vragen voor project met mallen etc.

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door melvin_rs, 17 mrt 2008.

  1. melvin_rs

    melvin_rs Guest

    hallo mensen.

    ik zit al een tijd te lezen op internet over polyesteren en ben er inmiddels ook al wel aan begonnen ik rijd zelf brommer een aprilia rs. hiervoor ben ik een monoseat aan het maken vast wel bekend bij wat lui. deze zijn erg prijzig in de winkel. het was me idee om er een mal van te maken en dan dus met polyester nieuwe mono's te maken.

    ik heb inmiddels dus al wat polyester en andere dingen gekocht.
    ik heb de vorm van het zadel gemaakt van polyester deze later op de kappen gezet en vast gemaakt met polyester. (zie bijgevoegde foto's). dit allemaal mooi bijgewerkt geschuurd en geplamuurd en weer geschuurd.

    de vorm is te moeilijk om er 1 mal van te maken ding gaat dus doormidden.
    ik ben van plan om de mal van gewoon simpelweg polyester te maken.
    ik heb al meerdere filmpjes van Ed Norris gezien op youtube hoe je moet polyesteren. ik vond dit allemaal er wel aardig uitzien. ik probeer het vooral op zijn manier te doen met een gelcoat die ervoor zorgt (als ik het goed heb) dat het model later niet in de mal blijft zitten en zorgt voor een gladde oppervlak.

    ik heb ook al een ander topic geleze over gelcoat maken.
    nu heb ik dus aantal vragen.
    mijn mono is denk ik niet echt perfect egaal is er iets om dit nog even alsware 1 keer over te trekken zodat die egaal is?
    is gelcoat aan te raden? wat is de prijs van dit ongeveer en ze hebben het over pigment?
    en gelcoat beter spuiten of strijken of maakt het weinig uit?
    en ik ga me mal van polyester maken ik moet me mono eerst met gelcoat instrijken/spuiten en die uit laten harden en daarna polyester erover die de mal vormt?

    hoop dat jullie het met beetje aandacht me kunnen vertellen. ;)

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 mrt 2008
  2. barthezzo

    barthezzo Guest

    eerlijk gezegt denk ik dat de mensen hier je wel antwoord kunnen geven op je vragen of de mallen enzo..
    maar dit is een modelbouwforum, ik denk dat je dit beter op 1 van de scooter/brommer fora's kan zetten.
     
  3. melvin_rs

    melvin_rs Guest

    dit heb ik dus al wel gedaan maar daar zitten mensen die af en toe een gaatje of een scheurtje maken geen mallen en ook niet met gelcoat werken daarom vraag ik het hier. heb ook wel een polyesterforum gevonden maar die is een beetje dood... :)
     
  4. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Ik zal je op een later tijdstip een antwoord geven. Moet nu weg.
     
  5. melvin_rs

    melvin_rs Guest

    moi bedankt ;)
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Leuk!!

    Mooi projectje.
    Wat wil je weten, stuur me maar even een PB.

    Gert-Jan
     
  7. hezik

    hezik Guest

    Voor zover ik kan zien, heb je nu geen mal gemaakt maar een plug. Een mal is iets waar je het object aan de binnenkant in glast/polyestert. Je moet nu dus eerst nog een mal maken. Dat doe je door je huidige ding (plug) eerst 100% glad af te werken zoals je 'm wilt hebben. Daarna goed met lossingsmiddel (PVA) inkwasten, meerdere keren. Dan daar met polyester een mal op maken. Als alles droog is, kun je de mal lossen van de plug.

    Je hebt dan, zeg maar, 2 'schalen', waar je aan de binnenkant je object in gaat maken.

    Dat doe je door te beginnen met een laag lossingsmiddel (PVA). Daarna komt de gelcoat en daarna je weefsel (polyester/glasweefsel).

    Gelcoat is GEEN lossingsmiddel, de functie van het spul is niet zorgen dat e.e.a. makkelijker lost. De functie van gelcoat is het leveren van een mooi glad oppervlakte.
     
  8. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    De gelcoat dient niet om gemakkelijk uit de mal te komen. Daarvoor dient de loswas.
    Kijk even op mijn site voor een algemene indruk, er zijn hier op het Forum luitjes die het beroepsmatig doen/deden, hun uitleg houdt steek.
    rompen
     
  9. melvin_rs

    melvin_rs Guest

    oke dus gelcoat is gewoon voor gladheid,
    pva voor lossing.

    en over die mono die ik nu heb dit is inderdaad geen mal maar omdat ik nog geen mono had moest ik er eerst 1 maken zodat ik daaruit een mal kan maken.

    en lossingswax en gelcoat beter spuiten of verfen?
    en wat kost dit over het algemeen aangezien ik veel nodig zal hebben ik haal het al bij een poly bedrijf hier is alles al goedkoper dan in bouwmarkt bijvoorbeeld.

    en nog ideetjes om ding te egaliseren miss gelcoat handig voor?

    verder bedankt voor de reacties nu weet ik al meer ;)
     
  10. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Als je de gelcoat kunt spuiten, doen, met de borstel kun je strepen krijgen, die zijn weer weg te werken door 2 lagen gelcoat te geven. De loswas die ik tegenwoordig gebruik, is harde was, die moet gewreven worden. Bij het gebruik van goede loswas, is PVA overbodig, want die PVA is moeilijk egaal aan te brengen, ik ben er dan ook mee gestopt. Jouw werkstukken moeten mooi glad zijn, wacht hier de raad van deskundigen af op het Forum.
    De gelcoat die ik nu gebruik heeft een verbruik van +/-500gr/m² en kost 19euro/kg. Polyester is minder duur, iets van 7euro/liter. De prijs van glasvezel is ook flink, afhankelijk van de dikte.
    Ik denk dat je project haalbaar is. Gezien het doel, moet je voor kwaliteit gaan, in het begin zullen er fouten gemaakt worden = verliezen. Misschien kunnen "mislukte" werkstukken opgeschuurd worden en daarna toch nog geschilderd worden.
    Door de vorm van het werkstuk heb je een tweedelige mal nodig, dat wil zeggen er zit een duidelijke naad op, dus misschien sowieso schuren, en toch spuiten achteraf.
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2008
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Gelcoat is niet alleen voor de gladheid en kleur maar ook ter bescherming.
    Gelcoat is iets flexibeler dan lamineerhars en je krijgt dus minder snel scheuren.

    PVA als lossing vind ik persoonlijk helemaal niks, je kan beter lossingwas gebruiken.
    Voor beginners is PVA handig maar je krijgt met lossingwas een veel mooier oppervlak en je kan de mal al meteen in kleur spuiten, eventueel met 2K autolak.

    Je hebt nu een oermodel gemaakt, je zal een deelnaad en wat platen moeten maken om 2 helften te krijgen.
    Je vorm van je mono is wel ok maar de zijkanten langs je frame zijn wat lastiger te maken, is wel te doen maar is wel even wat werk.
    Je hebt ook wat klei of kaarsvet nodig.

    PVA zou je kunnen spuiten maar zoals ik al zei, beter lossingwas gebruiken.
    Gelcoat kan je beter spuiten, je moet dan wel speciale gelcoat nemen, dat heet Vorgelat.
    Dat kan je tot 50% verdunnen met styreen, gewone gelcoat kan je niet zo dun maken.

    Als je met polyester aan de gang gaat kan je redelijk goedkoop aan de gang.
    Ik wil je echter aanraden om de mal van epoxy te maken.
    Heeft 2 voordelen.
    Epoxy krimpt vrijwel niet, dus het lossen van de oermal gaat makkelijk.
    Tweede voordeel is dat polyester niet aan epoxy hecht, dus het lossen van je "kopie" gaat makkelijk.

    Ik weet niet waar je woont, polyester kan je overal wel redelijk goedkoop kopen.
    Zo rond de 9 euro per kilo voor lamineerhars.
    Epoxy is 2x zo duur.

    Goedkoop is deze firma, zit in Duitsland maar stuurt ook op.
    Als je vragen hebt over wat je nodig hebt dan kan je me mailen, ik koop vrij veel bij hun.
    HP-Textiles - Handel für Hochleistungstextilien


    Ik weet niet hoe egaal je oermodel nu is.
    Als je nog het "zuurkool" van de glasmat ziet zou je een glasweefsel, dus echt geweven!!! van 80 gram keperweefsel kunnen nemen.
    Die er nog overheen zetten.
    Dan een plamuurtje maken van lamineerhars en glasbubbels.
    Dat schuurt redelijk makkelijk en vult goed.
    Om het oermodel te spuiten gebruik ik zelf vrijwel altijd DD lak.
    Dat hecht goed aan het oermodel en is ook nog eens zo hard dat je het goed kan polijsten.

    Gelcoat kan je NIET gebruiken als een soort verf, het blijft kleverig!!

    Als je nou in de buurt woont wil ik wel helpen, is wel leuk.
    Ik heb vroeger ook een echte raceboot uit een mal gebouwd, om zelf in te racen.
    Was erg leuk om te doen.

    Grts Gert-Jan
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2008
  12. melvin_rs

    melvin_rs Guest

    mooi bedankt voor de goeie reacties.(en ik woon in winterswijk de achterhoek :eek:)
    mono is opzich wel glad alleen is het net alsware of er een deuk inzit van binnen naar buiten soms dus een klein heuveltje ik ben bang dat ik dit weer zie na spuiten van lak.

    verder vind ik dit wel een aardig filmpje
    DEa5_WHQZo0[/media] - How To Fiberglass #4 * Mold Making * Go Fast Fiberglass

    hij werkt ook met pva lossingswax en een mal van polyester.
    op deze manier was ik het ook van plan om te doen. eerst wrijft die de mal in met lossingswax. daarna een laag pva die hij later na het lossen van de mal eraf trekt(heeft dit nou echt een nut zoals ik jullie reacties lees kan het ook zonder?) en de mal tikt die los met een wigje opzich ziet het er niet moeilijk uit.

    ook vind ik dat hij met spuiten van de gelcoat er aardig egaal uitziet.

    ik moet dus als volgt te werk gaan:
    mono doormidden.
    een afranding creëren.
    met lossings wax insmeren.
    (misschien pva?).
    gelcoat spuiten.(laten harden).
    en polyesteren.

    en over die naad ja dit gaat nou eenmaal niet anders. dit werk ik na de tijd wel bij.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Melvin, je moet de mono niet noodzakelijk doorzagen. Een scheidingsrib in triplex erover maken, die vastgezet wordt met wat mastiek. Ook wat halve bolletjes erop plakken om later de 2 helften goed op te lijnen. De triplex rib passend maken is altijd een prutswerkje, en ook bij een boot niet altijd even gemakkelijk. Als de eerste helft in polyester opgebouwd is tegen de houten rib, dan de rib verwijderen, en de tweede helft opbouwen tegen de eerste. Dit past altijd, wel geen loswas vergeten op de ribben/flenzen.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat filmpje is hier op het forum al eens behandeld, is niet echt de manier zoals het moet.

    Je oermodel absoluut niet doorzagen!!!
    Gewoon een deelplaat maken.
    Als je in de Achterhoek woont zal je duits wel redelijk zijn.
    Die polyesterfirma zit trouwens net over de grens, in Schapen.
    Effe bellen en je kan de spullen gewoon ophalen.

    Hier een goede uitleg, hoe je de mal moet maken.
    http://download.r-g.de/formenbau.pdf

    Lossingwas moet je trouwens minimaal 10x inpoetsen met een tussentijd tussen de lagen van een paar uur.

    Als je de gelcoat in de mal gedaan hebt hebt dan ligt het een aan de gelcoat hoe lang je moet wachten.
    Bij de gewone "kwast gelcoat" moet je binnen een uur of zo de volgende laag, dus de lamineerhars, aanbrengen.
    De gelcoat moet nog een beetje kleverig zijn maar mag geen kleur meer afgeven.

    De spuit gelcoat (Vorgelat) moet je 12 uur uit laten harden.

    Succes!

    GJ
     
  15. melvin_rs

    melvin_rs Guest

    duits is zeker niet me slechste vak op school dat is geen probleem :cool:.

    en bedankt ik had er niet eens aangedacht om zon deelplaat te maken.
    en dat bedrijf zit wel net over de grens maar helaas niet in de buurt bij mij toch nog zon 50km denk ik.

    ik ga dus denk ik wel met triplex plaatje werken lijkt me ook wel wat netter te worden. en ik heb gezien dat bij dat duitse bedrijf de gewone glasmatten die ik heb new zijn bij hun :eek: vond ik wel appart. en bij hun duurder hier ongeveer 3.80 per vierkante meter daar bij 5vierkante meter al 2.80 per vierkante meter alleen de hars is er 2 keer zo duur.

    julie hebben het over lamineermatten/hars en epoxy.
    ik zie dat lamineermatten/hars en epoxy vrij duur zijn?
    zoals die kerel het in het filmpje lost met een wigje lijkt het mij ook prima te gaan. en ik kan helaas geen gelcoat op die duitse site vinden. :((of ik kijk erover heen.) maar waarom lamineermatten in plaats van gewoon glasmatten?
    als ik een mal maak wil ik dus lossingswax -> gelcoat -> met hars insmeren ->direct met glasmatten bedekken ->dit 7keer herhale voor een dikke mal?

    goed idee of zeggen jullie van gebruik maar lamineermatten/hars en epoxy en waarom?(ik wil voor de eerste laag 225 grams matten daarna 450grams als ik glasmatten gebruik)

    ga zo ook nog even kijken voor een spuitbeker met pistool.
     
  16. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Ben ik dan weer.

    1. Zorg dat je plug helemaal naar je zin is. Je product zal nooit beter worden dan je plug, dus steek hier wat extra uurtjes in. Plamuren kan je gewoon met polyesterplamuur. Schuur met een flexibel schuurblok, met de hand. Met de machine krijg je het nooit strak. Als je vormstuk helemaal goed is, kan je hem in de lak zetten. Eerst een primer, dan is je vormstuk weer helemaal egaal van kleur, en kan je de laatste foutjes nog zien en corrigeren. Als je geplamuurd hebt, dan weer een laagje primer, net zo lang tot hij 100% is. Dan de laklaag erop. Ik raad aan een PU lak te gebruiken, geen acryllak. PU lak wordt onder diverse namen verkocht. Vergewis je ervan dat je echt PU lak hebt. Autolakken zijn meestal op basis van acryl, en dat levert later een probleem op. Vraag derhalve om de technische datasheet. Daarop staat ook de verwerking. Goede ervaringen heb ik met de donkere kleuren van De IJssel (ook verkocht door Epifanes en Polyservice). Het spul heet DD lak. Neem bijvoorbeeld donkergroen, staalblauw of zwartblauw. De donkere kleuren vloeien mooier dan de lichte kleuren. Laat je niet verleiden de modellak te nemen. Hier zitten meer nadelen dan voordelen aan.
    Als je deze gaat spuiten, dan eerst een mistlaagje spuiten, en dan een volle laag erachteraan. Daarna niet meer nanevelen.

    Eventuele druipertjes kan je na uitharding (duurt 1 week !!!!!!!) nog voorzichtig uitschuren (waterproof) en polijsten.

    Nu idd de deelflens maken. Dit kan van allerlei materiaal, maar het makkelijkst is het als het materiaal al glad is afgewerkt. (spaanplaat, trespa, etc). Dit zo goed mogelijk pasmaken tegen de plug. Eventuele kiertjes vul je op met plasticine of modelline, een soort van niet hard wordende klei.
    Breng ook een paar heuveltjes plasticine aan op de flens, deze heuveltjes dienen later als pasnokken om de 2 helften sluitend aan elkaar te krijgen.

    2. Lossingsmiddelen
    Er zijn 2 gangbare systemen: Vloeibare systemen en vaste systemen. De vloeibare systemen zijn vrijwel zonder uitzondering semi-permanent. Deze hoef je na het lossen van het product niet iedere keer opnieuw aan te brengen. Echter wat duurder, en voor de consument moeilijker te verkrijgen. (en vaak in hoeveelheden waar je nooit meer door komt)
    De vaste wassen zijn er in verschillende types. Neem voor het maken van een mal een was die ook hogere temperaturen aan kan. Deze hebben een beter vermogen porositeit van de plug te vullen. Een voorbeeld is honeywax, of Meguiar 87. Breng deze volgens aanwijzingen aan. Het makkelijkste is de was aan te brengen op een klein deel, even te wachten tot de was dof wordt, dan met een schone doek "de oppervlakte breken" en na 10-15 minuten uitwrijven tot hoogglans. Dit zeker 4-6 keer herhalen.

    PVA is mooi spul, maar je krijgt geen hoogglans product, en als je het met de kwast aanbrengt is het nauwlijks streeploos aan te brengen. Een drupje dreft bij de PVA helpt. Aanbrengen met een met water natgemaakt stukje spons helpt ook. 1 laag is voldoende. Let er echter wel op dat PVA niet op alles wassen kan worden aangebracht. In de industrie wordt het eigenlijk alleen gebruikt op mallen van dibeuze kwaliteit, en op anti-slip delen in een mal. Liever niet gebruiken dus.

    3. Gelcoat.
    Gebruik voor een gelcoat het liefst een vinylester mallengelcoat. Deze voorzien van voldoende peroxide (2%, niet minder) en in voldoende laagdikte aanbrengen. (2x 500 gr/m2.) Wachttijd tussen de lagen minimaal 1 uur, liever iets langer.
    Als je kan spuiten, dan kan je een verspuitbare mallengelcoat nemen. Deze is dunner. Eventueel nog iets afdunnen met styreen. Professionele gelcoatspuiten kunnen de dikkere gelcoats ook verspuiten (spuitdrukken zijn veel hoger), maar een bovenbeker lukt dat niet.
    Kan je geen mallengelcoat vinden, neem dan een ISO-NPG gelcoat.

    4. Laminaat achter de gelcoat.
    Er zijn mallenbouwsystemen, welke snel een krimpvrij resultaat geven, maar lastig aan te komen voor de DHZer en ook niet in kleine hoeveelheden. Op dus naar de andere mogelijkheid:
    -breng een fijne mat aan (225 gr/m2, of 100 gr/m2 als ze die hebben). Gebruik de juiste hoeveelheid peroxide (1.5-2%) en gebruik niet teveel hars. Laat deze uitharden.
    Na schuren een tweede laag aanbrengen en weer laten uitharden.
    Wederom schuren, nu kan je een wat dikkere laag aanbrengen, bijv 2x 450 gr/m2. Laten uitharden, en weer schuren. Dan nog 2 lagen aanbrengen. Je mal is nu 5-6mm dik, en dat is genoeg voor een scooterkap.

    5. Breek nu de tijdelijke flens weg, en het hele verhaal begint van voor af aan. Zorg dat de mal niet van de plug loskomt. Dan heb je een probleem...

    Na het maken van de 2e helft, de flens op een aantal plaatsen doorboren, zodat je er een bout met moer door kan zetten. Los de mallen van de plug, en werk de rafelige randen af. Zet de 2 delen tegen elkaar met de bouten. Nu kan je je product gaan maken.

    Als je je product van polyester maakt, met gelcoat, dan kan je het naadje van de deelnaad wegschuren en polijsten.

    Leveranciers:
    Harjon Dordrecht
    Polyservice Nieuwerkerk en Amsterdam
    Duursma Wolvega
    Wilsor Biddinghuizen
    etc.
     
  17. melvin_rs

    melvin_rs Guest

    oke op dit forum heb ik dus echt meer dan op zulke scooter/brommer fora's hier krijgt ik tenminste meer dan 3 regels als antwoord. :wink:.

    ik heb dus ook een mail naar dat duitse bedrijf gestuurd ik zal even de tekst die hij stuurde erbij doen en wat nodig is vertalen. bij het soort mat voeg ik ff de site erbij van wat voor soort mat het zijn.

    1. Trennmittel: (lossingswax)
    HP-G (Grundierwachs) €4.90 per 200ml

    HP-PVA (Formentrennmittel)€5.39 per 200m (vormlossingsmiddel)


    2. Epoxidharze
    HP-E25D (Deckschichtharz)€12.30 per 400g (dekhars)

    HP-E55L (Laminierharz)€12.50 per 700g (lamineerhars)


    3.´Gewebe
    HP-T163E (Glasfilamentgewebe 163g/m²) €3.36 per vierkante meter.
    HP-T280E (Glasfilamentgewebe 282g/m²) €4.71 per vierkante meter.

    http://www.hp-textiles.com/glasfilament.htm


    paar dingen zijn me nog niet duidelijk.
    ik heb de mono nu in de primer gespoten ( 1 dag laten drogen? heb anders wel kacheltje)
    en kan gewone therpentine lak van de gamma ook?
    en bij punt 5. bedoel je dat ik in het midden een deelplaat moet maken van dunne triplex plaat. dan de ene kant afdichte met die klei soort. dan insmere met lossingswax (meerdere lagen). dan gelcoat spuiten. en dan met de matten plakken (welke ben ik dus nog niet zeker. dit late droge schuren en verder plakken tot geschikte dikte.


    daarna kan ik toch gewoon de halfe mal die klaar is al lost maken als die hard is? en dan verder gaan met de andere kant en als die klaar is heb ik er 2.


    ik voeg nog even een pdf bestand van internet volgensmij bedoel je die werkwijze? alleen waarvoor zijn die gaten later in de triplex platen.


    gr melvin

     
  18. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  19. susho

    susho

    Lid geworden:
    9 dec 2005
    Berichten:
    482
    Locatie:
    lemmer
    je kan beter de kant van de deelmal die klaar is blijven zitten, dan weet je zeker dat die perfect past, en dat er geen spleten tussen komen en dergelijke.
    je boort de gaten niet in de triplex , maar in de deelranden van de mal, zo kun je ze goed tegen elkaar houden als je het product lamineerd.
    verder kun je beter polyesterhars voor de mal nemen, is veel goedkoper,werkt beter met een polyester gelcoat, en kan het makkelijk aan,en het werkt beter op de glasmatten,het middel wat de vezels bij elkaar houd lost op in de polyester;) ). gaat wel stinken, maar epoxy is ook giftig ;)

    ik verbaas me ook nog steeds over wat sommige mensen hier weten ;)

    johannes
     
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2008
  20. melvin_rs

    melvin_rs Guest

    haha ik heb het polyesteren in 3 dage tijd geleerd alleen omdat ik gewoon zo veel interesse erin heb :D.

    je verteld over die gaten in de randen. dit is dus inprincipe om de 2 delen later aan elkaar te maken maar aals je mijn model bekijkt kan ik nooit gaan plakken wanneer beide mallen aan elkaar zitten omdat het helemaal rond loopt (dus op de kop). als je benede plakt en je wilt boven plakken kom ik er of moeilijk bij of ik denk dat het andere gaat inzakken.

    en ik las dat klei werd gebruikt voor de rande bij de deel plaat maakt dit de vorm van de mal niet anders? en door de deelplaat wordt me uiteindelijk product ook niet 3.6mm dunner (zo dik zijn de platen die ik heb).

    gr melvin
     

Deel Deze Pagina