Vreemd model boiler?

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Bert V, 28 okt 2017.

  1. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Ik was even van de wijs gebracht omdat je specifiek de dom benoemde. In principe vind die drukverlaging plaats in de dom, ketel, en andere niet door appendage aangrenzende ruimtes.
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Opkoken:

    In een ketel zonder afname en zonder dat de druk oploopt (door een brander) is er een stabiele toestand / verhouding.
    Bij een bepaalde druk hoort dan een temperatuur.
    Water vormt stoom totdat de druk ontstaat waarop water niet meer kookt.
    Zet je in een houder een luchtdruk van 3.0 bar gaat het water pas (bij verwarmen er van) stoom vormen (koken) bij 133,5 graden. (niet bij de gebruikelijke 100 graden)
    Laat je daarna de druk ontsnappen (tot omgevingsdruk) stopt het water met koken tot de temperatuur gedaald is tot 100 graden.

    Heb je nu een model ketel met een druk van 3 bar, heb je een water temperatuur van 133,5 graden
    Neem je stoom af dan daalt de druk bijvoorbeeld met 0,1 bar.
    Al het water met een temperatuur van 133,5 gaat nu koken omdat bij een druk van 2,9 bar een stabiele toestand hoort van 132,5˚. het water is namelijk 1˚ warmer dan hoort.
    Pas als het water voldoende is afgekoeld door "verdampingswarmte aan zichzelf te onttrekken",(het vuur mag zelfs uit zijn) krijg je weer een stabiele toestand.

    Omdat water niet aan de oppervlakte gaat koken maar overal, krijg je overal dampbellen tussen het water.
    Het water groeit en geeft dus een hoger waterpeil in het glas.
    Het maakt dan niet uit of het een verticale of een liggende ketel is.

    Ooit een proefje gedaan door water te laten koken bij 20˚
    Gewoon de druk verlagen tot -0,98 bar.
     
  3. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Inmiddels heb ik na het starten van dit topic - via tal van verschillende zoektermen - geprobeerd meer over deze boiler te weten te komen.

    Een lang verhaal kort: Dat leverde tot op heden weinig of niets op, of misschien toch eigenlijk wel, nl. het volgende:
    Er zijn slechts enkele afbeeldingen van de boiler en het schip waarin deze stond te vinden.

    Voor een belangrijk deel zal dat te maken hebben met de oudheid ervan en dat er - mede omdat het hier een oorlogsschip betreft - veel info niet altijd openbaar is gemaakt of gewoon door de jaren heen verloren is gegaan.

    Onderstaande afbeelding zou vermoedelijk en naar ik aan mag nemen redelijk met het origineel moeten kloppen.

    Als ik daar goed naar kijk, zie ik toch een iets andere ketelvorm dan op de afbeelding aan het begin van dit topic.
    Namelijk een horizontale ketel met een dom.

    [​IMG]

    Op de volgende afbeelding zie je de (creatieve) vertaling in beeld die de designer van de firma Shipways er aan gegeven heeft.

    [​IMG]
    Op deze foto is de "Dom" al een stukje groter.

    Bij de onderstaande foto (zelfde als waar het topic mee begonnen is sorry er is er maar één van te vinden) krijg ik sterk de indruk dat de bouwer gewoon het voorbeeld van het Shipways model gekopieerd heeft en misschien de "Dom" of hoe je deze noemen wilt nog iets groter gemaakt heeft.

    Neemt niet weg dat zijn werk er nog steeds netjes uitziet maar inmiddels toch wel enigszins afwijkt van het origineel en daardoor aanvankelijk wat moeilijk te plaatsen was :rolleyes:.
    [​IMG]

    Het is en blijft een aparte project en ik hoop dat de bouwer van deze boiler in de toekomst toch nog wat meer van zijn vorderingen via internet prijs wilt geven en ben benieuwd naar de te halen resultaten van (uit)werking.
    Het oogt in elk geval allemaal best en behoorlijk serieus :cool:.
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2017
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    plaatjes zijn niet te zien

    Zou het niet gewoon en staande ketel zijn geweest?

    [​IMG]

    sommige heimachines hadden ook deze vorm, met de pijp aan de zijkant.
     
  5. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Nu hopelijk wel :eek:.
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    nee nog niet te zien
     
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    alles is te zien.
     
  8. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    limb
    Kan ook alles zien.
     
  9. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Vandaag kwam ik op de - aan het begin van dit topic genoemde - Facebookpagina " Modelsteamboats " weer een foto tegen.
    De (vreemd-model) boiler staat inmiddels samen met de machine in het schip en de bouw van alles lijkt redelijk ver klaar te zijn.
    Meer foto's of een stukje toelichting over e.e.a. staat er jammer genoeg (nog) niet bij.
    Ook Google helpt mij hier nog niet echt veel verder met het zoeken hiernaar :oops:.
    Maar de geplaatste foto laat in elk geval een stukje serieus en mooi modelbouwwerk zien :).

    [​IMG]
     
    Dunsz vindt dit leuk.
  10. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Op de achtergrond zie ik ook een serieus mooie draaibank staan :kwijl::yes:

    Op de pagina zelf staan ook heel mooie boten en stoomsloepen.
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2017
  11. Leuk uitziend ding, mooi gemaakt ook. Spreekt grote passie uit.
    Wat het kan/doet en/of hoe het zou werken, geen flauw idee?
     
  12. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Vandaag weer wat tegen gekomen :).

    USN Picket Boat #1
    First test run of engine, boiler, and propulsion train of R/C 1/12 scale model scratch-built, plank-on-frame construction model. Fireable cannon. 2-cylinder, double-acting oscillating steam engine and butane-fired tee-style, return flue boiler.

     
    jalu vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina