Vraag en Tips voor NORDKAP 476

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door st.Roch, 20 sep 2018.

  1. st.Roch

    st.Roch

    Lid geworden:
    9 sep 2018
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Veenendaal
    Ik had een vraag over de nordkap 476 de spanten volgen de gegevens zijn 4 m/m dik op de site van BB.
    Wil ze zelf uitzagen maar voordat ik begin eerst dit.
    De vraag is. is dat niet te weinig met andere woorden wordt hij daardoor niet te slap 4 mm lijkt mij niet veel voor de spanten.
    En zijn er mensen op deze forum die nog meer tips over de nordkap hebben.
    Bij voorbaat dank,
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    4 mm is dik genoeg voor spanten. Zet ze goed vast op een bouwplank om krom trekken te voorkomen. Schuin de spanten aan opdat de huid over de volle dikte van de spant draagt. Lijmt beter en voorkomt knikken. Zie ook mijn bouwverslag om een idee van het spantenraam met de huid te krijgen. Daarin zijn de spanten 3 mm dik. Zoeken op bouwverslag Nordkap levert ook wel wat info op. Succes ermee! Gr. Klaas.
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/

    https://www.google.nl/search?q=bouw...ome.0.69i59.6466j0j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8
     
    Laatst bewerkt: 20 sep 2018
  3. st.Roch

    st.Roch

    Lid geworden:
    9 sep 2018
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Veenendaal
    Hallo klaas

    Zag in je bouwverslag dat je de spanten op z'n kop had liggen is dat makkelijker de dat het beschreven wordt via B.B.
    Ga ik zoeken naar berkentriplex 4 mm dan moet dat wel lukken.
    Gr. Harry
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Harry, Op z'n kop bouwen heeft het voordeel dat je overal bij kunt en het geheel stevig staat. Zorg dat de verlengstukken aan de spanten lang genoeg zijn en de romp een paar cm vrij blijft van de bouwplank. Dan kun je, zo je het wilt, de romp gemakkelijker bekleden met glasweefsel en epoxy. Zit je te dicht op de bouwplank dan kan het weefsel niet vrij afhangen en komt het eerder los van de huid. Lees mijn verslag er maar op na. Daar zaten de latjes waarmee de spanten op de bouwplank waren geschroefd in de weg. Zover ben je nog niet, maar je kunt er wel rekening mee houden. Zorg dat de waterlijn parallel loopt met de bouwplank en richt de boel goed uit. Eenmaal beplankt is er aan het model van de romp weinig meer te corrigeren. Besteed daar in het begin wat extra aandacht aan. Krijg je later dubbel en dwars weer terug. En lees zoveel mogelijk bouwverslagen en haal daar het beste voor je uit. Kost tijd, maar ook dat betaalt zich terug. En probeer te begrijpen wat je leest. En wat is er mooier dan dat je iets onder je handen ziet groeien. Maak er een mooi schip van. Er zijn in mijn ogen lelijker modellen. En hou ons op de hoogte van je vorderingen. Dan komt het advies vanzelf. Gr. Klaas.
     
  5. st.Roch

    st.Roch

    Lid geworden:
    9 sep 2018
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Veenendaal
    Zijn er modelbouwers die deze originele boot gebouwd hebben en mij de maten door willen geven van het kajuit zie foto's
    z kajuit.jpg
    zie rode pijl foto 1
    z kajuit 2.jpg
    Zie rode pijl foto 2
    Voor de rest denk ik er wel uit te komen
    Bij Voorbaat Dank
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Laatst bewerkt: 21 sep 2018

Deel Deze Pagina