VOUGHT F4U CORSAIR 3DlabPrint (Bouwverslag)

Discussie in '3D geprinte vliegtuigen' gestart door coen_l, 28 mrt 2018.

  1. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Hoi Robin,

    Vandaag is het misgegaan. Heb een stuk laten vallen, met twee kleine scheurtjes als gevolg. Er zullen nog wel meer delen volgen die niet goed gelukt zijn of een ongelukje mee maken ☺️. Als de Corsair zover klaar is zal ik de stukken toe sturen. Tevens heb ik nog een deel van de grote Spit liggen als je wil.

    Groet,
    Coen
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  2. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Jan, helemaal helder wat je bedoelt. Heb je het geen wat op de printscreen te zien is voor de grap eens ge-sliced? Ik ben erg benieuwd wat er dan gebeurt met de verbinding tussen A en B. Zelf heb ik iets soortgelijks met de romp van de grote Spitfire geprobeerd. Simplify3D kon daar toch niet goed mee overweg, en liet delen van de "constructie" weg. Of er ontstond een opening tussen de delen zodat deze niet aan elkaar zaten.

    Gr Coen
     
    jkoeter vindt dit leuk.
  3. Jan Weststrate

    Jan Weststrate

    Lid geworden:
    17 jul 2003
    Berichten:
    292
    Locatie:
    x
    Hoi Coen,

    Ja. ik heb hem gesliced en goed gekeken, volgens mij gaat het helemaal goed.Ik ga er een support onder zetten en dan ga ik gewoon proberen hoe hij wordt. Hij past niet op mijn CR10-Mini, maar "toevallig" krijg ik vandaag de CR10S binnen, verjaardagscadeautje van mijn lieve vrouw :yes:. Hij past net diagonaal op een bed van 30 x 30.

    Ik heb dat ook weleens gehad, twee delen van de romp van de MIG, daar kwam aan een kant een kleine spleet tussen waardoor er een inzakker ontstond. Merkte ik pas bij het printen, maar het was ook in de slicer te zien, dan moest je wel heel goed kijken. Het merkwaardige was dat deze wel goed was bij de originele positie om de Z-as, ik had hem gedraaid. Overigens had de betreffende STL dat ook zonder deze samen te voegen met een andere. Je kan deze niet roteren. Waarschijnlijk ook een bug in Simplify3D?

    Groeten,
    Jan
     
    jkoeter vindt dit leuk.
  4. Reennie

    Reennie

    Lid geworden:
    11 dec 2012
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Varsseveld, Gelderland
    Ziet er goed uit Coen!

    Bevalt Simplify3D goed? Ik heb de 109T geprint met Cura en dat werkt ook goed. Moet nog een keer de boel afbouwen....

    Ben benieuwd hoe de Corsair eruit komt te zien! Succes! Ga de build zeker volgen....
     
  5. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Hoi Reennie,

    Bedankt! Ben tot op heden ook tevreden met het resultaat. Al zijn er ook wel wat oneffenheden te zien.

    Over Simplify3D ben ik erg tevreden en gebruik sinds ik het heb niets anders meer. Ik moet er wel bij zeggen dat in het beginne de modellen van 3Dlabprint alleen maar met S3D gesliced konden worden. In januari 2016 als volledig 3D-print noob kwam ik per toeval op het net de P47-n tegen en was zo enthousiast dat ik direct de bestanden heb aangeschaft zonder verder te kijken. Dit heeft me er toen ook toe verplicht om S3D aan te schaffen, daar heb ik geen moment spijt van gehad.

    Andere slicers konden toen nog niet overweg met de bestanden. Die lieten dan alleen de "huid" zien, de constructie aan de binnenzijde lieten ze achterwege, je had dan als het ware gewoon een leg huls.
     
    jkoeter vindt dit leuk.
  6. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    De eerste echte tegenslag is een feit........ Ikke zo dom geweest om een nieuwe rol filament te steken zonder de diameter te controleren....... Er lag al twee maanden een nieuwe rol PLA op de plank en was daar alvast mee begonnen, ondertussen een aantal kg bij besteld, deze bleek een beetje dunner te zijn :hammer:

    De delen Wing R1A, R2A, R3A, R1B en R2B voor niets gemaakt. Bij elkaar zijn de delen een heel stuk lichter dan het linker deel wat al klaar is.......:frustie: Dan maar opnieuw beginnen :thumbsup:

    Robin, Als je wil mag je de delen hebben.


    Ik heb twee dingen anders gedaan dan normaal. Wat me helaas heel wat onnodige printuren heeft gekost
    1. Vergeten diameter te meten........
    2. Normaal maak ik altijd de delen van de vleugel tegelijk. Bijvoorbeeld deel L1 en R1.

    Groet,
    Coen
     
    jkoeter vindt dit leuk.
  7. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Wacht wacht wacht.(Begrepen Coen)

    Ikke nieuwe update gekregen.
    AC8B0470-5372-4485-B108-77C42478BB1D.jpeg

    We spreken/schrijven elkander nog.....(ha ha ha)

    Groet:Robin
     
    coen_l vindt dit leuk.
  8. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Bedankt Robin,

    Ik had hem ook gezien in mijn mailbox.
    Gelukkig begonnen met de vleugel. Hopelijk blijft die wel gehandhaafd. Het deel wat ze hebben aangepast is "slechts" 14uur printen.....

    De laatste tijd, sinds de update van S3D, zitten er wat bugs in bij het slicen. Soms missing layers, als je dan het onderdeel een aantal graden roteert is het ineens wel oké. Erg vreemd. Maar goed, voor de rest erg tevree met Simplify3D.

    Weet niet of het probleem bij de STL bestanden of S3D ligt.
     
  9. Jan Weststrate

    Jan Weststrate

    Lid geworden:
    17 jul 2003
    Berichten:
    292
    Locatie:
    x
    Goede tip, diameter van filament meten. Nog nooit gedaan, toch maar eens mee beginnen...
     
  10. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    uiteraard heb ik deze ook gelijk gekocht en ben nu het nieuwe rompstuk aan het printen. Kijken hoe dat gaat. het zal een teststuk worden omdat ik op de gebrikte rol niet genoeg filament heb zitten. volgens Cura zou de print 2 dagen en 11 uur gaan duren.
     
  11. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    2dagen en 11uur!?
    Weet je zeker dat je geen infill, support of iets dergelijks hebt ingesteld? Als je de mee geleverde factory file bekijkt is het 14uur en 12 minuten. Met een gewicht van 245gram

    Met de settings voor mijn printer kom ik op 12uur uit.

    Gr Coen
     
  12. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    had idd infill aanstaan en nog wat andere gekke dingen. printen gestopt, en opnieuw gesliced. nu gaat het beter en sneller denk ik, heb daar nu eerlijk gezged niet naar gekeken.
     
  13. Jan Weststrate

    Jan Weststrate

    Lid geworden:
    17 jul 2003
    Berichten:
    292
    Locatie:
    x
    Zo, onder het niet ondersteunde stuk heb ik een blokje gezet met 5 procent infill Rectilinear, alleen het bovenste laagje heeft 25 procent Fast Honeycomb. Ik denk/hoop dat het blok na het printen redelijk makkelijk te verwijderen is.

    Vanavond de CR10S in elkaar gezet. Alleen nog even ruimte maken in mijn hobbyhok, dan mag hij naast zijn kleine broertje staan. En dan als eerste deze printen, ik ben benieuwd...


    Naamloos2.png
     
    coen_l vindt dit leuk.
  14. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Vanavond weer even geknutseld. Vandaag de flaps geprint. Ze zijn niet helemaal geworden wat ik er van had gehoopt.
    Ik heb de oriëntatie op het bed wat veranderd ten opzichte van de factory-file, en dat zijn de top solid solid layers niet ten goede gekomen. Helaas is dat goed te zien door het transparante filament. Achja mag de pret niet drukken en heb ze gemonteerd.

    Wat een mooi systeem hebben ze gebruikt om de flaps te "koppelen"!
    IMG_20180405_221749.jpg IMG_20180405_221759.jpg
    15229595743134058495024950640603.jpg
    15229596676711614122729505575175.jpg

    In het begeleidende YouTube filmpje voor het bouwen van de vleugel maken ze de scharnieren met een tandenstoker of een stukje filament. Het idee is goed, maar mijn gevoel was het er niet mee eens, uiteindelijk heb ik ze van een stukje stuurstang gemaakt.

    Het printwerk voor de linker vleugel is op de scharnier- en borgpen klaar. En de rechter wacht nog op het monteren van de flaps.

    Morgen weer verder :)
     
  15. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    na 10% de print gestopt, heb een probleempje met de extrusor temperatuur. hij start op met 200 graden en zakt tijdens het printen terug naar ongeveer 180 graden. het leek geen probleem, maar bij het loshalen van het bed blijken de lagen allemaal los te liggen van elkaar. Wel zette hij nu een dichte onderzijde op het bed, ik weet niet hoe dat bij jullie dadelijk gaat worden en hoor dat graag. de komende dagen maar eens gaan kijken wat er mis is met de temperatuur. Ik gok op een losse verbinding of kabelbreuk.
     
  16. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Als de eerste laag dicht is heb je waarschijnlijk ergens Solid bottom layers aan staan.

    Er wordt aangeraden om met 230graden of meer te printen i.v.m. de hechting van de lagen. Tevens zonder part cooling fan. Ik denk dat je deze aan hebt laten staan omdat je nagenoeg geen hechting hebt van de lagen onderling.

    Gr Coen
     
  17. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Nog één foto voor vandaag
    IMG_20180405_231429.jpg
     
    Jan Weststrate vindt dit leuk.
  18. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Vanmiddag heeft de printer eventjes rust gehad en is helemaal "spanningsloos" geweest. Nu is hij weer hard aan het werk en met de romp begonnen. Vannacht gaat hij het tweede deel van de romp te printen F2. Dit deel zou op een 230 gram uit moeten komen en ongeveer 12 uur printtijd in beslag nemen.

    F1 wil ik gaan printen in PET-G. Dit is de motor steun.

    Het begin van F2 ziet er in ieder geval vrolijk uit:
    IMG_20180406_195605.jpg
     
    onno10 vindt dit leuk.
  19. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    IMG_20180406_222817.jpg IMG_20180406_223057.jpg IMG_20180406_224211.jpg IMG_20180406_224952.jpg

    Zo, de vleugel is zover klaar dat de elektronica gemonteerd kan worden. Was een beste klus om alles te printen en lijmen. Nu even een paar dagen niet lijmen, maar de romp printen. Misschien dat ik ondertussen de servo's ga monteren, deze heb ik ik nog liggen. Die waren eigenlijk bedoeld voor de P38 die ik met 25% heb vergroot. Echter ligt dat project even op de plank.

    De 90 graden retracts en de struds heb ik bij AliExpress besteld en zijn onderweg. HK had ze weer eens niet op voorraad....

    Tot zover geen dingen tegen gekomen die om wat extra aandacht vroegen. Het enige wat ik anders heb gedaan dan de beschrijving, zijn de scharniertjes zoals eerder beschreven.

    De begeleidende YouTube filmpjes zijn soms erg handig, en was zeker bij de Flap-puzzel erg welkom. Ik had de delen van de flap in een leeg filament doosje bewaard, ai......gelukkig hebben ze in het filmpje een screenshot, waar de delen thuis horen. Één flap bestaat namelijk uit tien stukjes.

    Meestal is de bouw van dit soort modellen redelijk eenvoudig. Al moet je soms wel de goede volgorde aanhouden. Dit is bij de Corsair ook het geval bij het monteren van de ailerons. Hier mag je de wing-tip nog niet verlijmen voordat de aileron op zijn plaats zit. Doe je dat wel krijg je hem niet meer zo gemakkelijk gemonteerd.

    Groet,
    Coen
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2018
    Jan Weststrate vindt dit leuk.
  20. Jan Weststrate

    Jan Weststrate

    Lid geworden:
    17 jul 2003
    Berichten:
    292
    Locatie:
    x
    Mooi! Als het meezit geef ik vandaag ook het startschot voor de Corsair.
     
    coen_l vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina