vragen voor project met mallen etc.

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door melvin_rs, 17 mrt 2008.

  1. hezik

    hezik Guest

    G4 is een polyurethaanlak. Staat notabene groot voorop het blik. Strikt genomen is G4 geen 1K lak maar een 2K lak, waarbij de 2e component luchtvochtigheid is.

    G4 te duur vinden kan ik mij niet voorstellen, is zoals gezegd rond de 11 euro de kg.

    Of dit _de_ keuze is voor mallen weet ik niet. Ik reageerde op het feit dat iemand aangaf dat PU _de_ lak zou zijn.
     
  2. melvin_rs

    melvin_rs Guest

    ja ik heb al meerdere mails verstuurd zodat ik zoveel mogelijk info ontvang maar we zitten nu met pasen dus die zullen nog wel niet direct terug mailen.

    en ik heb ook bij het bedrijf gevraagd waar ik me glasmatten heb gekocht die zeide dat ze alles maakten met glasmatten..
     
  3. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user

    Ik zou een 2K PU lak nemen. Waarbij iso-cyanaat de verharder is, en niet vocht uit de lucht.
    G4 (en tegenwoordig ook een opvolger daarvan, G7 dacht ik) heeft absoluut zijn toepassing, maar als afwerklaag voor een plug is het te poreus.
    Tegen die porositeit zijn ook weer middeltjes, maar allemaal profi spul, met profi prijs, en profi verpakkingen. (bijv Ferro FS10 sealer, in 2,5 liter verpakking, voor een kleine polyesterverwerker al genoeg voor een aantal jaar.... Kost ongeveer 180 euro ex BTW)

    2K PU lak is er van
    de IJssel (DD lak, ook te koop bij Polyservice, Harjon, Epifanes. Ook in 0,5 kg verpakking)
    Awlgrip (grotere verpakkingen. Wel goed spul)
    Sikkens
    Thortex

    En zo zijn er meer. DD lak is echter veruit het makkelijkst, en in aangenaam kleine verpakking te verkrijgen.
     
  4. melvin_rs

    melvin_rs Guest

    nu nog even de vraag hoeveel liter/kg schat je aan primer en DD lak dat ik nodig zal hebben om dit te spuiten :cool: dan kan ik ff uitrekenen wat ik aan geld kwijtben.

    en ik lees net trouwens dat DD-lak ook prima met roller is aan te brengen dat het makkelijk vormt dus egaal wordt?
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    'Skiff' zit dacht ik ook tot over zijn oren in de kunstharsverwerking :)
     
  6. Ice

    Ice Guest

    Vraag me trouwens af of hier opleidingen voor zijn? Weet wel dat je als werktuigbouwkundiger de kunststofrichting kunt opgaan. Weet alleen niet of daar mallenbouw etc. ook wordt behandelt.
     
  7. susho

    susho

    Lid geworden:
    9 dec 2005
    Berichten:
    482
    Locatie:
    lemmer
    in mijn opleiding (maritieme techniek en watersport) komt het ook voor, en met de keuze van je stageadres kun je dan je richting bepalen, zo gaan sommigen hout, of staal, of motoren in. ik zit bij een bedrijf wat composieten verwerkt, dus ik ga de kunstof richting op, wat me goed bevalt.
    van skiff weet ik dat hij scheepsbouwkunde heeft gedaan, maar verder?
     
  8. Ice

    Ice Guest

    Bij mijn opleiding (WTB) heb je dus ook die kunststofkant. Ik ben bang dat daar helaas weinig aandacht wordt besteed aan composieten. Het is denk ik ook iets dat je beter zelf kunt leren, aangezien het meer mijn hobby is.
     
  9. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    DD lak is met de roller aan te brengen. Wel is het zo dat je de lak aan moet brengen, eventueel de strepen wegrollen, daarna niet meer narollen. Vooral de donkere kleuren zullen dan netjes vloeien. Lak wel bij voldoende temperatuur. Over 2 weken is het weer lekker weer. Nu is het te koud.

    @ Ron: Ik ben technisch adviseur bij een groothandel in composietmaterialen.

    @ Susho: Idd, Scheepsbouwkunde. Echter geen *** geleerd over kunststoffen. Wel heb ik destijds een cursus gedaan bij het toenmalige opleidingscentrum in Zwolle. (helaas verdwenen).
    De opleiding Lucht- en Ruimtevaart in Delft heeft nog het meeste met kunststoffen.
    Voor cursussen kan je wellicht terecht bij de VKCN (Vereniging Kunststof Composiet Nederland). Ook kan je bij een stage terecht bij een composietverwerker in je regio. Er zijn er zat.
     
  10. Ice

    Ice Guest

    Denk je dat zoiets thuis ook valt te leren? Met veel inzet en veel gebruik van internet + eventueel boeken moet je wel een eind komen, of denk ik nu wat te makkelijk hierover?
     
  11. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    er zijn talloze modelbouwes die enthousiast hun rompen thuis mallen en soppen.

    heb er zelf ook naar gekeken ooitmaar vond de aanschaf van alle materialen (zeker om met niks te beginnen) prijzig.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Er worden hele workshops en cursussen gegeven.
    Meestal in Duitsland maar Ruud Zandvliet doet dit ook wel.

    Prijzen van materialen valt best wel mee.
    Ik ga nu binnenkort weer een romp van 220cm afmallen.
    Dit is een erg dikke, ronde romp, dus veel weefsel nodig.

    Even grofweg berekend gaat de mal (van goede kwaliteit) me ongeveer 150 euro kosten.

    Om daar weer een romp uit te bouwen zal zo'n 50 euro materiaal zijn, maximaal.
    Dus de prijzen vallen wel mee.
    Voordeel is dat je wat makkelijker omgaat met crashes.
    Zoals wij bij dynamic soaring wel eens 5 kisten op een dag stukvlogen.
    Als je die kisten moet gaan kopen ben je minimaal 1500 euro op een dag lichter.
    Nu was het hooguit 150 euro schade.

    Maar zoals ik al eerder schreef, zoek je hulp bij ervaren bouwers, en dan niet de polyester "zuurkoolmat" bouwers maar mensen die echt strakke modellen kunnen bouwen en internationaal bekend zijn.

    GJ
     
  13. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Als je een paar keer met anderen kan mee kijken, en die je dan ook nog vertellen waar ze mee bezig zijn, dan kan je het thuis ook.

    Het belangrijkste: als je twijfelt over een materiaal: maak een testje. Ik maak met grote regelmaat schijnbaar doelloos vlakke plaatjes, om nieuwe materialen te testen, nieuwe technieken te proberen, etc.
     
  14. melvin_rs

    melvin_rs Guest

    even een berichtje van hier:
    ben gister op me brommer naar lichtenvoorde en aalten geweest om even een paar dingen te vragen (in lichtenvoorde zit dat bedrijf waar ik mijn polyester haal).

    ze vertelden me nog even zoals jullie ook al zeiden dat het echt noodzakelijk was om 2 comp. lak te gebruiken bij hun in de buurt zat wel een bedrijf die dat nog verkocht ik had helaas geen tijd om daar nog even langs te gaan want moest weer snel naar school :( .

    in ieder geval dus 2 comp. lak dan vertelde hij me dat hij wel lossingswax had dit koste 40 euro per pot terwijl dat bedrijf met zon potje een paar weken doet. dus zou ik wel een 1/4 potje keer kunnen kopen daar zou ik zon 50 modellen mee kunnen maken wat voor mij al te veel eigelijk is. (maar goed dit scheelt wel wat in de kosten.) daarna moest ik de gelcoat aanbrengen met kwast aangezien ik geen polyester spuit heb vertelde hij mij daar heb ik ander gereedschap voor nodig. die mooi laten uitharden en van met polyester matjes gaan werken dus mooi uitrollen met rollers en dan moet ik een mooi resultaat krijgen. want hij vertelde me dat hun altijd met glasmatten werkten.

    en nog een ander groot voordeel ik heb eindelijk geld terug gekregen van de belasting (ik zat momenteel aardig krap bij kas daarom zat ik te denken aan goedkope lak wat dus niet meer hoeft) hiermee kan ik een aardige tijd mee verder.

    tot zover
    gr melvin
     
  15. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    @melvin, goed materiaal is het halve werk. En houd er rekening mee dat er in het begin wel eens iets mislukt. Werken met matten is altijd een voordeel, omdat je precies weet dat er overal evenveel lagen liggen, je werkstuk heeft dan geen zwakke plekken.
     
  16. melvin_rs

    melvin_rs Guest

    kan iemand mij misschien snel vertellen of dit geschikte hars is vind het zelf nogal duur :( . Polyester-Systeme

    hars die ik eerst haalde bij bedrijf koste 4.50 exlc bw per liter. deze kost 11.50 ongeveer alleen de glasmatten zijn daar weer wat voordeliger :|
     
  17. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Dit "dure" hars is geschikt voor jouw doel. Dat van 4,50 lijkt me weer erg goedkoop, zorg dat je zeker bent dat het geschikt is om te lamineren, maw dat het enigzins verdikt is.
     
  18. melvin_rs

    melvin_rs Guest

    oke mooi om te weten alleen denk dat die goedkopere hars ook prima is zei werken er ook veel mee :p

    en verder ik wil zo ff verf gaan nevelen met compressor en spuitpistool met bovenbeker. ik hoorde iemand zeggen verdunnen met wasbenzine?
     
  19. susho

    susho

    Lid geworden:
    9 dec 2005
    Berichten:
    482
    Locatie:
    lemmer
    40 euro voor loswas lijkt me erg duur, polyservice m88 was 12,50 ofzo. het is in principe gewoon bijenwas. er heeft hier ook eens iemand met meubelwas gewerkt, was 98% bijenwas ofzo.
     
  20. melvin_rs

    melvin_rs Guest

    vandaag de monoseat gespoten ging niet echt lekker was ook eerste keer. volgende keer ook maar grotere compressor. het was eigelijk alleen om te kijken door de glans etc en het schuren te kunnen zien waar nog oneffenheden zaten.
    ik had de spuitpistool verkeerd staan en kreeg eerste minuut ofzo alleen maar dikke klodders daarna aan schroef gedraait en kreeg doet wat betere verf maarja er zate al klodders op dus totaal is het gewoon mislukt. maarja ik kan nu wel goed zien waar het egaal is en waar neit door de glans. naar mijn weten is die nu klaar op 1 punt na waar nog wat bijgeschuurd zal worden daarna maak ik hem schoon en glad en gaat die naar de spuiter die er 2comp lakje op spuit!. daarna kan ik weer verder met de rest van het verhaal.

    trouwens nog ff vraagje iemand ff snelle uitleg over verdunning met verf met spuitpistool de ene zegt wasbenzine de ander zegt alleen op goeie basis verdunnen een zegt helemaal niet maarja dat lijkt me onwaarschijnlijk.

    gr melvin
     

Deel Deze Pagina