Waar haal je tissue en dope?

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door HugoW, 12 dec 2014.

  1. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Hoi,

    Ik ben met een balsa projectje bezig, massief, geen ribben of zo, en ik wil er een simpel huidje op maken. Ik wil graag het oude dope en tissue eens proberen, maar waar haal ik het? Als ik tissue google kom ik bij Kleenex uit, als ik dope google, nou ja... OK, dope is spanlak, dat heb ik nog, maar wat voor tissue heb ik nodig en waar haal ik het?

    Dank,

    Hugo
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Modelbouwwinkel....
     
  3. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ik heb diverse webwinkels bekeken want in de buurt heb ik geen winkels. Ik heb er ook twee gebeld, beide wisten wat ik bedoel maar voeren het niet of niet meer. Vandaar mijn vraag hier.

    Hugo
     
  4. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
  5. robo

    robo

    Lid geworden:
    14 dec 2004
    Berichten:
    202
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
  6. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    hugo.
    ik heb het gekocht bij Hangar modelbouw in Kampen ,kost 1,60 per vel 50 x 75 c,m,
    john.
     
  7. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Dank juliie wel. Robo, ik zal wel scheel zijn, ik zie wel papier en koverall en zo, maar geen tissue. Of heb ik het fout en is Japans papier ook tissue? Ik dacht van niet...

    Dank,

    Hugo
     
  8. robo

    robo

    Lid geworden:
    14 dec 2004
    Berichten:
    202
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    ja japan papier is ook dus tissue , je hebt ook nog soorten met een gestreken kant die is glad
    doe jezelf een plezier en gebruik geen spanlak maar porienvuller , tenzij natuurlijk op open vleugeltje..
     
  9. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    @HugoW ik begrijp dat bloed weer eens kruipt waar het niet gaan kan
    Heb je Hobby-In in Waalwijk al eens geprobeerd? Kan me zo voorstellen dat die het wel hebben.

    Groeten, Peet
     
  10. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Hij is bijna klaar:

    [​IMG]

    Geintje. Nee, voor mij de komende tijd geen rc vliegtuigen meer. Misschien ooit later weer, maar ik heb alles verkocht, ook mijn zender.

    Dank voor de tip, inmiddles heb ik een andere oplossing gevonden.

    Hugo
     
  11. Arier

    Arier

    Lid geworden:
    28 apr 2009
    Berichten:
    318
    Locatie:
    Dicht bij Oudewater
    ???:( lees ik dat goed? Stop je met de hobby?
     
  12. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ja, de hele boel is verkocht en ik stop ook met de club, de racerij, etc. Alleen de autootjes blijven.

    Hugo
     
  13. Arier

    Arier

    Lid geworden:
    28 apr 2009
    Berichten:
    318
    Locatie:
    Dicht bij Oudewater
    ... Jeetje, zomaar opeens? een paar dagen geleden zocht je nog "tissue en dope"??
    En wat dan met dat nieuwe grote model? Bouw je die dan voor een ander of zo?
     
  14. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Nou, ik ben al bijna een jaar geleden gestopt. Je kan ook andere dingen uit balsa maken, en dan met tissue en dope afwerken, hoor. Die foto van die enorme Telemaster heb ik alleen als geintje gepost, die heb ik gewoon op google gevonden.

    Hugo
     
  15. Arier

    Arier

    Lid geworden:
    28 apr 2009
    Berichten:
    318
    Locatie:
    Dicht bij Oudewater
    Ha, ha had je mooi beet :D.
    Ik vlieg nu zo'n 15 jaar en vind het nog steeds prachtig. Om me heen zie ik anderen soms ook stoppen maar kan dat niet plaatsen. Ach ja misschien komt er dan iets anders op je pad wat net zo leuk of zelfs leuker is :p. In ieder geval veel plezier met de auto's!
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.173
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Vertel, vertel!

    Whoeha! bouw je in alle hoop een mooi model, komt alle hoop met een smak naar benee, is alle hoop vervlogen :D

    Om dan bouwdriftig door te gaan moet je uit het juiste hout gesneden zijn, balsa bret voor de tronie hebben (sommigen kiezen dan voor ARF-schuimwafels, verstandig, je weet tevoren al dat dat met een factor 'tijd' in de container thuis hoort...whoeha...)

    Nee, ik vrees ook dat ze mij meermans van het veld moeten sleuren voor ik stop...
    dan zal ik mij wenden tot 'bootjes'...

    Hmmm heb ook nog zo een Tamiya Mini... nieuw in doos... wel gebouwd (zonde eigenlijk, 1993)... nooit getest.
     
  17. Taurus Flyer

    Taurus Flyer

    Lid geworden:
    4 nov 2014
    Berichten:
    79
    Oppervlakteafwerking met tissue en dope werd in het verleden vaak gedaan als voorbereiding op bijvoorbeeld lakken met brandstofbestendige lak of met als eindafwerking een laag primer (grondverf) en daarover de verf, beide gespoten.
    De tissue- en dope-plaag gaf daarbij een redelijk gladde beginlaag.
    Probleem hierbij zijn de rondingen zoals vleugeltippen en rondingen van de romp. De tissue moet dan in segmenten aangebracht worden.
    Kiest men als afwerking alleen de dope en schuurt met de balsa daarvoor eerst glad dan kan eenzelfde eindresultaat bereikt worden, alleen het oppervlakte is wat kwetsbaarder, minder hard.
    Indien men tóch een hard oppervlak wil hebben dan kan ook een laagje G4 aangebracht worden en geschuurd.
    Voor een statisch object, opgebouwd uit balsa kan dit een zeer goede methode zijn, vooral indien veel rondingen aanwezig zijn.
    De tissue en dope methode bestaat al ruim vijftig jaar als voorbereiding op een verflaag en is, indien goed aangebracht ook gewichtsbesparend.
    Een dope laag als voorbereiding op G4 voorkomt het overmatig binnendringen van de G4 in het balsahout en voorkomt tevens dat de oppervlaktevezels van het hout opzwellen hetgeen het schuren van de harde G4 bemoeilijkt, dat maakt de G4 laag aanmerkelijk ruwer en zwaarder.

    Taurus Flyer
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.173
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    G4 over spanlak gaat direct werken. Verdraagt elkaar niet.
    Helaas proefondervindelijk moeten vernemen. Het betekende terug naar af.
    Spanlak over G4? Dan heb je geen chemische werking. Alleen hechting kan lastig blijken.

    Spanlak, of dope doet nog iets anders. Het krimpt iets. Dat effect heb je niet bij G4.

    Papier, zijde of kunstzijde, nylon. Papier en zijde werd gecombineerd in afwerking, ook bij indekken vleugel.Moet in de lijnbestuurde afdeling nog een draadje staan over een schitterend gebouwd lijnmodel 'oude stijl' gebouwd.
    Zie verder in het zweefgedeelte de bouw van de Hast. Van Ariel (Johannes). Een schoolvoorbeeld van bouwen.
    zwei-antik-segler

    Algemeen... Vleugel wordt eerst in de spanlak gezet. Overmatige lak wegdeppen.
    Na drogen lichte schuurronde. Vervolgens word de tissue nat aangebracht en licht gelijkmatig gedroogd (niet met föhn).
    Nog niet volledig ingedroogd kan de tissue worden gehecht met spanlak, na iets indrogen spanlak, verder worden afgelakt.

    Ik heb nog van die oude MAP boekjes liggen. Die lagen als kind onder mijn hoofdkussen.
    Daar staan die techniekjes allemaal nog in. Silk en tissues...

    Verder af en toe eens de 2e hands boekwinkeltjes in. Zoeken naar boekjes van Vic Smeed. Destijds een "model builders goeroe".

    Of deze site die al meer dan 10 jaar in de lucht is...
    http://www.airfieldmodels.com/infor...ls_for_model_building/finishing_materials.htm

    De 'weetjes' staan natuurlijk hier. Dope gaat heel ver terug...
    http://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_fabric_covering
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  19. Taurus Flyer

    Taurus Flyer

    Lid geworden:
    4 nov 2014
    Berichten:
    79
    Dat is duidelijk, ik heb wél Glitsa toegepast als afwerking over balsa/triplex/spanlak voor de romp en balsa/zijde en spanlak voor de draagvlakken, tevens als brandstofbestendige laag. Dat zal een beter alternatief zijn. Dus Glisa over een balsa model, vooraf bewerkt met spanlak en schuren.



    [​IMG]


    Taurus Flyer
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Nope...

    Daar was voor mij ook een complete geestelijke teloorgang voor nodig. Nu lucht het op om weg te zijn. Ik kom misschien later nog terug, je weet het nooit...

    Lijkt me ook gaaf, vooral zeilboten bouwen uit hout.

    Zou inmiddels best een collector's item kunnen zijn. Ik ben wel blij met Tamiya. Het is niet allemaal top spul, maar het rijden in de Cup is veel lol per euro en per uur instoken tijd. En dat is in mijn leven nu heel belangrijk.

    Hugo
     

Deel Deze Pagina