Hallo allemaal,
Vliegtuigspotters noemen het ook wel een "longshot" of zelfs een "extreme longshot", maar ik ga de vraag desondanks toch stellen. De kans op een verhelderend antwoord is enorm klein, en het laatste wat ik verwacht is ooit nog iets van het vliegmaschien terug te zien. Maar toch: waar is mijn Charter gebleven?
Het verhaal:
Toen ik nog een jochie was heb ik van mijn ouders een Robbe Charter gekregen, als eerste RC model. Ik was nog te jong om het helemaal zelfstandig in elkaar te steken maar met behulp van mijn vader zijn we een aardig eind gekomen. Wegens concentratie op een andere tak van de hobby (échte vliegtuigen, zonder de RC boys and girls te benadelen hoor) verdween de half gebouwde Charter naar de zolder. Een jaar of tien (!) later kroop het bloed toch weer waar het niet gaan kon, en met een beter gevulde beurs heb ik de ontbrekende delen (motor, zender/ontvanger, servo's, de hele mikmak) gekocht en met veel plezier de Charter afgebouwd. De broer van een vriend heeft de zaak eens goed bekeken, complimenten over het resultaat (ik hou van details, dus het was een "strakke" bouw) maar ook misschien wel een beetje "overkill" voor een trainer aangezien "Je het ding toch wel een paar keer in de kreukels zal vliegen". Leuk. Desondanks en vol goede moed heb ik hem mijn Charter een paar keer de lucht in laten sturen, ikzelf natuurlijk in volle vlucht ook even aan de knuppels, erg leuk en een enorm gevoel van voldoening, na al die jaren stof vergaren op zolder.
Helaas kwam er door omstandigheden niets terecht van zelf leren vliegen, zonde maar het was niet anders. De Charter een tweede keer verbannen naar de zolder voelde als een groot onrecht aan, dus werd het de (droge en zelfs verwarmde) berging waar de Charter een mooi plekje kreeg, al hangend aan het plafond. Althans, ik dacht dat het een mooi plekje was, maar een tijd later (half jaar, iets in die richting) was de Charter gevlogen. Alleen de kabels en S-haken waaraan de Charter hing waren er nog, verder was alles weg inclusief zender. O ja, de can met brandstof was er ook nog. Trompet was ook weg, maar dat is weer een heel ander verhaal. Nu kan ik mij best wel voorstellen dat de Charter teleurgesteld was met zijn erg korte vliegcarriere, na al die moeite. Maar het lijkt mij toch sterk dat hij op eigen (balsa) houtje is gevlogen, dus ik ga er van uit dat de een of andere snodaard hem heeft ontvreemd (geen braaksporen in de berging, ook geen inbraaksporen trouwens).
Ik neem aan dat de dief het vooral voorzien had op de zender, servo's en motor, en de rest in de open haard is verdwenen. Maar je weet maar nooit, wie weet is er (in de omgeving Eindhoven?) ook weer mee gevlogen. Foto's van mijn Charter heb ik nog niet terug gevonden (makkelijk tegenwoordig, dat digitale gefotografeer) maar hij had wel 1 of 2 opvallende kenmerken: rode vleugels, blauwe staart, witte romp met blauwe bies. De typisch open neus van de Charter was door mij dichtgemaakt zonder de koeling van de motor en het stuurbare neuswiel te benadelen. Meest opvallende echter moet wel de "bek" op de neus zijn geweest: een soort van haaienbek maar dan in een komische uitvoering met aan de linker zijde zelfs een uit hangende tong. Er stond ook een naam op: "Speedy Donderball". Het zou toch wel grappig zijn als iemand mijn Charter ooit nog eens tegen is gekomen. Nogmaals: ik koester geen enkele illusie zelf er ooit nog iets van terug te zien.
Affijn, wát een verhaal. Inmiddels zijn we wéér een tiental jaren verder, en nu dat ik al weer een tijdje dit forum door zit te bladeren, denk ik dat ik toch het RC vliegen mij eigen ga maken, en deze keer góed. Helaas heb ik geen Charter meer die ik daarvoor even af kan stoffen, dus zal er een nieuwe moeten komen. Geen probleem, bouwen is tenslotte fun, en de watertandende neiging om meteen te beginnen met zo'n fraai scale model ben ik allang weer overheen. Het wordt gewoon weer een Charter. Ik zie dat er in de tussentijd wel het een en ander veranderd is aan de bouwdoos, dus het wordt in mijn beleving een Charter Mk.II. In T-41B kleuren, maar dat is voor een ander draadje en bovendien ver vooruit lopend op de realiteit. Maarre...wordt vervolgd!
En blijf uitkijken naar Speedy, zijn papa is 'm nog niet vergeten!
Groeten,
Marco
Vliegtuigspotters noemen het ook wel een "longshot" of zelfs een "extreme longshot", maar ik ga de vraag desondanks toch stellen. De kans op een verhelderend antwoord is enorm klein, en het laatste wat ik verwacht is ooit nog iets van het vliegmaschien terug te zien. Maar toch: waar is mijn Charter gebleven?
Het verhaal:
Toen ik nog een jochie was heb ik van mijn ouders een Robbe Charter gekregen, als eerste RC model. Ik was nog te jong om het helemaal zelfstandig in elkaar te steken maar met behulp van mijn vader zijn we een aardig eind gekomen. Wegens concentratie op een andere tak van de hobby (échte vliegtuigen, zonder de RC boys and girls te benadelen hoor) verdween de half gebouwde Charter naar de zolder. Een jaar of tien (!) later kroop het bloed toch weer waar het niet gaan kon, en met een beter gevulde beurs heb ik de ontbrekende delen (motor, zender/ontvanger, servo's, de hele mikmak) gekocht en met veel plezier de Charter afgebouwd. De broer van een vriend heeft de zaak eens goed bekeken, complimenten over het resultaat (ik hou van details, dus het was een "strakke" bouw) maar ook misschien wel een beetje "overkill" voor een trainer aangezien "Je het ding toch wel een paar keer in de kreukels zal vliegen". Leuk. Desondanks en vol goede moed heb ik hem mijn Charter een paar keer de lucht in laten sturen, ikzelf natuurlijk in volle vlucht ook even aan de knuppels, erg leuk en een enorm gevoel van voldoening, na al die jaren stof vergaren op zolder.
Helaas kwam er door omstandigheden niets terecht van zelf leren vliegen, zonde maar het was niet anders. De Charter een tweede keer verbannen naar de zolder voelde als een groot onrecht aan, dus werd het de (droge en zelfs verwarmde) berging waar de Charter een mooi plekje kreeg, al hangend aan het plafond. Althans, ik dacht dat het een mooi plekje was, maar een tijd later (half jaar, iets in die richting) was de Charter gevlogen. Alleen de kabels en S-haken waaraan de Charter hing waren er nog, verder was alles weg inclusief zender. O ja, de can met brandstof was er ook nog. Trompet was ook weg, maar dat is weer een heel ander verhaal. Nu kan ik mij best wel voorstellen dat de Charter teleurgesteld was met zijn erg korte vliegcarriere, na al die moeite. Maar het lijkt mij toch sterk dat hij op eigen (balsa) houtje is gevlogen, dus ik ga er van uit dat de een of andere snodaard hem heeft ontvreemd (geen braaksporen in de berging, ook geen inbraaksporen trouwens).
Ik neem aan dat de dief het vooral voorzien had op de zender, servo's en motor, en de rest in de open haard is verdwenen. Maar je weet maar nooit, wie weet is er (in de omgeving Eindhoven?) ook weer mee gevlogen. Foto's van mijn Charter heb ik nog niet terug gevonden (makkelijk tegenwoordig, dat digitale gefotografeer) maar hij had wel 1 of 2 opvallende kenmerken: rode vleugels, blauwe staart, witte romp met blauwe bies. De typisch open neus van de Charter was door mij dichtgemaakt zonder de koeling van de motor en het stuurbare neuswiel te benadelen. Meest opvallende echter moet wel de "bek" op de neus zijn geweest: een soort van haaienbek maar dan in een komische uitvoering met aan de linker zijde zelfs een uit hangende tong. Er stond ook een naam op: "Speedy Donderball". Het zou toch wel grappig zijn als iemand mijn Charter ooit nog eens tegen is gekomen. Nogmaals: ik koester geen enkele illusie zelf er ooit nog iets van terug te zien.
Affijn, wát een verhaal. Inmiddels zijn we wéér een tiental jaren verder, en nu dat ik al weer een tijdje dit forum door zit te bladeren, denk ik dat ik toch het RC vliegen mij eigen ga maken, en deze keer góed. Helaas heb ik geen Charter meer die ik daarvoor even af kan stoffen, dus zal er een nieuwe moeten komen. Geen probleem, bouwen is tenslotte fun, en de watertandende neiging om meteen te beginnen met zo'n fraai scale model ben ik allang weer overheen. Het wordt gewoon weer een Charter. Ik zie dat er in de tussentijd wel het een en ander veranderd is aan de bouwdoos, dus het wordt in mijn beleving een Charter Mk.II. In T-41B kleuren, maar dat is voor een ander draadje en bovendien ver vooruit lopend op de realiteit. Maarre...wordt vervolgd!
En blijf uitkijken naar Speedy, zijn papa is 'm nog niet vergeten!

Groeten,
Marco
Laatst bewerkt: