Vraag over electro aansluiting accu naar regelaar

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Bhazz1976, 19 jan 2017.

  1. Bhazz1976

    Bhazz1976

    Lid geworden:
    9 jan 2017
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo ik heb een vraag over mijn electro aansluiting van mijn bootje.
    Ik heb een kabelboompje gemaakt en nou wil ik hier nog een nooduit tussen zetten. Maar dan word de plus langer als de min kan dit zonder problemen? De nooduit is nog niet klaar maar even voor het idee een foto. 20170118_211720.jpg
     
  2. HPI/Serpent driver

    HPI/Serpent driver

    Lid geworden:
    17 dec 2016
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Oss
    Dat kan gewoon.
    Als je echt verschillen van meters krijgt zou ik de langere draad wel wat dikker maken in verband met weerstand en warmte maar op cm of 20 maakt het niet uit, het is niet zo dat de stroom er langer over doet.

    (De stroom doet er wel langer over om door een langere kabel te gaan, maar aangezien de
    snelheid van stroom door een koperkabel tegen de snelheid van het licht aan zit merk je echt niet of je ene kabel 10 meter langer is als de andere)
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    7.205
    Of de plus-draad iets langer is dan de min-draad is niet zo'n probleem. Maar je kabels zijn nogal lang. Stroom gaat met de snelheid van het licht, maar heeft nog een paar andere eigenschappen die het nodig maken de bekabeling tussen accu en ESC zo kort mogelijk te houden. De meeste fabrikanten van ESC's adviseren een kabellengte van 15-20 cm, inclusief de kabellengte aan aan de accu.

    Te lange kabel;s kunnen leiden tot oververhitting en beschadiging van de ESC. Is een langere kabel tussen ESC en accu onvermijdelijk, dan is het nodig extra condensatoren op te nemen.

    De kabellengte tussen ESC en motor is minder kritisch.
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2017
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    26.726
    Locatie:
    Druten / NL
    Het gaat niet om het verschil, anders zou je bij een plus draad van 100m en een min draad van 100,1 meter geen dikkere bedrading hoeven nemen.


    Verder speelt behalve de weerstand ook de zelfinductie van de draden aan de accu-kant een rol, zoals N.P.S. hierboven al aanstipte, een destructieve rol :(
    Daarom ...
    Keep controller(s) close to battery(s), extend motor wires, keep the battery wires short.
    Too long battery wires can kill ESC over time: precautions, solutions & workarounds - RCG
    Contents
    • Solution I & II, rules of thumb
    • Problem
    • Capacitor type & polarity (orientation!)
    • How & where (not) to add extra capacitors
    • DIY capacitor pack pictures
    • Capacitor & pack suppliers
    • Expert/manufacturer opinions, they all say the same ... & their rules of thumb.
    • Explanation, water hammer/knock analogy, theory, references, measurements
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2017
  5. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    457
    Locatie:
    Gld
    Ik zie in de foto dat je 2 accu's parallel wil schakelen. Kijk hiermee uit bij LiPo's!
    Op het moment van aansluiten van de 2de accu sluit je hem/het in feite kort met de eerste en kan er een flinke '(vereffenings-)stroom lopen. Als ze allebei netjes volgeladen zijn tot 4.2V per cell is er weinig aan de hand, maar als er eentje niet helemaal vol is wel (stel dat dat de ene op 12.0V zit en de andere op 12.6V dan ga je vanuit de 12.6V de andere accu bijladen) . Beter is één pakket met voldoende capaciteit te gebruiken (2S2P of 3S2P), dat je als één pakket laadt.
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    26.726
    Locatie:
    Druten / NL
    Inderdaad, zelfde merk en type, zelfde geschiedenis. Steeds als één pack behandelen.
     

Deel Deze Pagina