waar moet ik zijn voor schulze V7 software?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Erik v. Schaik, 15 okt 2007.

  1. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Met veel plezier ben ik dit draadje begonnen.
    De celtechnologie is uitvoerig behandeld en een ieder zou met wat leeswerk goed kunnen beoordelen of LiFepo bruikbaar is voor zijn/haar toepassing.
    Er valt niets meer aan toe te voegen gaat het "moderaten" ;) tot deze post.
    Mijn abbotje is bij deze afgelopen.

    mvg!

    Erik
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 mei 2010
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dit word een "ja/nee" discussie.

    Dat heeft geen zin.
    Ik zou alleen nog willen weten hoe je 14S2P met 25A kan laden, met een gewoon in de winkel gekochte lader.
    En bij 25A zit je maar op 5C laden, dus doe je 12-15 minuten over het laden.

    Oh, ik ben niet tegen lifepo, ik heb de halve club aan lifepo geholpen maar het heeft wel een beperkte toepassing.

    Maar zoals ik al zei, deze discussie is al een gelovige tegen een ongelovige...
    Schiet niet op.

    Raymond, kom gewoon even kijken in Wijk en Aalburg of kom een keer naar ons veld, daar kan je zelf de voor en nadelen zien.

    GJ
     
  3. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    (als ik die opmerking ff op mij richt:cool:)
    Nee, enkel een verouderde uitvinding.

    De A123 2300 accu's liggen kwa technologie simpelweg stil de afgelopen 2,5 jaar. En dat is ERG jammer!
    Lipo's niet, die zijn vol in de ontwikkeling, daar zijn we 2, 3 generaties verder. Er is volgens mij bij geen 1 merk nog te koop nog wat er 2,5 jaar geleden al was :eek: !
    (en dat zegt wel 'iets' over het product dat 2,5 jaar geleden op de markt is gebracht, best knap dat een accu al zo lang verkocht word. Maar het is duidelijk tijd voor iets nieuws in accu land om de concurentie met lipo's aan te gaan)

    Waar je vroeger mss nog discussie kon houden wat 'beter' was is die tijd voorbij imo.
    A123 heeft z'n unieke punten, en zal die ook nog wel even houden. Zo is er ook nog een plaats in de wereld voor nicad's nimh's en pb accu's (en nog tig andere) maar die plaats is niet in de meeste van mijn vliegtuigen.

    2,5 jaar geleden
    kon een lipo en lifepo per gram bijna hetzelf aan vermogen leveren,
    ging de lifepo duidelijk langer mee,
    was lifepo veel sneller te laden en je kon ze veel meer mishandelen.
    (capaciteit/g van lipo was beter)

    Vandaag de dag
    levert de lipo duidelijk meer vermogen per gram,
    gaan ze ongeveer even lang mee,
    kan je de lipo even snel laden
    en kan je de lifepo nogsteeds veel meer mishandelen
    (en de capaciteit/g van lipo's is nogsteeds beter)

    Ik hoor het graag als ik iets schrijf dat niet klopt.

    Ik zou vandaag absoluut geen nieuwe lipo van 2 jaar terug willen. Waarom wel een nieuwe 2 jaar oude lifepo?
    Heel erg jammer, heb elke post in dit draadje gelezen. Jou posts op dit forum, in dit draadje en op andere fora zijn altijd mooi onderbouwd en fijn leesvoer.

    Ik ben het op lipo vlak alleen vaak met je oneens, en dat is helemaal niet erg, ben het met zoveel mensen oneens.
     
    Laatst bewerkt: 26 okt 2009
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel

    Hmm, misschien is dit ook het teken dat LiFePo toch niet altijd de beste oplossing is..


    Ik ben aan het zoeken geweest naar cellen die dezelfde eigenschappen hadden als de A123 maar met een lichter gewicht en hogere capaciteit.
    Die bestaan niet voor de normale gebruiker.
    Er worden wel cellen gemaakt voor Mercedes en Toyota maar die zijn niet te koop.

    Lipo is op dit moment weer de betere optie voor grote modellen (boven de 6S).
    Tot er ooit weer een betere cel komt, LiFePo of wat dan ook.

    We wachten af.
    En hopen dat er laders komen die 1000 watt kunnen leveren.

    GJ
     
  5. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Dan heb je een lader die doet wat de gbuikers nu wil.

    Ik hoop dat er 3Kw laders komen, extra groepje erbij en hopelijk een aantal jaar vooruit met enkel diy updates...
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    bij 3 kilowatt zit je al bijna aan 3 fasen te denken.
    De inschakelstroom doet een 16A automaat er al bijna uitspringen.

    Als je handig bent is er wel wat te koop maar dat is industrieel spul via rs232 of canbus aangestuurd.

    Wij , op de club, zouden graag een 1500 watt lader willen met ingangsspanning 12 Volt.
    Ik heb dat ook al aan Schulze gevraagd maar die begonnen meteen met, waar haal je zoveel stroom vandaan, met 12 Volt zit je boven de 120A input.

    Nou is dat bij ons op de club niet zo'n probleem maar het heeft geen zin voor een fabrikant om zoiets te maken.

    Nadeel voor mensen die geen lichtnetspanning op hun veld hebben is dat er generatoren moeten komen.
    Daar heb je dan weer de hele dag dat gepruttel van.
    Dan hoor ik liever een brandstofmotor in een vliegtuig...

    GJ
     
  7. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Inschakelstroom?, elke lader die een beetje vermogen laad laat dat in een paar seconden rustig opkomen. Volgens mij moet lader heel simpel ervoor kunnen zorgen dat je opgenomen stroom nooit boven een bepaalde waarde uitkomt, en alles rustig doet bij deze vermogens.
    De hyperion lader die ik nu gebruik kan ik ook op bv. 8A max ingaand zetten, dan weigert hij meer te doen, handig als je een 10A voeding hebt.

    1 16A (3,5KW) groepje moet voldoende zijn...
     
    Laatst bewerkt: 26 okt 2009

Deel Deze Pagina