Vormen uit schuimrubber snijden.

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Hannes, 23 jun 2006.

  1. Hannes

    Hannes

    Lid geworden:
    26 dec 2004
    Berichten:
    198
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Hallo allemaal,

    Ik wil graag een schuimrubber vulling maken voor een aluminium koffer waar ik mijn zender + toebehoor in kan leggen.
    Hoe kan ik het best vormen uit schuimrubber 'snijden'. Met een mes kan het wel maar het schuimrubber stroopt op waardoor de randen gerafeld worden en de vorm er niet meer zo strak uitziet. Elk gereedschap met tandjes eraan lijkt beter te gaan maar het wordt nog steeds niet echt mooi.
    Heeft iemand de gouden tip?
     
  2. hezik

    hezik Guest

    Knippen?
     
  3. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    dunne "platen" knik ik meestal door met een schaar.
     
  4. Bij doe het zelf zaken heb ik een een aantal hulpstukken gezien voor een soldeerrevolver.
    Daar zat ook een onderdeel bij om schuim en polystyreen te snijden.
    Ik heb het zelf nooit gebruikt.maar misschien is het wat.

    sucses
    Rob
     
  5. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Breed afbreekmes helemaal uitschuiven en hiermee snijden...
     
  6. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Interieur uit meerdere lagen opbouwen, zodat je de eerste laag helemaal intact laat, de tweede laag je zenderomtrek er gewoon door en door kan uitsnijden (langs lineaal en op een snijmatje. Met lineaal de tweede laag gewoon helemaal platdrukken). Dan op de eerste laag lijmen. Etc.etc.etc.

    Ook een mogelijkheid is een schuiminterieur te kopen. Ik heb deze gezien welke op een bepaalde manier voorgesneden waren, zodat je er zelf makkelijk blokjes uit kon scheuren/snijden. Zal ik wel bij een fotozaak gezien hebben. Wellicht een google naar "schuiminterieur" ?
     
  7. Noah

    Noah

    Lid geworden:
    8 aug 2005
    Berichten:
    2.323
    Locatie:
    Oss
    Bij ons zit zo'n meubelmaker met speciaal gereedschap gewoon uittekeningen met maten en hij maakt het voor je voor een paar euro.. strakker kan niet.
     
  8. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
    ga maar op zoek naar zo'n oud elektrisch vleesmes.
    deze heeft 2 gekartelde messen die als een zaag langs elkaar heen gaan.
    snijd geweldig....

    [​IMG]
     
  9. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    De gouden tip?

    Gewoon snijden met een afbreekmes.
    Wie bij Depron en dergelijke moet hij NIEUW zijn.
    Dan snijd hij zonder probleem alle vormen perfekt.

    Mvg Johan
     
  10. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Zoek even op "plukschuim" ... wordt los geleverd door zaken die flight-cases leveren/maken ..... dat is dat in blokjes voorgesneden schuimrubber (alleen niet echt goedkoop ca. € 15,-- tot € 25,-- voor een koffer interieur)
     
  11. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Een los zaagblaadje van zo'n klein beugel-ijzerzaagje.
    Daarmee heb ik in het verleden wel vormen uit dik schuimplastic "gezaagd". Hoe fijner de vertanding, hoe beter het gaat.

    Ik denk dat de tip van het electrische vleesmes helemaal top is, alleen... waar vind je dat nog?!
    Bart
     
  12. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Ik moest laatst een vijverfilter in een speciale vorm modelleren waarbij ik ook grote moeite had om dit netjes te doen, uiteindelijk is het gelukt [stom toeval] met een oud aardappelschilmes [met houten handvat] welke langs een stenen muurtje scherp geslepen was. Door het scherpslijpen langs een stenen muur wordt de scherpe kant van het mes zeer fijn gekarteld en werkt als een soort van fijne zaag. Je moet het mes dan ook met een zaagbeweging [met bijna geen druk] hanteren en niet snijden. Wie weet werkt deze methode ook wel goed voor het schuimspul in de koffers.
     
  13. rafgol

    rafgol

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    866
    Locatie:
    Okselaar.
    Kringloopwinkels...
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wild idee: nat maken, bevriezen, zagen.
     
  15. Hannes

    Hannes

    Lid geworden:
    26 dec 2004
    Berichten:
    198
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    @Ron; Creatief is het zeker en het zal zelfs de mogelijkheid geven om de meest complexe figuren met een figuurzaag uit te zagen. Het idee alleen al is een creatieve pluim waard.

    Ik heb twee verschillende soorten schuimrubber. Het licht gele spul: dat voelt een beetje vettig/spekkig aan. Dat laat zich zeer moeilijk bewerken omdat het aan je gereedschap 'kleeft'. Dan is er ook nog het grijze schuimrubber. Dat soort laat zich goed snijden met een lang hobbymes. Zagen is niet zo'n goed idee omdat er dan allemaal kleine deeltjes in het schuimrubber blijven zitten en die deeltjes komen dan in je zender terecht.

    Snijden is tot nu toe het beste. Gewoon rustig aan an bijvoorbeeld langs de rand van de hobbytafel.
     
  16. Riny

    Riny

    Lid geworden:
    30 okt 2008
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Oost-Souburg (Zld)
    Beste mede hobbyisten,

    Wel een late reactie maar ja, ben ook nog niet zolang geregistreed.

    Ik gebruik voor alle vormen van schuimrubber of styropor een thermocut van Proxxon.

    [​IMG]
     
  17. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Ik heb een kofferinterieur van het grijze schuim (zoals het stukje op bovenstaande foto) en maak het in verschillende lagen, maar wat zijn jullie ervaringen met het verlijmen van de verschillende lagen? Welke lijm is goed geschikt?
     
  18. dirtyballs

    dirtyballs Guest

    draadje weer eens activeren.

    Ik ben dus ook bezig met een koffer voor zender, heli lader en accu's.
    nu heb ik in verschillende lagen het helemaal uitgesneden zoals hier als hier boven genoemd. Maar nu moeten deze lagen allemaal aan elkaar gelijmd worden. Ik dacht hier voor contactlijm te gebruiken maar dat gaat echt niet werken, omdat ik die lagen niet in een keer op de perfecte plek ga krijgen. En enkelzijdig spuiten gaat ook niet omdat je dan veel te veel lijm op de uitgesneden plekken krijgt.

    Ik ben dus op zoek naar een lijm die je eenzijdig aan kan brengen flexibel is
    en dus geschikt is voor schuimrubber en ook houd.

    Ik heb al gezocht via google, maar daar lom je continue op contactlijm uit.

    Wie o wie heeft een idee ?

    DB
     
  19. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Paar drupjes bruislijm . :D

    Mvg Johan
     
  20. dirtyballs

    dirtyballs Guest

    paar druppeljes :)

    dit gaat over oppervlaktes van 81 bij 33 waar dan een heel aantal stukken zijn uitgesneden.

    [​IMG]

    Maar die bruislijm wordt toch hard ?

    Dan werkt epoxy waar ik hier nog 1.5 kg heb van liggen ook, alleen aan de zijkant kan ik dan van die bruislijm gebruiken om het allemaal vast te zetten.

    Maar ik heb liever een flexibele lijm, geen harde overgangen, en ik denk dat het langer blijft zitten.

    DB
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina