Vraag over servo winch bevestiging

hallo,

ik maak een boot van ongeveer 70cm lang, en ik ben benieuwd hoe de besturing van de schoten wordt geregeld. ik heb een GWS 750 servo gekocht (12 Turns), en wil deze in de boot gaan zetten. nu ben ik even op het forum gaan zoeken en deze topic gevonden:

hoe-moet-je-het-zeil-bevestiging-en-hoe-werkt-de-besturing-ervan

hier kon ik heel erg veel informatie uit halen, vooral uit deze foto:

3dboat1.jpg

maar 1 ding is me niet duidelijk: waarom wordt hier gebruik gemaakt van katrollen? waarom worden de schoten niet direct aangesloten op de winch:confused:? en waarom gebruiken ze een "sheeting tensioner"? (zie foto) is dit misschien omdat ze de winch in het midden willen hebben (om het gewicht) en zo toch veel lijn binnen kunnen halen (bijna de hele lengte van de boot)

zie paint foto die ik heb gemaakt:

Servo%20winch%20connecting.JPG

graag hoor ik van jullie!

groeten Jelmer

Laatst bewerkt door een moderator:
Wanneer de lijn rechtstreeks naar de pulley loopt en deze vald zonder spanning gaat ze van de pulley aflopen :(, daarom de veer aan een zijde van de rondlopende lijn deze houd de lijn onder spanning ook als ze rekt.
Een lijn rechtstreeks naar de pulley kan wel maar dan moet er een controle op de lijnspanning zijn zodat je de lijn niet kunt vieren als er geen spanning op staat, en dit zo dicht mogelijk bij de winch. Op mijn topic kun je lezen hoe ik het heb opgelost recyclage-plug-4

rc-besturing-van-de-3-master-santisima-trinidad

deze vragen heb ik hier ook gesteld, zie antwoorden.

de pulley is nodig zodat de kabel niet van de winch komt als men verandert van richting.

Op dat moment komt de kabel iets los van de winch waardoor hij van het mechanisme afrolt en alles zit in de war .

Daarom een veertje of ander systeelm om de kabel constant onder spanning te houden.

ik snapte het eerst ook niet, maar als je het ziet , begrijp je het.

Back