Waar houdt electrisch op en begint brandstof?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door WillydeWoofer, 19 nov 2016.

  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.829
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    1 gek kan meer vragen, dan 10 anderen kunnen beantwoorden :D ;

    Is een brandstofmotor niet nadelig voor de aerodynamica? Er steekt van alles uit, o.a. de uitlaat.
    Steek je hand maar eens uit het raam van de auto als je 80km/uur rijdt.
     
    arnodejong vindt dit leuk.
  2. Sjefman

    Sjefman

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    56
    K
    Precies het punt wat ik probeerde te maken, haha.

    Motortjes gaan altijd op hun zij, uitlaatje onder de romp scheelt een hele hoop troep inderdaad.
     
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.829
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Onderstaande tekst trof ik aan op internet;

    This is an area where I find interesting. Each power choice has pros and cons. One thing I have noticed about flying electrics is that I am flying while guys are charging unless they have three or four batteries. Even then they have to charge one if they fly too long and don't start the charge. They usually bring generators or charge from their cars/vans, etc. Cases with chargers, batteries, and wires are laying everywhere just for a couple hours flying.

    I have flown electrics, nitro, and gas and have stuck mostly to gassers. I have three gassers and sometimes a nitro I normally take to the field and I don't have to charge anything at the field and I can fly until I am tired without even bothering with charging. I don't have to carry a generator or other additional batteries so I don't have gobs of field equipment laying around. I don't have to be concerned bout running the battery down on my vehicle.

    Another thing I have found that I don't like about flying my electrics is the sound. I prefer the solid sound of the gas engine. The one real plus with electrics I do like is that I can have a small electric with me and pretty much fly it anywhere and I think this is a great "pro" for electrics. Where I normally fly though it does not benefit me as much to have an electric.

    Electrics do have their place though, yet not as many in my fleet anymore (too many batteries!). [​IMG] [8D]
     
  4. Sjefman

    Sjefman

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    56
    Leuk. Het tegengestelde word gebruikt door electrovliegers, namelijk dat ze geen grote startkist mee hoeven te zeulen, geen kannetjes brandstof. En dat zij vliegen terwijl de brandstof vliegers hun motortjes niet aan de praat krijgen en lopen te klooien met afstellen.

    Komt weer neer op: wat zijn de voorzieningen, waarin wil je investeren en wat vind je leuk.

    Wij hebben op de club gewoon 230v uit de muur, dus koop een goede duolader en een paar snel te laden lipo's en je vliegt ook volcontinu als je het zou willen.

    Overigens vergeten brandstof vliegers nog wel eens ontvanger of startkist accu's te laden en staan ze ook stil.

    Voorbereiding, nadenken en je materiaal op orde hebben is het belangrijkste. En daarna is het een kwestie van voorkeur.
     
    renetl50 vindt dit leuk.
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.829
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Goed om diverse argumenten tegen elkaar af te wegen. Bij ons is helaas geen stroomvoorziening. Laden vanaf de autoaccu gaat niet zo snel.

    Momenteel lees ik over een Great Planes Revolver "90. Daarvoor zou je twee sets lipo's 6s/5000mah nodig hebben. Kosten € 500,00 en een flinke motor
    van € 200,00. Een goede brandstofmotor zoals een DLE55ra kost € 400,00

    Wat blijft is de kortere vliegtijd met lipo's.

    Maak ik ergens denkfouten?
    Of bedenken we allemaal argumenten om ............?
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    eigenlijk heb ik hetzelfde als de man in de engelse tekst (behalve benzine, dat heb ik nog niet..)

    Klein, electrisch spul neem ik mee voor "ff" een halve tel een kist de lucht in gooien.
    past lekker op de achterbank/koffer. halve tel en vliegen.
    Daarna alles weer in de koffer mikken en je bent weg.

    Maar je hangt wel vast aan de accu's die je bij je hebt.
    ik neem dan geen laders, loodaccu's of generatoren mee.


    Nitro kun je idd vliegen tot je zelf moe bent.
    dus een vliegdag bij mij is dan ook met name voor de brandstof kant van de hangar.
    dan heb ik 1 startkist bij me, waarvan ik iedere brandstofkist kan tanken/starten etc.

    Ik heb dan inderdaad meer bij me dan de electro man die met 1 set accu's uitgevlogen is.
    Evenveel als de electroman die laders en loodaccu's mee gaat slepen.
    minder dan de electroman die generatoren meesleept...


    En qua starten van brandstofspul.
    kwestie om leren gaan met brandstof.
    de mijne hebben me dit jaar nog niet laten staan.
    en als het dan eens gebeurt, is er wel iets specifieks aan de hand.

    niet geladen accu's heb ik meestal geen last van.. ik heb 3 ontvangeraccu's, en doorgaans maar 1 a 2 toestellen bij me.
    dus 1 accu heb ik extra bij me. en daar doe ik bij de vliegtuigen 5 vliegdagen mee.

    dus het is echt een kwestie eigen voorkeur..
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    bij ons ook geen stroomvoorziening...

    electro setup:
    - motor
    - accu's
    - regelaar (die mis je nog in je vergelijk)

    brandstof benzine setup:
    - motor (ontsteking zit er bij nieuw spul vaak bij)
    - uitlaat, zit er regelmatig niet bij bij benzine. vaak 100 - 150 eur als je netjes gaat doen.
    - kill switch (noodzakelijk om de motor uit te krijgen)
    - tank, leiding etc.

    dat zijn de dingen die anders zijn...
    en qua bouw van het model scheelt er meestal wel iets tussen E uitvoering of brandstof uitvoering.
    ook moet je erg hebben dat je de servo's een beetje vloeistofdicht wegwerkt bij brandstof.
    bespanning moet goed dicht zitten, geen open naden.
    Soms moet je even aandacht besteden aan de servo's, je kan niet aan de lichte kant gaan zitten ivm trilling van de motor die tandwielen kapot kan beuken.


    maar...
    Ook hier, nog steeds eigen voorkeur.
    Lipo's moet je nog wel eens vervangen, een brandstofmotor moet af en toe even onderhoudstechnisch naar gekeken worden.
    lipo's laden goedkoop, maar zijn in aanschaf duur.
    benzinemotoren moet je even bij weten wat je doet. electro is meer plug and play.
    benzine kun je dan weer 15 a 20 minuten mee vliegen, afhankelijk van je tank. en die koop je zelf.

    bij die maat kun je trouwens wel een leuk rooksetje erop zetten... dat kan op brandstof vrij simpel.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik ben een electroman, en sleep nooit accu's, generatoren en laders mee.
    Ik lieg: een lader doe ik nog wel eens mee, maar geen aparte accu's of generatoren.
    Wel m'n kistje lipo's die op voorhand volgeladen zijn en een aantal toestellen die met verschillende lipo's vliegen.
    Op een ruime vliegmiddag kan ik ook ruim 20 vluchten maken tot ik het echt beu ben.

    Je moet iets meer plannen en er iets meer de aandacht bij houden wat je gaat vliegen vooraf zodat je de juiste lipo's laadt, maar eigenlijk kan een beetje discipline nooit geen kwaad. Is het nu brandstof, methanol, LiPonol of pure thermiek.

    Het is een way of life die niet beter of slechter is. Het is gewoon een alternatief. En dankzij dat alternatief zijn er een heleboel mensen beginnen vliegen die nooit ofte nimmer met brandstof zouden begonnen zijn (en waarvan er sommige later wel de stap zetten naar brandstof).

    Met dit ene zinnetje ben ik het nu niet eens, met de rest van je betoog wel. Electro is zeker niet altijd plug and play, tenzij je de kant en klaar schuimwafeltjes koopt of dergelijke.
    Maar het uitwerken van een degelijke electrosetup (uitrekenen, meten, regelaar instellen, ) vraagt ook wel degelijk wat vakkennis.
    De electropiloot die er zijn hoofd niet bijhoudt heeft vroeg of laat ook een prop in zijn vingers. En electro stopt niet...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.214
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ha! Vandaag ben ik het ook niet een met Student... :D
    Halve waarheid... ;)

    Brandstofmotor... veel 'herrie'... daar heb je standaard respect voor. Net als voor een dikke wesp. Maar je moet terdege opletten... zeker??

    Maar een elektrokist met enig vermogen... er hoeft maar iets verkeerd te gaan, een trottle-cut verkeerd... een regelaar corrupt (als het voorkomt...)

    Het e-vermogen komt vanuit het niets, met een soms behoorlijk koppel. En stopt pas als er iets goed verwoest is of correct ingegrepen. En lap op de prop helpt niet... wellicht nog een brandende kist?
    Het protocol van elektro wordt ernstig onderschat bij het halen van de frisse neus en al het geklets en vrolijkheid.

    Vader en (jonge)zoon op het veld. Vader legt zender weg, met de rug naar het toestel... pielt nog wat of per ongeluk stoot, en zoonlief heeft de handen nog aan, of in de buurt van de prop, lummelen met een accuutje.
    Recept voor een rampscenario... van't weekend aan de hand.
    Dus de wijzende vinger ging om hoog... en het waarschuwende F5B verhaal... met de 3,5 kw en hoger... Zulke onschuldig ogen acties. Ik krijg er kippenvel van.

    Sommige van die ARF modelletjes hebben onhandige toegang tot de accu in de romp.

    Cellen uit kisten liggen bij mij in een brandvaste koffer (of in de laadzak). Geen lipo blijft ooit in een model...

    Een kleinere Graupnerlader zit standaard in een laadkoffertje en ligt naast de zwaardere laders met trafo gevoed. Accu's worden geladen op de orakelen van de weergodin Helga van Leur... en het locale weersstation Eelde... een rek en een geeuw met de neus buiten. Ondanks dat regelmatig de boel weer ontladen dit jaar. (microklimaat Drenthe)

    Dan merk ik met alle protocollen de brandstoffers met minder zuchten losgelaten kunnen worden. Het is nog net geen spraak-commando dat de OS doet lopen (op 5% nitro)

    Ik vlieg beide aandrijfconcepten met het grootste plezier... zijn ook een beetje e-specials. Staan nog een paar e-extra in de planning. Stiekum de leukste activiteit is het creatief doorrekenen van het geheel... de 10-talle opties die je kunt verzinnnen...
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2016
  10. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem

    Rule nr#1 bji electro toestellen: als je er binnen aan knutselt en je hebt de aandrijflipo nodig, haal er eerst de prop vanaf. Kost echt niet zoveel tijd.
    Of neem een apart becje met kleine lipo om de RC te testen....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.214
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dries... :) ik heb het hier over linke-loetje veld-accidenten-incidenten.
    Wat je schrijft is verder correct. Een 5S motor kan je best testen op 2 of 3S...
    Zonder prop komt de motor sowieso niet aan z'n max.

    Een motor voluit zonder belasting vindt mogelijk motor en regelaar niet fijn... voluit... op max aantal cellen wat de motor kan hebben...
    heb ik gelezen gekregen... op MBF of RC-Groups.
    Denk dat Ron dat haarfijn kan uitleggen..
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Geen zorgen Bas, een onbelaste elektromotor kan niet op-/over-toeren zoals een brandstofmotor dat wel kan, want nooit sneller dan Kv × spanning. En de stroom onbelast is lekker laag :) dus motor en regelaar zullen het niet te warm krijgen, ondanks ontbreken van een propwash.
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2016
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Bas,
    Het e-vermogen kan net zo goed binnen of buiten vanuit het niets komen hoor :)
    Buiten is het al link, binnen is het gewoon levensgevaarlijk.

    En verder: throttle cut, throttle cut, throttle cut.
    Maar dan nog: ik stel mijn throttle cut in op een andere manier dan andere piloten (andere positie van dezelfde schakelaar).
    Spektrum heeft daar m.i. de verkeerde interpretatie. Standaard is de throttle cut uitgeschakeld tenzij je een schakelaar op 1 zet.
    Mijn insziens is een throttle cut altijd geactiveerd, tenzij je de schakelaar op 1 zet.

    En wat betreft motor voluit zonder belasting: meer dan de draairichting controleren doe ik niet binnen, en al zeker niet op volle toeren :)

    Maar goed, we dwalen af :)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.214
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Oh... dan ben ik gerust. Met een gearbox er aan blijft ik nog een beetje voorzichtig... Dat weet Gerben dan weer heel goed ;)
    Modelbouw is een en al afdwalen Dries :yes:
     
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.829
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Er mag gedwaald worden mannen :D.

    Er zijn veel goede argumenten geschreven over de voor en tegens. Volgend jaar doe ik waarschijnlijk beide en ik ben benieuwd hoe het allemaal bevalt. Waarschijnlijk tot 180cm span electrisch en daarboven brandstof.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    SAM_0431.JPG Als ik deze thuis aftank, heb ik alleen het vliegtuig en de zender nodig, voor ongeveer 45 minuten vliegtijd....

    En met de Charter heb ik dan alleen nog een starthulpje nodig, en dan heb ik zelfs een uur vliegtijd....

    :p
     

    Bijgevoegde bestanden:

    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Met een DLG moet je zelfs niet tanken!
    Eigenlijk is hier het zowat roerend eens dat het eigenlijk ieder zijn voorkeur is en dat er maar 1 constant gegeven is: er gewoon lol in hebben!
    Is dat niet mooi? Goh, het wordt stilletjes aan kerstdag :)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.829
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Bij deze wens ik iedereen alvast een gelukkig Kerstfeest (nee ...... dan ben je er niet bijtijds bij :D)
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee... maar je krijgt er wel een lamme arm van ;)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.214
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Oewah... snel een 3D KB-tje opstellen dan... komen de bouwdoosjes als vanzelf... aangeschoven onder de boom... en een sok aan de haard, met minimaal 1 kub bouwdoosinhoud... spandex... en knipper ledjes op het veld voor een gerichte slee-landing... (zolang het maar geen UFO is, das de verkeerde soort, bedoel je gaat van alles aantrekken van sky-high)... Zijn er al weer Norad meldingen van het gebaarde fenomeen op de DEFCON-radar?

    Het is gewoon allebei hardstike leut! Zolang het vliegt... en niet crashed...
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina