vreemde laadspanning voor 6v accupacks?!?!?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door The_beyonder, 2 jun 2004.

  1. The_beyonder

    The_beyonder Guest

    Ik heb een lader die van alles kan laden o.a. ontvanger accupacks. Op de zijkant van de doos staat voor accupacks van 4,8-6v. Ik dus die lader gekocht en een accupack van 6v. Nu zie ik in de omschrijving van de lader dat de uitgangsspanning van de lader 5,6 volt is. Is dat niet vreemd, met een 5,6 volt spanning een 6v acupack laden?? Als ik die accu geladen heb is de uitgangsspanning onbelast op de accu 7 volt dus das wel goed volgens mij.

    Kan iemand me helpen met dit vraagstuk????
     
  2. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Weet je dat heel zeker?
    Aangezien NiXX pakketen altijd met constante stroom geladen worden zal de spanning die de lader op de accu zet nooit constant zijn.
     
  3. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    Wat is merk en type van die lader. Mischien kunnen we wat vinden op internet.

    Tik even het stukje van de beschrijving over waar dat staat. Mischien wordt het anders bedoeld.
     
  4. The_beyonder

    The_beyonder Guest

    Het is een multilader van Conrad, bestelnr.: 228330. Onder infobox op www.conrad.nl zit een pdf met de beschijving waarin staat dat ie op de "bat" uitgang geschikt is voor 4,8v ontvanger accupacks en dat de uitgangsspanning 5,6v is.(zie eind van pdf onder technische gegevens). Op het doosje echter waarin de lader is geleverd staat op de buitenkant 4,8-6v ontvanger accupacks. Dit staat ook in de korte omschrijving op www.conrad.de onder hetzelfde bestelnr. De accu is trouwens de 227904.

    Is het mogelijk om met een vaste uitgangsspanning zowel 4,8v als 6v te laden of kan het apparaat zijn uitgangspanning aanpassen of heeft een accu er gewoon geen last van dat ie geladen wordt met een te lage spanning? Na het laden heb ik de spanning gemeten en die is onbelast gewoon 7,2v wat vlg mij goed is.

    Jouw opmerking Joost heeft me weer aan het denken gezet, dat is waar wat je zegt.
     
  5. red nascar

    red nascar Guest

    wat meet je voor voltage onder het laden?? dus wanneer de lader
    belast wordt??
     
  6. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    Ik vermoed dat zender en ontvanger geen spannings begrenzing hebben, maar alleen een hele simpele stroom begrenzing.
    Waarschijnlijk dus op beide uitgangen zelfde.
    Wat meet je onbelast? kan best 12V of zo zijn.
     

Deel Deze Pagina