Waar moet ik op letten bij een aankoop van een motor en regelaar

Discussie in 'Electro offroad' gestart door AndreL, 30 jan 2018.

  1. AndreL

    AndreL

    Lid geworden:
    3 dec 2017
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Tilburg
    Hoi,

    ik wil een 1.8 buggy kit kopen, dus ben ik gaan kijken wat er allemaal is.
    Erg veel merk ik, nu zie ik bij een regelaar Lipo 4S = KV 3000, en met een 6S = KV2400.
    Wat betekend dit nu in het gewoon Nederlands?
    Ik zie bij motoren ook bv KV 1950 0f KV 2200 staan, waar staat dit voor?

    andre
     
  2. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Kv is het aantal toeren per minuut per volt.
    Dus 2200Kv is 2200 toeren per minuut op 1 volt.
    Bij de regelaar zal het om de limiet gaan in verband met de oplopende amperages.
    Bij die regelaar zal dus op met een 4S Lipo een motor met een Kv waarde van maximaal 3000 gebruikt mogen worden, en met een 6S Lipo maximaal 2400Kv.

    Om wat voor auto en toepassing gaat het?

    @ron van sommeren heeft vast nog heel wat leesvoer :)
    Hij weet dat ook beter, ik heb het gewoon uitgelegd zoals ik het simpel begrijp :)
     
  3. AndreL

    AndreL

    Lid geworden:
    3 dec 2017
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Tilburg
    Oke duidelijk verhaal, dank je.

    Ik wil een Xray XB8E 1.8 buggy aanschaffen, toepassing?
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Kv zegt niets over vermogen of stroom dat motor aan kan, zegt niets over de grootte. Zowel een 100watt motortje als een 1000kilowatt motor, denk 1:1 trein, kunnen dezelfde Kv hebben.
    Accuspanning en gewenst (onbelast) toerental bepalen samen de Kv motorconstante.

    Motor Kv (in tpm/volt) betreft willen, motorvermogen (in watt) en -stroom (in ampèer) betreft kunnen ...
    1. Kv en spanning samen bepalen op welk toerental de motor onbelast zou willen draaien.
      rpm_onbelast = spanning × Kv.
    2. Dat toerental en prop-grootte samen bepalen motorstroom.
      stroom = koppel × Kv
    3. De max.motorstroom specificatie, en in mindere mate max.vermogen, bepalen of de motor zo snel als onder 1 kan draaien zonder in vlammen op te gaan.
    4. Uit stroom en looptijd volgens accu-capaciteit.
      capaciteit (Ah) = stroom (A) × tijd (hour)
    In het kort:
    Brandstofmotoren proberen een vast koppel te handhaven, elektromotoren een vast toerental.
    Elektromotoren willen hun baasje graag plezieren, ook al zou het tot een vurige dood leiden.
     
    Laatst bewerkt: 31 jan 2018
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    • Motors have just one Kv, not e.g. 2000Kv's.The motor Kv constant is a physical quantity (length, weight, time, current, ...) measured/expressed in rpm/volt. It is not a physical unit (meter, kg, s, ampère, ... ). Therefore, Kv=2000rpm/volt.

    • Both a 10watt motor and a 10kilowatt motor can have the same Kv motorconstant.
      A motor's Kv constant says nothing about ... max.current and max. power a motor can handle, it is no indiction for efficiency, rpm, quality, torque, propsize etc. Kv is only about matching prop rpm and battery voltage.
    • The Kv motorconstant is not a rating, not a figure of merit, in that higher or lower is better, it's just a characteristic. More windings will give lower Kv, less windings will give higher Kv, that's all there is to it. No big deal, anyone can rewind a motor with more (thicker) copperwire. Will give you a more efficient (Pout/Pin), more powerful and cooler running motor.
    • Simple instructive table giving the extra current when you add one extra cell to a pack
      (a.k.a. "why did my motor and/or controller and/or battery go up in smoke :eek: ???")
      In depth discussion
      www.theampeer.org/ampeer/ampnov15/ampnov15.htm#ADD
      Excellent explanation
      www.rcgroups.com/forums/showthread.php?660918-Scorpion-Motors-Questions-and-Answers/page4&perpage=10#post7157040
    • Motor/battery-current is proportional to voltage squared :eek: and proportional to Kv cubed :eek::eek: ! Way more than one would expect, a disproportionate increase in current and power. (Worst case, ignoring voltage losses/sag due to the higher current ).
      Whether motor can handle those current- and powerlevels is a different story.
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    (Door RCG user scirocco.)

    While an absolutely critical part of the system ...
    Kv is actually the item one should choose last.
    1. Decide your peak power requirement based on the weight of the model and how you want to fly it.
    2. Pick a preferred cell count (voltage) and pack capacity for how to deliver the power.
    3. Pick a prop that will a) fit on the model and b) fly the model how you want - often as big as will fit is a good choice, but if high speed is the goal, a smaller diameter higher pitch prop will be more appropriate.
    4. Look for a size class of motors that will handle the peak power - a very conservative guide is to allow 1 gram motor weight for every 3 watts peak power.
    5. Then, look for a motor in that weight range that has the Kv to achieve the power desired with the props you can use - a calculator such as Ecalc allows very quick trial and error zooming in on a decent choice. For a desired power and prop, you'd need higher Kv if using a 3 cell pack compared to a 4 cell pack. Or for a desired power and cell count, you'd need higher Kv if driving a smaller diameter high speed prop compared to a larger prop for a slow model.
    The reason I suggest picking Kv last is that prop choices have bounds - the diameter that will physically fit and the minimum size that can absorb the power you want. OTOH, combinations of voltage and Kv are much less constrained - at least before you purchase the components.

    So Kv is not a figure of merit, in that higher or lower is better, it is simply a motor characteristic that you exploit to make your power system do what you want, within the constraints you have, eg limited prop diameter if it's a pusher, or you already have a bunch of 3S packs and don't want to buy more, and so on.

    Minor lay-out changes by RvS
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2018
  7. AndreL

    AndreL

    Lid geworden:
    3 dec 2017
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Tilburg
    thanks
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik heb geprobeerd Kv uitleg in oplopende kennis-/ervarings-graad te posten.

    Een motor gewikkeld voor Kv = 2000rpm/volt op 10volt, en eenzelfde motor gewikkeld voor Kv = 1000rpm/volt op 20volt zullen zich hetzelfde gedragen qua toerental, max.stroom, max.vermogen en energieverbruik. Lood om oud ijzer.
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2018
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Maar een dezelfde wattage bij een hogere spanning betekent een lagere stroom, bij veel accu's kan dat iets meer rijtijd betekenen, zeker omdat je op 6S de motor lichter vertand.

    Overigens is de vraag wat Kv is heel veel gesteld. Toegegeven dat dit forum met woorden van minimaal 3 karakters zoekt en er niets over "kv" gevonden zal worden maar Google zoekt alles en en zal met de extra termen "rc" en "motor" snel de nodige antwoorden geven.

    Ook je volgende vraag over welke vertanding te gebruiken (ben lichtelijk helderziend ;) ) is het een idee om bij de div merken te zoeken naar setup sheets (Het Xray forum kent bv. een setup sheet deel) om te zien welke motor met wat voor een vertanding gebruikt wordt.

    (Niet om je weg te jagen maar een stukje eigen onderzoek is veel leerzamer dan dat iemand je het voorkauwd)
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Voor een correcte vergelijking moet je in beide gevallen een accu nemen met evenveel energie ('=' massa). Ga je van 3s naar 6s dan capaciteit halveren zodat energie in beide gevallen hetzelfde is.
     
  11. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Wil u met de auto gaan racen of bashen?
    Als u wil racen dan moet u ook rekening houden met de regels.
    Een buggy is vergeleken met een truggy of monstertruck redelijk licht, en kan dus goed op 4S gereden worden.
    Meestal is de gebruikte Kv waarde dan tussen de 2050 en 2200, of de 2650 van Castle Creations.
    Ik zou rond de 2200 gaan zitten op 4S.
    Zelf rijd ik mijn monstertrucks op 6S met een lager Kv om de reden die Roelof aan geeft.
    Dit is ook een erg handige site om mee te spelen:

    http://www.scriptasylum.com/rc_speed/top_speed.html
     

Deel Deze Pagina