Vraag over mal van modelleergips

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door wilbert de wit, 30 aug 2017.

  1. wilbert de wit

    wilbert de wit

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    519
    Locatie:
    nieuwegein
    Ik heb ooit een mal gemaakt van modelleergips, mal is erg mooi en super glad.
    Nou heb gips 1 klein nadeel, gips is redelijk zacht.
    Ooit wel gelezen dat men er haarlak op spuit. Om de toplaag wat harder te maken.
    Nou heb ik de vraag, kan er een harder in het gips worden aangebracht zodat de gipse mal harder word. Zodat de mal langer mee kan gaan.
    Heeft iemand hier ervaring mee?
     
    MartinuS vindt dit leuk.
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    6.891
    Locatie:
    Uithoorn
    Ik heb 1x een cockpitmal gemaakt van gips maar het is inderdaad echt kwetsbaar.
    Maar wil je een nieuwe mal maken uit gips of de bestaande mal opknappen en wat voor materiaal wordt het origineel dan?
    Als je een nieuwe mal wil maken zou ik van gips afstappen maar gewoon vormenhars gebruiken.
    Dat is keihard en daar kan je honderden originelen uit trekken.

    Het eerste wat ik kan bedenken om de bestaande mal harder te maken is glazuur.
    Een kunstenaarswinkel levert dat en je kan het met een kwast of airbrush opbrengen.
    Enige nadeel is dat je het moet bakken.

    Gips schijnt ook wat harder te worden als je het behandeld met lijnzaadolie.

    En de laatste maar makkelijkste methode is spuiten met 2K lak.
    Alleen zal de hechting niet optimaal zijn dus als het moeilijk lost zal de lak van de gips loslaten.

    GJ
     
  3. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Hoofddorp
    Ik heb zelf diverse mallen gemaakt met modelgips.
    Een oude rot heeft mij toen aan geraden wat Portland cement er door heen te mengen.
    Structuur blijft superglad en de mal is aanmerkelijk harder.

    John
     
  4. wilbert de wit

    wilbert de wit

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    519
    Locatie:
    nieuwegein
    Portland cement oké, en de mengverhouding? Hoeveel cement erbij?
     
  5. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Hoofddorp
    Ongeveer een kwart van het volume.
    Goed mengen en dan aanmaken.
     
  6. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    2.178
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik heb ook voor mijn werk al meerdere mallen uit gips gemaakt voor thermoforming.
    Je moet in de doe het zelf of verfwinkel vragen naar fixeermiddel voor gips, beton enz.
    Dat is heel waterachtig, vaak aan te lengen met water nog. Meestal wat melkachtig van kleur. Je gebruikt het om een stofferige baksteen muur bv te fixeren of vooraleer te tegelen op een ruwe gips muur. Het zuigt zich goed in de gips. Meestal een keer of 3 herdoen. Tussendoor heel licht schuren want alle stofdeeltjes enz worden gefixeerd. Ik gebruikte het oom om een ruwe synthetische chape te fixeren en binnenbaksteenmuren.
    Ik meen dat ik merk Ardex had. Maar vraag eens rond. Anders meteen emmer van 5l of zo. En het is wat kostelijk als je zoveel moet kopen en maar weinig nodig hebt.
    Het fixeert het gips, met een paar lagen kun je zelfs polijsten. En is er later een beschadiging, dan plamuur je dicht met polyfilla. Paar laagjes erop en weer polijsten.
    Zoek even naar mijn bouwverslag custum 1/8 buggy body bv. Dat is zo'n mal.
    In vergelijking met bovenstaande alternatieven zou ik dit altijd verkiezen.
     
  7. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    2.178
    Locatie:
    Gavere/België
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    27.464
    Locatie:
    Druten / NL
    Laatst bewerkt: 1 sep 2017
  9. wilbert de wit

    wilbert de wit

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    519
    Locatie:
    nieuwegein
    Oké bedankt alvast voor de tips, zal er volgende week eens in verdiepen.
    Heb lekker vakantie nu
     
  10. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    2.178
    Locatie:
    Gavere/België
    Dat weet ik niet... Als dat zo is dan koop je het in al opgelost vorm. Geen idee.
    Wat ik gebruikte zie je in versvhillende toepassingen maar ik denk dat het altijd het zelfde is. Voor poreuze zuigende stofferige ondergronden.
    Als je gips schuurt blijkt er ook wat stof afkomen. Eens gefixeerd is dat niet meer zo. En het maakt echt sterker. Als er eens breuk is of zo, zie je dat de buitenste schil verzadigd is. Dat cement mixen zal zeker helpen om het geheel sterker te maken ook, maar dat was nog nooit een probleem bij mij.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    6.891
    Locatie:
    Uithoorn
    Wilbert, ik begrijp dat je een nieuwe mal gaat maken.
    Waarom dan nog steeds van gips?
    Vormenhars is veel simpeler en duurzamer en de modellen kan je hoogglans afvormen.
    Eventueel al in kleur gespoten,
    Prijsverschil is niet enorm, ik koop 1,5 kilo vormenhard voor 20 euro en daar kan ik een model van 1 meter bij 25cm makkelijk mee afvormen.


    GJ
     
  12. Arnold 85

    Arnold 85

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Lunteren
  13. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    2.178
    Locatie:
    Gavere/België
    Giethars is natuurlijk op vele vlakken interessanter. Maar vuiten de kost is het veel leuker om te sculpteren in gips. En ook weer bij te plamuren als je eens mist of bij een beschadiging. Voor thermoformen zijn de eisen natuurlijk een beetje anders maar bij gips kun je de naden na bv een herstelling helemaal wegwerken. Als je met giethars bv een opvulling maakt met polyester of epoxy, kunnen de randen weer zichtbaar worden na opwarm/afkoelcycli. Verder heb ik niets met gips voor eo'n dingen is het mijn favoriet.
     
  14. wilbert de wit

    wilbert de wit

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    519
    Locatie:
    nieuwegein
    Kunsthars en polyester gaat niet werken jongens, temperatuur van mijn platen is veel te hoog.
    Er is maar 1 hars goed en dat is epoxyhars MP advanced.
    Alleen uitharding van deze hars is lastig, moet 24 uur in de oven.
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    6.891
    Locatie:
    Uithoorn
    OK, je zit dus boven de 70 graden.

    Ooit wel eens beton geprobeerd?
    Je kan beton ook nog verstevigen met glassnippers, dan breekt ie niet.
    Je kan dat lekker heet stoken en breekt niet af.

    Gert-Jan
     
  16. wilbert de wit

    wilbert de wit

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    519
    Locatie:
    nieuwegein
    Ja ver boven de 70 graden, 200+
    Beton ook al geprobeerd, materiaal koelt dan te hard af en dan krijg je bubbels.
    Met modelleergips heb je dat niet. Dat gaat goed maar gips is te zacht. En je moet heel voorzichtig zijn met je mal. Dus vandaar me vraag
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    6.891
    Locatie:
    Uithoorn
    Hmm, lastig.. je zou naast een vulcaan moeten gaan wonen, verse lava zal wel gaan.
    Ik ben bang dat alle toevoegingen die je in gips gaat stoppen ook gaan reageren.
    Ik weet niet wat die metselspecie doet die ze voor openhaarden gebruiken, misschien dat je het daar harder mee kan maken.
    Waarschijnlijk gebruiken ze voor bepaalde toepassingen zoals modelmotoren bouwen, sieraden maken, niet voor niets de lost mold methode met zand als omhulsel.
    Heb je Rob Metkemeijer al eens gevraagd, die bouwt die MB motoren, misschien heeft hij ervaring met gipsen mallen of weet hij materiaal.
    https://fiorimet.home.xs4all.nl/

    Gert-Jan
     
  18. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    26.178
    Locatie:
    Sassenheim
    Voor zandmallen is de nieuwste methode een 3D wax printer waarmee je de vorm in de zandmal kan leggen en met het aluminium gieten de wax weg smelt en eruit loopt.
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    6.891
    Locatie:
    Uithoorn
    Klopt, dat is de lost mold methode, doen ze tegenwoordig ook bij sieraden.
    Maar dat zand wordt wel redelijk hard, zo hard dat bepaalde soorten er met een hamer afgeslagen moeten worden.
    Dus misschien is dat wel bruikbaar als mal?
    Als het al bijna net zo hard is als steen dan is het minder kwetsbaar als gips.

    GJ
     
  20. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    2.178
    Locatie:
    Gavere/België
    Tegen zo'n temperaturen kan dat fixeermiddel mss ook niet. Maar alu gevuld pur gietmasse of high temp epoxy dient daar wel voor meen ik.
    En lost wax tegenwoordig gebruikt ☺? Dat is de meest klassieke methode.
    Dat zand kun je op deze manier kopen, maar of je dat nu beschouwt als alternatief...?
    Speelt detail weinig rol? Dan zou ik inderdaad voor cement gaan als hobby oplossing.
     

Deel Deze Pagina