Waar moeten de rolroeren zitten om ze als flaps te kunnen gebruiken?

Discussie in 'Aerodynamica' gestart door Bertus, 3 okt 2012.

  1. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Beste forum leden.

    Ik zit met een vraagje waar jullie wel antwoord op zullen hebben denk ik.
    Flaps zitten altijd aan de rompkant van de vleugel, zodat de tippen niet overtrekken, tenminste zo heb ik het altijd begrepen.
    Maar bijvoorbeeld bij een j3 pipercup heb je naast de rolroeren nog een aardig stukje tip.
    Hoe groot moet het stuk vleugel zijn naast de rolroeren om bijvoorbeeld de rolroeren als flaps te kunnen gebruiken?
    Het gaat mij dus om een normale vleugel, niet met rolroeren die onder de vleugel hangen.
     
  2. markw

    markw

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    556
    Locatie:
    Veenendaal / EHTL
    Hoi Bertus,

    Ik kan je hierop geen kwantitatief antwoord geven maar deze afstand zal afhangen van het vleugelprofiel (hoe vriendelijk overtrekt het) en de tipverdraaiing. Ook kan je de koorde van de rolroeren laten afnemen naarmate je dichter bij de tip komt om een vriendelijker overtrekgedrag te houden.

    Als je een redelijk vriendelijk profiel hebt kan je de rolroeren over de volle spanwijdte van de vleugel laten lopen (ik doe dit meestal op mijn modellen). Voor prestatie- / kritische profielen (zweefvliegtuigen en warbirds) zou ik dit niet doen.

    Groeten,

    Mark
     
    Laatst bewerkt: 3 okt 2012
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Maar hoe werkt het precies dat zou ik graag willen weten.
    Als dat dan nog in Jip en Janneke taal kan zou dat helemaal mooi zijn.:p
     
  4. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 nov 2015
  5. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Bertus, als je stuurvlakken als flaps wilt gebruiken moet het stuk tussen de romp en het stuurvlak zo klein mogelijk zijn. Als je rolroeren als flaps wilt gaan gebruiken zou ik dat alleen doen als het full-span ailerons zijn (zoals bij een dlg). Als de rolroeren niet meteen naast de romp beginnen moet je ze niet als flaps willen gebruiken. Wat wel kan is de rolroeren iets omhoog zetten in de landing om de glijhoek te verslechteren.
     
  6. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
  7. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Femmo bedankt voor het linkje, ik was al aan het zoeken geslagen maar kon het niet vinden.
    Ik weet dat flapperon niet werken maar dacht dat het wel zou kunnen als de roeren op bijvoorbeeld te plek van de flaps zitten.
    Even los van het feit dat hij dan minder lekker zou sturen op zijn rolroer omdat die beter verder naar buiten kunnen zitten lijkt mij.

    Maar nog even voor mijn duidelijkheid.
    Zelf al zouden je rolroeren op de plaats zitten waar normaal de flaps zitten zou het nog niet gaan?
    Dit omdat je met flaps nooit mag sturen.
    Ik kwam namelijk op de vraag toen ik een model zag waar de rolroeren (opvallend) dicht tegen de romp zaten en iets over de helft van de vleugel al stopten.
    Zelfs dan kan het dus ook niet als ik het verhaal goed begrijp.
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Zoiets kan wel Bertus maar het is beetje ineffectief. Wanneer je rolroeren dicht tegen de romp zitten heb je een kleine moment arm en zal je een vrij grote uitslag moeten gebruiken als je een beetje wilt draaien. Met de rolroeren aan de tip heb je veel kleinere roeren en/of uitslagen van die roeren nodig om hetzelfde effect te krijgen.
    Je kan het vergelijken met een oude vrachtwagen waar nog geen stuurbekrachtiging in zit. Die hebben allemaal een heel groot stuur om zo een flink moment op de stuuras te kunnen zetten om de wielen te kunnen draaien. Een klein stuur kan ook wel maar dan moet je een flinke partij harder trekken aan dat stuurtje.
    Met de rolroeren dicht bij de romp heb je het zelfde effect als dat kleine stuurtje en met de rolroeren aan de tippen kan je het vergelijken met dat grote stuur.
     
  9. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dat snap ik maar het ging/gaat mij er om of het wel kan, ik bedoel dat hij dan niet meer raar overtrekt.
     
  10. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Samenvattend, 5 mogelijkheden:
    voor flaperons (rolroeren en flaps geïntegreerd):
    1. flaperons aan de binnenzijde van de vleugel
    -> niet doen, want rolroeren niet effectief (zie Ernst)
    2. flaperons aan de buitenzijde van de vleugel
    -> niet doen, want vergroot tipstall
    3. flaperons over de volledige vleugel
    -> wel doen (zie Fotor)
    * afzonderlijke flaps en rolroeren
    4. flaps aan de binnenzijde, rolroeren aan de buitenzijde
    -> wel doen (gebruikelijke manier)
    5. flaps aan de buitenzijde, rolroeren aan de binnenzijde
    -> zeker niet doen want rolroeren niet effectief én vergroot tipstall
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Het kan, dat schrijf ik ook. De rest van mijn verhaal schrijf ik om je duidelijk te maken dat het niet erg nuttig is en waarom. Duidelijker kan ik het niet maken lijkt me.
     
  12. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het is duidelijk voor me, bedankt voor jullie uitleg.
     
  13. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Bertus,

    Ik kan niet anders als bevestigen wat er gezegd wordt.
    Ik heb er best veel mee geëxperimenteerd en kan dus iets uit mijn ervaring putten.

    Enkele voorbeelden:

    (TC) Piper Cubs: niet doen (tipstall), hooguit in "flap"mode de ailerons iets omhoog te zetten om lift te dumpen zonder een tipstall uit te lokken.

    F3A-X kisten zoals een Wigens en Extra 300 met full span ailerons: Naar beneden werd de kist traag op ailerons, sterk haakeffect, neiging tot tipstall. Met de roeren naar boven was dat beter, maar door het ongunstigere profiel was de totale overtreksnelheid groter. Je moet dan sneller vliegen of final, tja, welk voordeel heb je dan nog...

    Swiss Trainer: bij velen bekend om zijn uiterst lage landingssnelheid, ondanks hoog gewicht van 24 kg tegenwoordig. Zeer effectieve "slotted flaps", ailerons lopen ook slechts een paar mm mee naar beneden. Maar aileron reactie is traag op final, ik heb grote uitslagen nodig. Komt uiteraard vanwege de zeer lage vliegsnelheid.

    Resumerend kan ik alleen maar zeggen dat als je een kist bouwt met alleen ailerons, en je pas daarna gaat afvragen hoe je de landingssnelheid/uitloop kunt beperken, je verkeerd bezig bent geweest. Als je fatsoenlijke flapwerking wilt hebben, moet je dat van tevoren realiseren en daar tijd in stoppen, TIJDENS de bouw. Er zijn diverse flapsystemen te gebruiken, die véél beter werken als een miezerig rolroertje.

    Een ander verhaal zijn de zwevers: maar die hebben soms tot 4 "ailerons" per vleugel. Naar buiten toe kan het ailerons aandeel vergroot worden, naar binnen toe de flapwerking.
    Ofwel: geef je ailerons dan laat je de binnenkant flap een paar mm meelopen, terwijl de buitenste normaal werkt. De roeren daar tussen in, richting tip in toenemende mate mee laten lopen.
    Bij flapextensies het omgekeerde doen, aan de tippen dus een zeer kleine uitslag en richting romp steeds groter.

    In feite imiteer je wat vogels ook doen bij "roeruitslag".

    Een best goede landings configuratie is de "crow" ofwel kraaienstand, flaps aan de binnenkant naar beneden en naar buiten toe naar boven.
    Dan heb je zowel liftverhoging aan de binnenkant als een remwerking aan de buitenkant, zonder tipstall risico. En nog een redelijke aileron reactie.
    Ik gebruik dit zelfs op een vliegende vleugel, het werkt als een beer.

    Beetje off topic: Wat ik altijd wel apart heb gevonden is hoe effectief de "tailerons" ofwel ailevators waren van mijn F16 jet. Gevlogen zónder ailerons aan de vleugels. Toch ook dicht tegen de romp.
    Maar dat is natuurlijk een ander verhaal:

    • Korte vleugeltjes (die een rolbeweging minder tegenwerken als bvb grote lange zwever vleugels).
    • Hogere snelheid.
    • "All moving surfaces" ofwel geen roeren aan een stabilo, maar in zijn geheel bewegende staartvlakken. Veel effectiever natuurlijk.
    • Best wel grote roer uitslagen ter beschikking.

    Ik vergelijk het maar als de vinnen aan een raket, er is weinig voor nodig om zo'n "buis" te laten rollen, die kleine vinnetjes aan de achterkant kunnen dat prima aan.
    In principe werken ailerons door een liftverandering per vleugel te bewerkstelligen, stuurvlakken zoals de tailerons en stuurvlakken van een raket buigen botweg de stroming grof om en krijgen daar een reactie kracht uit.
     

Deel Deze Pagina