Waarom een cardan/kruiskoppeling als vaste as ook gaat?

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door ben20, 1 aug 2016.

  1. ben20

    ben20

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    158
    Voor een wiellader ombouw heb ik de aandrijflijn eens nader bekeken en merk dat er verschillende koppelingen inzitten waar deze eigenlijk 'overbodig' zouden zijn lijkt me.

    Normaal gebruik ik enkel een kruiskoppeling als er een aandrijving door een draaipunt moet en plaats deze in het center, maar wrm ze dat nét wel uit center (bij de fullscale modellen) en meerdere koppelingen plaatsen waar een vaste as kon is me niet duidelijk.

    https://c2.staticflickr.com/4/3342/3273538751_8320afedbc_b.jpg
     
    Laatst bewerkt: 1 aug 2016
  2. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Omdat een motor en versnellingsbak vaak in rubbers hangen bijvoorbeeld.
    Ook om kleine afwijkingen in de hoek te corigeren, neem van mij als lasser aan dat het zeer moeilijk is een dergelijke constructie te bouwen is met een tollerantie die het toe laat een vaste as te monteren.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Sowiso, zelfs al zou je het uitgelijnd krijgen, dan zit er nog te veel beweging in de constructie als hij belast wordt.

    Iedere stalen constructie beweegt onder belasting, en soms is die beweging te veel om met starre assen te werken...
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    En bedenk eens (met name bij terreinvoertuigen, dus ook een wiellaadschop) dat ook de wielstellen ten opzichte van het chassis (waar de motor en versnellingsbak in hangen) moeten kunnen bewegen.

    Ik probeer bij mijn modelschepen de motoras en de schroefas altijd zo exact mogelijk uit te lijnen. Scheelt verbruik, wat ik terug kan zien op de amperemeter. Toch blijkt telkens weer dat het verbruik lager is als ik er een (soms dubbele) kardankoppeling tussen zet. Ook al zijn beide assen nog zo goed uitgelijnd...
     
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    BV als ondersteuning bij een lange as .ford escort mark1 was ook als mexico verkrijgbaar en die had een cardan uit 2 delen
    ik heb mijn mark1 toen omgebouwd maar wel de onafhankelijke wiel ophanging gezet maar de originele cardan gelaten
    2000 km verder was de cardan zo krom als een banaan door de torsie van de opgevoerde motor
     

Deel Deze Pagina