VTOL

Discussie in 'MBF Labs' gestart door Lars_vS, 3 mei 2013.

  1. Lars_vS

    Lars_vS

    Lid geworden:
    3 mei 2013
    Berichten:
    4
    Hallo,

    Ik heb de 'drang' om een model-VTOL te maken. VTOL staat voor Vertical Take Off and Landing en is dus een vliegtuig die verticaal kan opstijgen en landen en dus ook kan vliegen als een helicopter, maar verder gewoon horizontaal vliegt als een normaal vliegtuig (dit laatste hoeft niet, maar kan wel en dat wil ik dus ook bouwen).

    Ik ben op het idee gekomen nadat ik Saints Row the Third heb gespeeld, waar ook zo'n soort voertuig in zit.

    Eerst wil ik even kwijt dat waarschijnlijk 99% van de mensen dit idee waanzin vindt, maar ik wil graag wat advies over de natuurkundige punten, niet over hoe ver gezocht dit idee is. :p

    Dit is het hele idee:
    Het model komt er een beetje als een F-16 uit te zien (puntige neus, lange vleugels en twee horizontale motoren). In de vleugels zitten 2 rotors die zorgen voor de verticale beweging. Die worden afgesloten door kleppen aan de bovenkant en onderkant waardoor de vleugel een vlak oppervlak heeft. Naast de neus zitten twee aparte rotors die niet worden afgesloten. Deze vier rotors kunnen kantelen over de as in de breedte en draaien om hun as in de hoogte waardoor ze met zijn vieren de VTOL helemaal kunnen besturen.

    Op de afstandsbediening (die ik zelf moet maken omdat ik zoveel 'commando's' nodig heb dat er geen een kant-en-klare afstandsbediening kan voldoen) zit een knop die de VTOL van 'verticale mode' naar 'horizontale mode' brengen. Als dit gebeurt gaan de kleppen op de vleugels dicht en geven de horizontale motoren gas waardoor de VTOL een voorwaartse beweging maakt. Misschien verlies je wat hoogte hiermee wat je eventueel wel weer weg kan werken door de horizontale mode iets langer te laten werken. Sturen gebeurt door de staart, maar draaien om de lengte-as en omhoog en omlaag bewegen gebeurt door de voorste verticale motoren (die dus niet zijn afgesloten).

    De horizontale motoren werken in als een soort jetmotoren. Er zitten motoren in een koker die van voor naar achter loopt. De koker wordt smaller naarmate je de achterkant nadert. Hierdoor wordt de lucht als het ware door de koker heengeperst waardoor je een redelijke snelheid zou moeten kunnen opbouwen.

    Verder wil ik er nog een mooi landingsgestel opbouwen (wat in principe drie poten is) dat ook in en uitklapt.

    De VTOL moet een gyroscoop hebben waarmee deze op eigen kracht kan bepalen of hij recht vliegt of niet. Daarmee hoef ik niet te kalibreren en niet te corrigeren bij de eerste de beste windvlaag. Verder hoef ik ook niet het gewicht perfect te verdelen (wel zo goed mogelijk), het voertuig zorgt zelf voor evenwicht. Ik moet er wel rekening mee houden dat als ik het gewicht niet 100% netjes heb ik niet meer volle kracht naar een bepaalde kant kan sturen en eventueel zou kunnen omvallen als ik de andere kant opstuur.

    Het wisselen van horizontale mode naar verticale mode moet ook een soort van noodrem zijn. Zodra ik de knop indruk of de schakelaar overhaal moet de neus omhoog bewegen, de kleppen opengaan, de jetmotoren stoppen en de verticale motoren gasgeven zodat de VTOL stopt waarna deze weer een 'pauzepositie' aanneemt.

    Verder wil ik er voor de grap ook nog wat lampjes in (ledjes en een soort van spotjes).

    Als laatste wil ik er misschien nog een cameraatje inzetten, maar dat kan wachten (het idee is voorlopig groot genoeg zo).

    Bij elkaar heeft de VTOL:

    2 krachtige motoren in de jets
    4 krachtige motoren voor de verticale motoren
    3 simpele motoren voor het landingsgestel
    2x4=8 simpele motoren voor het draaien van de verticale motoren
    1 simpele motor voor de staartvin
    2x1=2 simpele motoren voor de kleppen van de achterste verticale motoren
    1 rood ledlampje
    1 groen ledlampje
    1 goed schijnend lampje
    2 witte ledlampjes (een knipperende, een normale)
    1 gyroscoop
    genoeg ontvangers (tot nu toe 10)

    en de afstandsbediening:

    1 linker stuurknuppel waarmee hoogte wordt aangegeven (van beneden naar boven sturen) en waarmee naar links en naar rechts gedraaid kan worden om de hoogte-as (naar links en rechts sturen) in verticale mode (links en rechts sturen) en in horizontale mode gas geeft (van beneden naar bovensturen ) en rolt (naar links en rechts sturen
    1 rechter stuurknuppel die de VTOL naar voren, achteren, links en rechts laat bewegen (naar boven, onder, links of rechts sturen)
    1 knop/schakelaar om te wisselen tussen verticale mode en horizontale mode
    1 knop/schakelaar om het landingsgestel te bedienen
    1 knop/schakelaar voor alle navigatielampjes
    1 knop/schakelaar voor het goed schijnende lampje
    2 ledjes om aan te geven in welke mode je zit
    genoeg zenders (tot nu toe 10)

    Nou wil ik weten:
    -is het mogelijk om die jetmotor te maken of is een elektrisch motortje daar te zwak voor?
    -welk materiaal zal ik gebruiken? ik zat te denken om het hele model met een 3D-printer te maken, maar is dat materiaal niet te zwaar? Zo ja, welke vervanger zal ik dan gebruiken?

    Hopelijk zitten hier mensen tussen die hier met een doelgerichte blik op willen kijken en wordt mijn idee niet alleen maar afgekraakt :). het is inderdaad ver gezocht, maar zonder uitdaging ook geen plezier ;)
     
  2. Flight777

    Flight777

    Lid geworden:
    23 jan 2013
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Uithoorn
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. FransvH

    FransvH

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Amsterdam
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. jsf

    jsf

    Lid geworden:
    13 mei 2012
    Berichten:
    134
    De materialen waarmee 3D-geprint wordt (verschillende soorten plastics en metalen) zijn volgens mij veel te zwaar om het hele vliegtuig mee te maken. Hoewel, het is een paar mensen al gelukt:
    kRDg4UB9Ajg[/media] flight of 3D printed plane - YouTube
    Want a Flying Drone? These Students 3D-Printed Their Own | Wired Design | Wired.com
    Het is niet zo simpel als dat het klingt!
    Anders zou je depron, EPP of balsahout kunnen gebruiken. Volgens bij is depron dan nog het gemakkelijkste (versterkt met koolstofstaafjes).

    En voor zender kun ook eens kijken naar de Turnigy 9XR, die heeft een heleboel mogelijkheden en kost heel weinig. Binnenkort komen er reserveonderdelen van die zender, waarmee je misschien ook een eigen zender kunt maken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. Lars_vS

    Lars_vS

    Lid geworden:
    3 mei 2013
    Berichten:
    4
    Ik heb m bekeken en hij is heel mooi, en goedkoop! Ik haal mijn streven van 10 kanalen dan niet, maar als ik de lampjes weglaat kan ik precies alle 8 kanalen vullen.

    Verder heb ik een nieuwe vraag:
    Ik weet niet zeker of ik dit correct heb, maar volgens mij is het zo dat iedere beweging (naar links sturen bijvoorbeeld) zijn eigen kanaal heeft. Of heeft iedere motor/lampje/dingetje zijn eigen kanaal?

    Verder komen er geen kleppen op de vleugels. Jammer, maar de propellers met motor zijn nou eenmaal te dik voor de vleugels. Ik zou de dikte (nog verder) kunnen vergroten, maar dan worden ze te dik en krijg ik geen lift meer. Ze steken dus wel iets uit naar de onderkant, maar dat maakt niet uit (toch?).
     
    Laatst bewerkt: 3 mei 2013
  7. jsf

    jsf

    Lid geworden:
    13 mei 2012
    Berichten:
    134
    Elke servo, motor of led heeft zijn eigen kanaal (tenzij je natuurlijk meerdere op 1 kanaal aan sluit).

    Verder gaan een groot gat in de vleugel en een motor die aan de onderkant uitsteekt de vliegeigenschappen niet bepaald verbeteren. Maar als de rest van de vleugel (die wel massief en mooi afgewerkt is) groot genoeg is, zal het volgens mij niet veel uitmaken.
    Een dik profiel betekent trouwens over het algemeen juist meer lift (en natuurlijk ook meer weerstand).

    Hoeveel ervaring heb je eigenlijk al met r/c vliegtuigen of heli's?
     
  8. Lars_vS

    Lars_vS

    Lid geworden:
    3 mei 2013
    Berichten:
    4
    Haha, zeker omdat ik vroeg hoe dat zit met die kanalen. Ik ben begonnen met een klein kant-en-klaar vliegtuigje van de intertoys, maar toen dat na 2 weken kapot was ben ik naar wat professioneler spul gaan zoeken. Uiteindelijk is Tom, een vriend van mij, (is n soort technicus in t leger, en ICT'er) me gaan helpen met deze hobby en hebben we echte doe-het-zelf-bouwpakketten gekocht. Dit idee van de VTOL vond hij te ver gezocht, maar sinds hij in Afghanistan zit wil ik het zelf gaan doen. Omdat hij alles wist van het verbinden van die afstandsbedieningen heb ik me vooral bezig gehouden met het plakwerk (hij had geen vaste hand) en heb ik me nooit met de afstandsbedieningen beziggehouden (alleen tijdens het vliegen ;) )

    lijstje met dingen die ik zelf heb gebruikt/gemaakt:

    Traxxas 1/16 Rally Racer VXL RTR
    Shark 3-Channel RC Helicopter
    Blade CX4 RTF Beginner Helicopter
    1.4M Sky Surfer ARF
    Firebird Stratos RTF
    Super Dimona 2400 RC Model Glider (OVERSIZE)
    Nano CP X BNF

    En met Tom:
    Miss GEICO 29 BL Cat 2.4 RTR V2
    Blade mCP X V2 BNF
    Westward 18 Sailboat RTR
    eRC F/A 18E Super Hornet 90mm ARF Jet (OVERSIZE)
    Eurofighter 360 Jet AIRFRAME ONLY (OVERSIZE)
    7 CH Grey Camo SU-35 RC EDF Jet

    Als ik het zo bekijk heb ik er meer geld aan uitgegeven dan ik dacht :)

    Vooral de laatste was gaaf, ging erg hard! :)
     
  9. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    Hoe gaat het met je nano cpx? Is toch feller als gedacht zeker ;-)
     
  10. Lars_vS

    Lars_vS

    Lid geworden:
    3 mei 2013
    Berichten:
    4
    haha, ik dacht: leuk, een klein helicoptertje. Maar dat ding ging hard! Ik moest harder wennen aan de besturing in het begin, gewoon omdat deze zo klein EN sterk was.

    Maar laten we wel even on-topic blijven. Ik ben druk bezig met een digitaal model maken in Google Sketchup (gratis, maar zeer goed 3D-tekenprogramma) en ben nu aan het kijken waar ik de propellers voor de verticale mode moet gaan plaatsen...

    Update: ik heb voorin, achter de cockpit, een jet-achtig-geval geplaatst (in Sketchup). Er moet een ducted fan van 50mm in komen die de lucht door de opening aan de onderkant (die 2x zo kleiner is dan de opening aan de bovenkant) naar buiten moet persen. De opening aan de bovenkant wordt afgesloten door een klep. Verder ben ik nog aan het kijken waar ik de andere 2 (of 3) verticale motoren wil plaatsen, ik denk vlak tussen de vleugel en romp.
     
    Laatst bewerkt: 7 mei 2013
  11. Ezra

    Ezra

    Lid geworden:
    1 jan 2015
    Berichten:
    2
    Dus in principe is het gewoon een model van een f16 waar een quadcopter in verstopt zit? Dat moet te doen zijn.
     
  12. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Den Haag
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Den Haag
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Is een werkend model van een V22 Osprey niets voor je ?
    [​IMG]

    Kun je met minder motoren wel iets maken wat eventueel gaat werken.
    Een in de romp moet je genoeg ruimte hebben om de RC handel in kwijt te kunnen.
     

Deel Deze Pagina