Vraagje over afstellen uitslagen delta GF-35

• Topicstarter Topicstarter Benno Zwanenburg
  • Startdatum Startdatum
B

Benno Zwanenburg

Guest
Na vier jaar inactief te zijn geweest met vliegen heb ik deze prachtige hobby weer opgepakt. Ik heb daarom een Calmato sport gekocht om het fingerspitzengefuhl weer terug te krijgen. Binnenkort ga ik eerst aan de kabel hier mee vliegen.

Echter ligt er in de kast al vier jaar een Graupner GF-35 (Joint Strike Fighter). Uiteraard ga ik hier zelf nog niet mee vliegen maar ik heb hem vrijdag in elkaar gezet. Nu kom ik er niet uit met de roeruitslagen. De rolroeren en de hoogteroeren (tailerons heten die geloof ik) zitten beiden aan dezelfde servo, dit houdt dus in dat de uitslagen naar boven en naar onderen niet apart geregeld kunnen worden. Maar nu zegt de handleiding het volgende:

Querrruderausschlag von 0-Linie + 8mm -10mm 30% Expo
Taileronausschlag von 0-Linie +10 -8mm 30% Expo
Höhenruderausschlag von 0-Linie +8 -10mm 35% Expo

Tja, de rolroeren moeten dus meer naar onderen, en de tailerons meer naar boven terwijl dit op 1 servo zit. Typefoutje of zie ik iets over het hoofd??? Gelukkig is de Expo bij beiden 30% want uiteraard is dit ook niet afzonderlijk te regelen. De rest is overigens prima gelukt met mijn MX16S.
Daarnaast vraag ik mij af wáár je de uitslag meet: de taileron loopt nogal scheef dus als ik dicht bij de romp meet en de uitslag daar op 10mm zet, is de uitslag aan de tip 25mm. Helaas is dit niet in graden aangegeven. Weet iemand hier raad mee?

Dat begrijp ik en dat heb ik natuurlijk ook goed staan, maar dat was mijn vraag niet.

Ach, wat ben ik ook een oelewapper, heb ik deze vraag per abuis bij brandstof vliegtuigen geplaatst. Excuses, ik zal hem opnieuw plaatsen bij electro.

Back