vraag over de nikko sunlight-7

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door tom1972, 14 mrt 2018.

  1. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    overijssel
    oke.... begin allemaal maar smakelijk te lachen om ons hoor. magggggggg!!!!!! wij hebben dus een sunlight 7 via marktplaats gekocht. komt ie bij ons is die kats en kats kapot. mijn kleine helemaal in tranendal. al zijn spaar geld zat er in. we zijn zelf ook niet financieel heel ruim bemeten dus ik baalde er zelf ook wel van eigenlijk. had ik niet verwacht. maar goed dan de vraag. op zich is het vliegtuig wel heel. enkel... er missen dingen. de motor loopt niet fijn rond. denk een kromme as ,assen oid . moet ik nog even zien. verder mis ik op die propas ook de propmeenemer en ook de prop zelf. wat zouden we hier nog mee kunnen doen??? zou er een ander propje opkunnnen oid of is er iemand die ons (vooral de kleine dan) zou kunnnen helpen. ben zelf ook fulltime bouwer maar van vliegtuigjes heb ik geen verstand. mocht alles niet baten........... we zijn een beetje gek op vliegen aan het worden ook al hebben we het nooit gedaan met een vliegtuigje. is er iemand die wat weet in zwolle liefst die eens kan kijken, of leest er iemand die nog iets van zo,n vliegtuigje weet of kan maken of wellicht iets anders te koop heeft voor ons als beginners . hoop van harte iets te vernemen. oja...... er zat ook geen antenne bij de zender van nikko. helaas paste mijn 3pk reserve antenne er zoals verwacht niet in.
    grt tom. iemand misschien nog zo,n antenne te koop?????
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Leren vliegen met de Nikko is lastig zo niet onmogelijk.
    Een tip:
    Ga op een zaterdag of misschien beter nog, een zondag, eens naar de vliegclub in Dalfsen.
    http://rmf-friendship.nl/
    Er zitten daar ervaren vliegers en je kan vaak ook mooie modellen zien.
    Misschien kunnen ze je helpen met je Nikko en anders is er misschien wel een heel goedkoop setje daar te koop.
    P.S. de zoon meenemen, om te kijken en ze hebben daar ook patat en kroketten.

    Zeg maar dat Gert-Jan van de F5B groep je gestuurd heeft.

    Als je per se de Nikko weer vliegend weer hebben kan je Nikko Nederland bellen in Breda.
    Misschien dat ze losse onderdelen kunnen leveren.
    076-5480500

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2018
  3. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ook bij MVC Cumulus in Kampen kan je altijd langs komen voor hulp.

    Maar ik ben het met Gert-Jan eens dat zo'n Nikko toestel eigenlijk niet zo'n heel erg geschikt is om mee te leren vliegen.
     
  4. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    overijssel
    super dank voor de reactie. weet wel hoor dat dat niet de allerbeste vliegtuigjes zijn maar het was een leuke aanbieding . al zijn spaargeld zat er in in (36 euro).toen kwam ie hier en was ie kats kapot. de eigenaar heeft belooft 20 euro terug te storten maar dat is na 2 weken nog niet gebeurt en gaat ook niet gebeuren denk ik. tja vind het wel sneu ook zelf want beetje gek zeggen ,we hadden er echt zin aan.maar goed . echt leuk jullie reacties te lezen. eigenlijk is dit alles is de schuld van peter van hangar uit kampen. die heeft ons potver een beetje aan het vliegen verslaafd gemaakt( bedankt peet ):thumbsup::thumbsup::beer: .( voor de goede orde ,dit is grappig bedoeld en peter/hangar is een topwinkel met superservice waar menigeen wat van kan opsteken.we hebben bij hem zo,n multiplex werp zwever gekocht en dat ging zo fraai dat we dacht ... waauuuwww....... dit is tof. vandaar dus naar het nikkovliegtuig gegaan. we gaan zeker op de aanbieding om langs te gaan terugkomen hoor. we zijn er hartstikke blij mee en willen graag leren vliegen .zal ook nikko nog even proberen te bellen van de week voor de ontbrekende onderdelen maar denk dat die niet echt meer voorradig zijn omdat het ook een oud model is.anders moeten we maar eens aan een ander simpel model om te leren maar daar hebben we het nog eem over. peter had nog een rtf model van rond de 80 euro. zou dat iets zijn voor ons denken jullie . ben wel nitro /benzine man maar wil toch liefst electrisch vliegen . heb een mini trauma van een nitromotor met prop .daar stak ik mijn vingers in toen ik 11 was oid .by by vingers.( een aantal delen dan he ,gelukkig niet alles ) ben lekker toch nog bezig gebleven met draaiende delen haha. echter....... mijn vingertjes komen er niet meer in de buurt van de prop .dat was een leermomentje toendertijd. nogmaals dank voor jullie reactie en houd jullie op de hoogte. mvg tom.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je volgende week zaterdag naar Kampen gaat dan ligt het hele veld vol met zwevers en slepers.
    Dat zal varieren van modellen van 150cm span tot ruim 7 meter span.
    Dat is echt mooi om te zien.
    En wat betreft dat rtf model van 80 euro, voor zo'n bedrag koop je weer een een hoop troep.
    Je kan beter die 80 euro uitgeven aan een tweedehands model,
    Misschien minder mooi maar het is een leskistje.
    Spanwijdte van een beginnerskist moet zo rond de 140cm zijn (groter is makkelijker vliegen)
    Goedkoop 4 kanaals zendertje erbij en lessen maar.
    Wat betreft brandstof of electro.
    Ik heb toen ik een jaar of 8 oud was ook een paar keer mijn handen in een prop gestoken en dat is pijnlijk,
    Dat was een Coxje 0.8cc.
    Ergens rond mijn 25e heb ik mijn hand per ongeluk in een prop gestoken met electro aandrijving, die schade was veel groter.
    Onderschat een electromotor niet, vaak zijn ze sterker dan een brandstofmotor en ze hakken gewoon door waar een brandstofmotor uitslaat.
    Electro is makkelijker, doet het altijd maar je moet wel weten wat je doet.
    Brandstof vliegen is op dit moment goedkoper.
    Ga gewoon eens praten met de mensen bij Cumulus in Kampen of Friendship in Dalfsen en laat je bij de club waar je gaat lessen adviseren en vraag of iemand iets gebruikts weet.
    Ik gok dat je voor 200 euro een goed vliegende gebruikte set moet kunnen kopen.

    GJ
     
  6. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Klinkt misschien gek, maar die Multiplex werpzwever zou je kunnen ombouwen naar afstandbediening en zou dan nog een beter beginnerstoestel zijn als dat Nikko toestel.

    Helemaal eens met Gert-Jan. Kom volgende week zaterdag eens kijken in Kampen. Al wil ik je wel waarschuwen. Als een bezoek aan de winkel van Peter al verleidelijk was, kan een bezoek aan het sleeptreffen volgende week op ons veld wel eens leidden tot een verslaving. ;)
     
    renetl50 vindt dit leuk.
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En als beginner alleen 2e-hands kopen indien goed vliegend voorgevlogen.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Toen was er nog geen electro....

    neem gerust van GertJan aan, dat electro nog VÉÉL pijnlijker gaat zijn als je daar je vingers in steekt.

    Vingers in een prop steken is nooit een goed idee, laat dat duidelijk zijn, maar als het onverhoopt toch gebeurt, kun je dat beter doen bij een brandstofmotor dan een electromotor.
    En aangezien electromotoren zelfstartend zijn, is het risico dat er een "oepsje" gebeurt, bij Electro ook groter (tenzij je daar technische maatregelen voor getroffen hebt....).
     
  9. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    overijssel
    ohhhh maar ben heulllllllllll voorzichtig geworden hoor . toen ik zo klein was zag ik de prop niet draaien. er zat toen een webra op en was aan het afstellen ,althans wou dat doen. vergat toen dat ik achter de prop moest zijn ipv ervoor. bij electro hoef je geen afstellingen te doen dicht bij de prop en daarom leek me dat veiliger .( wat betreft afstelling) het blijft uitkijken zowieso ja. maar weet ook heel goed dat electro eeeeeeeeeenorm krachtig is en (de resten van) de vingers er nog wellicht vlotter af gaan. enfin zal contact opnemen voor kampen zaterdag a.s dat lijkt ons erg leuk. kan absoluut geen vliegtuig bouwen maar ja alles is te leren.zag ook het filmpje van het mutliplex zwevertje. ziet er fantastisch uit .maar moet eens zien hoe en wat. hebben ook niet hele dikke bolide haha maar ja demontabel kan er wel wat in natuurlijk.heer G.J...... niet zo fraai het contact met de cox 0.8 . is ook geen fijne ervaring. ook koude vingers dan in de winter???moest ik even vragen als lotgenoot sorry !!!!!! weet iemand waar het in kampen is dan misschien en hoe laat of wat info??? dalfsen gaan we ook zeker even loeren. super leuke aanbiedingen . zeer dank daarvoor.
     
  10. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    overijssel
    is het een idee om dat nikko dingetje dan toch even mee te nemen voor wat info over propmaat /meenemer. de orginele zal niet meer kunnen maar als ik een meenemer met een aftermarket propje neem/koop:) kan die misschien nog eens de lucht in. antenne kan ik nog wel naar op zoek gaan . ga zowieso wel voor een andere hoor maar eerst maar eens kijken op de vliegdag . nieuwe materie . leukkkkkkkkkkkkkkk. hebben er zin an. grt tom en julian.
     
  11. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    De locatie in Kampen is aan de Schansdijk.

    Als je vanuit Zwolle over de N50 naar Kampen rijdt, dan de tweede afrit nemen. Onderaan de afrit linksaf richting Dronten. Zodra je de kruising over bent de eerste afslag rechtsaf. Dan weer direkt rechtsaf voor de oude vuilnisbelt langs. De weg afrijden tot het eind. Dan zit de modelvliegclub aan het eind vd parkeerplaats.

    En neem gerust die Nikko mee.
     
  12. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    overijssel
    oke ......... bedankt voor de beschrijving van de weg erheen. heeft u ook enig idee qua tijden. zullen de nikko even meenemen en de doos met rest dingetjes ook . misschien kan ik er nog iets mee/voor maken dat ie ooit toch eens de lucht in kan. al was het maar dat het een hobbyisten uitdaging is om het voor elkaar te krijgen. ook zeker eens spreken over welk toestelletje aan te schaffen. kannie wachtuhhnie:koud:. grt tom.
     
  13. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    overijssel
    ps wel makkelijk dat we langs de vuilnisbelt komen haha . kan de nikko er zo heen als ,t niks meer is haha.
     
  14. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    De inloop voor het sleeptreffen begint on 9:00 uur en duurt tot 16:00 uur. Mocht het erg slecht weer zijn dan kan het zijn dat het sleeptreffen geannuleerd wordt.

    Je kunt dan nog steeds naar de club komen. Maar kom dan rond 2 uur. Bij slecht weer zijn er altijd nog wel mensen aanwezig voor de gezelligheid.
     
  15. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    overijssel
    is goed . doen we. voor regen zijn wij niet bange haha. gezelligheid ........... daar holden wie wel vaaaa!!!!!!!!!

    tot zaterdag !!!!!!!! grt tom.
     
  16. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Wanneer Tom1972 in dat jaartal geboren is dan vloog ik op zijn 11e verjaardag al 10 jaar electro.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Jij wel...

    Maar hoeveel mensen nog meer? Toen ik in '82 met modevliegen begon, werden electro-kisten op vliegshows nog met bombarie aangekondigd als zijnde iets heel bijzonders, en dan keek men ademloos (en in doodse stilte uiteraard) naar een vliegtuigje wat nét in staat was van de grond te komen, en na 3, mischien 4 minuten alweer landen moest.

    Ik heb zelf rond '84 of 85 tijd een Graupner Mosquito gehad... 2 minuten motorlooptijd en dan zat je op mischien 75 a 100 meter hoogte. Kon je zonder thermiek nog ongeveer 2 a 3 minuten in de lucht blijven.
     
  18. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    In 1973 vloog ik mijn eerste electro model, met Deac's en een omgewikkelde monoperm motor kon ik een iets langere zweefvlucht maken. Later dat jaar kwamen de Saft NiCd penlights de VR450 met wel 450 mAh beschikbaar die ik via de importeur kreeg na een bezoek op de vliegshow van le Bourget via de TU waar ik toen studeerde.
    Ook kwam de Mabuchi 36, de voorloper van de 360 en dat gaf een flink verschil. Ik vloog het met de Sub-Mini uit RCM&E 1965. Het model was bekleed met zijde en vloog toen één kanaals met de Picoprop zelfbouw analoge proportionele besturing uit Modell. Later heb ik het met veel verschillende aandrijvingen en besturingen gevlogen, Dit is het toestel na meerdere ombouw acties.
    DCP00171mbf.jpg
    Dit model zal ik gaan vliegen op Vintage VV en Radio Assist meeting op 2 juni in Garderen vliegen.

    In 1977 vloog ik mijn eerste, niet zo succesvolle maar wel leerzame internationale wedstrijd. Een verslag daarvan vindt je in Hobby Bulletin September 1977.
    Ik moet het nakijken maar uit mijn hoofd was het 1979 dat we de eerste nederlandse wedstrijd hadden bij Groesbeek, die door Frank Bremer gewonnen is.
    De vluchten waren al lang niet de zwakke stijgvluchten van een standaard Mosquito uit 1977, maar natuurlijk kwamen ze in de verste verte niet in de buurt van wat er nu mogelijk is.
    Ik wil wel een keer de hele geschiedenis van Electro vliegen met meer data en foto's plaatsen als daar behoefte aan is.

    Rick
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, het is zeker een interessante geschiedenis, en de prestaties van tegenwoordig zijn gewoon ronduit verbluffend vergeleken met toen.
    Maar in die tijd was electrisch vliegen iets wat je deed omdat je het wilde... niet omdat het practisch of zinnig was...
    Electro-auto's en bootjes, daar zat nog wel wat spektakel in, dat deed ik in die tijd vrij veel. Maar vliegtuigen?

    Ik herinner me het geklooi met laden via gecalibreerde weerstandskabels rechtsstreeks vanuit een auto-accu nog al te goed....

    Van mij mag je die geschiedenis plaatsen, ik vind zulke dingen toch wel bere-interessant.
     
  20. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    overijssel
    haha oude rotten dus ,hoor ik al wel. valt genoeg op te steken dus voor mij. prachtmanier forum en clubs. electro/acuu,s en motoren nu zijn wel zeeeeeeeeeeeeeeer krachtig in vergelijking met vroeger. onze doorgetunede motoren kunnen er nooit tegen op nu. 12 kw(electro) is al een makkie voor die dingen . oke...... moet je wel in de buidel tasten maar ja is bij de brandstof motoren in die categorie ook wel al zo. grt tom.
     

Deel Deze Pagina