Vragen aan Stoompomp.

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Stoompomp, 21 nov 2017.

  1. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Dat klopt. De compressie moet niet doorgaan tot het eind van de zuigerslag. Om de arbeidsslag met volle stoomdruk te beginnen, dan moet de stoomtoevoer al aanvangen voordat de zuiger in de uiterste stand is. Deze voortoevoer begint op ongeveer 1% vóór het einde van de zuigerslag.
    Als de zuiger door top gaat, beweegt deze zeer langzaam, Wordt de stoomverdeling door een stoomschuif geregeld, dan is bij topstand van de zuiger de stoomschuif een beetje open en dus heeft de stoom in de schadelijke ruimte gelegenheid om op volle druk te komen.
     
  2. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    En dat noemen we dus vooropening.
    Ofwel, dat de schuif snijdend met de stoompoort staat.
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Vooropening en "snijdend staan" zijn twee verschillende begrippen.
    Is dus niet hetzelfde.:rolleyes:

    snijdend is niet open, niet dicht.
    vooropening is open.
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    In een ander verslag hadden we het over de opvang van regenwater:
    Al weer???

    Meer over ketelwater:
    http://www.modelbouwforum.nl/thread...-werkend-op-stoom.127041/page-10#post-2148377

    Je zei namelijk al eerder:
    Daar kwam dit antwoord op:
     
  5. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Mooi niet waar?, voortschrijdend inzicht.
    Vasthouden aan eerdere inzichten leidt niet tot een betere oplossing!
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Wel door een koffie filter gooien.
    Ik heb hier in een witte emmer wel eens kraakhelder regenwater gehad; filter dicht na 1 liter.
    Dus "schoon" op het zicht betekent nog niet dat het schoon en bruikbaar is.
    Andere keren kan er makkelijk 10 liter door 1 filter.
    Over het algemeen is mijn regenwater PH 5, dan meng ik 1 liter met 1/2 liter kraan water, of 1,25 met 1/4 net hoe het uitkomt.
    Nog geen idee hoe het IN de ketel er uit ziet.
     
  7. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Dus licht zure regen. Ik heb geen pH meter.
    Maar, je heb mij weer geholpen. Bij een pH<7 overheersen de positieve waterstofionen, geeft geleidendheid.
    Bedankt, morgen testen.
     
    Laatst bewerkt: 26 aug 2018
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Daarom heb ik geen geleiding gebruikt voor waterhoogte meting, maar lichtbreking in een peilglas.
    Een voeler die wel of geen water meet, werkt echter wel met wisselende geleiding in het water.
    Maar dan zou je er tenminste 2 moeten nemen: laag peil en hoog peil.
     
  9. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
  10. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    .
     
    Laatst bewerkt: 27 aug 2018
  11. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag uitgebreid getest. Ook ik moet bijmengen. Beste resultaat gaf verhouding 1:1(regenwater : gekookt kraanwater), dan werkte de ketelniveau regeling met 2 meetelektroden het beste.
    Eveneens de analoge meting met terugmelding op de handzender over het openen of sluiten van de bypassafsluiter.

    Maar nu heb ik een probleem.
    Hoe kan ik bij volgende mengsels(regen-/gekookt kraanwater) de juiste geleidendheid meten/beheersen.
    Daarom heb ik in China een geleidendheid meetinstrument van 0 - 999 microSiemens/cm gekocht.
     
    Laatst bewerkt: 27 aug 2018
  12. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Verkeerd begrepen, niet hoe je het IN de ketel krijgt, maar hoe het er IN de ketel uitziet.
     
  13. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Ik heb meegelezen en ik begin te twijfelen of dit de meest efficiënte weg is. Henk, wellicht dat er nog wat te optimaliseren is in de elektronica als je weet wat de schakelpunten (weerstanden) zijn met dit schone water, waarschijnlijk moest je bijmengen met water door behoud van de huidige configuratie. Maar door dat bijmengen raak je de voordelen van regenwater kwijt en breng je een onzekerheid in die je goed moet borgen. Een conductivity sensor helpt daar bij dus je zet een goede stap.

    Zelf zit ik te denken aan een digitaal peilglas met magneet vlotter en twee reed contacten voor hoog en laag water. Op deze manier kan ik het voordeel van regenwater volledig uitnutten. Zie ik dingen over het hoofd of is dit ook een prima methode om het hoog- en laagwaterniveau te detecteren?
     
  14. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Je krijgt een uitgebreid antwoord.
    Beginnend bij het regenwater. zoals Baggerraar al aangaf is dit licht zuur, pH 5 (pH 7= neutraal).
    Zuur water in de ketel is niet aan te raden, vandaar bijvoegen/verdunnen met kraanwater.

    Over ketel niveaumetingen.
    Antwoord van een Duitse modelbouw collega;
    Viel geschickter ist es aber nicht die Leitfähigkeit des Wassers zu benutzen , sondern seine Kapazität. Hier im Forum hat das der Johannes Rocha sehr gut beschrieben .
    viewtopic.php?f=41&t=11035&p=112683
    Eine gute Lösung ist es neben dem Wasserstandsglas des Kessels auch eine Messkammer anzuordnen . Dann ist der Abgleich der Schaltung einfacher . Und wer mit elektronischen Schaltungen wenig Erfahrung hat , der kann auch an der separaten Messkammer aussen einfach ein Reedrelais anbringen und innen einen Korkschwimmer mit einem Magneten . Hans Rosenberg hat das so an seiner STETTIN ausgeführt .
    [​IMG]
    und
    [​IMG]
    Mijn probleem "Korkschwimmer" vlotter uit kurk. Bij mij door de keteldruk en temperatuur dreef deze binnen korte tijd als een U-boot.

    Ondertussen heb ik al veel mogelijkheden al of niet met succes toegepast:
    - Met fotosluizen/fotocellen, 3 stuks fotocellen, laagketelwater alarm, laag- en hoog ketelwater (in- en uitschakelen van de bypassafsluiter). Getest met koud water, zelfs een schommelinrichting gemaakt om aan te tonen, dat de schakeling niet door golfslag beïnvloed werd. Werkte perfect tot onder stoom.
    - Onder stoom verstoorde het condens boven het niveau de lichtstraal van de lichtsluis van de hoog ketelwatermeting.
    Dit getracht om op te lossen door een vlotter aan de binnenkant van het meetglas. Bij koud water werkte dit, maar onder stoom 2 problemen: de dichtheid van water is anders en de vlotter bleef plakken aan de binnenkant van het meetglas.
    - Vandaar overgegaan naar meting door geleidendheid. Bij het beheersen van de juiste verhouding tussen (zuur) regenwater en bijvoeging van kraanwater dien je eigenlijk twee heren.

    Overigens, de heer Teus Visser heeft een perfect werkende vlotter gestuurde ketelniveau ontworpen. De heer Pieter van Werkhoven heeft deze al in diverse stoomschepen toegepast.
    Alleen mijn probleem, ik kan geen hardgesoldeerde vlotter van voldoende drijfvermogen, diam 20mm, maken uit 0,1 mm dik messingplaat.
     
  15. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Een drijver van kurk is ook wel erg lowtech, ik zat aan een gecoate PU drijver te denken. Maar goed, je andere opmerkingen doen me ook weer aan het denken zetten. Een te laag Ph is niet prettig voor de corrosiebestendigheid van de ketel, ondanks dat het maar weinig gestookt wordt in verhouding met boilervaten of of RVS ketels/tanks is het een goede aanpak om in ieder geval richting neutraal bij te mengen.

    Ik heb de laatste tijd ook aardig wat gebrainstormd over een echte vlotter met externe schakelaar maar ik krijg geen goede ideeën voor een theoretisch werkbaar principe. Nu geef je aan dat het reeds bestaat en goed werkt. Kan je een een verwijzing plaatsen met informatie hierover?

    En als laatste kan je me een link delen in een privé bericht van de meter die je hebt besteld? Ik ga toch wat testjes uitvoeren voordat ik begin te bouwen en het is handig (verstandig) om een referentie van metingen te kunnen hebben van een collega bouwer.
     
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Laatst bewerkt: 27 aug 2018
  17. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De betreffende ketelniveau regeling is volledig mechanisch. De werking is volgens het krachtenbalans principe.
    In een afgesloten vat, aangesloten op de ketel, zit een kleine hardgesoldeerde vlotter uit messing. Deze bedient een autoband ventiel om de watertoevoer te openen. Daar de kracht voor het openen van het ventiel groter is, dan de drijfkracht van de vlotter, zit deze aan een hefboom om de kracht te vermenigvuldigen. Nadeel is, dat de constant bijstaande voedingspomp een hogere druk dan de keteldruk moet opbrengen. Bij geen water behoefte wordt via een overstortventiel het water afgevoerd.
    Mijn probleem is, dat ik niet de benodigde vlotter kon maken.
     
  18. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    [QUOTE="Baggeraar, post: 3902711, member: 24781"
    Waarom vraag je om een pb met die meter gegevens? dat kan toch gewoon openbaar.[/QUOTE]

    Klopt, inderdaad dat is niet nodig. Inmiddels begrepen dat Stoompomp de meter van je link heeft aangeschaft.

    @Stoompomp, ik snap het principe. Het zou leuk zijn dat hiermee een afsluiter te kunnen sturen voor de aansturing van de stoompomp, dan hoef je niet altijd alles op druk te houden. Ik ga eerst eens focussen op onderzoek ketelwater en ga van daar uit richting bepalen.
     
  19. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Daarom mijn ontwerp, bij geen ketelvoeding nodig, drukloos(geen vermogen verlies) terug voeden.

    Ik heb slechte ervaringen met Reed contacten. Door het remanent magnetische blijft het contact na verloop van tijd plakken. Vooral als deze weinig wordt bekrachtigd. Mijn voorstel: Magneet in de vlotter en Hall sensors buiten het vat.
    Op de bijgaande foto is een Hall sensor te zien, indien de magneet van het ene naar het andere lichte vlak gaat, geeft deze een puls af. Overigens ook gebruikt in de elektronische ontstekingen van voertuigen.

    SAM_2081.JPG
     
    Laatst bewerkt: 28 aug 2018
  20. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    Beste Stoompomp,
    Ik weet niet welk model vlotter dat je nodig hebt maar dat maat ook weinig uit ben ik bang.
    Jij kunt makkelijk zelf een vlotter maken door middel van een buisje op een bodemplaatje te solderen.
    Zit het eerste plaatje dan draai je de zaak om en soldeer je alles dicht.
    Voorbeeld dat ik gemaakt heb is uit aluminium koker 0,8x15mm.
    Voetplaatje is 2mm.
    Alles is gesoldeerd met Aludeen vloeimiddel van Chemet "DE".
    Soldeerdraad is tin-lood-60-40.
    upload_2018-8-30_15-17-18.png
    Het kleurverschil tussen bodemplaat en koker is het tin-lood soldeer.
    Mogelijk helpt dit voorbeeld tot een goed en bruikbaar idee.
    Groet,
    Willum
     

Deel Deze Pagina