waar te beginnen

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door maurice1973, 16 okt 2017.

  1. maurice1973

    maurice1973

    Lid geworden:
    16 okt 2017
    Berichten:
    11
    Locatie:
    heerlen
    Hallo iedereen ik ben nieuw hier. Ik heb voor mijn zoon een helicopter gekocht en wil hem testen maar dat ding rammelt aan alle kanten hie krijg ik hem stabiel. Heb wel wat gelezen over balancing enzo maar dat lukt me niet. Wie kan ons helpen?
     
    Tbird2 vindt dit leuk.
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Merk/type?
    Al eerder gebruikt/gecrasht, 2e hands?
    Indien 2e hands: werkend voorgevlogen?
    Hoe jong/oud is je zoon?

    Dit is vliegtuig subforum, verplaatsing naar een heli-subforum vraag je aan middels klik op Meld onder je openingsbericht. Gebeurt meestal binnen paar uur.
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2017
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Met zo bitter weinig info zul je niet heel veel hulp krijgen.
    Het is verbazend hoeveel "dingen" aan een heli, die op iedere heli te vinden lijken te zijn, in feite puur merk en/of type specifiek zijn.
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Om te beginnen: niet 1 heli is hetzelfde.
    al heb je er 2 van hetzelfde type, iedereen bouwt zijn heli een tik anders.
    andere electronica, andere instellingen.

    dan heb je ook nog het vervelende punt dat er nogal wat verschillende typen RC heli's bestaan.
    Ik vermoed vanuit je verhaal dat je een dubbelrotor hebt? 1 met twee rotors boven elkaar, staart werkt meestal niet?

    Lees ook dit verhaal "ff" door, daar staat veel over heli''s, techniek, en hoe in te stellen.
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/algemene-technische-kennis-faq.160372/

    na hoofdstuk 1 kun je waarschijnlijk al heel wat vragen van ons gericht beantwoorden ;-)
    of zet even een linkje neer met welke heli je hebt.
     
  5. maurice1973

    maurice1973

    Lid geworden:
    16 okt 2017
    Berichten:
    11
    Locatie:
    heerlen
    Beste ik kom hier op terug zodat jullie wat meer info hebben is trouwens een rotor geen dubbele. Het merk esky zal fotos maken. Heb deze 2e hands gekocht zgan. Allen bij de test vlucht klapperd mjjn hele onderstel dus durf niet op te stijgen.
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Z.g.a.n., maar waarschijnlijk gecrashed,en daardoor as(sen) krom.
     
  7. maurice1973

    maurice1973

    Lid geworden:
    16 okt 2017
    Berichten:
    11
    Locatie:
    heerlen
    Bij aankoop deed hij het. Echter is die me omgevallen en klapte een blad tegen het hoover onderstel. Als ik nu die check doe met die tape rood en wit zie ik onbalans in de rotorbladen. Kan een winkel dit nakijken?
     
  8. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Vast wel. Maar of ze het ook willen doen....

    Foto? Esky heeft nogal wat verschillende modellen (gehad). Er is vast iets krom in de kop. Hoofdas? Feathering shaft?
    Om te beginnen bladen en kop eraf halen en checken of de hoofdas nog recht is.
     
  9. maurice1973

    maurice1973

    Lid geworden:
    16 okt 2017
    Berichten:
    11
    Locatie:
    heerlen
    Zal morgen even een foto maken alvast bedankt voor jullie moeite.
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    omvallen is een recept om de hoofdas of de feathering krom te krijgen.
    kan makkelijk dat daar je punt zit.
     
  11. maurice1973

    maurice1973

    Lid geworden:
    16 okt 2017
    Berichten:
    11
    Locatie:
    heerlen
    Oei en hoe test ik dat?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    hoofdas:
    de motor HEEL langzaam laten draaien.
    kijk naar het midden van de kop (dat ronde bolletje bij jou)
    dat bolletje moet op zijn plek blijven tijdens het draaien van de rotor.
    natuurlijk draait hij mee.. maar hij mag niet zijwaarts heen en weer gaan.
    Als dat wel zo is, is de hoofdas krom.

    Feathering shaft:
    dit is de as tussen de beide bladhouders, en houdt dus de 2 bij de kop.
    krijgt 1 van beide bladen een tik, kan deze krom gaan, waardoor het ene blad "hoger"gaat staan dan het andere.
    met veel onbalans tot gevolg.

    Dit kun je testen door het eruit te halen, en over een rechte ondergrond te rollen.
    Of je haalt de linkjes van de bladhouders los.. in theorie kun je de bladhouders vrijuit 360 graden draaien, tenzij het ergens tegenaan stoot.
    als van beide bladhouders de linkjes los zijn.. bladen gestrekt.. en je draait de ene bladhouder 360 graden, mag de 2e bladhouder niet op en neer gaan bewegen.
    kun je zien aan de punt van het blad in die houder.
    gaat het wel op en neer, is die as krom.

    eigenlijk zijn de hoofdas en feathering shaft de standaard dingen die krom gaan bij een tikkie of grote tik.
     
  13. maurice1973

    maurice1973

    Lid geworden:
    16 okt 2017
    Berichten:
    11
    Locatie:
    heerlen
    En als die krom is wat kan ik dan doen?
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    vervangen...

    reservedelen opzoeken, kopen..
    kijken of je ergens een handleiding van internet kan trekken (meestal wel), of gewoon goed opletten hoe alles uit elkaar komt.
    foto's maken, op volgorde wegleggen. zoiets.

    desnoods blaadjes papier maken met waar de onderdelen thuishoren, en daar de onderdelen opleggen.

    Heli's zijn nogal sleutelobjecten als ze schade krijgen..
    maar je leert een hoop van sleutelen. En bij heli's is het noodzakelijk.
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
  16. maurice1973

    maurice1973

    Lid geworden:
    16 okt 2017
    Berichten:
    11
    Locatie:
    heerlen
    Oh waar ben ik aan begonnen. Denk dat ik alles weer te koop.zet
     
  17. maurice1973

    maurice1973

    Lid geworden:
    16 okt 2017
    Berichten:
    11
    Locatie:
    heerlen
    Lijkt er wel op maar kan nergens een type vinden dit is echt nieuw voor me.
     
  18. maurice1973

    maurice1973

    Lid geworden:
    16 okt 2017
    Berichten:
    11
    Locatie:
    heerlen
    Nee heb heb getest de as is niet scheef
     
  19. maurice1973

    maurice1973

    Lid geworden:
    16 okt 2017
    Berichten:
    11
    Locatie:
    heerlen
    Kan ik een video plaatsen?
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 18 okt 2017

Deel Deze Pagina