt als een bus hoor jou lagermaten. zijn er nog zat gelukkig. ben erg blij want kan de motor weer goed krijgen nu. ga er mee aan de slag. heb al besteld de lagers en andere onderdeeltjes. word wel weer een raketje . grt tom.
     
  16. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    overijssel
    beste heren/dames. ik heb een vraag; past de true motion koppeling van een mugen wrc edition ook op een serpent 960?? of is dit een domme vraag?iemand had deze koppeling eventueel voor mij maar weet zelf niet of dit past. alvast dank voor het meedenken. mvg tom
     
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Ja en nee. Mugen koppelingen zijn al eens gebruikt op een Serpent maar je zit met 2 dingen:
    1) je moet de serpent koppelingsklok gebruiken om de tandwielen in lijn met de bak te krijgen
    2) het vliegwiel komt niet mooi midden in het gat in de chassisplaat uit maar heel dicht langs de rand, kan problemen met de startkist geven.

    Wat betreft je vraag van een 35plus set in een 359, qua maatgevingen gaat het wel passen maar Novarossi hanteert een aantal offset posities voor de bussen met daarbij ook de poorthoogte. Voor mij geen probleem om het goed te krijgen gezien ik de timingen kan meten en aanpassen maar voor een normaal persoon niet te doen.
    Maar ja, voor de prijs van een losse 35plus set heb je ook een complete 35+ bij FVSS.
     
  18. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    overijssel
    hoi roelof . okeee dan weet ik wat meer nu. mmmmmmmmmm ... nou dan moet ik daar eens over denken. je zult wel heel veel meer te doen hebben maar zou je dat ooit zien zitten om die bus passend te maken ervoor.en wat zou dat gaan kosten dan. vind het ook zonde om de motor weg te gooien eigenlijk. ik heb verder alles . de zuiger/cil. set zou ik kunnen kopen nieuw bij een kennis voor 125 euro . dat viel mij nog mee vandaar. zou wel fijn zijn als je daar es naar kon kiek,n grt thom.
     
  19. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    overijssel
    oja ook dank voor je koppeling verhaal. ik twijfelde al over die tandwiel passing ten opzichte van elkaar. en dat vliegwiel offset is ook niet zo fijn. nou ja dan laat ik die schieten en koop er eens een nieuwe passende voor dan. dank je .grt thom
     
  20. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    overijssel
    ik heb hier wel twee plaattjes van mijn nog hagelnieuwe 977 viper wc. die ga ik helemaal tip top in orde maken. servo, moeten er nog in en ontvanger uiteraard. maar die heb ik al . ik gebruik zelf alleen van futaba spulletjes. moet even zien of ik de fotoals leek geplaatst kan krijgen . oja hier heb ik een evo 5 in zitten nu . een ms getunede uitvoering maar ben nog aan het kijken voor een andere motor deze wil ik reserve houden voor de 960 eigenlijk . grt tom
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina