Vraagje over de elektronica bij een Coin Pusher

Discussie in 'Plastic Modelbouw' gestart door Matti13, 31 okt 2016.

  1. Matti13

    Matti13

    Lid geworden:
    31 okt 2016
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Dendermonde / België
    Haai iedereen!

    Ik ben net nieuw, volledig nieuw eigenlijk :)
    Zowel op het forum als met het werken van elektronica...

    Nu het eerste waar ik heel graag aan zou willen beginnen is het volgende:


    een Coin Pusher...

    Ik heb via verschillende mensen al wat informatie kunnen verzamelen.
    Het uittekeken en maken van het toestel is niet echt een probleem...
    tis vooral de elektronica erin waar ik echt problemen mee heb en totaal niets van weet :(

    Hopelijk kan er mij hier iemand helpen want ik zit hiermee toch met enkele vragen...

    Eerst en vooral heb ik via via vernomen dat de motor Igarashi 33G-312 de job wel voor elkaar zou kunnen krijgen...
    Dus al men vragen hieronder zouden toch compatibel moeten zijn met deze motor...

    1) Is er de mogelijkheid op één of andere manier het toerental van deze motor te regelen? Wat heb ik hier juist voor nodig?
    2) De verbinding van het motortje naar een energiebron... Stopcontact of batterijen... hoe en met wat doe ik dit het beste?
    3) Een aan en uit knop om de motor te starten en uit te schakelen...
    4) De nodige bedrading om alles te verbinden
    5) zijn er nog leuke extratjes die ik hieraan kan toevoegen?

    Ik dacht dat motortje te bestellen op Conrad...goed idee of wat denken jullie hierover?
    Hopelijk zijn er hier wat mensen met elektronica ervaring die mij hiermee kunnen verder helpen..

    Alvast super bedankt!
    en als ik nog dingen vergeet of er zijn nog vragen: shoot gerust!
    Ik zal regelmatig komen kijken om snel te antwoorden :)

    Groetjes,

    Mathias
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Hallo en welkom.
    Je vragen en wat opmerkingen en (misschien) antwoorden:
    Ja, dat is mogelijk. Wij (modelbouwers) doen dat met een elektronische regelaar die we aansturen met de ontvanger. Jij zou dat kunnen doen met een oud type regelaar die de met de hand bedient. Wellicht met een regelbare weerstand, en er zullen vast ook wel bouwpakketjes zijn die de klus voor je klaren.
    Of een trafo die de trein-hobbyisten gebruiken wellicht.

    Als je naar de specificaties op de conrad-site hebt gekeken, zie je dat dit een 12V motor is. Als je 'm direct aan het stopcontact, krijg je twee dingen: a) een uitgefikte motor en B) de aardlekschakelaar die eruit vliegt. Gaat niet werken. Accu of trafo.

    Ja... leuk... Wat is je vraag?
    Vast wel. Lampjes, toeters, bellen als je de jackpot wint.

    Conrad doet al jaren goede zaken. Dat heeft z'n redenen.
     
    Matti13 vindt dit leuk.
  3. Matti13

    Matti13

    Lid geworden:
    31 okt 2016
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Dendermonde / België
    Beste Roel,

    Bedankt voor uw reactie!
    Ja sorry ik ben echt een mega leek, maar zou graag wat handiger worden op het vlak van elektronica & modelboouw... Vandaar de soms voor jullie, ervaren modelbouwers, voor de hand liggende vragen.
    Maar toch bedankt dat je de tijd nam hierop te reageren!

    Rekening houdend met uw opmerkingen heb ik een pakketje samengesteld van wat de te bestellen dingen op conrad die ik nodig zal hebben om mijn doel te bereiken....
    Ik heb ze hieronder even opgelijst. Zou het mogelijk zijn even na te kijken of deze met elkaar combineerbaar zijn en of ik geen fundamentele foute keuze maak bij mijn selectie?

    Ik heb er dus voor gekozen (denk ik) om een klein transfo te gebruiken die ik in het stopcontact kan steken zodat ik nooit met een lege accu val... Je moet maar eens kijken of de keuze van transfo klopt voor de desbetreffende motor.

    Hierbij de lijst die ik zou bestellen:

    1) De motor

    http://www.conrad.be/ce/nl/product/...2-Transmissiemotor-12-V?queryFromSuggest=true

    2) De transformator om netstroom om te zetten naar de nodige stroom van het motortje

    http://www.conrad.be/ce/nl/product/404293/BV06035-Krachtige-transformator-24-VA?ref=searchDetail

    3) Toerenregelaar. Ik hoop dat deze het toerental / min van de motor kan regelen

    http://www.conrad.be/ce/nl/product/1398270/H-Tronic-DC-toerentalregelaar-24-VDC?ref=list

    4) Een drukknop om in te werken in een mdf wand waarmee ik alles aan en uit kan schakelen

    http://www.conrad.be/ce/nl/product/...uitaan-vergrendelend-1-stuks?ref=searchDetail

    5) Bedrading om alles aan te sluiten

    http://www.conrad.be/ce/nl/product/068511/Velleman-KMOW-Draad-1-x-020-mm-1-set?ref=list

    6) Graag had ik zoals Roel vermeld nog verlichting (LED) aan toegevoegd.
    Die gewoon beginnen flikkeren in verschillende kleuren wanneer ik alles aanschakel...
    Welke led is hiervoor toepasselijk? en kan ik dit mee op de kring van de motor en transformator steken?

    Ik dacht nu alles te bestellen, als ik van 1 van jullie hier de goedkeuring kan krijgen ervoor :)
    Daarna zal ik het schema eens uittekenen hoe ik dit alles zal verbinden...

    Merci alvast om me te willen helpen...
    Ik zou zeggen, let me know als ek eens iets kan terug doen...
    Maar aangezien ik de minst ervaren ben op het forum vrees ik of er iets is :)

    Alvast bedankt!
    Mvg,

    Mathias
     
  4. Matti13

    Matti13

    Lid geworden:
    31 okt 2016
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Dendermonde / België
    Super bedankt voor uw reactie!
    Ik heb in een apart bericht op alles gereageerd om lange gesprekken met vooral herhaling te vermijden :)
     
  5. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    De transformator in je lijst voldoet niet...deze geeft wisselspanning (AC) i.p.v. gelijkspanning (DC).
    Al je andere gekozen componenten werken op gelijkspanning (DC).
    Je zal moeten kijken naar een voeding welke 12 volt DC geeft.
    Je praat ook over een accu.. deze moet ook nog geladen worden?(wat voor accu ga je gebruiken?

    Mvg Richard
     
  6. Matti13

    Matti13

    Lid geworden:
    31 okt 2016
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Dendermonde / België
    Dag Richard,
    Bedankt voor uw reactie!
    Ik was helemaal vergeten daar ook rekening mee te houden... super bedankt dus!

    Volgend mij moet deze dus wel volstaan:
    http://www.conrad.be/ce/nl/product/...ijregelaar-RC2/?ref=detview1&rt=detview1&rb=1

    Maar wat ik mij ook nog afvroeg, denk je dat de ik een toerenregelaar zal nodig hebben? Hoe kan ik de standaard snelheid weten van dat motortje?

    In weet niet goed of ik nog een accu nodig heb? Ik wil gewoon niet dat alles op batterijen draait want als deze dan plat zijn op momenten dat dit niet mag, is dat wel vervelend...
    Vandaar had ik deze graag gewoon in het stopcontact gestoken... ontbreek ik dan nog iets misschien?

    En zijn er speciale specificaties waar ik moet op letten als ik led-verlichting wil aanschaffen? Of wat heb ik nog juist nodig om deze van de nodige elektriciteit te voorzien en te laten knipperen bij het aanschakelen van het toestel?

    Ook jij, Richard, immens bedankt om de tijd te nemen men selectie te bekijken en me hierbij verder te helpen! Ik weet dat ik veel en ambtenaren vragen stel, maar ik ben heel dankbaar dat er op dit forum mensen zoals Roel & Richard zijn die beginners een duwtje in de rug geven! Bedankt hiervoor!

    Mvg,
    Mathias
     
  7. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Voor knipperende led verlichting zou ik eens binnenstappen bij de lokale Action, het loopt weer tegen december dus die hebben vast wel iets bruikbaars in de vorm van kerstverlichting ;)
     

Deel Deze Pagina