Waar moet ik rekening mee houden als ik een nieuwe accu wil kopen voor mijn rc boot?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Daniël-, 11 mei 2018.

  1. Daniël-

    Daniël-

    Lid geworden:
    11 mei 2018
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Amstelveen
    Hallo,

    Dit is de eerste keer dat ik iets plaats op dit forum en hoop dat jullie me kunnen helpen.

    Ik heb een rc boot, een supreme f-1. Deze heb ik zelf in elkaar gezet met een Chinese handleiding. Na een paar problemen vaart deze nu prima. Nu hoorde ik dat je met een sterkere accu de boot sneller kan laten varen.

    Na wat onderzoek kwam ik erachter dat volt voor kracht staat. Ik heb nu 7.2v. Ook dat mah staat voor hoelang de accu het volhoudt. Die ik nu heb heeft 1500mah. En C staat voor de ontlaadsnelheid van de accu.

    Mijn vraag is nu zou ik bijvoorbeeld een 11.1v 3000mah 30c accu kunnen gebruiken of is het dat te sterk of moet het c hoger? Kortom waar moet ik rekening mee houden. Er zit een RS-540 motor in. Is het ook nodig om naar andere dingen te kijken zoals de regelaar?

    De accu die er nu in zit heeft een ni-cd aansluiting.

    Alvast bedankt!
    Daniël
     
    Laatst bewerkt: 11 mei 2018
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Accu, motor met schroef en snelheidsregelaar zijn onderdelen die nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. Als je er één wijzigt heeft dat gevolgen voor de andere. Verhoog je de spanning door een accu met één cel meer te nemen zal de stroom bij vol gas enorm toenemen. Dan is het wachten op wat het eerste in rook op gaat. De motor of de snelheidsregelaar.

    Wil je sneller varen, dat heb je een sterkere motor nodig en dan moeten de regelaar en de schroef hierop worden afgestemd.
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Vergeet niet dat een volle 3s lipo op 12,6 volt zit. Dat is fors hoger dan wat je nu gebruikt. Ook mag je een lipo niet te ver ontladen want dan is hij meteen rijp voor de gemeentewerf.
     
  4. Daniël-

    Daniël-

    Lid geworden:
    11 mei 2018
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Amstelveen
    Allright bedankt!

    Eigenlijk moet ik dus 3 nieuwe dingen aanschaffen. Een nieuwe accu, regelaar en motor met schroef. Weten jullie toevallig een goede combinatie tussen die 3 onderdelen? Dat als je zegt van deze motor met die regelaar en dan deze accu daarbij heb je een topcombie. Als ik die dan monteer mijn rc boot nog een stuk sneller gaat. Of is dat heel moeilijk aan te raden?

    Momenteel heb ik een ni-cd plug. Is dat te vervangen want ik kan bijna geen accu's met die plug vinden. Wel handig als ik er straks een snellere boot van wil maken.

    Of zal ik een nieuwe accu kopen van 7.2v met 3000mah en kijken hoe dat gaat? Is in dat geval de ni-cd plug hetzelfde als de tamiya?
     
    Laatst bewerkt: 12 mei 2018
  5. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Foto van de stekker?

    Xt60, deans (T plug) en Traxxas (trx) zijn de meest gebruikte stekkers
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Je spanning neemt toe met factor (11,1/7,2) = 1,5, maar je stroom wil toenemen met factor1,5² = 2,25! Meer dan een verdubbeling. Want stroom loopt veel sneller op dan spanning, met kwadraat van spanning, heel rap.
    Die stroom is te hoog voor je accu. Gelukkig gaan regelaar en motor binnen paar seconden in rook op, daarmee de accu een zelfde lot besparend.
    Elk nadeel hep se foordeel :)

    Nog even los van de conflagratie, door de verdubbeling in stroom zou de vaartijd halveren.
     
    Laatst bewerkt: 13 mei 2018
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Connectoren zijn niet gerelateerd aan type accu (NiMH/LiPo/LiFePo/Pb). De grootte van de stroom bepaalt de connector. Spanning en accucapaciteit (in milliAmpère gedurende one hour, mA·h, 'inhoud benzinetank') hebben geen invloed op keuze van connector.

    Connector tests, plus pictures
    translate...www.elektromodellflug.de/hochstrom-st.-bu..html
    Older version of that page, contains some other connectors
    translate...www.elektromodellflug.de/oldpage/hochstromst/hochstromstecker.htm

    Excellent site, do have a look at the controller-, motor-, charger-, power supply-, battery- etc. tests.

    En misschien ook een andere lader. Welke lader merk/type heb je nu?

    Als je overstapt kun je het beste een borstelloze motor nemen. Daarbij moet een borstelloze regelaar.

    Ik heb moderatoren gevraagd discussie te verplaatsen naar het Speedboten subforum. Daar zit de kennis m.b.t. geschikte boot/schroef/motor/regelaar/accu combinaties.
    Verplaatsing/wijziging/mopperen kun je ook zelf aanvragen middels klik op Meld onder openingsbericht.
     
    Laatst bewerkt: 13 mei 2018
  8. D3nnis

    D3nnis

    Lid geworden:
    21 apr 2017
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Utrecht
    Het zou prettig zijn voor beginners met modelbouw zoals mijzelf en de TS als mensen niet direct beginnen met verhalen van kwadraat dit en in rook op zus.
    Maar met duidelijke uitleg komen.
    Het is helder dat je niet een enkel onderdeel kan vervangen om een boot/auto/drone sneller te laten gaan.
    Maar hoe het wel zit is mij nog steeds niet duidelijk uitgelegd.
     
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Beste D3nnis.
    Gebruik eens wat meer NIVEA. Die letters staan voor: "Niet Invullen Voor Een Ander".
    Oftewel: wat jij wellicht niet begrijpt, begrijpt TS wellicht wel. Verder is hetgeen wat Ron schrijft géén abacadabra, maar goed te volgen als je een beetje logisch kunt nadenken. Je moet er wel moeite voor doen, maar dat is met alle hobby's zo.

    Inhoudelijk:
    Rompvorm, motor, schroef, regelaar, voltage en opgenomen amperage zijn zaken die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
    Elke rompvorm heeft zijn "rompsnelheid"; dwz: welke motor je er ook in legt, het scheepje zal niet sneller gaan.
    Het scheepje in kwestie zal geoptimaliseerd zijn voor een 540-motor. Die kun je vervangen door een borstelloze (BL-)motor, maar dan zal deze ongeveer dezelfde specificaties moeten hebben. Met name het toerental.
    Voordeel van een BL-motor is dat deze veel efficiënter is: in tegenstelling tot een borstelmotor zoals een 540 stookt een BL-motor een aanzienlijk minder deel van de stroom op in warmte. Resultaat: je kun langer varen.
    Bovendien is een BL-motor lichter. Levert ook meer vaartijd op én de boot zal "losser" op het water lopen: hoger dus.
    Dat kan een voordeel zijn (sneller) maar is ook een nadeel: minder goed bestuurbaar. Hij zal eerder uitbreken uit een bocht.
    Bovendien is een BL-motor met bijbehorende regelaar duurder dan een simpele 540 met regelaar.
    Een andere wijze om gewicht te besparen is overgaan naar een 2-cel Lipo-accu.
    Da's 7,4V, iets meer dan de 7,2V van de NC-pack.
    Nadeel: duurder en je hebt een Lipo-lader nodig.
    Een 3-cel lipo er in duwen heeft m.i. weinig zin: de romp zal er niet op berekend zijn en het scheepje zal onbeheersbaar zijn.
    De combinatie van een 3-cel lipo in combinatie met een 540-motor zal het niet lang volhouden.

    Klare taal genoeg?
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Daniel, ik heb even gekeken en is het een F1 boot met buitenboordmotor?
    Als dat zo is dan is ombouwen lastig.
    Ik ken de boot niet dus ik moet een beetje uitgaan van de gemiddelde boot.
    Je kan er wel een sterkere motor inzetten maar hoe sterk is dan de as van de motor naar de schroef?
    Iets zal het begeven, ook als je er een grotere (meer pitch) schroef opzet ga je die as zwaarder belasten.
    De boot zal best een heel stuk harder kunnen, speedboten hebben in tegenstelling tot wat Roel zegt, niet een echte rompsnelheid omdat ze gaan planeren.

    Ik zou er gewoon van genieten zoals hij nu is, een beetje spelen met het zwaartepunt kan al wat snelheid brengen.

    GJ
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En dat DEED Ron JUIST, door er op te wijzen dat als de spanning toeneemt, de stroom toeneemt met het kwadraat daarvan.
    Dat is niet ingewikkeld, dat is letterlijk MAVO3 natuurkunde....
    En als je dan in MAVO klas 3 een beetje opgelet hebt, dan weet je OOK, dat daardoor het ontwikkelde vermogen (en dus de ontwikkelde warmte) met de derde macht toeneemt... en dáár komt dan weer die rook vandaan.

    Zo moeilijk is het allemaal niet, en duidelijker dan dit, valt het gewoon niet uit te leggen.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Ter aanvulling en illustratie een praktijkvoorbeeld.

    Een paar jaar geleden 2e hands een Duitse Motorschnellboot gekocht, de Wiesel.
    Een mooie lange, slanke romp, geschikt voor 3 zware borstelmotoren en 30mm drieblads plastic schroeven met niet al teveel spoed. Het pakket stamt uit de jaren '80 en was bedoeld om er een 6V loodaccu in te leggen.
    De techniek heeft natuurlijk niet stilgestaan, dus in plaats van de (ampere-zuipende) borstelmotoren legde ik er drie redelijk pittige brushlessmotoren in, zette 35mm messing 5 bladsschroeven op de assen en legde 3 x 7,4V accu's als brandstof er in.
    Het resultaat?
    Ja, ze voer een heel stuk sneller... :banana:
    Dusdanig snel dat op 80% gas de romp zover uit het water kwam dat de romp op een oor dreigde te gaan.
    Dat kon ik oplossen door bijna een kilo lood in de romp te leggen (1 keer uitgeprobeerd) of de regelaars op de zender permanent te begrenzen tot 75%. Dat laatste maar gedaan; een kilo lood voor Jan Doedel meezeulen is natuurlijk onzin.
    Het scheepje vaart nu prima: motoren en regelaars blijven koel, schip vaart stabiel en het verbruik blijft netjes binnen de perken. Met volle accu's kan ik ruim een uur leuk varen, zie plaatje.

    27164911_1426025480840357_8757013594957734434_o.jpg

    Waarmee ik maar zeggen wil: je kunt niet onbegrenst een bootje "pimpen" qua snelheid.
    Een 6-liter Jaguarmotor in een lelijke eend leggen gaat op den duur ook niet goed...
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik heb het hier niet over de wetten van Maxwell, kwadrateren is basisschool kennis.
    Genoeg mensen die met een celletje meer en de wet van Ohm in hun achterhoofd (in dit geval niet toepasbaar) hun dure spullen hebben gecremeerd: ze dachten dat stroom evenredig is met spanning. Of dat stroom en bijgevolg hitte ook niet zouden toenemen. En dat heb ik met mijn bericht dus hopelijk kunnen verhinderen.
    Bij veranderde schroef/prop, iets andere Kv waarde van motor gaat dit nog extremer op. Daar is machtsverheffen voor nodig, ook basisschoolkennis, daarbij is het getal aan de bovenkant zelfs meer dan twee bij kwadrateren :eek::eek:
    Nog meer slecht nieuws: warmte-ontwikkeling op zijn beurt neemt toe met kwadraat van stroom.

    Volgens mij ben jij niet degene die de vraag stelde. Behoorlijk aanmatigend om dan in je (tweede) forumbericht zo te reageren, i.p.v. bericht/informatie gewoon te negeren, verder op te zoeken of verder door te vragen.
    Daarnaast staat deze discussie staat (nog steeds) niet in speedboot subforum waar (meer) kennis/ervaring hebben van goede boot/schroef/motor/regelaar/accu combinaties.
    Dit is een forum voor technische modelbouw, is een speelgoedforum wellicht meer iets voor jou? Maar daar loop je nog steeds het risico gefronteerd te worden met hogere wiskunde zoals optellen, aftrekken en, walging! en afschuw!, vermenigvuldigen.
     
    Laatst bewerkt: 15 mei 2018
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Daardoor moet je regelaar wel harder werken dan door op 100% te blijven. Minder belastende schroeven overwogen?
     
    Laatst bewerkt: 15 mei 2018
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Minder grote schroeven of schroeven met kleinere spoed had ook een optie geweest, Ron.
    Maarrrrr..... da's 3 x 25,99 euro.
    De uitslag van de regelaars via de zender begrenzen is een goedkopere optie.
    En de regelaars lachen er nog steeds om: verbruik per motor is 2,6A, stilgehouden model in het water.
    Varend is het verbruik rond de 2A.
    Regelaars kunnen 20A aan.
    Dus... laat ze maar wat harder werken.
    Anders hadden ze een vak moeten leren en geen regelaar moeten worden...;)
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
     
  17. RcRemco

    RcRemco

    Lid geworden:
    14 apr 2016
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Noord Limburg
    Dit verwart me.
    Ik wil vandaag voor het eerst mijn Lipo gaan laden en wilde de boel instellen op 8,47 V?
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Roel heeft het over de nominale spanningen van van LiPo en NiCd/NiMH accu's.
    Bij laden gaat het om de maximale laad-spanning van accu's, voor LiPo bedraagt die 4,20volt/cel.
    In jouw geval, twee LiPo cellen in serie (2s) dus 8,40volt. Niet 8,47, dat is riskant.


    'Verplicht' leesvoer voor het werken met de chemische bommen die (alle) accu's zijn, bespaart je een keer een LiPo pack (hobbyhok, auto, garage, huis :(), vastgepind-belangrijk bovenaan in het laad-accu subforum
    Wat is een lipo en hoe gebruik je die. - MBF

    Evenals
    Modelbouw FAQs - MBF
    → [FAQ] Accu's en laadtechnieken → Het laden en balanceren van LiPo accu's

    Handige bedradingsplaatjes, lader- en voedingscalculator
    www.scriptasylum.com
    [​IMG]RC calculations → electrical → LiPo pack wiring
    respectively
    → chargers (2 menu items)
    The other menu items and demos are also veeeeery handy/instructive for e-folk, add site to your favourites? 'Multiple choice' wiring diagrams, charger selection tools, instructive demo's, calculators ...

    www.elektromodellflug.de
    → Modellflug Tips → LiPo Leitfaden-FAQ
     
    Laatst bewerkt: 10 jun 2018
  19. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Twee Li-Po cellen in serie geschakeld worden geladen tot een spanning van 8,4 volt. De spanning van 3,7 volt per cel, voor een pakket met twee in serie geschakelde cellen 7,4 volt wordt de nominale spanning genoemd. Als je het tot 8,4 volt geladen pakket gaat gebruiken dan zal de spanning snel dalen tot die 3,7 volt. Gedurende het ontlaadproces zal de spanning van het pakket lange tijd 3,7 volt blijven. Maar als de accu ontladen raakt, zal de spanning snel verder dalen.

    Een Ni-Cd pakket gedraagt zich vergelijkbaar. De nominale spanning van een cel is 1,2 volt. Maar volledig geladen kan de celspanning oplopen tot 1,4 tot 1,5 volt per cel.

    Aanvulling: Ron was me net voor...
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Aanvulling.
    Het laad- en afslag-proces van NiCd/NiMH enerzijds en LiPo accu's anderzijds is totaal verschillend:
    NiCd/NiMH accu's worden met een constante stroom geladen, en de lader slaat of op delta-peak (de spanning daalt daarbij wanneer accu vol is).
    Bij het laden van LiPo cellen slaat de lader af op max.spanning.
     
    Laatst bewerkt: 10 jun 2018

Deel Deze Pagina