Waar zijn nog quickie 500 brandstof motoren te krijgen?

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door hoeby, 26 jul 2016.

  1. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Ik ben me een quickie 500 aan het bouwen.
    Jaren terug een robbe cobra gehad, veel plezier van gehad. Zodat het motorspant van de cobra los kwam te zitten. Voordat ik dit doorhad, was de olie al in de spleten getrokken, waardoor vastlijmen niet meer lukte.

    Nu ben ik me een nieuwe quickie aan het bouwen. Geen ARF, maar uit plankjes.
    De bouw schiet al goed op. Dus ben ik aan het kijken naar de aandrijving.
    Ik heb een Irvine Q40. Deze motor ooit op een tiger trainer gehad. Daar werkte hij goed op.
    Mijn gedacht was dat de Q40 voor quickie 40 was, maar helaas. De Q staat voor Quiet.
    Het is een lange slag motor. Een afbeelding van de motor
    [​IMG]

    Voor een quickie 500, lijkt mij dat je eigenlijk geen lange slag motor wilt.
    Dus ben ik gaan rondneuzen. Maar krijg niets gevonden. Ja ok, de standaard .40 motoren van OS of dergelijke wel. Maar ben op zoek naar een motor met een klein stapje meer vermogen.
    Wat ik dan vind zijn de JETT motors, maar die zijn absurd duur. MVVS heeft ze niet meer.

    Weet iemand, waar nog .40 motoren te krijgen zijn? Die ook betaalbaar zijn.
    Voorlopig ga ik geen wedstrijden vliegen, dus de kist hoeft niet aan de regels te voldoen.

    Een plaatje van het model dat ik aan het knutselen ben.
    [​IMG]
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Je zou aan een enya kunnen denken.
    Kan je rechtstreeks bestellen bij enya engines.

    Of bij rc Japan.

    Henk.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je gewoon een degelijke motor wilt van 6,5 cc, dan zou je deze kunnen proberen:

    http://www.justengines.co.uk/acatalog/ASP.html
    Braakt met een voldoende kleine prop toch anderhalve PK ongeveer uit, en is écht ABC, dus mits juist ingelopen, gewoon een motor die lang zijn compressie behoud....

    ASP is gewoon kwalitatief goed, al zijn de carburateurs minder geweldig (maar er is wel acceptabel resultaat mee te behalen).

    Bij Hobbyking ben je nog goedkoper uit, maar of dit een rebranded ASP is weet ik niet, durf geen uitspraken te doen over de kwaliteit.http://www.hobbyking.com/hobbyking/...with_Muffler_ABC_piston_sleeve_assembly_.html
    De zuiger/cylinderset van deze motor schijnt wél OK te zijn, maar van de rest weet ik niks....
     
  4. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Een gewone 6,5cc is het probleem niet. Die heb ik nog wel eentje liggen.
    Maar ik zocht een 6,5cc die iets meer heeft. Dat heeft die ASP nu ook weer niet (ongeacht of het nu wel of niet een goede motor is)
     
  5. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Je kunt ook Rob Metkemeijer benaderen .
    Deze maakt de motor zelf.
    Is een begrip in speed vliegen in Nederland.
    Het bedrijf heet Fiori.
    Zit in Nederland volgens mij in Delft.
    FF intoetsen in Google en je vind hem.

    Henk.
     
  6. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Vlieg zelf ook met een Q 500.
    Met een irvine .40.
    Gebruik 20 nitro en 20 olie.
    Motor draait met een 8 x 10 prop of een 9 x 9
    Prop 15500 toeren.
    En blijft heel.

    Henk.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja.... "een motor die iets meer heeft" gaat per definitie niet echt samen met ".40 motoren die ook betaalbaar zijn"...
     
  8. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Een nova rossi R 46 F zou ook kunnen.
    Maar dan met achteruitlaat.
    Is wel een 7.5 cc en kost ongeveer 250 dollar.
    Omdat je toch niet aan wedstrijden mee doet zou dit ook nog kunnen.
    Te koop bij Planethobby.

    Henk.
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Standaard is een thunder tiger 40.
    Draaien velen mee.

    Wil je gewoon hard, zonder aan wedstrijden mee te doen, kun je ook gewoon een resopijp aan je motor hangen.
    Of naar .46 gaan.
     
  10. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Irvine .40 mk 4 is een goede keus. Dit is een standaard motor. Hobby Inn in Waalwijk verkocht deze (ca. €80 geloof ik). Ik weet niet of ze deze nu nog verkopen. Brandstof wordt schaars helaas...

    Rob Metkemeijer levert inderdaad hele goede .40 2 takt motoren: MB40. Die trekt je q500 model zo uit elkaar denk ik :) Wordt dan in ieder geval een quickie loud haha.
    Peet
     
  11. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Vandaag de quickie motor ontvangen.
    Het is een DKT R40 Sport Q500 geworden.
    De communicatie met de Italianen liet traag, maar wel correct.

    Wil gaan proberen de motor dit weekend te laten inlopen.
    Uit diverse google regeltjes, kom ik op een 10x6 prop voor inlopen.
    Deze nog aanschaffen en dan kan hij lekker rustig gaan pruttelen (inlopen)

     
  12. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Als het een abc is zou ik hem niet al te rustig laten inlopen. Bovenkant cilinder bus moet goed inslijten.
     
  13. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Het inlopen lees je van alles over. En iedereen zal er zijn voorkeuren voor hebben.
    De een zegt, hij moet net niet 4-takten (vol gas en dan de sproeier opdraaien tot net niet 4-takten).
    De ander zegt dat hij goed moet lopen, want hij moet op bedrijfstemperatuur komen.

    Ik kies niet voor het 4-takten. Want dan lijkt mij dat het huis van de motor te koel blijft.
    Maar goed vol gas geven dat ook weer niet. Gewoon met beleid en af en toe even stoppen dat hij volledig kan afkoelen.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die motor lijkt (qua uiterlijk) verdacht veel op een Rossi (de "echte", niet NovaRossi)... zou er iemand een doorstart gemaakt hebben???

    Als het een ABC is: gewoon volgas inlopen op "net niet viertakten" in korte periodes en afgewisseld met baggervette stationair loop (of baggervette volgas loop, zo vet dat hij "stationair loopt"...) maar NIET stopzetten om af te koelen, en als je dat dan toch doet, zeker niet "volledig afkoelen" want ABC's hebben een hekel aan koud lopen....

    Als het een motor met zuigerveer is, is het een ander verhaal.
     
  15. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    de motor heeft vandaag zijn eerste tankje gelopen.

    Alles gemonteerd op de inloopbank. de leidingen volgeblazen, zodat de motor niet eerst de leiding vol hoeft te zuigen. heel klein beetje brandstof in de motor en 1 slag en lopen maar. het gas vol open gezet en de naald open gedraaid. motor heeft zo een tankje leeg getrokken. tijdig de motor gestopt, voordat de tank geheel droog stond. toen de tank gevuld, maar de motor wilde niet meer starten. plug gecontroleerd, helaas deze is overleden. het bakje pluggen gepakt, maar toen viel op dat de schroefdraad veel dikker is. diverse mensen op de club en ik ook. hadden dit nog nooit gezien. helaas is de Motor niet meer verder kunnen inlopen.

    thuis eens met Google gezocht. de motor blijkt turbo pluggen te gebruiken. deze moet ik eerst zien te regelen (weet nog niet waar) en dan verder inlopen
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Turbopluggen worden veel gebruikt in automotoren. Dus iedere modelbouwzaak waar veel auto-spul verkocht word, kan je er aan helpen.
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    ik zag dat zelfs conrad ze verkoopt. maar idd, auto's gebruiken ze nog wel eens.
     
  18. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    De pluggen zijn geregeld. Bij de modelbouwwinkel in de buurt heeft ze.
    Was even een uitdaging welke exact te hebben. Aangezien ze over het algemeen inderdaad voor auto's zijn. Maar die gaan meestal niet tot 6,5cc. En op de defecte plug stond geen nummer.

    Komend weekend dan verder inlopen.
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    nu maakt dat niet zo heel veel uit..
    als de plug maar in het gat geschroefd kan worden, en de lengte van het in te draaien deel maar hetzelfde is.
    anders kan je zuiger de plug gaan raken. wat niet geheel goed afloopt doorgaans.

    Verder zul je nog wat warmtegraden hebben.
    des te groter de motor, de beter hij warmte vasthoud, des te koeler de plug kan zijn.
    Maar, aangezien dit waarschijnlijk een hoge toeren motor zal zijn, is een warmere plug juist weer handig..

    Een normale gloeiplug heeft ook alleen warmtegraden. geen specifieke maat motor die erbij hoort.
     
  20. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Op zich snap ik je omschrijving.
    Maar anderzijds, als je achter op de verpakking van een normale rossi gloeiplug kijkt. Dan hebben ze bij het nummer wel een bepaalde motorinhoud (CC) gespecificeerd.

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina