vraag over gereedschap

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door visualiza, 2 aug 2016.

  1. visualiza

    visualiza

    Lid geworden:
    2 aug 2016
    Berichten:
    5
    Locatie:
    leiden
    Beste forumlezers, heb een 7 jarige neefje die heeft interesse in boten en zou erg willen ze ook bouwen (raakte geinteresseerd in vles boten). Ben klaar om hun in hun hobbie-wens te ondersteunen en spullen of wat nodig te aanschaffen maar vraag is dan, wat? Hulp!! Zou dat bf. genoeg zijn om te beginnen? http://www.memenco-europe.com/kindergereedschap.html (De clische van veel ouders is dat daar mag geen gereedschap voor kinderen gegeven worden, ze slaan zelf af... maar is het juist niet belangrijk dat mens van vroeg mogelijk leert bouwen etc...) Wat zou eerste zijn wat ik zou moeten hun brengen dat hij zou kunnen beginnen? Zou ik moeten meer kijken voor volledige constructor-boot of juist laten eerste leren omgaan gereedschap dus gaat het over kleine hammers, hout en spijkers? Is daar echt contructor bouw pakketten die redelijke gereedschap ook bij hebben? (Niet alleen bak met plastic en lijm en klaar.) Hopelijk heb de vraag in passende plek en passende vorm gebracht. Advies, wat niet wat wel, welkom.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ja Visualiza, daar vraag je zoiets. Een probleem met kleine(re) kinderen is dat ze zich moeilijk langere tijd ergens op kunnen concentreren. Voor modelbouw is het belangrijk dat je mooi recht en volgens de lijn kunt zagen. En dat vraagt oefening en dat in het kwadraat. Hoe mooi een kind een scheepje in de fles ook vindt, het valt nog niet mee om zoiets in de fles in elkaar te zetten, laat staan het zo te bedenken dat het door de flessenhals kan. Probeer eerst eens iets simpels van karton te maken. Dan zie je gauw genoeg of de modelbouwer in de dop geduld en netjes werken kan opbrengen. Met een schaar en witte houtlijm kom je dan een heel eind. Daarna stap je over op iets simpels van triplex. Voorkom ronde, bolle en holle vormen. Ook in die fase kun je nog werken met witte houtlijm. Je hebt wel een figuurzaag, vijl of rasp en schuurpapier nodig. Een set houtklemmen is ook wel raadzaam. Schilderen zou ik doen met acrylverf. Tot zover werk je dan met relatief onschuldige bouwmaterialen en is een ongelukje te overzien. Lukt ook die fase, dan kun je overstappen naar wat moeilijker te bouwen modellen. Het kind moet door krijgen dat het met wat moeite wel lukt. Bij volwassenen is het trouwens niet anders. Al doende bouw je kennis en gereedschap op en verleg je de grenzen. Belangrijk is dat het kind zelfvertrouwen krijgt en uitdagingen gaat zien. Maar nog belangrijker is het om je eigen beperkingen te onderkennen. Mijn eerste model belandde ook in de vuilnisbak. Puur omdat ik me toen nog niet realiseerde wat er allemaal voor komt kijken. Uiteindelijk is het toch nog goed gekomen. Maar ook bij mijn laatste model zijn er onderdelen twee keer gemaakt. Succes om je neefje op het modelbouwpad te krijgen. Het is een mooie hobby en jong geleerd is oud gedaan. Gr. Klaas.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  3. visualiza

    visualiza

    Lid geworden:
    2 aug 2016
    Berichten:
    5
    Locatie:
    leiden
    Bedankt voor didactische advies. Jammar om te horen dat u eerste model in vuilnisbak ging maar goed dat het niet het laatste werd. Ga het kortom u advies volgen. Mischien juist het uitdaging-moment is wat mensen dreef zelf door ontwikkelen en ontdekken wat dan modelbouw bevat? En volgend advies ga dan zou langzaam dan gereedschapkist gaan verzamelen waar houtklemmen, kleine zaag en hammer en naalden en pak eerste hulp-pleisters in... maar niet meteen dus in hand geven... Wat gelukkig dat ook is genoeg voorbeelden te brengen, wat modelbouw bevat etc...Het geschiedenis is al fantastisch. Vaak waren schipmodelen door familieleiden gebouwd die iemand op een zee had etc. Gelukkig ook literatuur beschikbaar... Donald Hubbard "Ships in bottles" en "Scheepjes in flessen" door Hennie Schouten en veel meer. Het kind zelf is relatief redelijk, zelf bf. al zelf japans geleerd en andere nuttige dingen. Soort van tiep dat geef maar kans en doet ook... Wens u mooie creatieve projecten.
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Je hebt altijd natuurtalenten natuurlijk, maar neem niet te grote sprongen. En als je jezelf op 7-jarige leeftijd Japans kunt leren dan heb ik geen schijn van kans natuurlijk. Voel me niet aangesproken hoor, maar probeer jullie een beetje te helpen om teleurstelling te voorkomen. In ieder geval veel bouwplezier en laat maar eens zien wat voor moois het oplevert. Gr. Klaas.
     
  5. visualiza

    visualiza

    Lid geworden:
    2 aug 2016
    Berichten:
    5
    Locatie:
    leiden
    Tot nu zijn 2 practische vragen over geblijven. 1. In welke leeftijd mag echte gereedschap in hand betrouwen... kleinschaligew zaag bf. Klopt dat het ca. groep 8-12 is? En andere, welk tiep van ship raad(en) jullie aan voor het begin van eigene ervaring? Of welk tiep van schiep raad u echt af? Zag, zijn ook "bouwdozen" (Eitech zeilboot)... zijn ze iets voor beginnende bouwer?

    Voor de rest, probeer het kind gewoon mooie model-voorbeelden laten zien... heb hier alleen simpele fabriek gemaakte... maar toch... en daarvan kwam interesse dat hoe en zo... dus eventueel is met kinderen echt niet garantie, of ze gewenste pad zal volgen... is niks over dan gewoon proberen...
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • $_84-3.JPG
      $_84-3.JPG
      Bestandsgrootte:
      41,8 KB
      Weergaven:
      175
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Op vraag 1 is het antwoord: dat is per kind verschillend. Ik heb 4 kinderen (de jongste is nu 24), maar slechts één van mijn drie zoons (de oudste, is nu 29) durfde ik met een gerust geweten mijn modelbouwgereedschap uit te lenen. Toen was hij 10 jaar. Vanaf zijn 7e ging hij met mij mee naar Vaargroep Flevoland. Leerde niet alleen van mij, maar ook van de andere leden. Bouwen deden we vaak samen aan één tafel, hij aan zijn model, ik aan het mijne. Zo kon ik hem vertrouwd maken met gereedschap.
    De andere twee hebben nooit interesse in modelbouw gehad. Hebben kwaliteiten op hele andere gebieden.

    Veel ouders zijn inderdaad bang om een kind te laten werken met gereedschap. Onzin. Je moet een kind daarin begeleiden. Dat kost tijd en energie. En sommige ouders verdenk ik ervan dat ze die tijd niet willen investeren.

    Als een kind met modelbouw in aanraking komt en gaat bouwen komt er een moment dat het Stanleymesje uitschiet en hij (of zij!) hevig bloedend bij Pa of Ma komt. Ook dat hoort erbij en daar leren ze van. Als ik voor elke wond, opgelopen tijdens modelbouw, een tientje zou krijgen, was ik redelijk rijk...
    Ouders zijn ook daar vaak (te) bang voor. Je kind beschermen is prima en een taak voor ouders, maar een kind té beschermend opvoeden, dan maak je het kind niet rijp voor de grote boze buitenwereld.

    Vraag 2: Net als Klaas zeg ik: probeer eens met karton en houtlijm. Het kind moet eerst leren lopen voordat het kan rennen. Veel beginnende modelbouwers overschatten zichzelf en kopen een mooi, groot model en beginnen er aan... Tot ze op een gegeven moment beseffen dat ze niet hebben leren zagen, snijden, de kennis van elektronica missen, kortom... Het model verdwijnt in de kast en de beginner zoekt een andere hobby.

    Plastic modelbouw (statische modellen dus) is ook een uitgangspunt. Dan kun je al snel zien of het kind het geduld en de aanleg heeft. Varen kan zo'n model nog niet, maar dat zou de volgende stap kunnen zijn: bijvoorbeeld een Springer Tug. Lekker simpel, met simpele materialen te maken, je kunt 'm radiografisch maken en voor je het weet is er een nieuwe modelbouwer bijgekomen! Er staan een paar voorbeelden op het forum.

    Maar... hou er rekening mee: op een gegeven moment is de aandacht voor de modelbouw weg. Dan worden mobieltjes / scooters / meisjes / auto's / ... véél interessanter.
    Maar als de voormalige modelbouwer over de dertig is, komt de aandacht voor de modelbouw vanzelf terug. ;)
     
    AHoogendijk en ron van sommeren vinden dit leuk.
  7. visualiza

    visualiza

    Lid geworden:
    2 aug 2016
    Berichten:
    5
    Locatie:
    leiden
    Waarom zon vraag... Had zelf toen klein was een oom die werkte op schip en had door hele leven van lange reizen veel veel schip-modelen meegebracht die voor een kind een diepe indruk gaf. Veel van zon modelen waren min. 5cm tot 50 cm zeilbooten met handgenaaide zeilen etc. Mooie voorwerpen. Kan wel voorstellen dat zou wel leuk vond als iemand had me een beetje toen modelbouw geleerd of gereedschap regelen. Toen was een beetje taboe, dat meisjes en houtgereedschap hoort niet bij elkaar dus niet. En toevallig later door studies moesten we door een paar jaar modelbouw doen voor de theater. Had erg hekel daarop, was verplichte zaak. Maar wat schijnde later, practische modelbouw verbetert algemene constructie kennis en denken in ruimte etc. Eigenschappen wat ook in andere gebieden handig zijn te hebben. Nu, pas confroteerd met 3 snelgroeiende neefjes ben als een fatsoenlijke tante verwacht vaak genoeg speelgoed te schenken. Het herinnert altijd het verhaal met schippen van eigene kinderheid, en het idee was ze snel mogelijk met modelbouw in contact brengen. Nu dus 1 van ze toonde al interesse in schippen dus zal proberen bemiddelaar zijn voor deze medium. Dus zelf een modelbouwer ben ik niet. Deze forum bezoek zelf vooral om over gereedschap voor eigene houtwerk experimenten te lezen. Draaibankjes, spijkers etc. (Handwerk is een hobby geblijven. Maak soms textieldoosjes met hout of karton vulling of poppen.) Weet niet, hoe forumbezoekende modelbouwers zelf zijn, geven ze zomaar gereedschap en eigene kennis over voor kinderen over maar dat is opzich een idee ... Zeker een moeite waard...
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 3 aug 2016
    Modelsmurf vindt dit leuk.
  9. visualiza

    visualiza

    Lid geworden:
    2 aug 2016
    Berichten:
    5
    Locatie:
    leiden
    Hartelijk bedankt voor Ron van Sommeren, Roel van Essen en K-K. Met adviesen van jullie ga ook dan nu verder. Als goed gaat en daarvan iets uit komt (het kind inderdaad aangeboden mogelikheiden om modelschippengaan bouwen ook gebruikt), zou dat dan hier melden maar dat kan nog tijd duren. Wel tijd gaat snel. Als het aan mij zou zijn, zou alle kinderen op verplichte basis gaan zeilen en een plaats en spullen krijgen om houtwerk te kunnen oeffenen maar zo werkt het nog niet dus probeer met thuismiddelen het verhaal een beetje richten...
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bouwen van vliegtuig door twee jongens, met de nodige didaktische-, opvoedkundige- en gereedschaps-overwegingen
    Puma 3 - MBF

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2017
    corvl vindt dit leuk.
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zou er na een half jaar nog animo zijn? vraag ik me dan af. Of zou de beginneling inmiddels al zijn afgestudeerd? Beetje gemene vraag, maar misschien roept het een reactie op. Gr. Klaas.
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina