vraag over verhouding smering bij 2-takt motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door PH-SVV, 9 jan 2017.

  1. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    1.943
    Locatie:
    Arnhem
    Ik lees telkens dat men de motoren met 1:50 smeert (zoals bij Aspen) wanneer de fabrikant 1:40 of meer opgeeft.
    Meer smeren levert meer power op volgens een oud artikel.

    Ook is de kans op schade is kleiner lijkt me en daarmee heb je geen discussie als het op garantie aankomt?

    Kan iemand misschien eens uitleggen waarom je überhaupt 1:50 zou smeren.
    Dat het kàn geloof ik wel, maar wat is de redenering om af te wijken van fabieksopgave?


    Nb. Ik wil hier overigens geen discussie ontketenen waarmee (merk/type olie) je moet smeren.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    17.013
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik denk, dat dat oude artikel niet echt te vertalen valt naar alledaags gebruik, JUIST omdat ze Castor based olie gebruiken...

    Prachtig spul, dat Castor, maar het gedraagt zich in een hele hoop opzichten heel anders dan moderne synthetische oliesoorten.
    Ook gloeiplugmotoren hebben sinds de introductie van moderne syntheten allang bewezen niet per sé 20% olie nodig te hebben.

    De kans is gewoon heel erg groot, dat die test uit dat artikel, met hedendaagse high performance syntheten héél anders uitgepakt had.
    Daarnaast, en dat is gewoon een algemeen feit en iets wat bijvoorbeeld "bewezen" word doordat steeds meer tweetakten met een gestuurd smeersysteem uitgerust zijn, is de hoeveelheid olie niet 1:1 afhankelijk van de hoeveelheid benzine die je door die motor pompt, maar van het gebruik en werkgebied van een motor.
    Om een tamelijk algemeen voorbeeld te geven: Een Zenoah 23, zoals je die in de gouwe ouwe Marder offroad buggy, in speedboten, en ook in helicopters tegenkomt, wil voor alledrie de toepassingen anders gesmeerd worden.
    Op iedere kantenmaaier of kettingzaag staat dat zo'n ding met 1:25 gesmeerd moet worden.
    In een heli wil het ding graag 1:40 zien en loopt het echt niet jofel als je hem meer olie geeft. In de Marder doet ie het het beste op die 1:25, en in een boot wil het ding graag nog meer olie zien (1:17 of zo) anders loopt het in elkaar.

    M.a.w: er valt niet een echt eenduidig smeervoorschrift te geven. Daarnaast speelt een fabrikant graag op safe, en hebben ze bij afwijkende smering een achterdeur om de garantieclaim af te (kunnen) wijzen...
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    12.272
    Locatie:
    Rotterdam
    ligt inderdaad volledig aan de fabrikant van de motor..
    Meer olie in de mix, is in principe ook minder potentieel vermogen in de kamer.

    in hoeverre de extra smering dit weer teniet doet, is de vraag.

    Goed is goed.
    Extra olie kan op een bepaald punt ook juist schade geven.

    het is ook nog de vraag waar de fabrikant van uit gaat.
    gaan zij uit van een baggerolie, om op de 1:25 te komen.
    of gaan ze uit van hoogwaardige volsyntheet bij 1:25..
    Die 1:25 met een baggerolie kun je zelf nog proberen om naar de 1:40 te gaan met volsyntheet..

    Waarschijnlijk zegt het loopgedrag en je bougies na een tijdje looptijd nog het meeste.
     
  4. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    1.943
    Locatie:
    Arnhem
    Ik heb zelf
    Turnigy 53cc - 1:50 (Benzine zonder ethanol !)
    DLE 40cc Boxer - 30:1

    Zenoah G260, in de oude manuals staat 25–40:1 en 1:32 in de nieuwe.
    Dit komt overeen met het verhaal van Brutus, maar hoe moet je als leek nou weten dat dit per toepassing verschilt, dit staat ook niet in de handleiding.

    Allen schrijven ze dus een andere verhouding voor... en voor het inlopen dus nog meer olie!
    Ik ga natuurlijk geen verschillende mengverhoudingen aanhouden in een kan in de schuur, want dan veroudert het veel te snel.

    De handleidingen zijn bijgevoegd.

    PS. Ik gebruik Castrol RS 2T (Het voormalige TTS), maar dat heeft niets met Castor olie te maken neem ik aan.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 9 jan 2017
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    17.013
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dit is dus domweg niet waar (ik dacht dit vroeger ook hoor, maar voortschrijdend inzicht...:D): de afmetingen van de zuiger veranderen niet, en boring x slag bepalen de hoeveelheid verplaatste (en dus ook aangezogen) lucht. Die blijft gelijk en dus ook de hoeveelheid aangezogen brandstof, uitgedrukt in het aandeel brandstof : als je 14 gram lucht aanzuigt, MOET je daar 1 gram benzine in mengen, ongeacht of die 1 gram benzine gemengd is met 1/50ste olie, (dus totaal 1,02 gram mix) of, extreem geval, 1:1 gemengd is (dus in totaal 2 gram mix). Veertien gram lucht is ongeveer 12 liter, 1 gram benzine is ongeveer 1,3 cc, DUS:
    Je mag het volume van de brandstof gerust verwaarlozen, want dat is in de orde van grootte van 1/10000ste van de hoeveelheid lucht, en dus mag je de hoeveelheid olie nog méér verwaarlozen, want dat is normaliter slechts 1/25ste tot 1/50ste van het volume van de brandstof.

    Wat wel van invloed is, is het volume olie op de wand van de cylinderkop en op de zuigerkroon(die beïnvloeden samen merkbaar de compressieverhouding) en eventueel de weerstand die de zuiger, krukas en drijfstang ondervinden omdat ze "in een dikkere laag olie rondplonzen".
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2017
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    17.013
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D Nee.... het enige verband wat er is, is dat bij mijn weten wel de merknaam "Castrol" afgeleid is van "Castor Oil" maar dat kan net zo goed een fabeltje zijn, zijn van die dingen die je ergens leest maar niet meer weet waar, en dan in je achterhoofd blijven hangen...
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    10.530
    Locatie:
    Woerden
    Klein stukje van De website van Castrol geplukt:

    Castrol was founded by Charles “Cheers” Wakefield under the name of ‘CC Wakefield & Company’. In 1899, when he was 39, Charles left a job at Vacuum Oil to start a new business at Cheapside in London, selling lubricants for trains and heavy machinery. He was a persuasive man who could articulate a vision, clearly, and eight former colleagues followed him into the new company. Early in the new century, Wakefield took a personal interest in two sporty new motorized contraptions – the automobile and the airplane. The company started developing lubricants especially for these new engines, which needed oils that were runny enough to work from cold at start-up and thick enough to keep working at very high temperatures. Wakefield researchers found that adding a measure of castor oil, a vegetable oil made from castor beans, did the trick nicely. They called the new product “Castrol.”
     
  8. onno10

    onno10

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    932
    Locatie:
    Rosmalen
    Castrol was dus wonderolie....
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    10.530
    Locatie:
    Woerden
    NEE. Zij voegden een bepaalde hoeveelheid wonderolie aan hun olie toe om de gewenste eigenschappen van die olie te verkrijgen. Voldoende vloeibaar bij lage temperaturen zodat een koude motor goed is te starten en de motor ook bij de start goed gesmeerd wordt. Maar ook niet te dun bij een warme motor. Toevoegen van een bepaalde hoeveelheid wonderolie "deed de truuk".
     
  10. onno10

    onno10

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    932
    Locatie:
    Rosmalen
    Ja , ok , maar als ze de naam eraan linken dan zal het toch wel een groot aandeel uitmaken van het geheel.
    Moet wel zeggen de Castrol die ik vroeger voor mijn Puch gebruikte stonk niet echt naar wonderolie.
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    12.272
    Locatie:
    Rotterdam
    soms is een naam is maar een naam..
    zelf al heeft het ooit een logische oorsprong gehad. wil niet zeggen dat het logisch blijft.

    Blijkbaar vonden ze de naam pakkend genoeg om er mee verder te gaan.
    lijkt me sterk dat in al hun oliesoorten nog steeds wonderolie wordt bijgemengd

    Zo is er ook een bedrijf wat "beenhakker"heet, en toevallig in protheses doet.
    schijnt alleen dat de oprichter zijn achternaam heeft gebruikt als bedrijfsnaam. al zou de naam ook wat anders in kunnen houden ;-)
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    17.013
    Locatie:
    Oldeberkoop
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    12.272
    Locatie:
    Rotterdam
    ja.. Dat is een bedrijf hier in de buurt...
    Zag een busje staan met die naam erop. zag in het voorbijrijden wat ze deden.

    toen ben ik ff omgedraait, even gekeken of ik het goed zag...
    http://www.beenhakker.nl/online/
     
  14. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.894
    Locatie:
    Tilburg
    Fabrikant gaat uit van een minerale olie dus niet synthetische olie.

    Een synthetische olie smeert simpel gezegd beter dus = minder nodig.
    Nu is de 2 takt motor in onze hobby niet heel erg verschillend.
    Dus meeste zul je met minder kunnen smeren uitgaande van Synthetische olie

    Reden voor mij is in elk geval minder olie=minder troep uit de uitlaat.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    17.013
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hohoho.....

    Met deze uitspraak moet je heel voorzichtig zijn.... "Beter smeren", en "minder olie nodig" zijn twee hééél verschillende dingen...
    Hoe goed een olie smeert heeft te maken met hoe goed de olie in staat is microwelding en dergelijke te voorkomen, de "taaiheid" van de smeerfilm, de interne wrijving in de olie zelf, de chemische weerstand van de olie tegen oxidatie, veroudering, kraken en anderszins verandering van chemische en/of fysische eigenschappen.

    Hoeveel olie je nodig hebt, is echter een kwestie van dat er voldoende olie aanwezig is om de metalen onderdelen "bij elkaar uit de buurt te houden". Is er niet voldoende olie, dan raken de onderdelen elkaar, en gaat er slijtage optreden.

    Je kunt wellicht IETS lager gaan als de olie beter is, maar heel veel is dat niet.

    Een zenoah heeft 1:25 nodig volgens de fabrikant. Ga je het ding met 1:50 mineraal smeren, of met 1:50 synthetisch, dan zal hij in beide gevallen niet onmiddellijk in elkaar lopen, hij zal in beide gevallen echter WEL een verkorting van de levensduur hebben.
    Het gaat alleen harder achteruit met de minerale olie.
    Ga je in beide gevallen 1:100 smeren, dan is de kans groot dat hij met de minerale olie vrij snel "catastrofaal" in elkaar loopt (niks meer over om te repareren) en met de syntheet wellicht zodanige schade oploopt dat het nog te fixen is met een nieuwe zuiger + veer o.i.d.
     
  16. Rhelie

    Rhelie Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    9.313
    Locatie:
    Nootdorp
    Laatst las ik in een ander draadje dat iemand opperde om scooterolie te gebruiken voor zijn luchtgekoelde 2-takt.
    Scooterolie is toch ook een volsyntheet ?
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    17.013
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Alleen als het op de fles staat... Er bestaat niet zoiets als "scooter-olie", ook al word het wel als zodanig verkocht...
    Maar het is meestal gewoon een goede kwaliteit 2-taktolie die voor zowel vloeistof als luchtkoeling geschikt is, en het net zo goed doet in motorfietsen als brommers....

    Zou net zoiets zijn als verschillende pleisters voor je duim en je overige vingers....
     
    jef vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina