vraag motor en regelaar

Discussie in 'Speedboten' gestart door speeddemon, 9 mei 2017.

  1. speeddemon

    speeddemon

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Z,meer
    vraag motor en regelaar, ik ben een boot aan het bouwen een scarab 38kv,
    ben nog bezig met bouwen maar ik wou mij even oriënteren op de set up.
    wat heb ik nodig ben niet thuis in brushless combo's, grote motoren ,binnen loper, buiten loper en hoeveel kv
    ik hoor het graag want dan kan ik hier alvast wat gaan rond neuzen

    ps hij hoeft niet hard te gaan en de boot is 125 cm lang
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Definieer "niet hard" wat beter.
    Voor sommigen is dat 5km/uur, voor anderen 75km/uur.
    Moet ze op schaalsnelheid varen, of sneller?
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    dubbel... sorry
     
  4. speeddemon

    speeddemon

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Z,meer
    hoi, rond de 45 km vindt ik wel genoeg,
    heb jaren geleden een purple light speedboot gehad 26cc, deze ging ong net zo hard
    maar heb van brushless geen kaas gegeten :cool:
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Borstelloze motoren slijten amper (geen vonkende koolborstels), hebben een hoger rendement, daardoor een lagere temperatuur (ref. koeling).
    Draairichting van een borstelloze motor verander je door 2 van de 3 motordraden te verwisselen. NOOIT de accu-draden van elektronica verwisselen.

    Een borstelmotor (met borstelregelaar) gedraagt zich aan de gasknuppel hetzelfde als een borstelloze motor (met borstelloze regelaar).
    Ook de formules zijn hetzelfde:
     
    Laatst bewerkt: 10 mei 2017
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Een buitenloper met zelfde Kv en max.stroom als een binnenloper kun je gevoeglijk verwisselen.

    Een buitenloper is een binnenstebuiten gekeerde klassieke motor (binnenloper). De magneten zitten in de draaiende behuizing. Formules en gedrag ook weer gelijk aan voorgaande bericht.

    Zeer simpele animatie van een borstelloze binnenloper/inrunner.
    [​IMG]

    Doorgezaagde buitenlopers
    www.aerodesign.de/peter/2001/LRK350/LRK350-20-15_eng.html

    Zeer simpele animatie van een buitenloper/outrunner.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 10 mei 2017
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
  8. speeddemon

    speeddemon

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Z,meer
    bedankt voor de uitleg over de motoren.
    helaas kan ik hier niet meer varen op brandstof, Electro is dus de enigste optie jammer genoeg
     
  9. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    denk dat het nogal zal meevallen als je gaat voor een snelheid van slechts 45 km/u
    ga je voor 1 motor of 2 ?
     
  10. speeddemon

    speeddemon

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Z,meer
    ik kan er 1 in kwijt
     
  11. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    slechts plaats voor 1 motor in een romp met dat formaat?

    als het slechts 45km/u moet gaan zal je waarschijnlijk wel met een 4092 mm motor kunnen wegkomen maar heb zelf geen echte ervaring met boten in dit formaat
    eventueel Roy Van De Sande raadplegen op dit forum , zijn mono is een beetje kleiner (maar vaart wel een pak sneller) , hij heeft in die boot wel al het één en ander uitgetest op gebied van motoren en props en zal je wel wat kunnen vertellen
     
  12. speeddemon

    speeddemon

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Z,meer
    hoi, ik heb er een interieur in zitten. dus ruimte die ik heb kan er maar 1 in,
    maar zal Roy even opzoeken op het forum :cool:
     
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Hallo SD,

    Heb je er al over nagedacht hoe je de aandrijving gaat doen?
    Dan bedoel ik de beide Z drives, die ik op veel foto's van de Scarab 38kv zie.

    MHZ heeft Z-drives in het assortiment, maar die zullen in verhouding wat groot zijn, want die zijn voor rompen vanaf 150 cm.

    Als je maar voor één motor en Z-drive gaat, dan zal het waarschijnlijk wel wat meevallen:
    https://www.mhz-powerboats.com/antriebe/z-antriebe/290/nxt-z-antrieb?c=19
    Bijpassende motoren staan er onder.

    Groeten, Jan.
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 10 mei 2017
  15. speeddemon

    speeddemon

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Z,meer
    mooie animaties, ik wou als aandrijving gewoon een flex as en een strut en een dubbele alu roer,
    deze had ik op mijn andere boot ook was ik wel tevreden over ;)
     
  16. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Met een boot van 1.25 lang ga je qua motor naar de 56mm's. Een dergelijke boot heeft een beetje fatsoenlijke prop nodig en die draai je gewoon makkelijker met een 56mm motor dan een 40mm.

    Aangezien het niet super hard hoeft te gaan kun je af met een relatief korte variant van 74 of 84mm lang (met bijbehorende koelmantel) zoals hier te vinden:
    https://www.tfl-hobby.de/Motore--Halter--usw-/Brushless/TFL-56-mm/5684/

    Een andere optie is een flinke buitenloper met een gekoeld motorspant.

    In ieder geval lekker laag in de toeren (5~600 kv max !) met de motor en dan op 10 of 12S2P lipo.
     
  17. speeddemon

    speeddemon

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Z,meer
    hoi, ik zat nu te denken dat brushless voor mij te veel romp slomp is,
    en ik vond deze motor is dit wat voor deze boot als ik hem water gekoeld maak
    daypower 70045
    Hochleistungs-Gleichstrommotor mit hoher Drehzahl, sehr hohem Drehmoment und bis zu 20 V- Betriebsspannung.

    Technische Daten:
    • Betriebsspannung: max. 20 V-
    • Anlaufspannung: 1,5 V-
    • Stromaufnahme bei Maximalleistung: 53,42 A (18 V-)
    • Leistung: max. 465,47 W (18 V-)
    • Drehmoment: max. 428,6 m-Nm (18 V-)
    • Drehzahl: max. 20733 U/min (18 V-)
    • Lagerung: Sinterbronze-Gleitlager
    • Welle (ØxL): 5x9 mm
    • Motor-Gesamtmaße (ØxL): 45x89 mm

    • en de regelaar evx 2 gekoeld en dan accu 2 x traxxas 8,4v 3000mah
     
  18. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Denk niet dat dat gaat werken.... Tenzij je op een rokende boot zit te wachten.

    Deze motor doet nog geen 500W , de 56mm brushless motoren die ik eerder noemde en normaal gebruikt worden in dit soort boten beginnen bij +/- 5000W voor de korte motoren en de jongens die snel willen gaan kiezen dan voor langere motoren die nog een flinke hap meer kunnen doen vaak zelfs nog in een twin setup om de stromen enigzins binnen de perken te houden.

    Grote boten en budget aandrijfsystemen werkt niet...
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Geen paniek, rompslomp is te genezen. Ook toen je met borstelmotoren begon, zul je rompslomp gehad hebben. Borstelmotoren zijn achterhaald, veel meer keuze in brushless, in de auto- en vliegwereld is alles al lang borstellos, en we zijn verlost van het onzinnige aantal wikkelingen (behalve in de auto-wereld :(). En eigenlijk zijn brushless-motoren niet veel anders dan borstelmotoren, de controller doet exact hetzelde als de koolborstels doen.

    Dus, wat is voor jou de rompslomp? Dat ene extra draadje tussen motor en regelaar zal je probleem niet zijn denk ik.
    Ik zie fouten in de specificaties van die motor en/of een dramatisch slecht rendement, ook een onzinnig aantal significante cijfers in de getallen.
     
    Laatst bewerkt: 23 mei 2017
  20. speeddemon

    speeddemon

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Z,meer
    hoi, deze had ik gekopieerd via de site van de motoren, de gene die altijd met elektro bezig was is mijn opa geweest die wist er haast alles van, zo doende ben ik toen begonnen met bostel motoren .
    maar heb via de chat gevraagd van hobbyking wat ik nodig zou moeten hebben kwamen ze met deze combo
    HobbyKing 90A Boat ESC 4A SBEC
    Specs:

    Constant Current: 90ABurst Current: 120A
    Battery: 2-6S Lipoly BEC: 5.5v / 4A
    Motor Type: Sensorless Brushless
    Cooling: Watercooled
    Size: 87 x 38 x 22mmWeight: 105g

    Programming Functions:
    Running Mode: Forward with brake / Forward and reverse with brake / Forward and reverse
    Acceleration: 6% / 9% / 12%
    Low Voltage Protection: None / 2.6V / 2.8V / 3.0V / 3.2V / 3.4V
    Start Mode (Punch): Level 1 / Level 2 / Level 3 / Level 4 / Level 5 / Level 6 / Level 7 / Level 8 / Level 9
    Reverse Force: 25% / 50% / 75% / 100%
    Timing: 0° / 5° / 10° / 15° / 20° / 25° / 30° / Automatic





    en de motor
    Turnigy AquaStar 3660-1700KV Water Cooled Brushless Motor

    The Turnigy AquaStar Sensorless Brushless Motors offer outstanding performance for your boat at an incredible price!

    Featuring a quality CNC machined billet T6 aluminum motor can, hand-wound high purity copper windings and powerful sintered neodymium magnet, you wont find a better priced motor of this caliber anywhere else! It even features a billet aluminum water cooling jacket pre-installed.

    The AquaStar brushless motors are a great choice for your deep-V, hydro or catamaran race boat and will be sure to leave the competition in your wake!

    Features:
    • CNC machined billet T6 aluminum motor can
    • High purity copper windings
    • 4mm bullet connectors pre-installed
    • Powerful sintered neodymium magnet
    • Precision engineered for maximum energy conversion
    • Water cooling jacket pre-installed

    Specs:
    RPM/v: 1700kv
    Poles: 4
    Max voltage: 22.2v (6S)
    Max Current: 84A
    Max Watts: 1800w
    Resistance: 0.0094ohm
    No Load Current: 2.9A
    Can Diameter: 36mm (actual motor diameter)
    Can Diameter inc. Water Jacket: 44mm
    Can Length: 60mm
    Shaft Size: 5mm
    Weight: 270g


    weet niet of dit kan
     

Deel Deze Pagina