Waarmee blauwe roofmate verlijmen?

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door KaiWissink, 19 jul 2015.

  1. KaiWissink

    KaiWissink

    Lid geworden:
    9 mei 2012
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Enschede
    zoals de titel al doet vermoeden, waarmee lijm ik het blauwe Floor of roofmate op elkaar??
     
  2. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    Epoxy, geen polyester dat vreet het geheel aan.

    Hans
     
  3. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Epoxy kan, maar er kan meer: PUR, witte houtlijm.

    Contactvlakken even heel licht schuren (korrel ±200-300-400).
    Daarmee schuur je de buitenste schuimcellen open, daarna met lijm goed insmeren, dan krijg je een betere hechting.
    Aan de andere kant, zo belangrijk is die hechting ook weer niet, het wordt toch nooit sterker dan het schuim zelf ...
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Precies wat je schrijft Dirk. De lijmverbinding is in veruit de meeste gevallen al sterker dan het schuim.
    Zelf heb ik een keer een gebroken vleugel gelijmd waarop ik commentaar kreeg dat die lijmverbinding nooit sterk genoeg zou zijn. Korte tijd later brak de vleugel weer en toen was het direct "zie je wel alleen die lijm is niet sterk genoeg". Dat bleek een zeer voorbarige conclusie, hij was een paar centimeter naast de lijmnaad weer gebroken! De vleugel was gewoon niet sterk genoeg voor de manier waarop er mee gevlogen werd. :confused:
     
  5. KaiWissink

    KaiWissink

    Lid geworden:
    9 mei 2012
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Enschede
    dus iets schuren en dan witte houtlijm? langs de randen of over het hele vlak een gelijke laag aanbrengen? Ik moet 2 platen van 40x60cm op elkaar lijmen, en houtlijm heb ik staan.
     
  6. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Ik moet even de experts tegenspreken :D. Vlakken nooit verlijmen met witte houtlijm en al zeer zeker niet zulke grote vlakken.
    De lijm droogt wel op aan de randen maar zal in het midden nooit hard worden !!
    Het water in de lijm kan daar immers niet weg .....

    Zelf zou ik daarvoor epoxie nemen maar pur moet ook kunnen.
     
  7. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik moet je hier toch (uit ervaring!!) tegenspreken.

    Ook ik had ooit mijn twijfels over het drogen (bij witte houtlijm letterlijk!), maar het droogt zeer zeker wel. En nog snel ook. Ik heb vele malen gesneden panelen van vleugels zo met elkaar verbonden. Na een half uur zit het vast. Ook in het midden. Essentieel is wel dat je WEINIG lijm gebruikt. Beide kanten insmeren met je vingers, één kant weer schoon vegen met een stukje keukenpapier, dan andere kant moet net blijven glijden. Dan snel (!!!!) tegen elkaar. 15 min later kun je het voorzichtig hanteren.

    epoxy heeft zo zijn nadelen:
    5 (of 30) minuten epoxy laat zich niet lekker dun uitsmeren (zeker niet op de tere dunne eindlijsten).
    24 uurs epoxy wel, maar dat duuuuurt zo laaaang ....
     
  8. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Zulke kleine vlakken kunnen nog wel; bij zulke grote vlakken alswaar de ts over praat droogt de witte lijmnooit en never
     
  9. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Dat spul is niet 100% (water)dampdicht!
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2015
  10. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ik zou bruislijm (constructielijm/PU) van Bison gebruiken
     
  11. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    Als je na het lijmen nog moet schuren,
    wat werkt dan het lekkerst?
    Met harde lijmsoorten kan de lijm moeilijk te schuren zijn.
     
  12. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Ik heb ook de ervaring dat bij grote operavlaktes witte houtlijm niet droogt in het midden.
    Maar ook dat het krom gaat trekken. (Depron)
     
  13. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Depron is mega poreus, dan droogt de houtlijm wel hoor! Bij grote dikke platen roofmate heb ik ook twijfels, maar nog nooit geprobeerd :)
     
  14. j.schipper

    j.schipper

    Lid geworden:
    8 jan 2011
    Berichten:
    12
    Voor het maken van een mal heb ik ook verschillende platen op elkaar verlijmd. Wat perfect werkte was: de twee delen klaar leggen, één deel op het te verlijmen gedeelte een sliertje UHU Por geven, dan de twee delen langs elkaar wrijven zodat er aan beide delen een mooie film ontstaat, dan een kwartier laten drogen. Zodra de tijd verstreken is druk je ze op elkaar en klaar.
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nee, met styreenschuim, roofmate of gepoft... dampt het water gewoon uit.
    Piepschuim wordt gepoft met stoom. Daarmee kan je een beschadigd stuk schuim ook weer in het gareel krijgen. Stoom.
    Of in heet water... 80 graad. Zo zet zich EPP schuim weer een beetje in het gareel.
    Wellicht is roofmate iets denser, maar verwacht dat ook dit eenvoudig met watergedragen lijmen kan worden gezet. Die ook keurig uitharden. Oplosmiddelen gedragen lijmen moeten ook uitdampen, die gassen moeten ook kunnen vervluchten... hard het niet uit.

    Wil je een sandwich van schuim met hitte snijden, dan heb je kans dat je in alle gevallen op de lijmnaden iets blijft hangen.
    Welke het beste dan werkt zal je moeten testen. Bijkans toch de witte vinyl-basis houtlijm. Heb ook witte lijmen op basis van acrylaten. De vinyl lijm blijft thermoplastisch...

    PU-wellijm heeft juist water nodig om uit te reageren. Zou in het schuim kunnen 'stikken' om niet uit te harden.
    Schuim dan iets vochtig maken, beetje laten verdampen, en dan verlijmen. Ik zou dat een beetje op het gevoel doen.
    En een beetje droogtijd inplannen.

    Met depron heb ik geen ervaring met verlijming. Niet aan toe gekomen als balsabouwer en begenadigd EPP foamie-schredder :)
     
    Laatst bewerkt: 26 aug 2015
  16. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.529
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    lijmspray,2 zijdig aanbrengen,even laten drogen,op elkaar drukken en...vast.
    wel eerst een proefje doen.
     

Deel Deze Pagina