Vragen billing boat smit. Rotterdam

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door christiaan1997, 29 aug 2018.

  1. christiaan1997

    christiaan1997

    Lid geworden:
    5 apr 2015
    Berichten:
    4
    hallo, ik heb een paar dagen geleden een mooie boot op de kop kunnen tikken tevens mijn eerste boot. Maar nu loop ik tegen een paar puntjes aan. De boot ligt aan de achterkant veelste hoog. Er moet best wel wat gewicht in om hem goed op de waterlijn te krijgen. En mn andere vraag is. Hij lekt wat water bij de schroef assen.

    Dus kortom,
    Wat voor gewichten gebruiken jullie?
    En hoe kan ik mijn schroefas waterdicht maken?

    Alvast bedankt!
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Christiaan, Gefeliciteerd met je aankoop. Op het Forum is veel info over deze boot te vinden. Om de achterkant naar beneden te krijgen kun je er loodballast in doen. Dat is te koop in de vorm van kogeltjes. Maar met wat geduld en zoekwerk ook wel (bijna) gratis aan te komen. Maak eens een praatje bij een bandencentrum en vraag naar oude balanceer gewichten. Of misschien is er een loodgieter of aannemer in de buurt waar je wat afgesneden lood kunt kopen. Kogelvangers bij een schietvereniging zit ook nog wel eens lood in. Wees voorzichtig met het omsmelten van lood. Komen giftige stoffen bij vrij.
    Lekkage bij of aan je schroefassen wel even zorg aan besteden. Eerst uitvinden waar de lekkage exact zit. Lekt het langs de romp en askokers, dan eerst de boel een paar weken laten drogen en dan aan binnen- en buitenkant de boel schoon maken en voegen uitkrabben. Daarna de kieren en voegen dicht smeren met 2C-lijm. Als de lijm te dun is om te blijven zitten, dan de buitenkant goed afplakken met schilderstape en van binnen vol gieten/smeren met deze lijm. Desnoods één zijde per keer, om de lijm niet weg te laten lopen.
    Is de lekkage langs de as, dan de assen er uit, schoon maken en de askokers vullen met uierzalf. Daarna de assen er weer in, terwijl je de andere kant met de vinger dicht houdt. De as net zo ver doorduwen totdat deze niet meer verder wil. Dan zit er of teveel uierzalf in de koker, of de as zit tegen de binnenkant van het lager. De teveel ingebrachte uierzalf er voorzichtig uit laten en opvangen. Zit je tegen het lager, dan een beetje rommelen totdat je de as tegen je vinger voelt. Zet aan de buitenkant tegen de schroef een contramoer om de schroef vast te zetten. Zet aan de binnenkant de stelring, die bij de as hoort. Zet de boel zo vast dat de schroefas iets klem zit in de askoker. Dan de schroef op de as en de contramoer vast draaien tegen de schroef. Op die manier creëer je net een beetje ruimte op de as en moet de boel soepel draaien. De axiale speling is dan minimaal en de uierzalf is een perfect smeer- en afdichtmiddel. Heb ik vergeten te vermelden hoe je de uierzalf in de askoker perst. Dat gaat het best met een injectiespuit. Om die te vullen maak je een beetje uierzalf warm en zuigt dat op met de injectiespuit. Zelf verwarm ik de uierzalf in het deksel van het blikje. Bogena levert de zalf in een geel blikje en is bijna bij iedere drogist te koop. Spuiten (zonder naald) haal je bij de apotheek, of misschien heeft de drogist die ook wel. Je kunt ook op de biets gaan bij een dokterspost. Vertel wel wat je ermee wilt gaan doen. Kijk maar of het met deze info allemaal lukt. En als de romp van je boot van hout is kijk dan of de binnenkant is geïmpregneerd, opdat bij lekkage geen water in het hout trekt. Succes ermee en laat weten of het allemaal een beetje lukt. Gr. Klaas.
     
  3. christiaan1997

    christiaan1997

    Lid geworden:
    5 apr 2015
    Berichten:
    4
    Heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg klaas. Maar even uierzalf halen dus Hij lekt echt in de as zegmaar. De contra moer zit er wel aan bij de schroef. Maar aan de andere kant heb ik geen stelring zitten geloof ik.

    Mvg
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2018
  4. christiaan1997

    christiaan1997

    Lid geworden:
    5 apr 2015
    Berichten:
    4
    Dit zijn mijn assen. De donkere vlekken die je in het moteruim ziet dat is epoxy.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 29 aug 2018
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Christiaan, Het lijkt ook wel dat ik zand zie liggen. Als dat zo is, dan maar gauw met de stofzuiger er in. En zie ik vet aan de koppeling? Is niet nodig. Als ze herrie maken dan is de uitlijning niet optimaal, maar is met deze dubbele kruiskop geen probleem. Probeer wel een paar stelringen te pakken te krijgen en zet die op de as tegen de kokers, zoals beschreven. Nu trekken bij achteruitslaan de assen aan de koppelingen en bij vooruitslaan andersom. En dat geeft ook herrie en slijtage. De BB schroefassen zijn geen topkwaliteit, maar zie als je de boel goed monteert en smeert voorzie ik geen problemen. Trek één keer per jaar de assen en vul de uierzalf aan. Door de waterdruk schuift er steeds een heel klein beetje vet naar binnen Daarom is het belangrijk dat de as axiaal goed opgesloten is. Je zou aan de binnenkant van een plastic dop (weggooifles) per as een kapje over de stelring kunnen maken. Dan slingert het vet niet tegen de wand van de machinekamer. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    Dick01 vindt dit leuk.
  6. christiaan1997

    christiaan1997

    Lid geworden:
    5 apr 2015
    Berichten:
    4
    Aah oke bedankt voor de verdere info klaas. Er ligt inderdaad een beetje zand in het schip omdat de vorige eigenaar het schip heeft uitgelood met zakjes zand. Dit ga ik veranderen voor lood.

    Mvg christiaan
     

Deel Deze Pagina