Epoxy kan, maar er kan meer: PUR, witte houtlijm. Contactvlakken even heel licht schuren (korrel ±200-300-400). Daarmee schuur je de buitenste schuimcellen open, daarna met lijm goed insmeren, dan krijg je een betere hechting. Aan de andere kant, zo belangrijk is die hechting ook weer niet, het wordt toch nooit sterker dan het schuim zelf ...
Precies wat je schrijft Dirk. De lijmverbinding is in veruit de meeste gevallen al sterker dan het schuim. Zelf heb ik een keer een gebroken vleugel gelijmd waarop ik commentaar kreeg dat die lijmverbinding nooit sterk genoeg zou zijn. Korte tijd later brak de vleugel weer en toen was het direct "zie je wel alleen die lijm is niet sterk genoeg". Dat bleek een zeer voorbarige conclusie, hij was een paar centimeter naast de lijmnaad weer gebroken! De vleugel was gewoon niet sterk genoeg voor de manier waarop er mee gevlogen werd.
dus iets schuren en dan witte houtlijm? langs de randen of over het hele vlak een gelijke laag aanbrengen? Ik moet 2 platen van 40x60cm op elkaar lijmen, en houtlijm heb ik staan.
Ik moet even de experts tegenspreken . Vlakken nooit verlijmen met witte houtlijm en al zeer zeker niet zulke grote vlakken. De lijm droogt wel op aan de randen maar zal in het midden nooit hard worden !! Het water in de lijm kan daar immers niet weg ..... Zelf zou ik daarvoor epoxie nemen maar pur moet ook kunnen.
Ik moet je hier toch (uit ervaring!!) tegenspreken. Ook ik had ooit mijn twijfels over het drogen (bij witte houtlijm letterlijk!), maar het droogt zeer zeker wel. En nog snel ook. Ik heb vele malen gesneden panelen van vleugels zo met elkaar verbonden. Na een half uur zit het vast. Ook in het midden. Essentieel is wel dat je WEINIG lijm gebruikt. Beide kanten insmeren met je vingers, één kant weer schoon vegen met een stukje keukenpapier, dan andere kant moet net blijven glijden. Dan snel (!!!!) tegen elkaar. 15 min later kun je het voorzichtig hanteren. epoxy heeft zo zijn nadelen: 5 (of 30) minuten epoxy laat zich niet lekker dun uitsmeren (zeker niet op de tere dunne eindlijsten). 24 uurs epoxy wel, maar dat duuuuurt zo laaaang ....
Zulke kleine vlakken kunnen nog wel; bij zulke grote vlakken alswaar de ts over praat droogt de witte lijmnooit en never
Als je na het lijmen nog moet schuren, wat werkt dan het lekkerst? Met harde lijmsoorten kan de lijm moeilijk te schuren zijn.
Ik heb ook de ervaring dat bij grote operavlaktes witte houtlijm niet droogt in het midden. Maar ook dat het krom gaat trekken. (Depron)
Depron is mega poreus, dan droogt de houtlijm wel hoor! Bij grote dikke platen roofmate heb ik ook twijfels, maar nog nooit geprobeerd
Voor het maken van een mal heb ik ook verschillende platen op elkaar verlijmd. Wat perfect werkte was: de twee delen klaar leggen, één deel op het te verlijmen gedeelte een sliertje UHU Por geven, dan de twee delen langs elkaar wrijven zodat er aan beide delen een mooie film ontstaat, dan een kwartier laten drogen. Zodra de tijd verstreken is druk je ze op elkaar en klaar.
Nee, met styreenschuim, roofmate of gepoft... dampt het water gewoon uit. Piepschuim wordt gepoft met stoom. Daarmee kan je een beschadigd stuk schuim ook weer in het gareel krijgen. Stoom. Of in heet water... 80 graad. Zo zet zich EPP schuim weer een beetje in het gareel. Wellicht is roofmate iets denser, maar verwacht dat ook dit eenvoudig met watergedragen lijmen kan worden gezet. Die ook keurig uitharden. Oplosmiddelen gedragen lijmen moeten ook uitdampen, die gassen moeten ook kunnen vervluchten... hard het niet uit. Wil je een sandwich van schuim met hitte snijden, dan heb je kans dat je in alle gevallen op de lijmnaden iets blijft hangen. Welke het beste dan werkt zal je moeten testen. Bijkans toch de witte vinyl-basis houtlijm. Heb ook witte lijmen op basis van acrylaten. De vinyl lijm blijft thermoplastisch... PU-wellijm heeft juist water nodig om uit te reageren. Zou in het schuim kunnen 'stikken' om niet uit te harden. Schuim dan iets vochtig maken, beetje laten verdampen, en dan verlijmen. Ik zou dat een beetje op het gevoel doen. En een beetje droogtijd inplannen. Met depron heb ik geen ervaring met verlijming. Niet aan toe gekomen als balsabouwer en begenadigd EPP foamie-schredder
lijmspray,2 zijdig aanbrengen,even laten drogen,op elkaar drukken en...vast. wel eerst een proefje doen.