Voorstelling met probleem

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Alain, 7 feb 2017.

  1. Alain

    Alain

    Lid geworden:
    7 feb 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Avelgem
    Dag iedereen,
    Ik ben dus Alain een visser met modelbouwverleden. Een goeie 30 jaar geleden was ik bezig met modelbouw. Vooral met graupner dan. Ongeveer in deze tijd had ik ook een "voerbootje" gemaakt van een scimitar speed, een simpele ombouw dan. Je hoort me al afkomen en denkt waarschijnlijk weeral een voerboot...maar eigenlijk is dat een gewone rc boot met bepaalde functies. Nee ik heb hem niet zelf gebouwd, zal misschien iets zijn voor mijn pensioen, voorlopig steek ik mijn vrije tijd in vissen. Nu heb ik onlangs een gloednieuwe voerboot gekocht, handgemaakt met alle electro componenten van de rc wereld. Vooral handig naar herstellingen toe. Na de eerste vaartest bleek er water binnen te komen, ik heb dan gebeld naar de bouwer en verteld dat het volgens mij door één van de schroefassen komt maar volgens hem is dat onmogelijk en er altijd een beetje vet uit de nippel kan komen. Volgens mij staat de schroefas na 1 uur draaien volledig droog nu. Zou de oorzaak een kromme as kunnen zijn? Het is normaal dat door warmte bvb een beetje vet ontsnapt door de uitzetting maar zoveel? Foto's ter verduidelijking, wat denken jullie? Bedankt voor de moeite ;-)
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 7 feb 2017
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.112
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dag Alain, Een met vet gevulde schroefas droog na één uur in bedrijf lijkt me sterk. Haal de schroefas er eens uit, maak deze schoon en test op een glasplaat of hij krom is. Vul de askoker zonder as met wat vet en schuif dan de rechte as er weer in. Tijdens het inschuiven het andere eind van de koker dicht houden opdat het vet zich verdeelt. Als de as niet verder wil, omdat er te veel vet in zit, dan restant vet opvangen. Aseind vetvrij maken en weer vastzetten in de koppeling. Dan testen of er weer water binnen komt. Je kunt ook andersom testen met water in de boot en kijken waar dat naar buiten komt. Hopelijk vind je het lek en is dat te verhelpen. Misschien geeft de bouwer nog garantie. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  3. Alain

    Alain

    Lid geworden:
    7 feb 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Avelgem
    Garantie is het probleem niet. Maar het is altijd goed een neutrale second opinion te horen ;-) ik denk ook meer aan een kromme as maar goed we zien wel.
    Hartelijk dank voor de reply!
     
  4. Alain

    Alain

    Lid geworden:
    7 feb 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Avelgem
    Net terug, de bus stond inderdaad op 1 uur tijd volledig droog. Er zit ondertussen een nieuwe as op!
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.112
    Locatie:
    Oostvoorne
    Alain, Je neemt het me toch niet kwalijk als ik het niet snap hoop ik. Zit de vetnippel niet verstopt? Hoe lang is die bus en is het alleen een stukje buis, waar de as net in past? Is het geen schroefaskoker met op beide einden een lager met kleinere diameter waar de as in draait en steun vindt? Als het een stukje pijp is met dezelfde binnendiameter als de asdikte is er weinig ruimte voor wat vet. En is het vet dat je gebruikt wel geschikt voor deze toepassing? Normaal kogellagervet houdt niet van water en zal snel verdwijnen of verzepen. En de as moet goed glad zijn. Kleine spiraalvormige groeven schuiven het vet ook weg. Probeer als smeermiddel eens uierzalf. Het is een probaat middel voor het smeren van schroefassen in modelscheepjes. Ik ververs het één maal per jaar en dat is afdoende. Kijk maar of je iets aan deze info hebt. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2017
  6. Alain

    Alain

    Lid geworden:
    7 feb 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Avelgem
    Nee hoor geen probleem. Het is een schroefaskoker van raboesch met daarop een nippel gesoldeerd. De binnenbad is nu vervangen, de koker zelf vervangen is een hoop breekwerk aangezien deze met polyester is vastgemaakt. Ik denk er ook aan om een iets stugger vet te gebruiken. Tijdens de test gisteren was er opnieuw wat vet naar boven gekomen maar veel minder. Geen water gelukkig...
    Misschien dat "dikker" vet beter zal zijn en misschien kan ik de nippels afsluiten zodat er geen vet meer kan ontsnappen.
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.112
    Locatie:
    Oostvoorne
    Alain, Als het goed is zit er in een vetnippel een kogeltje met een veertje erachter en mag het vet niet terug komen. Van het vet is belangrijk dat het waterbestendig is en gemengd met water een smerend effect houdt. Je zou in een watersportwinkel een tube schroefkokervet kunnen kopen, of gewoon uiercreme gaan gebruiken. Maar het is jouw boot en jij bepaalt natuurlijk hoe je het probleem aanpakt. Wat een binnenbad is aan een schroefaskoker weet ik niet. Een overdekt zwembad (tegenovergestelde van buitenbad) zal het niet zijn. Verschrijving waarschijnlijk. Bedoel je het binnenlager? Als er aan de ene kant vet uit komt moet er aan de andere kant water in komen. Dus zo gauw mogelijk vetnippel vervangen door eentje die wel afdicht. Succes verder. Gr. Klaas.
     
  8. Alain

    Alain

    Lid geworden:
    7 feb 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Avelgem
    Hoi,
    Ik heb ondertussen het vet vervangen door een industrieel smeervet waarvan ik weet dat het 100% waterafstotend is en pas op 120 graden dunner begint te worden, en gebruikt wordt bij drukleidingen. Tevens is het geschikt voor de voedingsindustrie...goed voor het waterleven dus ook. Het probleem is dat er helemaal geen afsluiting zit op de nippels. De nippels vervangen is bijna niet haalbaar. Ik heb op de nippels een stukje slang vastgezet met klemmetjes, die ik eerst heb volgespoten met vet. Dan heb ik in die slangetjes als laatste bovenaan dicht gemaakt door er een schroef in te draaien en zorgt voor een konstante druk. In principe zou het nu goed moeten zijn.
    Mvg Alain
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.112
    Locatie:
    Oostvoorne
    De tijd zal het leren Alain. Waar geen vet meer uit kan, kan geen water meer bij moet je maar denken. Wel in de gaten houden dat je vet niet verzeept en veel vaar- en visplezier gewenst. Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina