Vrachtschip 1:15

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Peter van Rijnsbergen, 19 mrt 2018.

  1. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    een kleine update van mijn schip.
    de vloer van het woongedeelte ligt er al in. deze ligt los over pennen heen.
    de elektronica hut staat ook los in het schip. bovenop de elektronica hut zal de stuurhut komen.
    achter het woongedeelte zal het slaapgedeelte komen. De ruimte onder het bed zal gebruikt gaan worden voor de stuurinrichting.
    wat dat betreft is het een voordeel om op een grotere schaal te werken.
    ook moet ik er aan blijven denken dat de binnenzijde ook nog toegankelijk blijft voor het harsen.
    en misschien ben ik op sommige plaatsen al te ver daarvoor.

    LR109042018.jpg
    LR209042018.jpg
    de eerste onderdelen uit het verre oosten zijn binnen komen druppelen.
    maar de balangrijkste, de schroefas. laat nog even op zich wachten.
     
  2. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    na een rust periode ben ik aan de andere zijde van het schip begonnen.
    een avondje aan het hout snijden en plakken geweest.
    lily boeg.jpg
     
  3. pnj

    pnj

    Lid geworden:
    16 sep 2009
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Leuk dat je weer begonnen ben.
    Daar zijn de donkere dagen zeker goed voor.
    Ik ben benieuwd hoe het gaat worden.
     
  4. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    afgelopen dagen lekker met "plan B(oot)" bezig geweest.
    lekker stukjes hout in een ronding stapelen en plakken. eerst uit de vrije hand.
    maar dat wil voor de symmetrie. niet helemaal goed zijn.
    dus uit een stukje aluminium een ronding gebogen. en dan nu eerst de ene kant en dan de andere.
    om het gewicht links en recht gelijk te houden. maak ik me op dit moment nog niet heel veel zorgen over.
    in dat geval werkt het formaat in mijn voordeel.
    en als mijn berekeningen kloppen. heb ik straks een waterverplaatsing van over de 100 liter. de inhoud van het ruim is in ieder geval ca 85 liter.
    dus om straks ballast in het ruim te hebben om het er als geladen rond te varen. zullen er 9 of 10 stoeptegels in kunnen gaan. of 4 zakken speelzand of iets. een paar tegels minder en een of twee dochters. die kunnen dan meteen terug peddelen als de techniek het laat afweten.
    een foto is van de week niet gelukt vanwege de inmiddels aanwezige kerstverlichting en bont gekleurd kerstdorp. dat komt een foto niet ten goede.
    van het weekend met daglicht maar weer eens een foto maken
     
  5. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Kan je de volgende, evenals de vorige, foto's voorzien van een naast geplaatst meetlint, want je bouwt op schaal 1:15..
    Dus in mijn voorstelling is, dat de bovenbouw veel groter is dan verwacht,

    Daarom mijn verzoek, dat de foto's geplaatst bij de onderstaande link nogmaals kan plaatsen met een mogelijkheid om de afmetingen te kunnen inschatten.

    Zie http://www.modelbouwforum.nl/threads/vrachtschip-1-15.258167/page-2#post-3879411

    Verzoek geldt ook voor vervolgende foto's.

    Complimenten over je project, Ik vind het mooi, dat je een dermate lang schip kunt maken, zonder dat zij door de ballast doorbuigt.
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Peter,
    Verdeel de ballast wel goed over de romp en zorg voor sterke verbindingen tussen voorschip-middenschip en achterschip. Door alle ballast in het middengedeelte zullen voor en achterschip omhoog willen en spanningen in de romp veroorzaken. Dat is niets vreemds want bij een 1:1 schip gebeurt dat ook. Bij sommige lege binnenschepen zie je bij leeg schip een kattenrug (midden omhoog). Is tot op zekere hoogte acceptabel en niet te voorkomen. In het echt braken ze ook wel eens tijdens of na het beladen. In 1980 brak er in de Europoort een supertanker tijdens het lossen. Kijk maar eens op de bijgaande link. Wordt je als schipper niet vrolijk van. Gr. Klaas.
    https://www.google.nl/search?q=geplooid+binnenschip&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=_Yy0G6IO-M8SVM%3A%2CqzW6cb0xLVWAIM%2C_&usg=AI4_-kSKf1Svws8YoSeyBO3Js3pod7Q7GA&sa=X&ved=2ahUKEwjG14vkyYvfAhWMM-wKHfvSDZgQ9QEwAHoECAYQBA#imgdii=rYRaq10mvRkWEM:&imgrc=_Yy0G6IO-M8SVM:
     
  7. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    Het schip zal als het klaar is. Net over de 2,5m lang worden. En ca 34cm breed.
    Het primaire doel van het schip is. Statisch voor de kade liggen bij de modeltruck vereniging
    Over een dag heen moet het schip geladen of gelost worden. Dit zal met potgrond gaan gebeuren. Omdat potgrond vriendelijker voor de machines is dan zand.
    Omdat ik nu eenmaal rc modelbouw gek ben. Kan ik niet een schip maken bij de vrachtwagens. Dat niet ook zelf kan varen.
    Komen we op het varen. Een spits leeg. Of een spits vol. Schijnt belabberd te varen. Met de tegels als balast is het in leggen ook een van de spannendere momenten.
    Ik heb ook al aan zand zakken gedacht. Maar dan niet de 25kg per keer. Maar verdeeld op 2 tot 5kg. Dan kan het rustig geladen worden.
    En mocht het voor gaan komen dat het niet vaarbaar blijkt te zijn. Zal het alleen voor het eerste doel gebruikt worden.
     
  8. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    op verzoek een paar foto's met een meetlat.
    hier een van 20cm
    buitezijde boeg.jpg

    geen meetlat maar wel een blik aan de binnenzijde
    binnenzijde boeg.jpg

    een meetlat van een meter ligt tussen het voor en achter schip.
    voor en achter van voor.jpg

    ook hier
    voor en achter van de zijkant.jpg

    dit geeft wel een beetje een idee over het formaat van het schip.
    misschien dat ik als complete scheepsbouw leek. dingen anders aanpak dan gebruikelijk. zolang ik er lol aan heb met het bouwen vind ik het prima ;-)
     
    Prutsertje en Stoompomp vinden dit leuk.
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    " misschien dat ik als complete scheepsbouw leek. dingen anders aanpak dan gebruikelijk. zolang ik er lol aan heb met het bouwen vind ik het prima ;-) "
    Lol hebben aan het bouwen en achteraf plezier bij het varen is de juiste ingesteldheid van een modelbouwer.
    De manier van bouwen zal zeker nog weizigen naargelang je ervaring opdoet.
    Je resultaat mag best gezien worden , doe zo verder.
    vgr Marc
     
  10. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    weer even het stof van dit verslag afblazen.
    het is niet zozeer een hele grote aanpassing aan het plan. maar het is er zeker een.
    en ook even uitgelegd hoe ik vaak de keuze's moet maken, en waarom het dan wat langer duurt. vast voor sommige herkenbaar ;-)

    eerder is beschreven dat er een bijna vergelijkbaar schip was uitgerust met een buhler motor. ik blij. die had ik vanuit de trucks nog liggen.
    maar op het moment van de componenten een "definitieve" plaatsje te geven.
    begon de twijfel toch een beetje te komen. om het mooi in te bouwen en dan na een maar minuten varen met een opgerookte motor het moeten opgeven is niet mijn plan.
    ook ergens meegekregen dat de diameter van de motor ongeveer de maat van de schroef zou moeten zijn.

    ook dat voede de twijfels.

    gelukkig was er plaats op zolder voor de reeds gebouwde delen, en heb ik de tijd genomen om wat onderzoek te doen.
    de motor die ik had klaar liggen. was van het genoemde merk. Maar niet het juiste type. van formaat kleiner. dus een best stukje kleiner dan de schroef, en het toerental zit bij 12V op om en nabij de 6000 rpm.
    de motor die in de spits van klaar ligt. is van formaat fors groter dan de ene de ik heb liggen. en zal bij 12V ongeveer 3000rpm doen.

    ik had dus in hoofdlijnen 2 keuze's 1 een vertragingskast maken. en de 6000 rpm omzetten naar 3000, en daarmee aan koppel winnen. en de kans op uitbranden kleiner maken. bestaande motor kunnen gebruiken. maar wel een stevige vertraging moeten bouwen. hiervan de koste ongeveer bepaald.
    keuze 2 een andere motor kopen. de juiste buhler was te tijde van mijn onderzoekje nog leverbaar. of dat nu nog is zal vast wel. niet naar gekeken. maar die zou goedkoper zijn dan de tandwielkast, en makkelijker, en compacter, en eigenlijk wenselijker.


    nu heb ik nog een factor in huis waar ik rekening mee moet houden.
    Daar ben ik mee getrouwd. en die heeft mij geen meldplicht gegeven als het onder het tientje blijft. en met meer dan voldoende vrachtwagen projecten staat de spits niet hoog op het goedkeurlijstje. en de buhler zat al best een stukje boven de grens. daar in tegen een tandwielkast kan uit veel onderdelen van minder dan een tientje opgebouwd worden. dus praktisch gezien. zou de balans die kant op gaan.

    laatst kwam ik vooralsnog de oplossing tegen.

    lily-power.jpg

    op een van de bekende site's uit china. 12v, paar mm groter dan de schroef. Diameter 62 motor, en 60 voor de schroef, een gelijk toerental als de buhler ( koppel geen idee). en incl. verzendkosten. binnen de meldplicht ;-).
    deze is dus deze week aangekomen :-D en zal wel wat meer ruimte in de techniekkamer op gaan snoepen als eerst was bedacht. maar er is ruimte genoeg. Het voordeel van groot bouwen.

    Verder heb ik een plaat multiplex geregeld voor nop. die groot genoeg is voor de ruimen. het zaagplan is getekend. straks een paar weekjes vakantie, en mooi tijd om de ruimen te zagen en te lijmen.
    dus als het gaat zoals bedacht kan ik hier over een paar weekjes mijn spits op volledige lengte tonen. klaar zal nog wel een jaartje of wat verder zijn.

    maar als modelbouwer kijk je anders naar de wereld als "normale" mensen, en ik heb al een watertje gevonden waarvan ik denk dat het heel geschikt is voor een handvol foto's en filmpjes voor als die af is. Dsu ik denk dat ik het RCvaarvirus al heb opgelopen. zonder 1 meter gevaren te hebben. normaal kijk ik alleen naar geschikte ondergronden om met de trucks te rijden ;-)

    ps. koppel opgezocht. de buhler heeft maximaal 6N/cm. de goedkope chinees, 0.1N/m
    snel op het eerste gezicht lijkt de buhler sterker. maar 6N/cm is als ik het goed omreken 0.06N/m, daarmee zou de chinees sterker zijn.
     
    Laatst bewerkt: 1 aug 2019
    RoeBuilds vindt dit leuk.
  11. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    Kleine update. Het berichtje is klein..
    Scheepje niet (2.63m) Lily en fay.jpg
     
  12. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Je gaat zeker de goede richting uit,
    Ga je de romp bekleden met epoxy en doek of enkel schilderen?
    in het laatste geval mis ik zo te zien wat stevigheid aan de gekoppelde neus en het achtergedeelte.
    Waarschijnlijk roep ik te vroeg maar het zou zonde zijn mocht je schip straks door breken.
    succes en vooral veel bouwplezier met het vervolg.
     
  13. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    De stevigheid. Hmm. Ik snap je zorgen.
    Het schip moet deelbaar blijven. Dus een versteviging van voor tot achter gaat niet lukken.
    Maar wat ook eerder gezegt is bouw ik eigenlijk verkeerd om. Eerst de schil.dan de spanten.
    Ook het gewicht ben ik niet meer bang voor
    En zal de 8mm multiplex nog bekleed gaan worden met 2 lagen 3mm triplex.
    Ook was ik wel van plan een glasmat onderlangs te harden. Maar dat was voor de duurzaamheid bij gebruik naast het water.
     
  14. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Peter, deelbaar in het midden had ik wel begrepen,maar je verbinding met het ruim en de voor en achterkant die je eerst gemaakt hebt daar heb ik mijn twijfels over.
    Als je toch een glasmat aan het overwegen was , zou ik gewoon 2 lagen 80 gr nemen voor de beide helften. Is veel minder werk dan de triplex ,veel steviger, water bestendigen en makkelijker aan te brengen. Het weer is er momenteel ideaal voor om er mee buiten gaan te staan.
    Het is wel jou bouwwerk en je mag natuurlijk bouwen zoals je wil , materiaal dat je gratis kan gebruiken heeft bij mij ook steeds voorrang op kopen.
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Peter, Over de sterkte van de huid maak ik me niet teveel zorgen. Waar wel een hoop krachten op komen zijn de tussenschotten van voor en achterschip. Die krachten moet je zien zo goed mogelijk te verdelen en over te brengen op bodem en zijkanten. Zet de bouten om voor en achterschip bij elkaar te houden zo ver mogelijk uit elkaar. Dus zo dicht mogelijk bij de bodem en de zijden. Op de bodem en in de zijden zou ik een paar balkjes lijmen waar de bouten door gaan. Op die manier verdeel je de krachten het best. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  16. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vroeger hadden wij bij ons op de club, Modelbouw Vereniging Voorne, te Brielle, een groot model, ca. 3 meter, van een Shell tanker uit de "K" serie.
    Dit schip bestond ook uit 3 delen, welke met bouten aan elkaar werden bevestigd.
    Het grootste probleem was het waterdicht maken van de doorvoergaten van de bouten. Deze zaten toen in houten spanten.
    Voor mij was een betere oplossing geweest om aan weerszijden van de te koppelen spanten een messing/aluminiumplaat, dik 1mm aan te brengen en deze met epoxy o.i.d. watervast te lijmen. Nu kunnen de doorvoerbouten met een pakkingring de beide delen waterdicht samenvoegen.
    Voor mij, in jouw geval zijn het voor- en achterschip klein t.o.v. het middenschip. Analoog zal het drijfvermogen van deze delen t.o.v. het geheel klein zijn.
    Het grootste probleem zit in het middenschip, doorbuigen, breken.
    Daar je toch vele tientallen kilo's aan ballast moet aanbrengen, vraag ik, of je er ooit overwogen hebt om een (uitneembaar) stalen ladderframe te gebruiken?
    Hierop kan je zonder problemen de tegels leggen en het middenschip is bestand tegen doorbuigen/breken.
     
  17. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    Buiten het feit dat ook de schotten de hele nog schil de nodige verstevigingen gaan krijgen. Zit ik te denken aan een paar buizen onder het nog te plaatsen gangboord. Waar dan een staaf ingestoken kan worden. Maar het eerste doel van het schip kan ik ook niet uit het oog verliezen
     
  18. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Versterkingen aan de bovenkant van de romp leveren geen versterkingen op aan de onderkant van de romp.
    Het breken/verbuigen wordt veroorzaakt door een zwakke bodem.
    Een ladderprofiel op de bodem is veel effectiever, dan een dikke buis onder het gangboord.
    Dit heeft te maken met het moment, dat de drijfkracht uitoefent op de versterking.
    Hoe hoger de versterking t.o.v. de waterlijn hoe hoger de buig/trekkracht op de onderkant van de romp
    Analoog: hoe dieper de versterking t.o.v. de waterlijn hoe lager de buig/trekkracht.
    Het is nu eenmaal natuurkunde.
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Peter, Laten we het eens benaderen zoals in het echt. Met een leeg schip zit het opdrijvend vermogen in het midden en krijgt het schip een zogenaamde kattenrug. Bij de verbinding tussen beide delen zal dan aan de onderkant druk ontstaan en aan de bovenkant trek, Omdat aan de bovenkant het ruim open is heb je daar het minst houvast om de krachten op te vangen. Bij een leeg schip (weinig gewicht) zal dat wel meevallen. Bij een geladen schip werkt het precies andersom. Kop en kont bevatten dan door het ontbreken van lading het meest opdrijvende vermogen. Daardoor wil de romp in het midden doorzakken en wordt er een grote trekkracht op de onderkant van de verbinding uitgeoefend. Aan de bovenkant (dus bij de gangboorden) ontstaan er dan drukkrachten. Belangrijk is dat je de grote trekkrachten op de schotten onderin weet over te brengen op het vlak en de zijden. Om die krachten te beteugelen is het belangrijk dat je het schip eenmaal in het water met beleid ballast. Dus niet alle ballast in het midden, maar verdelen over het hele vlak. Waarschijnlijk moet er voor een beetje meer in om het lege voorschip te compenseren. Achter heb je motor, batterijen en accommodatie en daardoor minder ballast nodig. Naarmate het schip dieper in het water komt zullen de zijden naar binnen worden gedrukt. Om dat te voorkomen is het nodig dat je bovenin de ruimen wat dwarsverbanden zet. Samen met gangboorden en denneboom heb je wel enig verband, maar je moet niet raar kijken dat zonder dwarsverbanden de zijden zomaar een cm naar binnen komen. Echte schepen werden vroeger ook heel gelijkmatig beladen en hadden meerdere ruimen. Was heel arbeidsintensief. Kijk maar of je iets met deze info kunt. Gr. Klaas.
     
  20. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    Ja die natuurkunde. Of boutjes onderin of 2of 3 plaatjes met 2boutjes voor en 2boutjes achter de scheiding. Of een combinatie ik weet nog niet wat het definitief gaat worden.
    Dat ik er nog een paar keer over moet nadenken lijkt me nu wel duidelijk ;-)
     

Deel Deze Pagina