Hallo allemaal, Ik ben sinds kort begonnen met het onderhouden en rijden we met een Nitro auto. Ik heb laatst een auto opgehaald van iemand die het ook als hobby heeft die gene had mij verteld dat de auto goed afgesteld stond, deels klopt dat ook. Gisteren wou ik de auto starten en pakte goed aan werd warm maar op het moment dat de motor warm werd begonnen de wielen als een gek te draaien en liep die zeer hoog in toeren op zodanig dat ik hem echt moest tegen houden met dat ik dat dee kwam er een zwart rookpluimpje bij wat ik denk de koppeling vandaan nu is mijn vraag kan dat kwaad ik heb hem uiteraard direct uitgezet en gekoeld met wat zuurstof, ik laat hem eerst even een keer afstellen door een deskundige. Mijn daadwerkelijke vraag is als er 1 maal een toefje rook is gekomen is het dan direct fataal voor oa een koppeling aangezien het zulk klein materieel is? (heb hem nog niet weer aangezet ivm met mogelijke kans op meer schade) Het is een kyosho fazer Gtr
Dat de motor stationair staat te loeien kan 2 redenen hebben, of hij is te heet geworden of de carburateur blijft iets open staan. Als je de rem aangetrokken hebt en de motor bleef loeien is die gewoon te heet geworden. Iets rijker zetten is dan de enige oplossing. Maar controleer de TH trim dat deze goed staat, je moet de gashendel op de zender iets aantrekken voordat de carburateur haat bewegen, dan staat die goed. En wat de koppeling betreft, gewoon proberen of toch even controleren. Als de auto gewoon netjes optrekt is er (nog) niets aan de hand, als die met een hoop toeren langzaam optrekt is er iets aan de hand met de koppeling.
Dankje roelof voor de reactie, Tijdens de start cyclus heb ik niet de tijd gehad om de afstandsbediening te pakken zodra ik hem starte vloog die in toeren en begonnen de wielen als een gek te draaien dus heb ik hem vast op de grond gehouden en geprobeerd hem snel uit te doen tijdens dat ik daar mee bezig was merkte ik dat er verbrande koppelings/rubberlucht omhoog kwam en zag ik daadwerkelijk behoorlijk wat zwarte rook stijgen ik denk aangezien ik er nog niet zo heel veel vanaf weet dat ik hem even laat afstellen bij een model winkel voordat die echt kapot is.. Verder kan ik ook nog niet echt gemakkelijk de basis afstelling van dit model vinden weer iemand toevallig waar ik deze kan vinden? Model: kyosho fazer Gtr 1:10
Probeer even een manual te downloaden van de Kyosho site. Daar kom je snel verder mee.. Meestal is het de naald flush met de behuizing maar kan zomaar anders zijn.
Als de zender en/of ontvanger niet aan stonden kan inderdaad de servo door de trillingen verdraaien en het gas langzaam open trekken. Als je de zender nog niet aan had en het is een 2.4ghz systeem heeft het ook nut om de failsafe te controleren en eventueel opnieuw half op de rem in te stellen.
Kan het kwaad dat die in toeren vliegt of heb ik wel de tijd om af te stellen als die aan is? Ik denk dat er geen toerbegrenzer opzit? Schrok er nogal van gisteren Bedankt voor alle info en tips