Vraagje over laadtijd (imax b6ac)

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Thijs22, 6 sep 2016.

  1. Thijs22

    Thijs22

    Lid geworden:
    1 aug 2016
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Almere
    Ik heb een 2S 7,4Volt 5200mAh Lipo accu die ik wil laden met een Imax b6ac 50 watt.

    Ik stel de lader in op 5A. De laatste 2 keer laden deed de lader er 120 minuten over.

    Hoe kan dat? Het zou toch in de helft van de tijd moeten kunnen?
     
  2. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Heb je gekeken wat de daadwerkelijke laadstroom was aan het begin?

    Laad je met de interne voeding? Daar kan de beperking zitten. Veel laders kunnen hun maximale vermogen niet leveren met de interne voeding en onder de 15V voedingsspanning.

    Of hij is erg lang bezig met balanceren aan het eind omdat je accu's niet meer zo best zijn.

    Maar dat kun je allemaal aflezen tijdens het laden....

    Groet, Dirk
     
  3. Thijs22

    Thijs22

    Lid geworden:
    1 aug 2016
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Almere
    Nee, zo goed ken ik die lader nog niet. Kan ik dat direct via de lader zien of moet ik dat apart meten?

    Er zit gewoon een stekker aan voor in het stopcontact, dus ik neem aan met interne voeding.

    Accu's zijn zo goed als nieuw, dus ik denk niet dat het daar aan ligt.
     
  4. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Tijdens het laden is in het midden van het scherm, in de bovenste regel de huidige laadstroom te zien:

    https://www.google.nl/search?q=imax...hWK2hoKHRaDAUAQ_AUIBigB#imgrc=ZgTf7y6F1btD1M:

    Rechts daarvan staat de totale spanning van het accupack, links van de laadstroom staat wat er geladen word ( in dit geval een 6S LiPo )
    Linksonder staat de laad mode, in dit geval gewoon Charge, ik raad balance aan.
    Rechts daarvan staat hoe lang de lader al aan het laden is, en rechts daarvan staat de totale capaciteit die in de accu is gegaan volgens de lader.
    Als u op een knopje drukt ( ik ben even kwijt welke ) dan kan u de spanningen van de individuele cellen zien.
     
    henry1979 vindt dit leuk.
  5. Thijs22

    Thijs22

    Lid geworden:
    1 aug 2016
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Almere
    Bedankt. Ik zal dit de volgende accu even goed in de gaten houden. Zou dit geleidelijk moeten stijgen of zo?
     
  6. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Met knopje 3 (van links af) kan je schakelen van het overall-display naar de individuele cellen.
     
  7. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Dat dacht ik al, maar ik wist het niet meer zeker, maar achteraf is natuurlijk makkelijk praten :)

    De laadstroom zal vrij snel stijgen naar 5 ampère, en daar ook moeten blijven, totdat hij gaat balanceren aan het einde van de laadcyclus, dan zal hij behoorlijk zakken.
     
  8. Thijs22

    Thijs22

    Lid geworden:
    1 aug 2016
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Almere
    ok, bedankt voor jullie reacties.

    Ik heb een extra 2s lipo gekocht die ik gister voor het eerst ging testen. Ook die heeft er 120 minuten over gedaan om te laden. Ik merkte echter wel een duidelijk vermogensverschil met die oude accu.

    Zou er iets kapot kunnen zijn aan de lader of zo? Ik heb het vermoeden dat die mijn eerste lipo bijna gesloopt heeft. Daar zit nog maar zo weinig power in. Misschien 10-15 keer opgeladen....
     
  9. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
  10. Thijs22

    Thijs22

    Lid geworden:
    1 aug 2016
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Almere
    Ok, ik zal het vanavond even plaatsen.

    Ik moet toch ook nog het een en ander repareren. Die stoeprand gisteravond gaf weinig mee....
     
  11. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik heb een soortgelijke lader. In de praktijk gaat het laden wel vlot, alleen het laatste stukje balanceren duurt heel lang. Af en toe gebruik ik de FastCharge stand, dan slaat hij die eindbalancering over; als hij dan klaar is laat ik hem zonodig zelf nog even balanceren. Ik heb het idee dat dat in totaal sneller gaat, maar... ik heb het eigenlijk nooit getimed. Een lipo die er twee uur over doet heb ik incidenteel wel eens gehad, als ik me goed herinner een oudje.
    Ik ga eigenlijk slecht met mijn accu's om, ik laad ze altijd na gebruik, in plaats van ervóór (ik beslis vaak op heel korte termijn dat ik ga vliegen). De mogelijk kortere gebruikstijd van een lipo neem ik voor lief omdat ik niet hoef te laden vóór ik ga vliegen. Ik hoef er ook geen wedstrijden mee te winnen...
     
  12. Thijs22

    Thijs22

    Lid geworden:
    1 aug 2016
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Almere
    Ik heb het verhaal ook van een bekende uitgelegd gekregen. Ik laad ze ook altijd op na gebruik, terwijl ik dat beter voor gebruik kan doen.

    Het verschil met deze accu is echt dat ik nu geen eens een wheely meer trek terwijl mijn auto met de nieuwe accu zelfs op halve snelheid nog een wheely trekt. Dus geen kortere gebruikstijd, echt minder kracht.

    Van hem kreeg ik ook te horen dat het balanceren zo lang duurt, dus dat mijn laadtijd eigenlijk niet eens zo heel gek is. Ik heb 20 euro voor die lader betaald, dus dat moet ik dan maar voor lief nemen. Of meer uitgeven aan een betere lader.
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  14. Thijs22

    Thijs22

    Lid geworden:
    1 aug 2016
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Almere
    Die had ik uiteraard al gelezen.

    Er staat trouwens een punt in wat ik niet helemaal begrijp:
    Max Charge: Een accu mag met een bepaalde stroom geladen worden.
    Meest gangbare laadstroom is 1C (1x de capaciteit) dit houdt in dat de accu met +/- 1 uur en 15 min vol is vanaf leeg.


    Dat ligt er toch helemaal aan met hoeveel Ampere je laadt?
    Bijvoorbeeld 5000 mah accu, max charge 1C
    Opladen met 5A ==> duurt ongeveer een uur
    Opladen met 2,5A ==> duurt ongeveer 2 uur

    Of snap ik er dan niks van?
    (misschien niet de juiste plaats om deze vraag te stellen, maar dat hoor ik dan wel)
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dan heb je het concept van C nog niet helemaal in de vingers. C is een manier om (ont)laadstroom onafhankelijk van capaciteit op te geven, het relateert ontlaadstroom aan capaciteit.
    Lees de uitleg hier onder punt drie nog maar eens:
    Wat is een lipo en hoe gebruik je die. - MBF

    Mijn twee kleine toevoegingen hieronder in rood
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2016
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bij vrijwel alle laders zal de maximale laadstroom zakken met toenemend aantal cellen. Vermogen(in watt) is ook een/de beperkende factor dan.

    Voor het vergelijken van laders en voedingen ...
    www.scriptasylum.com
    → RC calculations [​IMG]
    electrical menu
    Lithium battery chargers
    selecteer jouw lader, klik calculate en voila, overzicht van charger limits in tabelvorm.
    en ook in het electrical menu
    Charger calculator
    Zeeeer handige site voor e-volk, loop maar eens door de diverse menu-items. Toevoegen aan favorieten?
     
  17. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Zo lang je dat lagere vermogen accepteert duurt je gebruikstijd voort.
    Zo niet dan is dat einde gebruikstijd.
    Dus dan is er toch sprake van kortere gebruikstijd het is maar net hoe je het noemt.
    De dood van accus treedt bijna altijd langzaam in dus er is bijna mooit sprake van plotselinge einde gebruikstijd.;)

    Dat is normaal met deze lader zulke grote lipos laden.
    Een grotere lader is de enige oplossing omdat de tegenwoordige lipos van 5200mAh bijna allemaal makkelijk laden met 10A aan kunnen.
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2016
  18. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Dat is dan een bewuste keuze en bij intensief gebruik maakt dat nauwelijks verschil.
    Het is wel goed om te weten dat er met minder intensief gebruik veel winst te behalen is door lipos op storage niveau(3.8V per cel maar dat is niet kritisch) weg te leggen bij langer als een paar dagen niet gebruiken.;)
     
  19. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Vanaf storage naar vol is ongeveer een half uurtje.
    Ik merk wel dat de accu`s daardoor langer mee gaan..
    Intensief gebruiken is wel het best, maar dat was met de Ni- cellen ook al zo.
     

Deel Deze Pagina