waar gloeidraad te kopen om schuim te snijden ?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door hilbren, 9 feb 2003.

  1. hilbren

    hilbren Guest

    ik ga mijn vleugels uitsnijden uit een groot stuk schuim, ik heb dus ook een behoorlijk stuk gloeidraad nodig (nikelchromed wire ofzo).

    waar kan ik dat kopen ? (regio gouda/utrecht en omstreken)
     
  2. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    ik gebruik Graupner snijdraad

    [​IMG]

    te koop in de (betere) modelbouwwinkel 2br in Bussum bijv.
     
  3. Frank Stevens

    Frank Stevens

    Lid geworden:
    17 sep 2002
    Berichten:
    2.035
    Locatie:
    Soerendonk, het leukste gat van Nederland!
    Pianodraad.
    Te koop in de muziekwinkel.... :lol:

    Grtx Frank
     
  4. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Welke toonsoort :twisted:
     
  5. Frank Stevens

    Frank Stevens

    Lid geworden:
    17 sep 2002
    Berichten:
    2.035
    Locatie:
    Soerendonk, het leukste gat van Nederland!
    De hoge C
     
  6. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Is een gitaar snaar (steel guitar of Fender StratoCaster etc.) misschien dan ook iets...

    Maar alle gekheid op een stokje...IMA models http://users.belgacom.net/imamodels/, Willem Bravenboer heeft het nog steeds in de pijslijst staan...5 m1 voor € 7,-- moet wel goed zijn..komt bij de Piepsnijder van Belgie/Nederland en omsteken vandaan...
     
  7. Harmpy35

    Harmpy35

    Lid geworden:
    26 aug 2002
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Enschede
    Ik gebruik altijd WASLIJN, dit werkt echt zeer goed en strak.
    Je kan het heel hard spannen en toch lekker heet stoken zonder dat er dan veel torsie ontstaat.

    Tis gewoon van die hard plastic waslijn (meestal vel gekleurd), daar zitten dan weer 4 of 5 hard stalen super dunne draden in. Met een slechte knip tang krijg je die niet eens door :D .

    Maar met 1 zoon draadje tussen een boog wil het snijden erg goed.

    P.s. pas echt op met je handen, ik heb al tig keer zoon draadje uit mijn vingers getrokken :evil:
     
  8. Biggles

    Biggles Guest

    Ik gebruik hiervoor "locking wire", dit wordt in de luchtvaart gebruikt om vijzen te locken. Het is roestvrij staal.

    Ik zou zeggen, smijt geen geld weg, maar rij naar het dichtst bijzijnde vliegveld en vraag of je een metertje of 2 van dat spul mag hebben.
    Ik heb een rol van 0.5 kilo liggen.

    Het werkt heel goed.

    Groeten
     
  9. Didier

    Didier Guest

    CONRAD?
     
  10. mike

    mike Guest

    ha mensen,

    je moet natuurlijk wel rekening houden met de voeding die je gaat gebruiken voor het snijden; uit ervaring weet ik dat je niet zomaar klakkeloos een of ander ijzerdraadje of waslijntje kunt gebruiken voor de voeding of generator die je gaat gebruiken voor het snijden...

    de meeste modelbouw zaken hebben 'speciaal' schuimsnij draad (5euro), dat is inderdaad nikkel/chroom draad (dun zilverkleurig). Misschien kun je dit ook elders kopen bij bijv. de gamma, scheelt een paar duiten

    successos,

    Mike
     
  11. hilbren

    hilbren Guest

    de voeding is geen probleem, ik zit alleen met het probleem dat ik een vleugel wil uitsnijden en dat betekent dat dat dunne draadje behoorlijk wat te verduren gaat krijgen (als ik het daar mee ga snijden). vandaar dat ik naar een alternatief aan het zoeken was :)

    ik praat hier dus over 1 vleugel van totaal een meter breed, die snij ik dus in twee delen... 50 cm en ik denk niet dat dat dunne draadje dat gaat houden
     
  12. mike

    mike Guest

    'k heb met dat dunne nikkel/chroom draad vleugeldelen van ongeveer 60cm uit roofmate gesneden (dit is behoorlijk stevig schuim)... er stond flinke spanning op maar het draad kan dat goed hebben.

    watvoor schuim moet jij snijden ?
     
  13. hilbren

    hilbren Guest

    das toevallig dat moet ik ook gaan doen (zie het mig 3 topic bij elektro)
    gelijk even een vraagje: hoe/waarmee span jij die draad ?
     
  14. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
  15. mike

    mike Guest

    [​IMG]

    heel simpel, gewoon een lange plank of balk, aan 1 kant een scharnierent punt en een veer die de boel in spanning houdt (je kunt nog een boutje en moertje als extra kabelspanner gebruiken).
     
  16. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Ik gebruik een bezemsteel met aan de uiteinden 4mm verestaal (in kopse kant een gat geboord).
    Op uiteinde van verenstaal groefje geslepen waar de snijdraad (een dubbel oogje) inhangt.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  17. Frank Stevens

    Frank Stevens

    Lid geworden:
    17 sep 2002
    Berichten:
    2.035
    Locatie:
    Soerendonk, het leukste gat van Nederland!
    Deze jongen gebruikt gewone PVC pijp.
    Een 5/8' in een 3/4' geschoven en daar kun je een perfecte boog van maken.
    Aan de uiteinden van koperpijp twee klemmen zetten (te vergelijken met een klem op een figuurzaag) en snijden maar!! :D
    Simpel. :D

    Grtx Frank
     

Deel Deze Pagina