Vraag over bb bouwpakket Smit Nederland

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door jkmetaal, 27 okt 2018.

  1. jkmetaal

    jkmetaal

    Lid geworden:
    14 okt 2018
    Berichten:
    15
    Locatie:
    ureterp
    Hallo allemaal
    Wou vanavond de onderdelen voor Smit nederland uitzagen ,
    Maar moet nu het zwarte lijntje blijven staan of moet ik daar zagen ?

    Mvg joost
     
  2. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    3.520
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Joost, Meestal zaag ik zo dat aan het werkstuk nog net de zwarte lijn zichtbaar is. In mijn oude doos van de S-N uit de 80-er jaren ging het dek maar net in de romp en was blij dat ik die niet te groot had uitgezaagd. Maar check eens op het dek hoe groot de uitsparingen voor de verschansingsteunen zijn. Daarna de dikte van het hout voor de steunen meten en dan weet je gelijk de maatvoering m.b.t. het wel of niet wegzagen van de zwarte lijn(en). Hoop dat je hier iets mee kunt. Succes met de bouw. Is een leuke vaarboot. Raad je gelijk aan om tussen motoren en schroefassen dubbele kruiskoppelingen te nemen. De romp is vrij zacht en vervormt gemakkelijk. En dan gaat het met een enkele koppeling wringen. Al een ei gelegd m.b.t. de motoren? Hieronder een paar links m.b.t. aandrijving etc. Gr. Klaas.

    http://www.modelbouwforum.nl/threads/afbouw-van-een-smit-sleper.235191/

    http://www.modelbouwforum.nl/threads/advies-billing-boats-smit-nederland.233920/
     
  3. jkmetaal

    jkmetaal

    Lid geworden:
    14 okt 2018
    Berichten:
    15
    Locatie:
    ureterp
    Hallo Klaas
    Ik neem aan dat ie van mij ook uit de 80-er jaren komt aan gezien de doos verkleurd is .
    Ik zal dan alles wel wat ruim laten dat lijkt het makkelijkste .
    Dat van de romp was ik al achter , het dek pas er zo in tewijl ik nog niks mee hebt gedaan .

    Dubbele kruis koppelingen heb ik gelijk opghaald , maar heb nog 2 outrunners liggen van 2200kv liggen , ook al zijn die 3cm bij 3cm , denk dat met een getande riem nog wel wat kan uithalen .
    Maar heb als dat niet werkt nog wel 2 graupner 900 met vertanding liggen .
    Maar zal morgen wel een bouw verslag aan maken voor de Smit 15406632515101379707773.jpg
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    28.731
    Locatie:
    Tussen Tiel, Nijmegen, Maas & Waal
    De Kv motorconstante zegt niets over vermogen of stroom dat motor aan kan, zegt ook niets over de grootte van de motor. Zowel een motortje van slechts 100watt vermogen als een 1000kilowatt motor, denk 1:1 trein, kunnen dezelfde Kv parameter hebben.
    Accuspanning en gewenst (onbelast) toerental bepalen samen de Kv motorconstante.

    Motor Kv (in rpm per volt) betreft willen, motor-stroom (in ampère) en motor-vermogen (in watt) betreffen kunnen ...
    1. Willen
      Kv en spanning samen bepalen op welk toerental de motor onbelast zou willen draaien. Keuze van Kv betreft alleen maar het aanpassen van spanning aan gewenst toerental.
      Kv = rpm_onbelast / spanning
      .
    2. Dat toerental en schroef-diameter en -spoed samen bepalen het benodigde koppel, en daarmee de stroom die zal gaan lopen.
      stroom = koppel × Kv
      .
    3. Kunnen
      De max.motorstroom specificatie, en in mindere mate max.vermogen, bepalen of de motor zo snel als onder 1 kan draaien zonder in vlammen op te gaan.
    4. Uit stroom en looptijd volgt minimale accu-capaciteit (capaciteit (in Ah) = stroom (in A) × tijd (in hour)).
    Elektromotoren willen toerental constant houden, hun baasje graag plezieren, ook al zou het tot een vurige dood leiden.
    Brandstofmotoren proberen een vast koppel te handhaven, elektromotoren willen het toerental constant houden.
     
  5. jkmetaal

    jkmetaal

    Lid geworden:
    14 okt 2018
    Berichten:
    15
    Locatie:
    ureterp
    Ron
    Dus als ik het goed begrijp
    De motor gaat op 12 volt draaien .
    Dus 12v x 2200kv = 26.400 rpm onbelast

    Maar nu is de vraag hoeveel rpm wil je de schroef in je model sleper laten draaien

    Zat zelf te denken aan een vertanding van 1:3 of 1:4
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    28.731
    Locatie:
    Tussen Tiel, Nijmegen, Maas & Waal
    Correct.
    En onder belasting nemen door de grotere stroom de spanningsverliezen in accu, regelaar, bedrading en motor toe, waardoor het toerental wat zal dalen. In een goede setup zal daardoor het belaste toerental op 70-80% van onbelaste uitkomen.

    Voor geschikte schroef en toerental voor jouw boot/toepassing moet je bij de echte botenmannen zijn, ik ben alleen maar thuis in elektromotoren, ex brandstof-brhelivlieger.

    ----------------------------

    Conversaties versus profielposts
    PB = privé bericht, op dit forum heet het conversatie. Je start een conversatie met een gebruiker door te klikken op foto'tje of naam van de betreffende gebruiker, er opent een klein venstertje en daarin klik je op start een conversatie.
    Of je start een conversatie/PB door rechtsboven op een pagina te klikken op Postvak In → Conversaties → Start Nieuwe Conversatie.
    Je kunt ook via profielposts communiceren, door op iemands gebruikerspagina te berichten te plaatsen, maar die berichten zijn openbaar op jouw @jkmetaal profielpagina, iedereen kan ze lezen, en meedoen.

    Notificaties/meldingen
    Voor privébericht/conversaties/discussies kent het forum een paar handige opties zodat je o.a. antwoorden in discussie niet meer over het hoofd ziet. Je kunt een e-mail notificatie en/of een scherm-melding krijgen bij ontvangst van een reactie/privébericht/conversatie/post. Dit kan ook bij aantal andere forum-gebeurtenissen, zoals reacties in een discussie waarop je geabonneerd bent. Erg handig, je ziet niets meer over het hoofd :)

    E.e.a. is in te stellen door rechtsboven op je gebruikersnaam te klikken, daar zijn de diverse instellingen, ietwat onhandig, verdeeld over

    E-mail adressen :(
    Om te voorkomen dat de spamrobots e-mail adressen vinden, kun je beter geen e-mail adres (of telefoonnummer) in een discussie (openbaar!) plaatsen. Hoogstens een creatief verminkte versie plaatsen: blabla apestaart ziggo nl, of zoiets. Het veiligst is om e-mail adressen uitsluitend via conversatie/PB door te geven.
    Het heeft geen zin een eenmaal geplaatst e-mail adres te bewerken, want het blijft onderwater ongewijzigd. Helemaal verwijderen is dan het devies.
    Berichten/titels kun je gedurende twee dagen na plaatsing wijzigen, daarna zijn ze bevroren. Na die periode kun wijziging aan moderatoren vragen middels klik op Meld onder betreffende (openings)bericht.
     
  7. jkmetaal

    jkmetaal

    Lid geworden:
    14 okt 2018
    Berichten:
    15
    Locatie:
    ureterp
    Ron
    Het forum is in 9/12 jaar best vederandert daar was ik al achter , is allemaal even wennen .
    Maar nog even veder over de motor als ik nou alles zo kort mogelijk hou kwa bedrading , dan zou ik theoretische het miste stroom verlies hebben toch ?
    Ben zelf een metaalbewerker (eigen bedrijf) dus het hout is zelfs voor nij wennen
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    28.731
    Locatie:
    Tussen Tiel, Nijmegen, Maas & Waal
    Inderdaad, hoe korter, en dikker, de draden hoe lager het spanningsverlies.

    Maar als je er niet onderuit komt om te verlengen, kun je het beste de motordraden verlengen, accu-draden kort houden.

    Keep controller(s) close to battery, extend motor wires.
    Keep the battery wires short, or else install extra capacitors.
    Too long battery wires can kill ESC: precautions, solutions & workarounds - RCG
    Contents
    • Solutions I & II, rules of thumb
    • Problem
    • Capacitor type & polarity (orientation!)
    • How & where (not) to add extra capacitors
    • DIY capacitor pack pictures
    • Capacitor & pack suppliers
    • Expert/manufacturer opinions, they all say the same ... & their rules of thumb.
    • Explanation, water hammer/knock analogy, theory, references, measurements
     
  9. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    3.520
    Locatie:
    Oostvoorne
    Joost, Naar mijn gevoel is het toerental van jouw outrunners aan de hoge kant. Denk dat een vertraging van 1:5 er dichter bij komt. In mijn boot draaien de motoren (en schroeven) hooguit 3.000 toeren Zorg wel dat je een stevig geheel maakt voor de vertragings"kast" en er daardoor geen dwarskrachten op de romp komen. Daar is die veel te dun voor. Het beste kun je twee hulpspanten plaatsen met daartussen de motoren en riemen. Dan kun je de aangedreven assen op twee einden lageren. En je regelaars, zijn die omkeerbaar? Toen ik begon te experimenteren met een borstelloze motor had ik per ongeluk een vliegtuigregelaar besteld. Zorg dat je je schroefassen ook aan de achterkant zo goed mogelijk fixeert en de romp ter hoogte van de uithouders ook verstevigt. En neem de tijd om straalbuizen en roeren goed uit te meten en te bevestigen. Het zit gauw scheef en dan gaat het wringen. En neem een paar schroeven die goed in de straalbuizen passen. Hooguit 2 mm speling. Anders hebben de straalbuizen geen effect. Succes verder met de bouw. Gr. Klaas.
     
  10. jkmetaal

    jkmetaal

    Lid geworden:
    14 okt 2018
    Berichten:
    15
    Locatie:
    ureterp
    Ron ik zal me best doen om alles zo kort mogelijk te houden

    Klaas
    Goede tip zal de motoren zo even proberen . Heb me zender en ontvanger van me ff marder hier wel liggen .

    Kwa vertanding moet ik het gewoon even uitproberen wat het beste is .
    Dus de motor zo maken dat ie verstelbaar dat er mee kan omgekloot worden .

    Van de romp had ik er nog niet zo over na gedacht , maar zal even kijken als ie deels in elkaar zit waar ik die spanten ga plaatsen

    Groetjes Joost
     
  11. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    3.520
    Locatie:
    Oostvoorne
    Waar de spanten moeten komen te zitten is afhankelijk van de positie (lengte) van de schroefassen. Zou eerst de straalbuizen, roeren en de assen plaatsen. Daarna kun je opmeten waar de motoren moeten komen. Andersom gaat ook wel, maar dan moet je de exacte maten weten en het lijkt me bewerkelijker. Maak roeren en assen zo dat het demonteerbaar is voor onderhoud. Gr. Klaas.
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    28.731
    Locatie:
    Tussen Tiel, Nijmegen, Maas & Waal
    Altijd goed, maar om de standaardlengte van accu- en regelaardraden hoef je je geen zorgen te maken. Niet nodig om in te korten mocht je dat van plan zijn.
    Mocht je ooit aan de motordraden moeten solderen, vergeet niet de isolatielak van de draden te verwijderen.
     
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    12.697
    Locatie:
    Betuwe
    Hoi Joost. Even mijn duit in het zakje.
    Klaas en ik hebben dezelfde motoren in onze Smit liggen. Zie de link.
    https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000271&aid=69112&lang=nl
    Prima motoren voor dit schip. Kunnen rechtstreeks op de schroefassen aangesloten worden, dus geen vertraging, zijn fluisterstil (je hoort piepen omdat de regelaar de motoren als 'speaker' gebruikt) en uiterst krachtig. Toerental op 12V ligt rond de 3.000. Méér dan genoeg, met goeie schroeven.
    Het voordeel van een BL-motor t.o.v. een borstelmotor (efficiënter) is met deze motoren niet van toepassing.
    Deze Bühlermotoren zijn uiterst efficiënt en hebben een Zeeuwse inslag: "Ze bint zuunig".
    Qua ruimte: Ze zijn groter en zwaarder dan jouw BL-motoren, maar als je ze goed inbouwt, past een 12V, 7Ah accu precies tussen de motoren in.
    Mijn Smit Salland verbruikt met beide motoren op volle kracht en een in het water stilgehouden model nog geen 3A. Als ik de boot loslaat en volle kracht vaart, is het verbruik ongeveer 2,6A. Op beide motoren! Met een 12V, 7Ah accu vaar ik een hele middag.
    De schroeven onder mijn Smit zijn afgetopte Raboesch vierbladsschroeven die met een minimale speling in de tunnels hangen.
    Elke motor z'n eigen regelaar, daarom is ze zo wendbaar.
    Een vaar-impressie:

    Het schip vaart in feite al boven de schaalsnelheid; Nóg iets harder en je kijkt er onderdoor. Maar al die power zet ik ook in als ik sleep.
    Een rubberboot met een paar kinderen is geen probleem... De motoren boeit het niets; die blijven koud, evenals de regelaars.
     
  14. jkmetaal

    jkmetaal

    Lid geworden:
    14 okt 2018
    Berichten:
    15
    Locatie:
    ureterp
    hallo roel
    dat is ook wel een idee , scheelt een heleboel werk dat is op zich wel makkelijk welke regelaars heb je er aan hangen als ik vragen nog .
    heb het originele beslag set er bij van +- 1985 daar zitten 2 3blaats schroeven maar heb wel door dat ik daar andere voor moet kopen .

    maar ben nog wel even bezig met het zagen .
    dan alles over zetten op papier en een smit nederland van 1 op 16 bouwen is het idee
     
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    12.697
    Locatie:
    Betuwe
    Regelaars: Twee maal deze:
    https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000331&aid=15463&lang=nl
    Meer dan voldoende voor zo'n Bühlermotor. Regelen prima, lekker gevoelig.
    Met een (uitschakelbare) V-mixer gekoppeld aan de roeren.
    Roeruitslag = minder toeren op de binnenbochtmotor, meer op de buitenbochtmotor.

    Schroeven: Raboesch messing vierblads schroeven, 45mm afgetopt tot 42mm. Efficiëntie nam enorm toe.
     
  16. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    3.520
    Locatie:
    Oostvoorne
  17. jkmetaal

    jkmetaal

    Lid geworden:
    14 okt 2018
    Berichten:
    15
    Locatie:
    ureterp
    hallo roel en klaas
    okee ik denk dat ik ze bijde ga proberen want .
    heb met de smit nederland ook de fairmount en de (echte) robbe happy Hunter (word een smit happy hunter)

    vroeg gebruikte we eigenlijk
    https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000329&aid=71225&lang=nl boten
    of deze
    https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000330&aid=10427&lang=nl

    en ben nog aan het kijken wat voor zender+ontvanger
    futaba leek mij wel wat alleen hoe en wat met meerder kanalen kan ik dan niet echt uitvinden

    mvg joost
     
  18. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    3.520
    Locatie:
    Oostvoorne
    Joost, Je hebt maar één regelaar nodig met BEC, dus daarmee is een Euro of 3 mee te besparen.
    De Robbe en Graupner zijn aanmerkelijk duurder dan CTI, maar veroorzaken voor zover ik weet geen gefluit in de motoren.
    Voor wat de zender betreft. Heb hier nog een Futaba F-14 met Navy Twin Stick aan de linkerkant. Is 4-kanaals, maar wel uit te breiden.
    Stuur maar een PB-tje als je interesse hebt. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 2 nov 2018
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    28.731
    Locatie:
    Tussen Tiel, Nijmegen, Maas & Waal
    Mocht je een keer twee (of meer) regelaars met BEC gebruiken, dan moet je van één regelaar de BEC uitschakelen. Twee kapiteins op één schip die de ontvangerspanning willen bepalen, dat gaat niet. Zelfde geldt voor combinatie van BEC en ontvangeraccu.

    Better not cut the red wire, you may need it again in another plane.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  20. Roel van Essen

    Roel van Essen Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    12.697
    Locatie:
    Betuwe
    CTI is goedkoper en regelt uitstekend. Beter dan de Rookies in ieder geval.
    En helaas Klaas: de Graupner en Robbe regelaars geven óók gefluit in je motoren...
     

Deel Deze Pagina