voorstellen met een vraagje

Discussie in 'Electro offroad' gestart door bluebird1, 8 nov 2016.

  1. bluebird1

    bluebird1

    Lid geworden:
    6 nov 2016
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Gooise Meren
    Goedemorgen,

    Mijn naam is Arjen en ik ben woonachtig in 't Gooi. Ben nieuw in deze hobby, een maand geleden heb ik een Arrma Raider Mega gekocht. Een bescheiden opstapper, die ik in alle rust kan gaan upgraden in de toekomst en vooral veel kan leren mbt rijden en knutselen. Eén van de eerste upgrades is een extra accupack (Xcell 5000 7.4) naast de standaard 2000 Nimh. Recent heb ik echter met het nieuwe pack een 'stotter' probleem, de auto hapert bij het wegrijden, achteruit is soms een beetje vooruit en na 5 sec volgas valt hij vaak stil. Omdat ik met de originele accu geen probleem heb is mijn conclusie dat de nieuwe accu het probleem is. Recent ben ik op vakantie geweest met het vliegtuig, deze accu zat met de auto in de ruimbagage. Kan dat een nadelige invloed hebben gehad, of is dat onzin? Ik probeer erachter te komen wat het probleem veroorzaakt, zal het een los contactje zijn? De accu heeft het voor de vakantie gewoon prima gedaan trouwens.
    Opstapproblemen dus :frustie:
    Grtz,

    Arjen
     
  2. Pete®tje

    Pete®tje

    Lid geworden:
    30 jan 2011
    Berichten:
    923
    Locatie:
    Rotterdam
    Ha Arjen. Welkom!

    Als het ene pack goed werkt en het andere geeft problemen, lijkt de conclusie eenvoudig. Ik kan me dan ook niet anders bedenken dat er iets met het pack aan de hand is. Misschien een slechte cel of een slecht contact.

    Ik denk overigens dat een vliegreis zulke problemen niet kan veroorzaken.
     
  3. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Geef eens wat meer info over de LiPo?
    Hoeveel C is de accu? Misschien vraagt de auto met optrekken wel teveel van de accu.
    Zet je de regelaar wel in lipo modus als je deze accu erin zet?
     
  4. bluebird1

    bluebird1

    Lid geworden:
    6 nov 2016
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Gooise Meren
    Dank voor de replys, voor de duidelijkheid, het gaat niet om lipo's; de standaard Arrma batterij is een 7.2v Nimh 2000, de probleembatterij een Xcell racing 7.2 Nimh 5000. Ik zie net trouwens op de Xcell in hele kleine lettertjes dat de laadtijd 16 uur (bij 480 mA) zou bedragen. Ik laad hem tot nu toe maar 7 uurtjes (en 3 voor de standaardbatterij) met de standaard Arrma lader.....
     
  5. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    In de eerste post zei je Xcell 5000 7.4 dus vandaar mijn antwoord.

    Wat voor laadstroom geeft de standaard lader ? Zal niet veel meer zijn dan die 480mAh denk ik. Dus je accu zal nooit vol zijn geweest. Wat meteen je probleem zal verklaren.
     
  6. bluebird1

    bluebird1

    Lid geworden:
    6 nov 2016
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Gooise Meren
    Ah, ok. Excuus voor de verwarring. Kan de laadstroom niet vinden op de lader (ADC N-6), maar er staat op de standaard accu een aanbevolen laadtijd van 2u50 vermeld. Ik heb dat maal 2,5 gedaan (2000 -> 5000) gedaan, dus kwam ik op de 7 uur uit. Maar dat is dus te simpel gedacht, ik zal het eens met de 16 uur laadtijd proberen. Nog wat anders, hoe krijg ik hier het makkelijkst fotootjes in mijn topic?
     
  7. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Als je niet weet wat je lader voor laadstroom levert zou ik je accu er niet zomaar 16 uur aan hangen. .

    Foto's kun je in een modelbouwforum.nl album plaatsen of zoals ik al jaren doe via www.photobucket.com account aanmaken, uploaden en dan de IMG link hier plaatsen .
     
  8. bluebird1

    bluebird1

    Lid geworden:
    6 nov 2016
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Gooise Meren
    Ik heb het stuk over laadtechniek gelezen, maar toch kom ik er niet uit. De ADC N-6 lader vermeldt:
    Input 100-240V~50/60Hz 0.2A
    Output 8.4V~700mA 5.88W LPS
    wat raadt je aan om als laadtijd te proberen?
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Lader is te klein voor comfortabel rij-accu laden, 6watt is niets. De lichtste veel gebruikte hobbylader begint bij 50watt, de Imax B6.
    Waar komt je ADC N-6 lader vandaan? Foto's of linkje?
    Laadstroom kan behoorlijk zakken wanneer meerdere cellen in serie geladen worden.
    Is die wel geschikt voor NiMH? Het moet een constante stroombron zijn.

    'Verplicht' leesvoer voor NiMH gebruikers (daar ga ik even van uit gezien de leeftijd van zender). Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid.
    • Modelbouw FAQ's
      → [FAQ] Accu's en laadtechnieken
      → De Nikkel-Metaalhydride accu
      en ook
      → Delta Peak laders/snelladers voor NiCd en NiMH (maar niet gebruiken bij zender/ontvanger, die gewoon veilig laden met 0,1C, rvs)
    • PK-Racing - akku laden info
     
  10. bluebird1

    bluebird1

    Lid geworden:
    6 nov 2016
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Gooise Meren
    De lader zat standaard bij de Raider met het 2000 nimh pack. Omdat ik meer rijtijd wilde (sneller is nog geen issue) heb ik een 5000 nimh aangeschaft. Zal de faq doorlezen, wordt dus waarschijnlijk een betere lader....
     
  11. bluebird1

    bluebird1

    Lid geworden:
    6 nov 2016
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Gooise Meren
    kleine update: inmiddels bij de winkel geweest voor een betere, maar eenvoudige, lader (SkyRC e-450). Accu bleek toch niet ok, nieuwe gekocht. Hierdoor neemt de rijtijd enorm toe (+20 minuten) en dat is wel zo fijn. Verder ook een setje on-road banden aangeschaft, de achterbanden van de Raider slijten flink. Op zich ook logisch als je teveel asfalt pakt. Rijd nu ook met mijn neefjes (8 en 11), die vinden het ook erg leuk. Daarom vorige week via het forum een LRP Twister aangeschaft, zodat ze tegelijkertijd kunnen rijden. Eerste indruk is dat de Raider een stukje sneller is (volgens de telefoon-GPS top ik een respectabele 36 km/h :yes:), maar dat de Twister makkelijker onder controle is te houden. Lekker bezig, wordt vervolgd dus...
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2017
  12. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    welke stekkers zitten er aan je accu's? als dat die witte tamiya stekkers zijn, snel er af gooien.

    die stekkers hebben slechte 'bussen' (vrouwtjes) die snel open gaan staan waardoor ze echt slecht contact maken....

    kies voor Dean of XT60
     
  13. bluebird1

    bluebird1

    Lid geworden:
    6 nov 2016
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Gooise Meren
    Thnx, goede tip! Is inderdaad zo'n witte Tamiya. Wordt dan Deans, dat heb ik ook op de Raider.
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Connector-tests & -gegevens:
    www.elektromodellflug.de/hochstrom-st.-bu..html
    Onderaan elke pagina verwijzing naar Engelse versie.
    Na de tabel met connectoren volgen de aanbevolen draad-oppervlaktes in vierkante mm.

    Excellent site, do have a look at the controller-, motor-, charger-, power supply-, battery- etc. tests.

    En mocht iemand plannen hebben om te gaan lassen,
    laatste in de tabel
    Ø8 > 250ampère
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina