Vraag over mal van modelleergips

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door wilbert de wit, 30 aug 2017.

  1. wilbert de wit

    wilbert de wit

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    519
    Locatie:
    nieuwegein
    Zo weer terug van weekje zeeland,
    Ga deze week eerst een mal maken met van modelleergips met 20% cement.
    En dan na behandelen met haarlak. Haarlak blijft goed zitten op gips met deze temperatuur
     
  2. wilbert de wit

    wilbert de wit

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    519
    Locatie:
    nieuwegein
    Deze week mal gemaakt, 80% gips en 20% beton/ cement.
    Mal ziet er goed uit, erg strak.
    Vanavond een kap gemaakt. Maar helaas, kap ziet er nog niet goed uit.
    Veel blaasjes op de kap,
    Deze week maar 100% gipse mal maken.
     
  3. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    2.178
    Locatie:
    Gavere/België
    Het is dus een mal voor thermoforming. Welke kunststofplaat? Vanwaar de conclusie dat de blaasjes te maken hebben met % gips?
    Foto van resultaat?
     
  4. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Hoofddorp
    Dit ziet ernaar uit dat jou kunststof platen aan het koken zijn.
    Als er blaasjes ontstaan in de plaat is de temperatuur veel te hoog.
     
  5. wilbert de wit

    wilbert de wit

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    519
    Locatie:
    nieuwegein
    Foto zal ik zo plaatsen, mijn kunstof plaat moet ik boven de 200 graden brengen om het te kunnen vormen.
    Ik gebruik tot nu toe altijd mallen van mdf, en dat werkt goed. Nul blaasjes.
     
  6. wilbert de wit

    wilbert de wit

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    519
    Locatie:
    nieuwegein
  7. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    2.178
    Locatie:
    Gavere/België
    blaasjes in je kunststof (welke is het trouwens PC gok ik?) heeft niets te maken met het materiaal van je mal, maar dat er nog vocht in de kunststofplaat zit. Tenzij je mal zelf blaasjes of bubbels gaat vertonen, dan zitten er luchtinsluitsels, of onregelmatigheden of zo in. Of een laag erop die niet tegen warmte kan (haarlak?) en reageert zoals verf op een verfstripper. Daarom dat ik eerder het fixeermiddel aanraadde.
    PC slorpt vocht op, bij 200 graden of zo, koken deze minuscule belletjes inderdaad. Je moet je platen een aantal uren in een oven op pakweg 80° of zo leggen. 3-4 uur kan al voldoende zijn bij dunne platen (pakweg tot 1mm).
    En dan te gebruiken dezelfde dag.
    Op de foo kan ik niet goed uitmaken wat er te zien is. Mal of plaat.
     
  8. wilbert de wit

    wilbert de wit

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    519
    Locatie:
    nieuwegein
    Platen is PE, het vormen op houten mdf mallen werkt perfect.
    Mallen van 100% gips werkt ook perfect.
    Maar wilde sterkere mallen hebben dan gips, dus toen beton genomen. Mal is super glad maar geeft veel bubbels, mal 75%gips en 25%beton geeft dus veel minder bubbels.
    Haarlak gebruik ik ook met mijn gipse mallen.
     
  9. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    2.178
    Locatie:
    Gavere/België
    Dat de mal een ander materiaal is en bubbels geeft? Hoe verklaar dat? Zit er mss nog vocht in? Vind ik niet echt een logica of reden voor..
     
  10. wilbert de wit

    wilbert de wit

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    519
    Locatie:
    nieuwegein
    Wat de reden is ik kan het je niet vertellen, als ik weet wat het echt is dan had Ik het je graag verteld.
    Vocht in de mal kan wat je zegt, gips droogt sneller dan beton. Heb de betonnen mal nog staan. Kan binnenkort de mal weer eens testen.
     
  11. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    2.178
    Locatie:
    Gavere/België
    Weet niet wat sneller droogt. Maar als het echt massief is, kan het weken duren vooraleer droog. Drogen betekent trouwens dat het overbodige vocht moet verdampen wat niet nodig was voor de reactie.
    Ik zou idd nog eens proberen na verloop van tijd.
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    27.457
    Locatie:
    Druten / NL
    Zou het kunnen dat door het cement-aandeel er meer energie in de mal komt, en daardoor minder (snel) afkoelt? Door aanraking met lucht en/of materiaal.
     
  13. wilbert de wit

    wilbert de wit

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    519
    Locatie:
    nieuwegein
    Heb vandaag weer wat info gevonden, en waarschijnlijk is het nog vocht wat in de mal zit. Het is zogoed als een massieve mal dus duurt het rond de 28 dagen tot het echt uitgedroogd en uitgehard is.
    De betonnen mal is nu ongeveer 1 maand oud. Dus snel maar weer testen.
     
  14. wilbert de wit

    wilbert de wit

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    519
    Locatie:
    nieuwegein
    We zijn weer verder gegaan met testen.
    Mijn betonnen mal van een maand oud en mijn gipse mal met beton erin van bijna 2 weken oud onder de vacuüm machine gelegd.
    Mallen hebben dus lekker kunnen drogen binnen in huis.
    Maar helaas het heeft echt niks geholpen, beide kappen zien er het zelfden uit als de vorige kappen.
    De beton/ gips mal is geeft minder bubbels af dan de betonnen mal.
    Dus dit gaat helaas niet werken.
     
  15. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    2.178
    Locatie:
    Gavere/België
    Vertoond plaat pas bubbels na contact met de mal? Mss is het al tijdens opwatmen en dan is het omdat de platen niet gedroogd zijn.
     
  16. wilbert de wit

    wilbert de wit

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    519
    Locatie:
    nieuwegein
    Bubbels komen pas als de plaat om de mal heen zit,
    Ik gebruik de platen al een jaar, met mijn houten mallen gaat het prima.
    Er zit geen vocht in de platen,
     
  17. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    2.178
    Locatie:
    Gavere/België
    Heel vreemd... Mss kun je een mal eens een tijd in een oven zeten en kijken of er bv vocht op het opervlak komt.
     
  18. wilbert de wit

    wilbert de wit

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    519
    Locatie:
    nieuwegein
    Zat daar ook al aan te denken shadesinblack, oven op 100 graden en bakken maar.
     
  19. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    2.178
    Locatie:
    Gavere/België
    dat lijkt me wat te veel :) Dan barst je mal waarschijnlijk als er nog vocht in zit. 40 of 50 bv.
    De gips krimpt een klein beetje wanneer deze droogt. Dat wil je niet plots doen. Het bakt niet zoals klei, het is gewoon overtollig water eruit krijgen.
    In de wintermaanden gewoon op de verwarming is ook ok.
     
  20. wilbert de wit

    wilbert de wit

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    519
    Locatie:
    nieuwegein
    Zal dit weekend eens kijken of dat gaat lukken.
     

Deel Deze Pagina