Waar houdt electrisch op en begint brandstof?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door WillydeWoofer, 19 nov 2016.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    tja, plug and play..
    Om hem aan het werk te krijgen is electro redelijk plug and play, wat als gevolg ook meteen het grootste gevaar is..
    Maar hoe dan ook, ook zonder verstand van zaken krijg je die stekkers in elkaar, en de motor draaiend.

    bij brandstof moet je in dat stadium al een beetje verstand van zaken hebben :D

    Mooiste voorbeeld wat ik op kan noemen, is dat bij ons in de club op een gegeven moment regels zijn opgesteld voor het starten van vliegtuigen (brandstof) in de pitts.
    op dat moment hadden we nog geen zone ingesteld etc.
    men vond het toch wel raar dat je met een "live" toestel door de pitts liep.
    Die regels over het elders starten waren er ook zo door, no problemo.
    Ook al was het aantal incidenten met brandstoftoestellen in de pitts op dat moment 0 (landingen niet meegeteld).

    Toen vroeg iemand zich af hoe we dit door gingen trekken op electro.
    Dat was even tegen een verkeerd been.. terwijl het aantal incidenten in de pitts (wederom, landingen niet meegeteld) of 2 of 3 stond.
    dat is toch lastig, moeilijk.. door de knieen (geriatrische vliegers), niet gevaarlijk etc etc.

    Grappig hoe er over wordt gedacht, en wat de waarheden zijn in termen van gevaar.
    brandstof heeft de naam, omdat het lekker doorklinkt en zo.
    maar in mijn ogen is electro de gevaarlijkste.
    geen probleem als de eigenaar dat ook onderkent (en daarnaar handeld..)
    maar het gebeurt redelijk regelmatig dat je dit uit moet leggen.

    @WillydeWoofer
    tot 180 cm electro?
    dat zijn nog stevige accu's, doorgaans..

    je hebt veel kleiner en handiger ook als brandstof he..
    Mijn fourstar is 1,50 m en vliegt met een .46 op 5% nitro (veel vermogen..)
    Mijn ultimate is 1,40 (maar wel dubbeldekker), vliegt nu met 20cc 4takt, ook op 5%, en heeft veel vermogen
    ik heb een puma 40 op een .40, 1,40 vleugel, op 5%. heeft niet over (maar dat komt door de niet hoogvermogende motor)
    een clublid heeft een 2 m sportkist, vliegt met een 15cc. vliegt ook goed.
    vanaf 15cc gaan de nitro motoren stevig drinken.. mijn ultimate zit een 500 ml tank in, waar hij met 8 minuten vliegen nog wat reserve mee heeft.
    voor het beeld.

    maar, dat is een keuze, die je lekker zelf mag maken ;-)
     
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Mijn 3e jaar begint op 1 januari. Ik ga vliegen met: 1. Carbon Z Cub electro 6s. 2. Wot 4 electro 4s. 3. Great Planes Escapade .61 electro 6s. 4. Great Planes Revolver "90 50cc brandstof. Alles onder begeleiding van top instructeur.
    De tweedehands schuimpjes zijn op. Geleidelijk aan wordt het wat grotere nieuwe houtbouw.
    Groeten, Wil
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    jij laat daar meteen een dingetje van electro zien, wat 1 van mijn redenen is om niet te groot te gaan ;-)
    al die verschillende accu's..

    als het niet op een 3S 2200 mah kan vliegen, zet ik er brandstof in.
    de grotere accu's worden vlot duur.. en gaan ook zonder gebruik achteruit.
    Maar daarom, iedereen zijn ding.

    Het zal me benieuwen hoe de benzine kist gaat bevallen.
    zet je er ook rook op?
    kwestie tankje erbij, pompje erbij, en een aansluiting op je uitlaat maken. Of uitlaat kopen met een "smoker"
    Maak je er een verslag van, of koop je hem vliegend over van iemand?

    90", iets groter zegt ie dan.
     
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    De Revolver (ik heb altijd al een revolver willen hebben:D) hoop ik eind deze maand te gaan kopen.
    Een passende motor zal nog even op zich laten wachten. Ik zou niet weten wat ik met rook moet!?

    De Revolver is maar ietsje groter dan de Carbon Z Cub. Zo rond de 200cm span vind ik een mooi formaat, maar dat is natuurlijk ook persoonlijk.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Een goeie dot rook is best een leuk gezicht..
    Heeft verder ook geen functie. Gewoon om de figuren een beetje op te leuken.

    Zoek maar eens op filmpjes waarbij mensen met smoke vliegen..

    Edit
    Bijvoorbeeld:
     
  6. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Mooi filmpje. Al doet het me best zeer om al dat water uit zo'n mooie kist te zien lopen
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Het ging om de rook :D

    Het is dat 50cc lastig wordt om door het huis heen te slepen en zo..
    Rook op een 35cc is een beetje zwaar, procentueel gezien. 750 gram heb je zonder problemen..
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Elektrovliegers sporen niet, ze willen een schone en stille aandrijving, en vervolgens zetten ze er een rook- en geluidsgenerator op.
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2016
    Sjefman vindt dit leuk.
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik ben bang dat ik door de rook het toestel niet meer zie.
     
  10. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Ho Ho, niet over 1 kam scheren hè. Ik gebruik schone en stille aandrijving, zonder rook en zonder geluidsgenetator.
    Spoor ik nou wel.....ahhh toe, zeg het..... ik heb het zo hard nodig dat iemand het zegt....
     
  11. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Wat voor een -excuse-moi le mot- flutuitspraak is dit nu weer?

    Laatste post in deze discussie voor mij.
     
  12. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Rustig Dries.... denk dat Ron de emoticons vergeten is....ik kon er wel om grimlachen.....
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ron eet de soep doorgaans niet zo heet.. waarschijnlijk idd een gebrek aan emoticons ;-)
    en ik had het over brandstof, met rook. 1 pomp, tank, 1 aansluiting extra.

    Electro met rook en/of geluidsmodule heb ik persoonlijk ook minder mee. maar het is een oplossing voor sommigen.
    Dat is het mooie aan de hobby, iedereen vult het zelf in..
     
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Het wordt tijd voor de forumpsychiater:D.
     
  15. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Merk wel dat er toch wel wat speelt tussen electro en brandstof vliegers. Niet altijd op een leuke manier.
    Iedereen gezellig vliegen zoals ie dat leuk vind, elkaar in de waarde laten en dan komen we een heel eind....
     
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ron, kom er maar in.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat zag ik zo gauw niet aankomen, Dries... we hebben in sommige brandstofdraadjes ook wel eens een geintje over en weer gemaakt. Moet kunnen toch?

    Ron is (ook al is hij als modelvlieger niet meer actief) een "electro-specialist" en ik denk dat hij zijn uitspraak met grote zelfspot deed....

    Ik kon er in elk geval net zo om lachen, als om de ironie dat brandstofvliegers fortuinen uit menen te moeten geven aan stille props en geluidsdempers :D :D :D
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou vooruit dan maar... zucht :rolleyes:

    Ja hoor.... jij spoort....

    ;)
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ohwah.. de dikscussie gaat een nieuwe afdwaling in... ik ga mee... maarrr regelaars en accu's kunnen ook beregoed goed smoken? Met of zonder geluid... je moet ze dan daarvoor correct kortsluiten... kwestie van vierkante blokken door ronde gaten slaan... waar geen weg is een wil... :D
    Gr Bas
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Er speelt altijd wel wat tussen electro en brandstofvliegers.
    net zoals er iets speelt tussen benzine en diesel voorvechters.
    racefiets van gazelle of van cube.

    Zolang je maar in het achterhoofd houdt dat iedereen zijn eigen keuze verdedigt..
    en zijn eigen keuze gemaakt heeft.
    Het gebeurt mij maar zelden dat ik iemand een compleet nieuw feit voor de voeten gooi als we het over wel/niet brandstof hebben
    meestal als een electro vlieger een keer overstapt, komen ze er achter dat het stiekem allemaal wel meevalt.
    na de eerste paar lesdagen over hoe zoiets hoort te werken.

    En er wordt wel gemopperd.. maar doorgaans met humor.
    iig, bij ons op het veld.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina