VRC uitlaat voor HPI Baja

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door Pindarots010, 27 dec 2016.

  1. Pindarots010

    Pindarots010

    Lid geworden:
    26 nov 2015
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Barendrecht
    Hallo forumleden,

    Graag jullie advies/mening.
    Ik heb via MP een VRC uitlaat op het oog (zie foto's). Nu is de pijp na gebruik "bruinig" geworden.
    Is dit weg te poetsen en eventueel te behandelen zodat dit bruin worden wat wordt tegen gehouden...of is dat onbegonnen werk.

    En/of heeft iemand ervaring met uitlaatwrap.

    Het makkelijkst is inderdaad een nieuwe kopen...maar soms krijg je van opknappen meer een voldaan gevoel.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • VRC..JPG
      VRC..JPG
      Bestandsgrootte:
      64,2 KB
      Weergaven:
      591
    • VRC.JPG
      VRC.JPG
      Bestandsgrootte:
      61,9 KB
      Weergaven:
      431
  2. Pindarots010

    Pindarots010

    Lid geworden:
    26 nov 2015
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Barendrecht
  3. Pindarots010

    Pindarots010

    Lid geworden:
    26 nov 2015
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Barendrecht
    En weer als nieuw:
     
  4. wilbert de wit

    wilbert de wit

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    519
    Locatie:
    nieuwegein
    Als die ligt bruin is dus minimaal roest kun je met een brillo sponsje heel veel doen.
    En daarna met olie insmeren en warm rijden
     
  5. Pindarots010

    Pindarots010

    Lid geworden:
    26 nov 2015
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Barendrecht
    Ok, bedankt... ga ik proberen. Uitlaatje is onderweg. Ik laat wel weten of het is gelukt.
     
  6. Tomberland

    Tomberland

    Lid geworden:
    12 jan 2016
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Midden-Limburg
    Ik heb ervoor gekozen om de VRC uitlaat op mijn Losi MTXL te laten coaten. Deze is opgestuurd naar een bedrijf welke hem voorzien heeft van een keramische coating die tot 600 graden bestand is meende ik. De finish ziet er nog uit als nieuw na enkele maanden intensieve bash sessies. Alleen het laatste stukje van het demper gedeelte welke een beetje uit steekt heeft een paar afgebrokkelde stukjes aan de onderkant vanwege steenslag waarschijnlijk. Hier kun je toch weinig aan veranderen. Op plekken waar geen opspattende stenen komen houdt de coating prima. Het kost wat, maar is ook het overwegen waard. Echter als ik het opnieuw zou moeten doen weet ik niet of ik hier weer voor zou kiezen. Dit weekend heb ik een HPI Baja 5SC voor erbij gekocht, welke ook een VRC uitlaat heeft die goed onderhouden is met WD40. Deze heeft inderdaad een beetje een mooie bruine tint (patina noemen ze dat volgens mij), dus een hele lichte vorm van roest. Maar door de uitlaat telkens na het rijden even kort in te spuiten met WD40 en daarna met een katoenen doek na te wrijven blijft hij ook netjes. Je hebt dan niet de cleane look van de keramische coating, maar gewoon de rauwe staal look waarbij de lasnaden zichtbaar zijn enz. Dit heeft ook wel wat vind ik zelf. Je kunt de patina look eventueel dus zelfs helemaal weg krijgen door bovenstaande tutorial door te lopen in het youtube filmpje. Het kan in feite geen kwaad, het is puur een smaak kwestie. Een uitlaat spuiten met hittebestendige lak zou ik niet aan gaan beginnen. Dat brokkelt allemaal af en geeft een minder mooi resultaat. Ook zul je het regelmatig moeten bijhouden. Dus of keramisch laten coaten, of gewoon zelf met WD40 netjes houden. Mocht je voor de coating kiezen dan kun je eens contact opnemen met classic car parts Helden. Graat Jacobs kan je verder helpen.
     
    Pindarots010 vindt dit leuk.
  7. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Wat ik toen gedaan heb, en een aantal mensen van een ander forum ook, is de uitlaat insmeren met wat olie, gewone tweetakt olie werkt prima, en hem dan starten en laten lopen.
    Dan brand de olie in de uitlaat, waardoor hij niet meer roest, en je inderdaad wel die gave rouwe look houd.
    Ik heb mijn Marder niet zo heel lang gehad helaas, maar de mensen van het andere forum hebben de uitlaat daarna volgens mij niet vaak of helemaal niet meer ingesmeerd.
     
    Pindarots010 vindt dit leuk.
  8. Pindarots010

    Pindarots010

    Lid geworden:
    26 nov 2015
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Barendrecht
    Een beetje laat...maar alsnog bedankt voor jullie reacties. Eens even alles op me in laten werken en dan beslissen wat het gaat worden.
     
  9. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    heb ook nog wel tips . zou,m niet met brillo doen en olie . anders is beter en dan roest de pijp lange tijd minder. niet is onmogelijk met staal. tenzij... je dat onderhoud. als er roest opzit ben je al te laat. je krijgt pitting als je dat laat versloffen. dat krijg je niet meer weg. dus..... onderhouden = na elke rijbeurt schoonmaken, invetten met wit vet of zuurvrij vet.eerst voorbehandelen met p600 waterproof en wd 40. ipv water dus de wd 40 dan drogen met droge doek.daarna polijsten met pol of iets van die strekking . uitpoetsen . dan ontvetten met remmenreiniger ,droogmaken ... dan het witvet. dan ...... blijft ie netjes. zo doe ik het al minstens 25 jaar. pijp is als rvs zo fraai nog. succes , grt tom
     
    Pindarots010 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina