vraagje ivm Graupner Mx12

Dag iedereen ,

2 vraagjes heb ik :

Ten eerste is mijn linkerschakelaar stuk door een val van mijn zender.
Nadat ik hem had opengemaakt heb ik gezien dat hij tot op de print is afgebroken.
Weet iemand waar ik dit opnieuw kan bestellen?

Ten tweede vroeg ik mij af wat de range is van de Mx12, zou hij bv tot 3 km ver kunnen gaan?

Ik ben echt benieuwd !

mx 12 vraagjes beter hier plaatsen:

het-mx-12-instellingen-topic-30

Hier zitten meteen de mensen die er alles van weten!

btw vind ik 3km erg ver, maar 500 meter moet hij kunnen redden met een goede ontvanger (35mhz).

Laatst bewerkt door een moderator:
als er geen objecten (lees bomen/gebouwen etc) in de weg staan, kán de range van een zender tot wel 3km gaan:).

Corrien kan hier een duidelijker antwoord op geven.

Het bereik van een zender is een beetje een vaag begrip. Je zender heeft bijna oneindig bereik, de radiogolven stoppen niet opeens. Alleen; ze worden steeds zwakker, net als de kringen die je ziet als je een steentje in het water gooit.
De vraag is dus tot op welke afstand je ontvanger nog iets kan met het signaal.

Nu komt het probleem; een heel erg gevoelige ontvanger heeft dus een groter bereik máár....pikt dus ook eerder storing op. Dat geeft dus problemen.

Een 35 mHz zender met een goede ontvanger zou een werkbaar bereik van zo'n 1500m moeten hebben. Op die afstand zijn de meeste vliegtuigen niet meer zichtbaar. Waarom wil je 3km hebben?

Ah op die manier.
Nou ik ben nog nooit buiten het bereik van mijn zender geweest - en dat zal ook niet snel gebeuren. Wat je merkt is dat je op een gegeven moment last krijgt van storing. Dat is heel erg afhankelijk van storingsbronnen in de buurt van je zender en je ontvanger. Het kan op 100m al gebeuren als het storende signaal maar sterk genoeg is. Bijvoorbeeld op de Wasserkuppe in Duitsland, daar staat een televisiezender meen ik die op de 35 mHz band enorme storing veroorzaakt. Als je ergens in een woestijn gaat staan zonder andere signalen zul je veel verder ongestoord kunnen ontvangen.

Vandaar, bereik van je zender is een vaag begrip :-)

Maar een MX-12 met R700 ontvanger zal zeker 500m moeten kunnen overbruggen.

ik meende eens gehoord te hebben dat het ook reeds mogelijk is de Mx 12 om te bouwen naar 2.4 Ghz.
Dat is dan alvast een mooie optie die ik er graag bijnaam ;-)

Ja, een mx12 en een mx16 zijn nu ook om te bouwen naar 2,4.
Worden complete kits geleverd, met 2 ontvangers, en als ik het goed heb, voor maar 100,00 EURO

Voor de zekerheid kun je ff contact opnemen met robert van rc-flyfun.nl, volgens mij verkoopt hij ze.

Even dit draadje een schopje geven.
Aangezien mensen die fpv vliegen met standaard zender/ontvanger makkelijk 2/3/4/5 km halen lijkt me 500 meter een beetje weinig...

Waar komt die 500m ineens vandaan dan?
Maar een MX-12 met R700 ontvanger zal zeker 500m moeten kunnen overbruggen.

Ik zit er aan te denken om het gewoon eens te ondervinden door een ontvanger + servo+ accupack in een auto te leggen en vervolgens aan de hand van een telefoon bespreken wat servo doet. Je kan op die manier ook een stukje door de stad heen rijden en dus kijken wat er tussen gebouwen gebeurd (fpv).

Ah je leest het op een andere manier dan de bedoeling is.
500 meter zéker. Dat is iets anders dan "maximaal 500m". Wat het werkelijke bereik is hangt van erg veel factoren af, zie de eerdere uitleg. Het zou dus 1500 m kunnen zijn, of 3 km, maar niet onder alle omstandigheden.

Net zoals ik van mijn personenauto kan zeggen dat hij zéker 80 km/uur kan. Da's iets heel anders dan dat hij maximaal 80 kan.... :-)

Back