Vrachtschip 1:15

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Peter van Rijnsbergen, 19 mrt 2018.

1. Peter van Rijnsbergen

Peter van Rijnsbergen

Lid geworden:
    24 jan 2004
    een kleine update van mijn schip.
    de vloer van het woongedeelte ligt er al in. deze ligt los over pennen heen.
    de elektronica hut staat ook los in het schip. bovenop de elektronica hut zal de stuurhut komen.
    achter het woongedeelte zal het slaapgedeelte komen. De ruimte onder het bed zal gebruikt gaan worden voor de stuurinrichting.
    wat dat betreft is het een voordeel om op een grotere schaal te werken.
    ook moet ik er aan blijven denken dat de binnenzijde ook nog toegankelijk blijft voor het harsen.
    en misschien ben ik op sommige plaatsen al te ver daarvoor.

LR109042018.jpg
    LR209042018.jpg
    de eerste onderdelen uit het verre oosten zijn binnen komen druppelen.
    maar de balangrijkste, de schroefas. laat nog even op zich wachten.

2. Peter van Rijnsbergen

Peter van Rijnsbergen

Lid geworden:
    24 jan 2004
    na een rust periode ben ik aan de andere zijde van het schip begonnen.
    een avondje aan het hout snijden en plakken geweest.
    lily boeg.jpg

3. pnj

pnj

Lid geworden:
    16 sep 2009
    Leuk dat je weer begonnen ben.
    Daar zijn de donkere dagen zeker goed voor.
    Ik ben benieuwd hoe het gaat worden.

4. Peter van Rijnsbergen

Peter van Rijnsbergen

Lid geworden:
    24 jan 2004
    afgelopen dagen lekker met "plan B(oot)" bezig geweest.
    lekker stukjes hout in een ronding stapelen en plakken. eerst uit de vrije hand.
    maar dat wil voor de symmetrie. niet helemaal goed zijn.
    dus uit een stukje aluminium een ronding gebogen. en dan nu eerst de ene kant en dan de andere.
    om het gewicht links en recht gelijk te houden. maak ik me op dit moment nog niet heel veel zorgen over.
    in dat geval werkt het formaat in mijn voordeel.
    en als mijn berekeningen kloppen. heb ik straks een waterverplaatsing van over de 100 liter. de inhoud van het ruim is in ieder geval ca 85 liter.
    dus om straks ballast in het ruim te hebben om het er als geladen rond te varen. zullen er 9 of 10 stoeptegels in kunnen gaan. of 4 zakken speelzand of iets. een paar tegels minder en een of twee dochters. die kunnen dan meteen terug peddelen als de techniek het laat afweten.
    een foto is van de week niet gelukt vanwege de inmiddels aanwezige kerstverlichting en bont gekleurd kerstdorp. dat komt een foto niet ten goede.
    van het weekend met daglicht maar weer eens een foto maken

5. Stoompomp

Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Kan je de volgende, evenals de vorige, foto's voorzien van een naast geplaatst meetlint, want je bouwt op schaal 1:15..
    Dus in mijn voorstelling is, dat de bovenbouw veel groter is dan verwacht,

Daarom mijn verzoek, dat de foto's geplaatst bij de onderstaande link nogmaals kan plaatsen met een mogelijkheid om de afmetingen te kunnen inschatten.

Zie http://www.modelbouwforum.nl/threads/vrachtschip-1-15.258167/page-2#post-3879411

Verzoek geldt ook voor vervolgende foto's.

Complimenten over je project, Ik vind het mooi, dat je een dermate lang schip kunt maken, zonder dat zij door de ballast doorbuigt.

6. k-k

k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Peter,
    Verdeel de ballast wel goed over de romp en zorg voor sterke verbindingen tussen voorschip-middenschip en achterschip. Door alle ballast in het middengedeelte zullen voor en achterschip omhoog willen en spanningen in de romp veroorzaken. Dat is niets vreemds want bij een 1:1 schip gebeurt dat ook. Bij sommige lege binnenschepen zie je bij leeg schip een kattenrug (midden omhoog). Is tot op zekere hoogte acceptabel en niet te voorkomen. In het echt braken ze ook wel eens tijdens of na het beladen. In 1980 brak er in de Europoort een supertanker tijdens het lossen. Kijk maar eens op de bijgaande link. Wordt je als schipper niet vrolijk van. Gr. Klaas.
    https://www.google.nl/search?q=geplooid+binnenschip&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=_Yy0G6IO-M8SVM%3A%2CqzW6cb0xLVWAIM%2C_&usg=AI4_-kSKf1Svws8YoSeyBO3Js3pod7Q7GA&sa=X&ved=2ahUKEwjG14vkyYvfAhWMM-wKHfvSDZgQ9QEwAHoECAYQBA#imgdii=rYRaq10mvRkWEM:&imgrc=_Yy0G6IO-M8SVM:

7. Peter van Rijnsbergen

Peter van Rijnsbergen

Lid geworden:
    24 jan 2004
    Het schip zal als het klaar is. Net over de 2,5m lang worden. En ca 34cm breed.
    Het primaire doel van het schip is. Statisch voor de kade liggen bij de modeltruck vereniging
    Over een dag heen moet het schip geladen of gelost worden. Dit zal met potgrond gaan gebeuren. Omdat potgrond vriendelijker voor de machines is dan zand.
    Omdat ik nu eenmaal rc modelbouw gek ben. Kan ik niet een schip maken bij de vrachtwagens. Dat niet ook zelf kan varen.
    Komen we op het varen. Een spits leeg. Of een spits vol. Schijnt belabberd te varen. Met de tegels als balast is het in leggen ook een van de spannendere momenten.
    Ik heb ook al aan zand zakken gedacht. Maar dan niet de 25kg per keer. Maar verdeeld op 2 tot 5kg. Dan kan het rustig geladen worden.
    En mocht het voor gaan komen dat het niet vaarbaar blijkt te zijn. Zal het alleen voor het eerste doel gebruikt worden.

8. Peter van Rijnsbergen

Peter van Rijnsbergen

Lid geworden:
    24 jan 2004
    op verzoek een paar foto's met een meetlat.
    hier een van 20cm
    buitezijde boeg.jpg

geen meetlat maar wel een blik aan de binnenzijde
    binnenzijde boeg.jpg

een meetlat van een meter ligt tussen het voor en achter schip.
    voor en achter van voor.jpg

ook hier
    voor en achter van de zijkant.jpg

dit geeft wel een beetje een idee over het formaat van het schip.
    misschien dat ik als complete scheepsbouw leek. dingen anders aanpak dan gebruikelijk. zolang ik er lol aan heb met het bouwen vind ik het prima ;-)

Stoompomp vindt dit leuk.
  9. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    " misschien dat ik als complete scheepsbouw leek. dingen anders aanpak dan gebruikelijk. zolang ik er lol aan heb met het bouwen vind ik het prima ;-) "
    Lol hebben aan het bouwen en achteraf plezier bij het varen is de juiste ingesteldheid van een modelbouwer.
    De manier van bouwen zal zeker nog weizigen naargelang je ervaring opdoet.
    Je resultaat mag best gezien worden , doe zo verder.
    vgr Marc

Deel Deze Pagina